Grundläggande krav på batteriet

Här diskuterar vi om Teslas stora lastbil

Moderator: Redaktion

Re: Grundläggande krav på batteriet

Inläggav LarsL » 13 okt 2016 14:43

Kanske kommer det nyheter på måndag?
Fältet ligger öppet så någon kommer göra det och det ganska snart. Om ingen etablerad tillverkare ställer upp kommer någon göra som DHL och bygga sina egna fordon.
Nissan Leaf 30kWh Tekna
Och en: "Mer information om din Model 3 kommer snart"
Användarvisningsbild
LarsL
 
Inlägg: 5820
Blev medlem: 08 nov 2014 20:15
Ort: Härryda

Re: Grundläggande krav på batteriet

Inläggav Kalle » 25 aug 2017 15:30

200-300 miles pratas det om nu. Låter lite kort
Användarvisningsbild
Kalle
 
Inlägg: 1656
Blev medlem: 05 mar 2014 19:24
Ort: Storholmen (nära ornö) och Linköping

Re: Grundläggande krav på batteriet

Inläggav Teslaägare Svenssons » 25 aug 2017 16:05

Kalle skrev:200-300 miles pratas det om nu. Låter lite kort

Håller med, misstänker att det är en ren gissning och att Tesla inte har nämnt något om räckvidd eller batteristorlek.

Visserligen så lär väl en lastbil inte köra mer än ca 6 timmar per dag utan möjlighet till laddning och med en snitthastighet på 70 km/h så blir det 420 km dvs ca 260 miles så 300 miles lär räcka för de flesta.
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red med drag och kyla samt ljust koskinn och svart på övrig interiör och fälgar. Started to move away from ICE-age!
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
 
Inlägg: 5421
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59
Ort: Kalmar

Re: Grundläggande krav på batteriet

Inläggav Hok » 26 aug 2017 07:18

En lastbil i USA håller knappast 70 km/h snarare 70 mph, åtminstone på större vägar.
Model 3 reserverad 2016-04-01
Hok
 
Inlägg: 196
Blev medlem: 13 jan 2015 18:37

Re: Grundläggande krav på batteriet

Inläggav Mickep » 26 aug 2017 10:22

Nu får man tänka att åkerierna kanske har mer muskler att acceptera att batteriet behöver bytas ut, pga av påfrestningen att laddas med hög effekt.
Då blir det genast rimligt då de flesta har depåer där laddning/byte av batteri kan ske. (det är oftast industriområden depåerna står och att höja säkringen bör inte vara omöjligt, (samtidigt som elen till industrin är lägre än för privatpersoner)
Därför så lutar jag mig mot att batterierna kommer kunna bytas ut, och att laddinfrastrukturen kommer finnas på befintliga lastningsställen. (tror det är bortkastat att ens försöka ladda dessa monster på vanliga eluttag) utan det är enorma laddhastigheter som det kommer handla om.
det som talar emot ekonomiskt är konkurrensen från öststater med regelvidriga arbetsvillkor och dumpade löner.(men självstyrande lastbilar eller konvojer testas nu på vägarna)
Mickep
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 08 mar 2016 14:07

Re: Grundläggande krav på batteriet

Inläggav LarsL » 26 aug 2017 10:28

Tibor har ju räknat på det där. Det krävs en Supercharger som motsvarar en 8 stalls bilsupercharger. Så att ladda utmed vägarna är nemas-problemas... redan idag finns ju 40 stalls Supercharger tex.
Nissan Leaf 30kWh Tekna
Och en: "Mer information om din Model 3 kommer snart"
Användarvisningsbild
LarsL
 
Inlägg: 5820
Blev medlem: 08 nov 2014 20:15
Ort: Härryda

Föregående

Återgå till Lastbil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst