Semi Truck Event
Moderator: Redaktion
Re: Semi Truck Event
Tycker Northvolt + ABB borde kunna bli bra kompisar med Volvo och Scania. Då skulle båda finansiella musklerna och kunder finnas från start. Faran ligger nog dock i att det är för stora och långsamma elefanter till bolag det handlar om i jämförelse med Tesla. El-lastbilsbyggande tror jag hade fungerat bäst i någon form av inkubator verksamhet hos Volvo och Scania. Kommer finnas alldeles för många Nej-sägare/"Det-går-aldrig"-individer i den fossil-organisationen.
Re: Semi Truck Event
Största orosmolnet för Scania är att Volkswagenkoncernen har plundrat spargrisen. Hoppas Scania kommer ha tillräckligt med kapital för att satsa sig genom nästa lågkonjunktur.bat skrev:Tycker Northvolt + ABB borde kunna bli bra kompisar med Volvo och Scania. Då skulle båda finansiella musklerna och kunder finnas från start. Faran ligger nog dock i att det är för stora och långsamma elefanter till bolag det handlar om i jämförelse med Tesla. El-lastbilsbyggande tror jag hade fungerat bäst i någon form av inkubator verksamhet hos Volvo och Scania. Kommer finnas alldeles för många Nej-sägare/"Det-går-aldrig"-individer i den fossil-organisationen.
Re: Semi Truck Event
Det var väl precis det som hände med elbussarna i Umeå för ett antal år sedan. Hybricon fick fram ett antal test elbussar för 30miljoner eller något sådant. Som rullat sen dess.
Scania och Volvo ville ha 500milj för att börja med ett projekt för att få fram prototyper.
Små företag är till sin natur snabba och lättrörliga jämfört med stora kolosser.
Dock därmed inte automatiskt bättre och billigare osv.
Scania och Volvo ville ha 500milj för att börja med ett projekt för att få fram prototyper.
Små företag är till sin natur snabba och lättrörliga jämfört med stora kolosser.
Dock därmed inte automatiskt bättre och billigare osv.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Semi Truck Event
BYD äger väl iofs redan elbuss-marknaden. Så får se om ngt västerländskt bolag kommer ikapp.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Semi Truck Event
Jag har jobbat många år som konstruktör i den branschen och jag tror faktiskt det är några få ord som kan göra den här till vansinnigt intressant för åkarna
och när dom orden finns med så blir nog inte priset speciellt avgörande i beslutet (jag har pratat med måååånga åkare som bekräftar att andra parametrar än priset ofta är avgörande)
Och dom orden är:
Driftsäker
Inga växlar
Antispinn deluxe
förarmiljön (speciellt tyst i detta fall)
Förutom detta är det ju uppenbart några saker till som lär kunna övertyga såklart, som tex två skärmar med typ all information på (speciellt om man kan anpassa vad man vill ha där, vilket
vi med Teslor redan är vana vid) eller full tank varje morgon (återstår att se hur det kommer att funka dock) osv.
Det där med driftsäkerhet hoppas jag verkligen blir som Elon säger, för funkar det inte så blir det istället katastrof (om jag tycker det är sjukt störigt att åka 25 mil för varje fel på
bilen så lär många åkerier tycka det är än värre), för till skillnad från oss så är ju själva fordonet inkomstkällan, jag kan ju hyra en annan bil under tiden lixom och DET är inte lika enkelt för
ett åkeri (stora åkerier klarar sig såklart bättre)
Men oavsett, så tror jag dom där ledorden kan göra att priset inte blir lika viktigt för många åkerier, det kan alltså bli lite som för många Tesla-köpare hittills, man köper den fast den eg är i
överkant prismässigt (milt sagt i många fall).
En annan sak med ekonomi som det inte verkar skrivits så mycket om, jäklar vad många lastbilar som står på tomgång typ timtals som kommer att försvinna!
En sak till förresten, har ni sett det här? Det är ett projekt där dom tittar på att göra hydraul-driften effektivare/bättre genom elektrifiering, snacka om sjukt bra tajming!
http://www.svenskverkstad.se/med-mal-at ... tprodukter
och när dom orden finns med så blir nog inte priset speciellt avgörande i beslutet (jag har pratat med måååånga åkare som bekräftar att andra parametrar än priset ofta är avgörande)
Och dom orden är:
Driftsäker
Inga växlar
Antispinn deluxe
förarmiljön (speciellt tyst i detta fall)
Förutom detta är det ju uppenbart några saker till som lär kunna övertyga såklart, som tex två skärmar med typ all information på (speciellt om man kan anpassa vad man vill ha där, vilket
vi med Teslor redan är vana vid) eller full tank varje morgon (återstår att se hur det kommer att funka dock) osv.
Det där med driftsäkerhet hoppas jag verkligen blir som Elon säger, för funkar det inte så blir det istället katastrof (om jag tycker det är sjukt störigt att åka 25 mil för varje fel på
bilen så lär många åkerier tycka det är än värre), för till skillnad från oss så är ju själva fordonet inkomstkällan, jag kan ju hyra en annan bil under tiden lixom och DET är inte lika enkelt för
ett åkeri (stora åkerier klarar sig såklart bättre)
Men oavsett, så tror jag dom där ledorden kan göra att priset inte blir lika viktigt för många åkerier, det kan alltså bli lite som för många Tesla-köpare hittills, man köper den fast den eg är i
överkant prismässigt (milt sagt i många fall).
En annan sak med ekonomi som det inte verkar skrivits så mycket om, jäklar vad många lastbilar som står på tomgång typ timtals som kommer att försvinna!
En sak till förresten, har ni sett det här? Det är ett projekt där dom tittar på att göra hydraul-driften effektivare/bättre genom elektrifiering, snacka om sjukt bra tajming!
http://www.svenskverkstad.se/med-mal-at ... tprodukter
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Semi Truck Event
Det behövs väl typ en 62A anslutning för att alltid ha fullladdat på morgonen. Men det beror ju lite på hur långt man kör och hur länge bilen står så klart.
Ja, driftsäkerheten är otroligt viktig. För vi som har personbilar kan svälja mycket med lite vänliga ord och bra service. En affärsverksamhet som helt är beroende av bilen reagerar nog annorlunda. Här borde Taxi vara en bra referens, hur har de reagerat på Teslas ständiga reparationer?
Men det är nog trots allt ekonomin som kommer vara avgörande. Om elbilen blir 25-50% billigare än dieselbilen så går det ju inte att välja bort elen. Det är nog bara fossiltillverkare som tror att de kan behålla kunder med kvalité och service, när kunden kan köra två elbilar för samma kostnad.
Ja, driftsäkerheten är otroligt viktig. För vi som har personbilar kan svälja mycket med lite vänliga ord och bra service. En affärsverksamhet som helt är beroende av bilen reagerar nog annorlunda. Här borde Taxi vara en bra referens, hur har de reagerat på Teslas ständiga reparationer?
Men det är nog trots allt ekonomin som kommer vara avgörande. Om elbilen blir 25-50% billigare än dieselbilen så går det ju inte att välja bort elen. Det är nog bara fossiltillverkare som tror att de kan behålla kunder med kvalité och service, när kunden kan köra två elbilar för samma kostnad.
Re: Semi Truck Event
Jag tror inte att varken taxi eller åkerier soringer till verkstad för att instrument knarrar eller för att en list inte är på platsLarsL skrev:Det behövs väl typ en 62A anslutning för att alltid ha fullladdat på morgonen. Men det beror ju lite på hur långt man kör och hur länge bilen står så klart.
Ja, driftsäkerheten är otroligt viktig. För vi som har personbilar kan svälja mycket med lite vänliga ord och bra service. En affärsverksamhet som helt är beroende av bilen reagerar nog annorlunda. Här borde Taxi vara en bra referens, hur har de reagerat på Teslas ständiga reparationer?
Men det är nog trots allt ekonomin som kommer vara avgörande. Om elbilen blir 25-50% billigare än dieselbilen så går det ju inte att välja bort elen. Det är nog bara fossiltillverkare som tror att de kan behålla kunder med kvalité och service, när kunden kan köra två elbilar för samma kostnad.
Fel som påverkat drift ör som tur betydligt färre och det är där det ör viktigt
Kan bilen köra till nästa lämpliga service tillfälle
Sen vet jag att det varit en del strul som påverkat driften där 12v batt är nog vanligaste orsaken
Batteriproblem och havererad DU har det inte varit många av
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Semi Truck Event
Det har allt varit mycket strul med batterier och drivlinan också, åtminstone på min fars bil. Drivknutarna verkar de ju inte ens kunna lösa. Sådana problem på Semi blir förödande.e5m1r skrev:Jag tror inte att varken taxi eller åkerier soringer till verkstad för att instrument knarrar eller för att en list inte är på platsLarsL skrev:Det behövs väl typ en 62A anslutning för att alltid ha fullladdat på morgonen. Men det beror ju lite på hur långt man kör och hur länge bilen står så klart.
Ja, driftsäkerheten är otroligt viktig. För vi som har personbilar kan svälja mycket med lite vänliga ord och bra service. En affärsverksamhet som helt är beroende av bilen reagerar nog annorlunda. Här borde Taxi vara en bra referens, hur har de reagerat på Teslas ständiga reparationer?
Men det är nog trots allt ekonomin som kommer vara avgörande. Om elbilen blir 25-50% billigare än dieselbilen så går det ju inte att välja bort elen. Det är nog bara fossiltillverkare som tror att de kan behålla kunder med kvalité och service, när kunden kan köra två elbilar för samma kostnad.
Fel som påverkat drift ör som tur betydligt färre och det är där det ör viktigt
Kan bilen köra till nästa lämpliga service tillfälle
Sen vet jag att det varit en del strul som påverkat driften där 12v batt är nog vanligaste orsaken
Batteriproblem och havererad DU har det inte varit många av
Re: Semi Truck Event
I princip skulle man faktiskt kunna ha hjulmotorer utan drivaxelknutar.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Semi Truck Event
Det är nog ganska säkert så dom har gjort ungefär... Tror jag iaf.Leo skrev:I princip skulle man faktiskt kunna ha hjulmotorer utan drivaxelknutar.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Semi Truck Event
Trist att din fars bil haft dessa bekymmer, men inte vet vi väll att Tesla har vare sig färre eller fler bekymmer än andra bilar genom någon undersökning, eller har jag missat något?
Model S P85DL+
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2072
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Semi Truck Event
Mnja inte enligt presentationen.Bjelke skrev:Det är nog ganska säkert så dom har gjort ungefär... Tror jag iaf.Leo skrev:I princip skulle man faktiskt kunna ha hjulmotorer utan drivaxelknutar.
Tesla Model Y
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Semi Truck Event
På tal om 12v, undra om dom gjort sig av med den felande länken och bara har stora batteripacket som kan leverera lågspänning utöver att driva fordonet?
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Semi Truck Event
Europeiska lastbilar har 24 volt, tror detta också gäller USA.Teslaspolen skrev:På tal om 12v, undra om dom gjort sig av med den felande länken och bara har stora batteripacket som kan leverera lågspänning utöver att driva fordonet?
När det gäller elpersonbilar så bör inte ett 12 voltsbatteri vara någon vanlig felkälla om konstruktören ser till att hålla det laddat kontinuerligt.
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2072
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Semi Truck Event
En säljande argument borde vara ergonomin också.
Alla som har kört Tesla vet att autopiloten gör att man kommer fram oerhört mer utvilad efter en lång motorvägsfärd. Att inte behöva krampaktigt hålla i ratten utan kunna byta sittposition med jämna mellanrum.
Det som är skönt för dig som privatbilist kan betyda skillnad mellan sjukskrivning och nöjd personal för ett åkeri.
Alla som har kört Tesla vet att autopiloten gör att man kommer fram oerhört mer utvilad efter en lång motorvägsfärd. Att inte behöva krampaktigt hålla i ratten utan kunna byta sittposition med jämna mellanrum.
Det som är skönt för dig som privatbilist kan betyda skillnad mellan sjukskrivning och nöjd personal för ett åkeri.
Re: Semi Truck Event
Lånade en hyfsat stor husbil i sommras och fick uppleva hur det är att köra en riktigt bred bil. Satt och tänkte hela tiden när jag körde på vilket fantastiskt use-case AP är för just breda fordon.TiborBlomhall skrev:En säljande argument borde vara ergonomin också.
Alla som har kört Tesla vet att autopiloten gör att man kommer fram oerhört mer utvilad efter en lång motorvägsfärd. Att inte behöva krampaktigt hålla i ratten utan kunna byta sittposition med jämna mellanrum.
Det som är skönt för dig som privatbilist kan betyda skillnad mellan sjukskrivning och nöjd personal för ett åkeri.
Model S P85DL+
Re: Semi Truck Event
Hur kör du egentligen?TiborBlomhall skrev:En säljande argument borde vara ergonomin också.
Alla som har kört Tesla vet att autopiloten gör att man kommer fram oerhört mer utvilad efter en lång motorvägsfärd. Att inte behöva krampaktigt hålla i ratten utan kunna byta sittposition med jämna mellanrum.
Det som är skönt för dig som privatbilist kan betyda skillnad mellan sjukskrivning och nöjd personal för ett åkeri.
Re: Semi Truck Event
Kman auto har lite "information" om vad den egentligen kostar:
Han hade fått lite olika siffror men avrundat det till ~$175k.
Han hade fått lite olika siffror men avrundat det till ~$175k.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Semi Truck Event
1,5 miljoner det blir nog många krismöten oss konkurrenterna
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Semi Truck Event
175k i tesladollarr typ 2mille som en maxad XP100D. Kostar den det är det ju i princip godnatt för Scania...
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Semi Truck Event
Om det priset skulle stämma och vi räknar med betydligt lägre driftkostnad med el och service så undrar jag dock varför Tesla inte kunde få fram större skillnad i totalkostnaderna, det måste vara något som gör att totalskillnaderna inte skilljer lika mycket som drivmedelskostnaderna.
Re: Semi Truck Event
$175k är ungefär hälften eller än mindre mot vad jag skulle gissa... Frågan är om det är basmodellen för den större eller den mindre bilen som som var på eventet.
På eventet pratades det aldrig om priset ju förutom att Elon sa att man skulle spara pengar dag 1. Jag tolkade det som spara pengar på driftskostnaden, inte inklusive inköpskostnad...
På eventet pratades det aldrig om priset ju förutom att Elon sa att man skulle spara pengar dag 1. Jag tolkade det som spara pengar på driftskostnaden, inte inklusive inköpskostnad...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Semi Truck Event
Jag såg en annan Tesla-YouTuber som uppgav ungefär samma pris, men det var enbart för batterierna.Laban skrev:Kman auto har lite "information" om vad den egentligen kostar:
Han hade fått lite olika siffror men avrundat det till ~$175k.
Krimskramset runt batterierna borde också kosta en slant.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Semi Truck Event
Det var väl samma dragbil, bara olika höjd på takspoilern eftersom släpen hade olika höjd.Svenssons skrev:$175k är ungefär hälften eller än mindre mot vad jag skulle gissa... Frågan är om det är basmodellen för den större eller den mindre bilen som som var på eventet.
På eventet pratades det aldrig om priset ju förutom att Elon sa att man skulle spara pengar dag 1. Jag tolkade det som spara pengar på driftskostnaden, inte inklusive inköpskostnad...
Jag tycker hur som helst att det låter för billigt.