Vad vet vi egentligen om denna?
Moderator: Redaktion
Vad vet vi egentligen om denna?
Är det alltså Model Y som är tänkt att bli en mindre crossover/suv baserad på Model 3-plattformen? Man blir ju inte mindre villrådig av detta, uppväxt och tillvand som man är med kombibilar i det häringa landet. En sedan är ju egentligen inte vad jag önskar mig, särskilt som jag tycker att man borde kunnat göra en halvkombi av Model 3, så ska jag behöva vänta ytterligare ett par år innan jag slår till...? Helst av allt skulle jag önska mig en kombi i mellanstorlek som Golf eller ännu hellre Octavia. Skulle garanterat kunna bli en storsäljare i Sverige men vi verkar ju vara undantaget i världen fast vi vill tro att vi är världens mitt
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Re: Vad vet vi egentligen om denna?
Om Model Y blir en mini SUV så får den ju i alla fall en vettig baklucka. Jag hoppas innerligt att den visas innan det det är dags att lägga beställning på Model 3. I så fall väntar jag gärna på Model Y och hoppar över 3an.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Vad vet vi egentligen om denna?
Efter vad Elon sagt tidigare så kommer Y vara mer vild och speciell ön vad 3 blev. Kanske kommer den med två falkvingsdörrarna istället för fyra vanliga?
Jag tror han kommer vänta med presentation och förbeställningar av Y tills 3 har börjat levereras. Annars är nog risken ganska stor att många hoppar över 3:an.
Jag tror han kommer vänta med presentation och förbeställningar av Y tills 3 har börjat levereras. Annars är nog risken ganska stor att många hoppar över 3:an.
Re: Vad vet vi egentligen om denna?
Elon har sagt att antingen Model lll eller Model Y skulle ha Falcon Wing dörrar så om inte Tesla sjovkar alla med att lägga till det på Model lll så kommer det komma på Model Y.
Re: Vad vet vi egentligen om denna?
Det finns en viss risk att jag hoppar över 3an i alla fall, eftersom den lilla luckan inte funkar för mig. Ska jag köpa en Model 3 bara för att ha vill ha den så måste jag behålla min Model S också, och det är tveksamt om jag har råd med det. Model Y skulle fungera som enda bil, om den nu ser ut som jag hoppas.LarsL skrev:Jag tror han kommer vänta med presentation och förbeställningar av Y tills 3 har börjat levereras. Annars är nog risken ganska stor att många hoppar över 3:an.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Vad vet vi egentligen om denna?
Model 3 är inte en familjebil. Kombi Sverige kommer inte köra den.
Men som andra bil i ett hushåll där man har en större bil blir den bra.
För unga singlar perfekt.
Luckan blir ju större nu än på första 2 demo bilarna. Så vi får väl se hur stor den blir.
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Men som andra bil i ett hushåll där man har en större bil blir den bra.
För unga singlar perfekt.
Luckan blir ju större nu än på första 2 demo bilarna. Så vi får väl se hur stor den blir.
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Svart X90D, bokat en M3.
Re: Vad vet vi egentligen om denna?
Model 3 blir för dyr att ha som andra bil, tror jag. Möjligen så skulle den kunna kombineras med en crossover suv av billigare modell med mindre batterier. Då blir Model 3 långfärdsbilen och SUVn den som man har för vardagsärendena där det behövs lite lastutrymme.
Re: Vad vet vi egentligen om denna?
Vi har alltid kört sedaner. Går bättre, drar mindre, låter mindre o är snyggare. 5 i familjen upp till fjällen, inga problem. Ha en model 3 som en andrabil är en lyx bara ett fåtal procent kommer att ha råd med. De allra flesta kommer att ha en model 3 som första bil, det är iaf jag övertygad om.Anders77 skrev:Model 3 är inte en familjebil. Kombi Sverige kommer inte köra den.
Men som andra bil i ett hushåll där man har en större bil blir den bra.
För unga singlar perfekt.
Luckan blir ju större nu än på första 2 demo bilarna. Så vi får väl se hur stor den blir.
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Musk har sagt att den ska få falkvingedörrar men utan en tredje sätesrad känns det lite överdrivet. Ja det skulle vara coolt med endast en dörr över fram och baksätet men det kostar nog mer än det smakar.
Re: Vad vet vi egentligen om denna?
Vanliga dörrar är sjukt praktiska. Falkvingarna ser häftiga ut men tar tid på sig, gör bilen dyrare och omöjliggör takräcken och alltför lågt garage. Jag är inte alls så säker på att jag skulle vilja ha såna på en Model Y.
Re: Vad vet vi egentligen om denna?
Största problemet som kvarstår för Falkvingedörrarna är att de skapar en balk i mitten av bilen så att ingen kan sitta där. Det är kanske något som går att få till bättre i framtiden.
Re: Vad vet vi egentligen om denna?
Det här kan vara nått för mig. Kommer den med dragkrok och ungefär samma pris som Model 3 så blir det ett köp. Känns för mig i precis värdelöst att köpa bil utan dragkrok och utan en riktig baklucka. Falkvingedörrar är jag osäker på. Bilen skulle bli min enda bil har ingen alla just nu.
Re: Vad vet vi egentligen om denna?
Model 3 kommer med dragkrok.
Gissar att priset för Model Y kommer ligga något över 3. Dessutom kommer räckvidden vara något sämre så räkna med att behöva gå upp i batteristorlek också.
Gissar att priset för Model Y kommer ligga något över 3. Dessutom kommer räckvidden vara något sämre så räkna med att behöva gå upp i batteristorlek också.
Re: Vad vet vi egentligen om denna?
Model 3 faller bort pga bakluckan behöver kunna transportera hund och riktig baklucka är sjukt praktiskt när det ska renoveras/slängas/städas etc. dragkrok väger inte upp för bakluckan då dragkrok har man behov av ibland men baklucka har man ofta behov av.
Ps menar hund som väger norr om 20 kilo. Min förra vägde runt 27.
Ps menar hund som väger norr om 20 kilo. Min förra vägde runt 27.
Re: Vad vet vi egentligen om denna?
Byt ut hunden mot ett marsvin så löser det sig...Vasp skrev:Model 3 faller bort pga bakluckan behöver kunna transportera hund och riktig baklucka är sjukt praktiskt när det ska renoveras/slängas/städas etc. dragkrok väger inte upp för bakluckan då dragkrok har man behov av ibland men baklucka har man ofta behov av.
Ps menar hund som väger norr om 20 kilo. Min förra vägde runt 27.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Vad vet vi egentligen om denna?
Säg det till mina två vovvar. Marsvin äter de till frukost. Tillsammans dryga 70kg skulle jag inte vilja knöla in i en Model 3. Går inte. Om Model Y får en vettig lucka så funkar det nog. Har haft en SUV förut och det gick ganska bra med hundarna. Även om jag håller med om att en SUV har sämre räckvidd och är allmänt lite mindre rolig att köra.Herr X skrev:Byt ut hunden mot ett marsvin så löser det sig...
Däremot så är jag ytterst orolig för falkvingedörrarna. De gör bilen bara dyrare och det är en helt onödig grej som kan gå sönder. Om man kan välja bort dem så gör jag det. Annars blir det kanske ingen Model Y för min del. Vi får se hur den ser ut.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Vad vet vi egentligen om denna?
Modell y ( om den blir verklighet) kommer gå bra i kombilandet Sverige. Är dock inte så överentusiastisk om det blir falkwingedörrar då jag tycker skjutdörrar kan ha samma funktion. Och vem tänker knöka sig mellan två inparkerade bilar när funktionen Summon finns.
Tycker det blir viktigare att man har ett rimligt pris på bilen. In och urlastningen går att lösa med lite större dörrar. Dock så är sedaner inget hinder egentligen man får med sig det man vill ha och passagerare och djur får plats i baksätet(det kräver dock lite mer ansträngning och vissa betalar lite mer för att slippa den med en kombi) det är mer en inställning. Kombi = barnvagnsträsket.
En SUV däremot är en kompensering för något. Det kan dock kännas bättre om man kommer upp lite och ser bättre i trafiken.
Tycker det blir viktigare att man har ett rimligt pris på bilen. In och urlastningen går att lösa med lite större dörrar. Dock så är sedaner inget hinder egentligen man får med sig det man vill ha och passagerare och djur får plats i baksätet(det kräver dock lite mer ansträngning och vissa betalar lite mer för att slippa den med en kombi) det är mer en inställning. Kombi = barnvagnsträsket.
En SUV däremot är en kompensering för något. Det kan dock kännas bättre om man kommer upp lite och ser bättre i trafiken.
Re: Vad vet vi egentligen om denna?
Jag hoppas att y presenteras 1 år efter 3 av flera anledningar.
À) inte kanabilisera på försäljningen av 3
B) låter tesla fokusera på 3 och fixa barnsjukdomarna som per definition kommer finnas.
C) får upp volymen på tillverkningen, vilket gör att bilar som bygger på volymplattan modell 3 blir billigare.
À) inte kanabilisera på försäljningen av 3
B) låter tesla fokusera på 3 och fixa barnsjukdomarna som per definition kommer finnas.
C) får upp volymen på tillverkningen, vilket gör att bilar som bygger på volymplattan modell 3 blir billigare.
Re: Vad vet vi egentligen om denna?
Jag ser falkvingedörrarna som något direkt negativt för Y. De drar upp priset och minskar flexibiliteten eftersom mittenplatsen i baksätet bara kan användas av barn eller korta vuxna. Dessutom ökar de priset.
Jag skulle verkligen vilja ha en Tesla kombi/SUV, men utan falkvingarna. När de ändå får upp volymerna på detta segment tycker man att de borde kunna erbjuda två versioner, med falkvingar eller skjutdörrar.
Men jag kommer inte att skjuta upp mitt köp av en 3 för att kunna köpa en Y. Om det är så att Y blir en bra bil som jag vill ha så är jag övertygad om att det går att sälja 3:an, alternativt kommer hustrun att vilja ta över den...
Jag skulle verkligen vilja ha en Tesla kombi/SUV, men utan falkvingarna. När de ändå får upp volymerna på detta segment tycker man att de borde kunna erbjuda två versioner, med falkvingar eller skjutdörrar.
Men jag kommer inte att skjuta upp mitt köp av en 3 för att kunna köpa en Y. Om det är så att Y blir en bra bil som jag vill ha så är jag övertygad om att det går att sälja 3:an, alternativt kommer hustrun att vilja ta över den...
Re: Vad vet vi egentligen om denna?
Många här skriver att de inte bör ha Falcon Wing dörrar pga priset men det jag undrar är om det verkligen är så stor skillnad. Prisskillnaden mellan Model S och Model X är $3000 eller 42 600 kr och då får du dessutom en större bil. Detta gör att jag inte tror att de kostar så mycket extra att tillverka dessa dörrar kostnaden kanske inte är en bra anledningen till att inte ha Falcon Wing dörrar. Sen förstår jag såklart att det kan finnas andra nackdelar med dörrarna som gör att de borde finnas alternativ men priset ser inte jag som en anledningen. När Model Y kommer i produktion så har de mycket kunskap om dörrarna och producerar de i en så stor skala att jag tvivlar på att de skulle påverka priset nämnvärt.
Re: Vad vet vi egentligen om denna?
Den ska enligt musk sälja mellan 500k till 1 miljon om året. Helt sjuka siffror. 500k är nästan lika mycket som toyota rav 4 vilken är den näst bäst säljande suv bilen i världen. 1 miljon är lika mycket som ford focus. Den näst bäst säljande i världen. (toyoymta corolla sålde 1,3 miljoner och är därmed bästsäljande.)
Känns som att tesla o dess aktie hålls uppe av alla musks löften. Mycket svårt att veta om de kommer att stämma. Vad tror ni?
Känns som att tesla o dess aktie hålls uppe av alla musks löften. Mycket svårt att veta om de kommer att stämma. Vad tror ni?
Re: Vad vet vi egentligen om denna?
Det går inte att jobba så linjärt i ett stort företag,även om många tror det. Det finns säkert ett gäng som redan nu jobbar för fullt med Model Y och Semi-Trucks och Pickups. Det är en annan avdelning som jobbar med att få igång produktionen av Model 3.Mickep skrev:Jag hoppas att y presenteras 1 år efter 3 av flera anledningar.
À) inte kanabilisera på försäljningen av 3
B) låter tesla fokusera på 3 och fixa barnsjukdomarna som per definition kommer finnas.
C) får upp volymen på tillverkningen, vilket gör att bilar som bygger på volymplattan modell 3 blir billigare.
Re: Vad vet vi egentligen om denna?
Håller de uppe takten så är de snart världens största biltillverkare...apkungen skrev:Den ska enligt musk sälja mellan 500k till 1 miljon om året. Helt sjuka siffror. 500k är nästan lika mycket som toyota rav 4 vilken är den näst bäst säljande suv bilen i världen. 1 miljon är lika mycket som ford focus. Den näst bäst säljande i världen. (toyoymta corolla sålde 1,3 miljoner och är därmed bästsäljande.)
Känns som att tesla o dess aktie hålls uppe av alla musks löften. Mycket svårt att veta om de kommer att stämma. Vad tror ni?
Re: Vad vet vi egentligen om denna?
Håller med här, att satsa hela utvecklingsavdelningen på Model lll nu när designen dessutom är fastställd är helt fel i ett så stort företag som Tesla. De har redan sagt att han som ledde utvecklingen av Mercedes lastbilar tidigare redan håller på att ta fram lastbilen som ska visas nästa år. Samtidigt har Tesla sagt att Model Y har högsta prioritet efter Model lll vilket tyder på att denna ska släppas före Tesla Truck. Jag skulle bli väldigt förvånad om Model Y inte presenteras innan Model lll börjar leverera, kanske till och med så att Model Y presenteras i år även om det känns lite tajt med tid. Om Tesla redan har ett team som sitter och utvecklar Tesla Truck så har de under en längre tid haft Model Y under utveckling parallellt med Model lll.LarsL skrev:Det går inte att jobba så linjärt i ett stort företag,även om många tror det. Det finns säkert ett gäng som redan nu jobbar för fullt med Model Y och Semi-Trucks och Pickups. Det är en annan avdelning som jobbar med att få igång produktionen av Model 3.Mickep skrev:Jag hoppas att y presenteras 1 år efter 3 av flera anledningar.
À) inte kanabilisera på försäljningen av 3
B) låter tesla fokusera på 3 och fixa barnsjukdomarna som per definition kommer finnas.
C) får upp volymen på tillverkningen, vilket gör att bilar som bygger på volymplattan modell 3 blir billigare.
Re: Vad vet vi egentligen om denna?
finns en bild på en lermodell nånstans med 50% 3 och 50% y, delat på längden såklart
ms 76132 "Eleamore"
Re: Vad vet vi egentligen om denna?
Vem säger att det skulle finnas ett mittensäte bak? Kan ju bli en bil med 4 säten. Ingen bil kommer att passa alla men förhoppningsvis kommer det med tiden finnas så många olika bilmodeller så att nästan alla har någon modell som passar dem.Jerker skrev:Jag ser falkvingedörrarna som något direkt negativt för Y. De drar upp priset och minskar flexibiliteten eftersom mittenplatsen i baksätet bara kan användas av barn eller korta vuxna. Dessutom ökar de priset.
Själv skulle jag inte vilja ha bil med vanliga dörrar bak och skulle nog hellre ha en Model Y än en Model 3 men jag väntar med att bestämma mig tills Model Y presenteras. Som det är nu är det i princip enbart gissningar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.