Vikt och ice jämförelse

Här diskuterar vi om Teslas stora lastbil

Moderator: Redaktion

Re: Vikt och ice jämförelse

Inläggav LarsL » 08 feb 2018 13:28

Jag hittade den här datan på en sida där Volvo Leasar ut olika modeller av lastbilar. Du borde kunna hitta dit också, kan inte googla precis nu.
Nissan Leaf 30kWh Tekna
Bokat Model 3, med dragkrok!
Användarvisningsbild
LarsL
 
Inlägg: 7318
Blev medlem: 08 nov 2014 20:15
Ort: Härryda

Re: Vikt och ice jämförelse

Inläggav apkungen » 09 feb 2018 00:26

Hittade nu också med dina nyckelord. 26 ton! Kan det verkligen stämma :o? Isf skulle teslan kunna väga mindre!

http://www.volvotrucks.se/sv-se/services/hyrlast.html
Användarvisningsbild
apkungen
 
Inlägg: 2748
Blev medlem: 06 feb 2015 23:39
Ort: Stockholm

Re: Vikt och ice jämförelse

Inläggav apkungen » 09 feb 2018 00:32

Eller vänta... Totalvikt är inklusive allt man får lasta. Och man får lasta 15 ton så 9 ton vikt isf? Låter mer rimligt.
Användarvisningsbild
apkungen
 
Inlägg: 2748
Blev medlem: 06 feb 2015 23:39
Ort: Stockholm

Re: Vikt och ice jämförelse

Inläggav Teslaägare Bjelke » 09 feb 2018 07:53

Ja 8-10 ton är väl ganska normalt...
Även jag har en refferallänk och den är http://ts.la/mikael1178
Använd denna och få lite mer fri Supercharging.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
 
Inlägg: 9518
Blev medlem: 24 mar 2015 13:27
Ort: Bollnäs

Re: Vikt och ice jämförelse

Inläggav Teslaägare jonas » 09 feb 2018 11:22

12man skrev:Men...hur ofta körs en lastbil med vikten som begränsande faktor?

Grusbilar och timmerbilar körs ofta med överlast.
Hittade en gammal artikel 2001 där det påstods att 87% av alla timmerbilar har överlast. Idag har flera massabruk en maxvikt som de betalar för och åkaren riskerar att bli anmäld om man är överlastad. Man har även ofta obligatorisk nykterhetskontroll på flera bruk, för att stävja rattonykterhet, mycket effektivt.
2017 har man på vissa sträckor (BK4) höjt totalvikten till 74 ton för timmerbilar och flisbilar.

Ganska ofta överlast för timmer/flisbilar och sedan ganska ofta för lätta lastbilar under 3,5 ton, är min slutsats.
Rabatt på Tesla, använd min länk:

http://ts.la/jonas2214

Super soco TS 1200R Elmoped
Tesla Model S85, 3~fasladdning
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
 
Inlägg: 866
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Vikt och ice jämförelse

Inläggav apkungen » 09 feb 2018 15:12

Sen tror jag också att det nästan alltid är nån gång i veckan som ett åkeri behöver köra fullastade bilar. Ska de ha en fossilbil för dessa ändamål då? Nej jag tror att tesla kommer att få till en bil som bara väger några ton mer än en scania eller Volvo och så kommer problemet vara löst :).
Användarvisningsbild
apkungen
 
Inlägg: 2748
Blev medlem: 06 feb 2015 23:39
Ort: Stockholm

Re: Vikt och ice jämförelse

Inläggav Teslaägare 12man » 09 feb 2018 18:42

lite fakta från de som samlar siffror på sånt här http://www.trafa.se/vagtrafik/lastbilstrafik
och bara "lastbilar" över 3,5 ton,

2017 q3, kom på att juli var med här så tog raskt med q1 med minimalt med semester
antal lastbilar 64620 resp 61822 st
antal transporter 9805 000 resp 9829 000 st
körda kilometer 717 188 000 resp 722 973 000 km
lastad godsmängd 103 390 000 resp 107 458 000 ton
tonkilometer 9249 000 000 resp 9989 000 000

antar 60 arbetsdagar/q
antal transporter/lastbil/dag 2,65 q1 resp 2.52 q3
körda kilometer/transport 74 resp 74
lastat ton per transport 11 resp 11
snitt last i ton per kilometer 14 resp 13 (här slår timmertransporter igenom?)

så 30 %(ht tibor) stämmer och det borde finnas utrymme för ganska många batteri lastbilar
brasklapp för feltänk och räkning
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare
 
Inlägg: 1927
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Vikt och ice jämförelse

Inläggav Henrik Torphammar » 09 feb 2018 18:50

Om det istället blir så att en ellastbil kan bli lättare och ta mer last än dieselbilen?!
Henrik Torphammar
 
Inlägg: 751
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Vikt och ice jämförelse

Inläggav apkungen » 18 feb 2018 20:28

Henrik Torphammar skrev:Om det istället blir så att en ellastbil kan bli lättare och ta mer last än dieselbilen?!


Den kanske kan få köra snabbare också :)
Användarvisningsbild
apkungen
 
Inlägg: 2748
Blev medlem: 06 feb 2015 23:39
Ort: Stockholm

Föregående

Återgå till Lastbil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst