Semi Truck Event

Här diskuterar vi om Teslas stora lastbil

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Semi Truck Event

Inlägg av bat »

Tycker Northvolt + ABB borde kunna bli bra kompisar med Volvo och Scania. Då skulle båda finansiella musklerna och kunder finnas från start. Faran ligger nog dock i att det är för stora och långsamma elefanter till bolag det handlar om i jämförelse med Tesla. El-lastbilsbyggande tror jag hade fungerat bäst i någon form av inkubator verksamhet hos Volvo och Scania. Kommer finnas alldeles för många Nej-sägare/"Det-går-aldrig"-individer i den fossil-organisationen.
Ric
Inlägg: 242
Blev medlem: 06 jan 2017 09:24

Re: Semi Truck Event

Inlägg av Ric »

bat skrev:
Tycker Northvolt + ABB borde kunna bli bra kompisar med Volvo och Scania. Då skulle båda finansiella musklerna och kunder finnas från start. Faran ligger nog dock i att det är för stora och långsamma elefanter till bolag det handlar om i jämförelse med Tesla. El-lastbilsbyggande tror jag hade fungerat bäst i någon form av inkubator verksamhet hos Volvo och Scania. Kommer finnas alldeles för många Nej-sägare/"Det-går-aldrig"-individer i den fossil-organisationen.
Största orosmolnet för Scania är att Volkswagenkoncernen har plundrat spargrisen. Hoppas Scania kommer ha tillräckligt med kapital för att satsa sig genom nästa lågkonjunktur.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Semi Truck Event

Inlägg av Leo »

Det var väl precis det som hände med elbussarna i Umeå för ett antal år sedan. Hybricon fick fram ett antal test elbussar för 30miljoner eller något sådant. Som rullat sen dess.

Scania och Volvo ville ha 500milj för att börja med ett projekt för att få fram prototyper.

Små företag är till sin natur snabba och lättrörliga jämfört med stora kolosser.

Dock därmed inte automatiskt bättre och billigare osv.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Semi Truck Event

Inlägg av bat »

BYD äger väl iofs redan elbuss-marknaden. Så får se om ngt västerländskt bolag kommer ikapp.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Semi Truck Event

Inlägg av Bjelke »

Jag har jobbat många år som konstruktör i den branschen och jag tror faktiskt det är några få ord som kan göra den här till vansinnigt intressant för åkarna
och när dom orden finns med så blir nog inte priset speciellt avgörande i beslutet (jag har pratat med måååånga åkare som bekräftar att andra parametrar än priset ofta är avgörande)
Och dom orden är:
Driftsäker
Inga växlar
Antispinn deluxe
förarmiljön (speciellt tyst i detta fall)

Förutom detta är det ju uppenbart några saker till som lär kunna övertyga såklart, som tex två skärmar med typ all information på (speciellt om man kan anpassa vad man vill ha där, vilket
vi med Teslor redan är vana vid) eller full tank varje morgon (återstår att se hur det kommer att funka dock) osv.

Det där med driftsäkerhet hoppas jag verkligen blir som Elon säger, för funkar det inte så blir det istället katastrof (om jag tycker det är sjukt störigt att åka 25 mil för varje fel på
bilen så lär många åkerier tycka det är än värre), för till skillnad från oss så är ju själva fordonet inkomstkällan, jag kan ju hyra en annan bil under tiden lixom och DET är inte lika enkelt för
ett åkeri (stora åkerier klarar sig såklart bättre)

Men oavsett, så tror jag dom där ledorden kan göra att priset inte blir lika viktigt för många åkerier, det kan alltså bli lite som för många Tesla-köpare hittills, man köper den fast den eg är i
överkant prismässigt (milt sagt i många fall).

En annan sak med ekonomi som det inte verkar skrivits så mycket om, jäklar vad många lastbilar som står på tomgång typ timtals som kommer att försvinna! :) :) :)

En sak till förresten, har ni sett det här? Det är ett projekt där dom tittar på att göra hydraul-driften effektivare/bättre genom elektrifiering, snacka om sjukt bra tajming! :)
http://www.svenskverkstad.se/med-mal-at ... tprodukter
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Semi Truck Event

Inlägg av LarsL »

Det behövs väl typ en 62A anslutning för att alltid ha fullladdat på morgonen. Men det beror ju lite på hur långt man kör och hur länge bilen står så klart. :)

Ja, driftsäkerheten är otroligt viktig. För vi som har personbilar kan svälja mycket med lite vänliga ord och bra service. En affärsverksamhet som helt är beroende av bilen reagerar nog annorlunda. Här borde Taxi vara en bra referens, hur har de reagerat på Teslas ständiga reparationer?

Men det är nog trots allt ekonomin som kommer vara avgörande. Om elbilen blir 25-50% billigare än dieselbilen så går det ju inte att välja bort elen. Det är nog bara fossiltillverkare som tror att de kan behålla kunder med kvalité och service, när kunden kan köra två elbilar för samma kostnad.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Semi Truck Event

Inlägg av e5m1r »

LarsL skrev:
Det behövs väl typ en 62A anslutning för att alltid ha fullladdat på morgonen. Men det beror ju lite på hur långt man kör och hur länge bilen står så klart. :)

Ja, driftsäkerheten är otroligt viktig. För vi som har personbilar kan svälja mycket med lite vänliga ord och bra service. En affärsverksamhet som helt är beroende av bilen reagerar nog annorlunda. Här borde Taxi vara en bra referens, hur har de reagerat på Teslas ständiga reparationer?

Men det är nog trots allt ekonomin som kommer vara avgörande. Om elbilen blir 25-50% billigare än dieselbilen så går det ju inte att välja bort elen. Det är nog bara fossiltillverkare som tror att de kan behålla kunder med kvalité och service, när kunden kan köra två elbilar för samma kostnad.
Jag tror inte att varken taxi eller åkerier soringer till verkstad för att instrument knarrar eller för att en list inte är på plats
Fel som påverkat drift ör som tur betydligt färre och det är där det ör viktigt
Kan bilen köra till nästa lämpliga service tillfälle
Sen vet jag att det varit en del strul som påverkat driften där 12v batt är nog vanligaste orsaken
Batteriproblem och havererad DU har det inte varit många av
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Semi Truck Event

Inlägg av LarsL »

e5m1r skrev:
LarsL skrev:
Det behövs väl typ en 62A anslutning för att alltid ha fullladdat på morgonen. Men det beror ju lite på hur långt man kör och hur länge bilen står så klart. :)

Ja, driftsäkerheten är otroligt viktig. För vi som har personbilar kan svälja mycket med lite vänliga ord och bra service. En affärsverksamhet som helt är beroende av bilen reagerar nog annorlunda. Här borde Taxi vara en bra referens, hur har de reagerat på Teslas ständiga reparationer?

Men det är nog trots allt ekonomin som kommer vara avgörande. Om elbilen blir 25-50% billigare än dieselbilen så går det ju inte att välja bort elen. Det är nog bara fossiltillverkare som tror att de kan behålla kunder med kvalité och service, när kunden kan köra två elbilar för samma kostnad.
Jag tror inte att varken taxi eller åkerier soringer till verkstad för att instrument knarrar eller för att en list inte är på plats
Fel som påverkat drift ör som tur betydligt färre och det är där det ör viktigt
Kan bilen köra till nästa lämpliga service tillfälle
Sen vet jag att det varit en del strul som påverkat driften där 12v batt är nog vanligaste orsaken
Batteriproblem och havererad DU har det inte varit många av
Det har allt varit mycket strul med batterier och drivlinan också, åtminstone på min fars bil. Drivknutarna verkar de ju inte ens kunna lösa. Sådana problem på Semi blir förödande.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Semi Truck Event

Inlägg av Leo »

I princip skulle man faktiskt kunna ha hjulmotorer utan drivaxelknutar.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Semi Truck Event

Inlägg av Bjelke »

Leo skrev:
I princip skulle man faktiskt kunna ha hjulmotorer utan drivaxelknutar.
Det är nog ganska säkert så dom har gjort ungefär... Tror jag iaf.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2325
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Semi Truck Event

Inlägg av mans71 »

Trist att din fars bil haft dessa bekymmer, men inte vet vi väll att Tesla har vare sig färre eller fler bekymmer än andra bilar genom någon undersökning, eller har jag missat något?
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Semi Truck Event

Inlägg av gellerstam »

Bjelke skrev:
Leo skrev:
I princip skulle man faktiskt kunna ha hjulmotorer utan drivaxelknutar.
Det är nog ganska säkert så dom har gjort ungefär... Tror jag iaf.
Mnja inte enligt presentationen.
TS 4M.jpg
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Semi Truck Event

Inlägg av Teslaspolen »

På tal om 12v, undra om dom gjort sig av med den felande länken och bara har stora batteripacket som kan leverera lågspänning utöver att driva fordonet?
Ric
Inlägg: 242
Blev medlem: 06 jan 2017 09:24

Re: Semi Truck Event

Inlägg av Ric »

Teslaspolen skrev:
På tal om 12v, undra om dom gjort sig av med den felande länken och bara har stora batteripacket som kan leverera lågspänning utöver att driva fordonet?
Europeiska lastbilar har 24 volt, tror detta också gäller USA.

När det gäller elpersonbilar så bör inte ett 12 voltsbatteri vara någon vanlig felkälla om konstruktören ser till att hålla det laddat kontinuerligt.
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Semi Truck Event

Inlägg av gellerstam »

Tesla Model Y
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Semi Truck Event

Inlägg av TiborBlomhall »

En säljande argument borde vara ergonomin också.

Alla som har kört Tesla vet att autopiloten gör att man kommer fram oerhört mer utvilad efter en lång motorvägsfärd. Att inte behöva krampaktigt hålla i ratten utan kunna byta sittposition med jämna mellanrum.

Det som är skönt för dig som privatbilist kan betyda skillnad mellan sjukskrivning och nöjd personal för ett åkeri.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2325
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Semi Truck Event

Inlägg av mans71 »

TiborBlomhall skrev:
En säljande argument borde vara ergonomin också.

Alla som har kört Tesla vet att autopiloten gör att man kommer fram oerhört mer utvilad efter en lång motorvägsfärd. Att inte behöva krampaktigt hålla i ratten utan kunna byta sittposition med jämna mellanrum.

Det som är skönt för dig som privatbilist kan betyda skillnad mellan sjukskrivning och nöjd personal för ett åkeri.
Lånade en hyfsat stor husbil i sommras och fick uppleva hur det är att köra en riktigt bred bil. Satt och tänkte hela tiden när jag körde på vilket fantastiskt use-case AP är för just breda fordon.
Model S P85DL+
Verdi

Re: Semi Truck Event

Inlägg av Verdi »

TiborBlomhall skrev:
En säljande argument borde vara ergonomin också.

Alla som har kört Tesla vet att autopiloten gör att man kommer fram oerhört mer utvilad efter en lång motorvägsfärd. Att inte behöva krampaktigt hålla i ratten utan kunna byta sittposition med jämna mellanrum.

Det som är skönt för dig som privatbilist kan betyda skillnad mellan sjukskrivning och nöjd personal för ett åkeri.
Hur kör du egentligen? ;)
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Semi Truck Event

Inlägg av Laban »

Kman auto har lite "information" om vad den egentligen kostar:



Han hade fått lite olika siffror men avrundat det till ~$175k.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Semi Truck Event

Inlägg av Smutt »

1,5 miljoner det blir nog många krismöten oss konkurrenterna :lol:
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Semi Truck Event

Inlägg av Remuz »

175k i tesladollarr typ 2mille som en maxad XP100D. Kostar den det är det ju i princip godnatt för Scania...
P85D svart/svart med gratis SuC
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Semi Truck Event

Inlägg av vigge50 »

Om det priset skulle stämma och vi räknar med betydligt lägre driftkostnad med el och service så undrar jag dock varför Tesla inte kunde få fram större skillnad i totalkostnaderna, det måste vara något som gör att totalskillnaderna inte skilljer lika mycket som drivmedelskostnaderna.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Semi Truck Event

Inlägg av Svenssons »

$175k är ungefär hälften eller än mindre mot vad jag skulle gissa... Frågan är om det är basmodellen för den större eller den mindre bilen som som var på eventet.

På eventet pratades det aldrig om priset ju förutom att Elon sa att man skulle spara pengar dag 1. Jag tolkade det som spara pengar på driftskostnaden, inte inklusive inköpskostnad...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5183
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Semi Truck Event

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Laban skrev:
Kman auto har lite "information" om vad den egentligen kostar:



Han hade fått lite olika siffror men avrundat det till ~$175k.
Jag såg en annan Tesla-YouTuber som uppgav ungefär samma pris, men det var enbart för batterierna.
Krimskramset runt batterierna borde också kosta en slant.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Semi Truck Event

Inlägg av Jerker »

Svenssons skrev:
$175k är ungefär hälften eller än mindre mot vad jag skulle gissa... Frågan är om det är basmodellen för den större eller den mindre bilen som som var på eventet.

På eventet pratades det aldrig om priset ju förutom att Elon sa att man skulle spara pengar dag 1. Jag tolkade det som spara pengar på driftskostnaden, inte inklusive inköpskostnad...
Det var väl samma dragbil, bara olika höjd på takspoilern eftersom släpen hade olika höjd.

Jag tycker hur som helst att det låter för billigt.
Skriv svar