Bygga en husbil av teslas semi

Här diskuterar vi om Teslas stora lastbil

Moderator: Redaktion

Bygga en husbil av teslas semi

Inläggav Kalle » 08 jan 2018 16:53

det vore ju grymt kul att bygga en husbil av teslas semi.
Någon som vet hur långt får man hänga ut bakom bakaxeln på ett fordon? (För att få platts med allt tänker jag)
Användarvisningsbild
Kalle

Re: Bygga en husbil av teslas semi

Inläggav Teslaägare Verdi » 08 jan 2018 17:43

Kalle skrev:det vore ju grymt kul att bygga en husbil av teslas semi.
Någon som vet hur långt får man hänga ut bakom bakaxeln på ett fordon? (För att få platts med allt tänker jag)

Är det inte bättre att bygga "hus" på trailern? Men då blir det väl en husvagn och inte en husbil? :) (har själv aldrig förstått grejen med husbil så det är väl därför...)

Borde ju vara bra mycket billigare om inte annat. När man inte campar kan man väl hyra ut semin till yrkestrafik också? Eller pendla till jobbet i den. :D
Model S 100D -18 Obsidiansvart, soltak, vitt fuskskinn.
Model S 90D -16 Röd multi coat, Soltak, Köldpaket, Premium, Ultra HiFi, Luftfjädring, AP1, svart skinn
Model S 75D -17 Midnight silver, Soltak, AP2, ljusbrunt skinn
http://ts.la/mrten7828
Användarvisningsbild
Verdi
Teslaägare

Inläggav Kalle » 09 jan 2018 07:00

Men de e ju så mycket trevligare att kunna gå i mellan bo delen och hytten :)
Och så e de lättare att köra när allt sitter i hop :)
Användarvisningsbild
Kalle

Inläggav Teslaägare e5m1r » 09 jan 2018 09:03

Kalle skrev:Men de e ju så mycket trevligare att kunna gå i mellan bo delen och hytten :)

Då får du vänta å se än så länge bara dragbil från Tesla och den ör aningen för kort om du ska ha stor rymlig husbil
Det är i så fall bättre att bygga om en ev buss eller lastbil
Har du en Tesla Model S och funderar på Dashcam eller annat roligt tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
På väg att beställa en Model S eller Model X och känner att jag bidragit. Använd min länk http://ts.la/esmir2564 och få fri supercharging
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Verdi » 09 jan 2018 10:16

Kalle skrev:Men de e ju så mycket trevligare att kunna gå i mellan bo delen och hytten :)

Nu är det jag som kanske inte förstår hur man använder en husbil men när jag var liten och vi åkte på husvagnssemester så hade vi förtält, solstolar, campingbord och stolar osv osv med oss. Då hakade man av vagnen på lämplig plats. T ex en camping. Sen kunde man ta bilen in till närmaste stad, nån fin strand eller liknande utan att behöva packa ihop allt vi hade med oss och köra med hela ekipaget.

Med husbil så är man ju tvungen att ta med precis alltihop bara man ska åka och köpa en liter mjölk.

Fast man kanske använder en husbil på annat sätt? Man är kanske ständigt i rörelse på ett annat sätt? Att resan är målet medan man med husvagn är mer stationär?
Model S 100D -18 Obsidiansvart, soltak, vitt fuskskinn.
Model S 90D -16 Röd multi coat, Soltak, Köldpaket, Premium, Ultra HiFi, Luftfjädring, AP1, svart skinn
Model S 75D -17 Midnight silver, Soltak, AP2, ljusbrunt skinn
http://ts.la/mrten7828
Användarvisningsbild
Verdi
Teslaägare

Inläggav Teslaägare e5m1r » 09 jan 2018 10:18

Verdi skrev:

Nu är det jag som kanske inte förstår hur man använder en husbil men när jag var liten och vi åkte på husvagnssemester så hade vi förtält, solstolar, campingbord och stolar osv osv med oss. Då hakade man av vagnen på lämplig plats. T ex en camping. Sen kunde man ta bilen in till närmaste stad, nån fin strand eller liknande utan att behöva packa ihop allt vi hade med oss och köra med hela ekipaget.

Med husbil så är man ju tvungen att ta med precis alltihop bara man ska åka och köpa en liter mjölk.

Fast man kanske använder en husbil på annat sätt? Man är kanske ständigt i rörelse på ett annat sätt? Att resan är målet medan man med husvagn är mer stationär?

Bild
Eller så tar man bilen med sig :)
Har du en Tesla Model S och funderar på Dashcam eller annat roligt tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
På väg att beställa en Model S eller Model X och känner att jag bidragit. Använd min länk http://ts.la/esmir2564 och få fri supercharging
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare

Inläggav Teslaägare lobbin » 09 jan 2018 10:36

Eller varför inte både båt och bil? :)

Bild
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Bjelke » 09 jan 2018 12:47

e5m1r skrev:
Verdi skrev:

Bild
Eller så tar man bilen med sig :)

En sån var jag på väg att köpa när jag hade en Smart Roadster! :)
En eldriven sån där och en Tesla Roadster vore ju satans najs :) Extra kul om man kunde ladda roadster från husbilen i vissa lägen (eller åt andra hållet oxo för den delen)
Även jag har en refferallänk och den är http://ts.la/mikael1178
Använd denna och få lite mer fri Supercharging.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inläggav Kalle » 10 jan 2018 13:35

e5m1r skrev:

Då får du vänta å se än så länge bara dragbil från Tesla och den ör aningen för kort om du ska ha stor rymlig husbil
Det är i så fall bättre att bygga om en ev buss eller lastbil

Fast är den så liten? Den har ju ett stort tomrum bakom hytten som dragbil för att så plats med de aerodynamiska tätningarna till flaket. De ser ju ut att vara på 1,5 m eller så.
Man kanske har en 6 m eller nått att bygga på om man sticker ut den lite bak.
Och den är ju så hög att man kan ha sov loft.

Man kan ju sova på hytten
Användarvisningsbild
Kalle

Inläggav elbilist LarsL » 10 jan 2018 14:07

Man får ha ganska rejält överhäng bak bara det är markerat med lampor. Gränsen är formellt 24m total fordonslängd. Men praktiskt talar vi om 2-3 meter kanske? Det ska ju gå att hantera fordonet också.
Killgissar att det på en Tesla Semi går att bygga en husbil som är betydligt större än de ordinära varianterna byggda på lättalastbilar.
Nissan Leaf 30kWh Tekna
Bokat Model 3, med dragkrok!
LarsL
elbilist

Nästa

Återgå till Lastbil