Sida 3 av 3

Re: Vad vet vi egentligen om denna?

Postat: 19 dec 2016 17:29
av jonasl
Eller nån annan bonus för oss som bokade tidigt. Fri supercharging men det kör ju inte hända!

Re: Vad vet vi egentligen om denna?

Postat: 21 feb 2017 06:58
av Laban
Ber om ursäkt men detta är tyvärr inte några Model Y nyheter, istället Skoda Kodiaq ( :twisted: ):

Bild

4.7m lång (4697mm), 1.67m hög (Model X ~ 1.68m) 7 sitsig, fyrkantig och allmänt generisk utseendemässigt. Men mycket funktion/utrymme sett till dess längd. Visst, det är i princip barnsäten längst bak men det kan jag leva med.

Det här är vad jag vill se på Model Y, fast bättre med tanke på elbilens fördelar. Dvs framflyttad förare i stil med Model 3 för ännu bättre innerutrymmen. Gärna 6 sits variant..

Re: Vad vet vi egentligen om denna?

Postat: 04 maj 2017 07:13
av vigge50
Elon nämnde lite ny inför om Model Y under samtalet efter kvartalsrapporten. Den ska inte dela plattform med Model 3 utan bygga på ,Teslas andra senaste teknik vilket ska minska totala längden kablar från 1,5 km i Model 3 till 100 meter. :o Detta kommer minska mängden mänskligt arbete och kunna snabba på produktionen betydligt när de satsar på att ha världens snabbaste produktionslinje för bilar.
Jag är inte säker då jag inte hängde med i all information under samtalet men enligt en kompis så ska Model Y kanske byggas i en ny fabrik.

Re: Vad vet vi egentligen om denna?

Postat: 04 maj 2017 08:14
av Jerker
Det man också hoppas på är att de väljer att tillverka två varianter av Y - en med falcon vings och en med vanliga dörrar...

Re: Vad vet vi egentligen om denna?

Postat: 04 maj 2017 08:22
av Smutt
100 meter är ju superhäftigt det betyder ju att varje lampa måste ha ett relä som slår på den och allt måste styras med en singnal i srömkablarna eller Wi-fi av nåt slag

Re: Vad vet vi egentligen om denna?

Postat: 04 maj 2017 19:47
av Laban
Smutt skrev:
100 meter är ju superhäftigt det betyder ju att varje lampa måste ha ett relä som slår på den och allt måste styras med en singnal i srömkablarna eller Wi-fi av nåt slag
Ja det var väl ett helt nytt system, inte can-bus var Elon tydlig med. Han sa också att man ska göra sig av med 12V systemet. Det var "not the right voltage for anything". Då blir man förstås lite nyfiken, vad skulle "rätt" spänning kunna vara numera ?

Re: Vad vet vi egentligen om denna?

Postat: 04 maj 2017 20:12
av Smutt
Laban skrev:
Smutt skrev:
100 meter är ju superhäftigt det betyder ju att varje lampa måste ha ett relä som slår på den och allt måste styras med en singnal i srömkablarna eller Wi-fi av nåt slag
Ja det var väl ett helt nytt system, inte can-bus var Elon tydlig med. Han sa också att man ska göra sig av med 12V systemet. Det var "not the right voltage for anything". Då blir man förstås lite nyfiken, vad skulle "rätt" spänning kunna vara numera ?
Verkar som man måste gå upp i gryningen och köa i Täbycentrum en gång till! Det här måste vara världens dyraste forum.

Re: Vad vet vi egentligen om denna?

Postat: 04 maj 2017 22:20
av e5m1r
Laban skrev:
Smutt skrev:
100 meter är ju superhäftigt det betyder ju att varje lampa måste ha ett relä som slår på den och allt måste styras med en singnal i srömkablarna eller Wi-fi av nåt slag
Ja det var väl ett helt nytt system, inte can-bus var Elon tydlig med. Han sa också att man ska göra sig av med 12V systemet. Det var "not the right voltage for anything". Då blir man förstås lite nyfiken, vad skulle "rätt" spänning kunna vara numera ?
USB C ?
Annars är både 24 12 samt 5v vanligt i datorvärlden

Re: Vad vet vi egentligen om denna?

Postat: 05 maj 2017 06:42
av Bjelke
Jag skulle gissa på något som ligger hyfsat nära en jämn delning av batterispänningen om man vill göra om det med minsta möjliga förluster, och med tanke
på förbrukarna så blir det nog minst 40 volt (ca 400V/10 tex) eller kanske tom uppåt 100V (400/4). (Switched capacitor ger tex ganska låga förluster...)
Dom största förbrukarna, vilken drivspänning kan vara vanligast? Lysen? Klimatanläggningen? Stereon? (slutsteg kör gärna på höga spänningar och då helst
med plus/minus-matning)...
Elektroniken håller jag med om borde landa på 5V OCH 12V om man utgår från dom vanligaste prylarna...

Så en central enhet som matar ut 5V, 12V samt plus/minus 48Volt blir min gissning ;)

Re: Vad vet vi egentligen om denna?

Postat: 05 maj 2017 08:12
av Laban
Tibors artikel i ämnet: http://teslaclubsweden.se/model-y-pa-egen-plattform/. På TMC forumet trodde man också på 48 V..

Följdfrågan min blir, borde inte Model 3, S samt X gå över till detta system innan Y lanseras ? Speciellt kanske S/X då med tanke på att det är lite lägre volymer.

Re: Vad vet vi egentligen om denna?

Postat: 05 maj 2017 09:42
av TiborBlomhall
Ska man byta varenda komponent (tänk fönsterhissar, centrallås, ratt- och bromsservo, ljudanläggning, alla lampor, rubbet) är det lättare att göra det på en ny bilmodell.

Nån framtida version 2 av Model S,X,3 kommer säkert också gå över till nya systemet, men tiden är nog inte riktigt mogen för det än. Ju fler komponenter Tesla kan köpa "off the shelf" från underleverantörer istället för att utveckla själv desto bättre och billigare.

Re: Vad vet vi egentligen om denna?

Postat: 05 maj 2017 17:30
av Jerker
Intressanta tankar kring Elons utspel om en ny plattform till Y:

http://nordic.businessinsider.com/tesla ... ing-2017-5

Re: Vad vet vi egentligen om denna?

Postat: 05 maj 2017 17:52
av Anders77
TiborBlomhall skrev:
Ska man byta varenda komponent (tänk fönsterhissar, centrallås, ratt- och bromsservo, ljudanläggning, alla lampor, rubbet) är det lättare att göra det på en ny bilmodell.

Nån framtida version 2 av Model S,X,3 kommer säkert också gå över till nya systemet, men tiden är nog inte riktigt mogen för det än. Ju fler komponenter Tesla kan köpa "off the shelf" från underleverantörer istället för att utveckla själv desto bättre och billigare.
Känns snarare som att Tesla först köper in delar från underleverantörer och sen utvecklar eget och bättre.

Men visst köper de in mycket.