Vad vet vi egentligen om denna?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vad vet vi egentligen om denna?

Inlägg av LarsL »

Mickep skrev:
Jag hoppas att y presenteras 1 år efter 3 av flera anledningar.
À) inte kanabilisera på försäljningen av 3
B) låter tesla fokusera på 3 och fixa barnsjukdomarna som per definition kommer finnas.
C) får upp volymen på tillverkningen, vilket gör att bilar som bygger på volymplattan modell 3 blir billigare.
Det går inte att jobba så linjärt i ett stort företag,även om många tror det. Det finns säkert ett gäng som redan nu jobbar för fullt med Model Y och Semi-Trucks och Pickups. Det är en annan avdelning som jobbar med att få igång produktionen av Model 3.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vad vet vi egentligen om denna?

Inlägg av LarsL »

apkungen skrev:
Den ska enligt musk sälja mellan 500k till 1 miljon om året. Helt sjuka siffror. 500k är nästan lika mycket som toyota rav 4 vilken är den näst bäst säljande suv bilen i världen. 1 miljon är lika mycket som ford focus. Den näst bäst säljande i världen. (toyoymta corolla sålde 1,3 miljoner och är därmed bästsäljande.)

Känns som att tesla o dess aktie hålls uppe av alla musks löften. Mycket svårt att veta om de kommer att stämma. Vad tror ni?
Håller de uppe takten så är de snart världens största biltillverkare...
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Vad vet vi egentligen om denna?

Inlägg av vigge50 »

LarsL skrev:
Mickep skrev:
Jag hoppas att y presenteras 1 år efter 3 av flera anledningar.
À) inte kanabilisera på försäljningen av 3
B) låter tesla fokusera på 3 och fixa barnsjukdomarna som per definition kommer finnas.
C) får upp volymen på tillverkningen, vilket gör att bilar som bygger på volymplattan modell 3 blir billigare.
Det går inte att jobba så linjärt i ett stort företag,även om många tror det. Det finns säkert ett gäng som redan nu jobbar för fullt med Model Y och Semi-Trucks och Pickups. Det är en annan avdelning som jobbar med att få igång produktionen av Model 3.
Håller med här, att satsa hela utvecklingsavdelningen på Model lll nu när designen dessutom är fastställd är helt fel i ett så stort företag som Tesla. De har redan sagt att han som ledde utvecklingen av Mercedes lastbilar tidigare redan håller på att ta fram lastbilen som ska visas nästa år. Samtidigt har Tesla sagt att Model Y har högsta prioritet efter Model lll vilket tyder på att denna ska släppas före Tesla Truck. Jag skulle bli väldigt förvånad om Model Y inte presenteras innan Model lll börjar leverera, kanske till och med så att Model Y presenteras i år även om det känns lite tajt med tid. Om Tesla redan har ett team som sitter och utvecklar Tesla Truck så har de under en längre tid haft Model Y under utveckling parallellt med Model lll.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Vad vet vi egentligen om denna?

Inlägg av 12man »

finns en bild på en lermodell nånstans med 50% 3 och 50% y, delat på längden såklart
ms 76132 "Eleamore"
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Vad vet vi egentligen om denna?

Inlägg av Svenssons »

Jerker skrev:
Jag ser falkvingedörrarna som något direkt negativt för Y. De drar upp priset och minskar flexibiliteten eftersom mittenplatsen i baksätet bara kan användas av barn eller korta vuxna. Dessutom ökar de priset.
Vem säger att det skulle finnas ett mittensäte bak? Kan ju bli en bil med 4 säten. Ingen bil kommer att passa alla men förhoppningsvis kommer det med tiden finnas så många olika bilmodeller så att nästan alla har någon modell som passar dem.

Själv skulle jag inte vilja ha bil med vanliga dörrar bak och skulle nog hellre ha en Model Y än en Model 3 men jag väntar med att bestämma mig tills Model Y presenteras. Som det är nu är det i princip enbart gissningar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Vad vet vi egentligen om denna?

Inlägg av Jerker »

Svenssons skrev:
Jerker skrev:
Jag ser falkvingedörrarna som något direkt negativt för Y. De drar upp priset och minskar flexibiliteten eftersom mittenplatsen i baksätet bara kan användas av barn eller korta vuxna. Dessutom ökar de priset.
Vem säger att det skulle finnas ett mittensäte bak? Kan ju bli en bil med 4 säten. Ingen bil kommer att passa alla men förhoppningsvis kommer det med tiden finnas så många olika bilmodeller så att nästan alla har någon modell som passar dem.

Själv skulle jag inte vilja ha bil med vanliga dörrar bak och skulle nog hellre ha en Model Y än en Model 3 men jag väntar med att bestämma mig tills Model Y presenteras. Som det är nu är det i princip enbart gissningar.
Jag ser en Y med bara 4 säten som direkt negativt. ;)

Nej, Tesla ensamt kan naturligtvis inte möta alla behov människor kommer att ha. Vi får se. Jag börjar med en 3 med dragkrok. Det kommer att funka bra för mig.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Vad vet vi egentligen om denna?

Inlägg av Svenssons »

Jerker skrev:

Jag ser en Y med bara 4 säten som direkt negativt. ;)
Precis, de flesta ansåg säkert att en bil med 2 säten var absolut inget för dem. Det var ändå Teslas första bil. Model S, X och 3 är alla minst 5-sittsiga bilar som kan användas som enda bilen till vardagen för en familj. Jag är inte helt övertygad att Model Y också kommer att fokusera som en 5-sittsig bil för familjen. Kan mycket väl istället bli en bil för ungdomar, pensionärer och andrabil för familjen. Har sett Teslas val av bilar som bilar som Elon önskat sig själv. Först sportbilen för att han fortfarande ville känna sig som en ungkarl, sedan sportsedanen för att kunna ta med ungarna, där efter Model X när ungarna blev större. Model 3 är ju bilen som ska nå massmarknaden och skulle kunna bli bilen för äldsta sonen men Model Y tror jag skulle passa bättre och kan vara roligare för ungdomar (och andra som inte måste ha en bil som transportera 5 personer eller fler). När väl barnen börjar klara sig själva igen så kan det bli dags för en come back för Roadster. Detta är dock rena gissningar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vad vet vi egentligen om denna?

Inlägg av mati »

Intressant analys. Kan mycket väl vara så.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Vad vet vi egentligen om denna?

Inlägg av Herr X »

Svenssons skrev:
Jag är inte helt övertygad att Model Y också kommer att fokusera som en 5-sittsig bil för familjen. Kan mycket väl istället bli en bil för ungdomar, pensionärer och andrabil för familjen. [...] Model Y tror jag skulle passa bättre och kan vara roligare för ungdomar (och andra som inte måste ha en bil som transportera 5 personer eller fler).
SUV:ar är väl omåttligt populära i USA, och Model X har väl så här långt varit en stor framgång? Det känns i så fall rimligt att de vill bygga en massmarknads-SUV för att konkurrera i det segmentet (Model X är ju alldeles för dyr för väldigt många).
Jag tippar att Model Y blir en SUV-variant av Model 3.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Vad vet vi egentligen om denna?

Inlägg av gellerstam »

Tänk om det blir så att Mr Elon presenterar både insidan på M3 och MY på part 2 eventet? :shock:
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Vad vet vi egentligen om denna?

Inlägg av Jerker »

gellerstam skrev:
Tänk om det blir så att Mr Elon presenterar både insidan på M3 och MY på part 2 eventet? :shock:
Hm... "Stora MX och Lilla MY"... :?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vad vet vi egentligen om denna?

Inlägg av LarsL »

gellerstam skrev:
Tänk om det blir så att Mr Elon presenterar både insidan på M3 och MY på part 2 eventet? :shock:
Inte troligt att de slösar ett tillfälle till ett event. Varj gång de har en fest så blir det ju lite uppståndelse och de försöker ha sådana med jämna mellan rum. Kommer ni ihåg den lite krystade elimineringen av räckviddsångest :roll: Så nej det blir nog ett eget event för Model Y.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Vad vet vi egentligen om denna?

Inlägg av Laban »

Jerker skrev:
Jag ser falkvingedörrarna som något direkt negativt för Y. De drar upp priset och minskar flexibiliteten eftersom mittenplatsen i baksätet bara kan användas av barn eller korta vuxna. Dessutom ökar de priset.
Håller med. Model Y bör också bli en del lägre än Model X så mittenplatsen påverkas i ännu högre grad. X har möjlighet till en 3:e stolsrad som gör det till att mindre problem där. Y kommer väl knappast ha 3 stolsrader.
Men jag kommer inte att skjuta upp mitt köp av en 3 för att kunna köpa en Y. Om det är så att Y blir en bra bil som jag vill ha så är jag övertygad om att det går att sälja 3:an, alternativt kommer hustrun att vilja ta över den...
Inte jag heller. Jag har som jag ser det nu inget större behov av en större backlucka/hatchback och resorna till skidbacken kommer lösas med skidställ på dragkroken och därmed ge en mer komfortabel resa än med Outlandern (har ingen takbox). Det enda som skulle få mig att vänta på Model Y är att Tesla inte lyckats med att bygga ut laddstationer/servicecenter i de norra delarna av landet. Eller att man mot förmodan klämmer in en 3:e stolsrad och gör en 6 sätes konfiguration som på Model X. Då skulle suget på ett byte vara stort. Kan då också tänka mig att man kör på falkvingedörrarna.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Vad vet vi egentligen om denna?

Inlägg av Laban »

Och här har vi den:

Bild

Skämt åsido, förstås en fake. Personen som la upp bilden på TMC hänvisade till:

Bild

Dvs, Model 3 samt Model Y i en och samma bil lermodellen som är övertäckt. Eller det som folk tror är det i alla fall. Men om så är fallet så verkar det som att Y inte kommer att få en kantig klassisk crossover/SUV form utan i princip bli en mindre Model X. Personligen gillar jag denna fake, har inget behov av det man vinner i lastutrymme genom en kantigare form och fronten är ju en klassisk skönhet :-)

Om man nu inte har tänkt klämma in en 3:e stolsrad som jag nämnde ovan. Det blir nog svettigt med en mer sedan liknande form.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Vad vet vi egentligen om denna?

Inlägg av Mickep »

Har inte någon som helst insikt i bildesign. men tittar man hur modell 3 är uppbyggd (med glastak för ökad utrymme) så ser jag det svårt att få in en extra stolsrad, även om man skulle ta hela bagageutrymmet i anspråk. Tror det blir svårt även om den görs för barn som far bakvänt. Det finns skisser med tvärsnitt och vuxna ser jag inte får plats (om man inte förlänger chassit). Det alltså väldigt trångt.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Vad vet vi egentligen om denna?

Inlägg av Laban »

Mickep skrev:
Har inte någon som helst insikt i bildesign. men tittar man hur modell 3 är uppbyggd (med glastak för ökad utrymme) så ser jag det svårt att få in en extra stolsrad, även om man skulle ta hela bagageutrymmet i anspråk. Tror det blir svårt även om den görs för barn som far bakvänt. Det finns skisser med tvärsnitt och vuxna ser jag inte får plats (om man inte förlänger chassit). Det alltså väldigt trångt.
Frågan är väl om Model Y får en mer kantig design, tänk VW Tiguan:

Bild
Då är det inget problem att få in en 3:e stolsrad, även om det då mest sannolikt blir mer av endast för barn platser. Toyota Verso som har 3 stolsrader är som ex bara 4.44 m lång, Model 3 blir betydligt längre än den, mellan 4.6-4.7m är väl antagandet just nu. Tiguan är som jämförelse 4.49m lång.

Sen finns det kanske inte så mycket som talar för att den får just en kantigare design men man kan alltid leka med tanken.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Vad vet vi egentligen om denna?

Inlägg av Jerker »

Nej, jag tror inte på nån tredje stolsrad i Y. Det är en mindre SUV, vill man ha fler sittplatser så får man köpa en X.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Vad vet vi egentligen om denna?

Inlägg av Svenssons »

Jerker skrev:
Nej, jag tror inte på nån tredje stolsrad i Y. Det är en mindre SUV, vill man ha fler sittplatser så får man köpa en X.
Precis, 4 säten i Model Y är min gissning! ;)
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Vad vet vi egentligen om denna?

Inlägg av Bjelke »

Jerker skrev:
gellerstam skrev:
Tänk om det blir så att Mr Elon presenterar både insidan på M3 och MY på part 2 eventet? :shock:
Hm... "Stora MX och Lilla MY"... :?
Å sen kom Mumintrollet :D
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Vad vet vi egentligen om denna?

Inlägg av Jerker »

Svenssons skrev:
Jerker skrev:
Nej, jag tror inte på nån tredje stolsrad i Y. Det är en mindre SUV, vill man ha fler sittplatser så får man köpa en X.
Precis, 4 säten i Model Y är min gissning! ;)
:D
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Vad vet vi egentligen om denna?

Inlägg av Anders77 »

Om det blir en extra rad så blir det extra säten som i MS tror jag.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
Daniel R
Teslaägare
Inlägg: 111
Blev medlem: 18 dec 2016 19:07
Ort: Stockholm

Re: Vad vet vi egentligen om denna?

Inlägg av Daniel R »

Enligt Eletrek startar produktion 2018:

https://electrek.co/guides/tesla-model-y/

Gissar därför på en första visning H1 2017.

I "Master Plan, Part Deux" står det att att Tesla Semi kommer att presenteras under 2017. Elon har också i en tweet meddelat att Model Y är en självklar prioritet efter Model 3.

Siktar på en Model Y som nästa bil, efter min Outlander PHEV. Tror och hoppas att det blir vanliga dörrar eftersom jag behöver kunna sätta på en stor takbox.

Daniel
Tesla Model Y LR 2022 (EAP)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vad vet vi egentligen om denna?

Inlägg av LarsL »

Oj, det var tidigare än jag trodde. Men det kommer nog vara tyst om den tills de fått iväg några Model 3, de vill nog inte störa den viktiga bilen. Ser på långsikt att det är en Model Y som jag kommer att ha i framtiden.

Jag gissar att vi på Model Y får två FVD och inga vanliga dörrar alls. Det blir lite samma insteg som i BMW men med smartare dörrar.
Personligen har jag aldrig haft takbox och har absolut ingen lust att ha takräcke så FVD stör mig inte alls.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Vad vet vi egentligen om denna?

Inlägg av Bjelke »

LarsL skrev:
Oj, det var tidigare än jag trodde. Men det kommer nog vara tyst om den tills de fått iväg några Model 3, de vill nog inte störa den viktiga bilen. Ser på långsikt att det är en Model Y som jag kommer att ha i framtiden.

Jag gissar att vi på Model Y får två FVD och inga vanliga dörrar alls. Det blir lite samma insteg som i BMW men med smartare dörrar.
Personligen har jag aldrig haft takbox och har absolut ingen lust att ha takräcke så FVD stör mig inte alls.
Jag tror faktiskt inte att dom väntar på utrullningen av model 3 utan kan mkt väl börja visa model Y så snart dom har ngt
vettigt att presentera och det kan mkt väl bli ganska snart, dom vill säkert börja bygga en hype kring den oxo, men såklart
inte "sabba" allt för mkt för model 3...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vad vet vi egentligen om denna?

Inlägg av mati »

När min Model S har nått livets slut måste den ju förr eller senare ersättas med nåt annat. Model 3 har jag slutat fundera på, eftersom det är en sedan och kronan är lika mycket värd som grus, typ. Just nu ser Model 3 ut att bli alldeles för dyr. Model Y hoppas man ju lite på, förutsatt att den får en riktig baklucka och den kommer lagom till att valutakursen inte är lika bananas som idag. Men jag vill inte ha FVD. Big no-no. I så fall blir det inte någon Model Y heller.
När vaknar de andra tillverkarna och börjar sälja riktiga elbilar?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar