80 -> 100 mils räckvidd

Här diskuterar vi om Teslas stora lastbil

Moderator: Redaktion

80 -> 100 mils räckvidd

Inläggav Laban » 03 maj 2018 08:09

https://electrek.co/2018/05/02/tesla-se ... elon-musk/

Tydligen har de testkörningar man har utfört visat att man kommer att nå närmare 100 mils räckvidd snarare än de initiala 80 milen man annonserade ut i eventet. Disruption...
Laban
 
Inlägg: 1539
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: 80 -> 100 mils räckvidd

Inläggav Teslaägare HelectriC » 03 maj 2018 08:24

synd för Nikola som menar att Tesla Semi är så dålig att Nikola får dåligt rykte. Nu blir ju ryktet ändå sämre (men snarare för att man ändå mer ifrågasätter deras egen produkt) :lol:
Model S P75D -17
eGolf 300km -18
Model S 85 -15
eGolf 190km -15
Jaguar I-Pace (leverans nov. -18)
Hyundai Kona EV (leverans dec. -18)
Köplats Model 3, VW I.D., Byton, Audi eTron, BMW iX3, Kia Niro Electric
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
 
Inlägg: 6589
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23
Ort: Bergen, Norge

Re: 80 -> 100 mils räckvidd

Inläggav Laban » 07 maj 2018 08:12

Ja det är pest eller kolera för Nikola.

Funderade på det här med räckvidd och eldrift vintertid. En lastbil borde rimligtvis inte påverkas lika mycket av klimatet eftersom energiåtgången för uppvärmning av hytten borde vara relativt liten, ungefär samma som för en personbil, om inte mindre ? Relativt då till energiåtgång för drift som är en faktor på 5-8x.

Så har man närmare 100 mils räckvidd i USA borde det fungera väldigt bra även med det europeiska regelverket med tyngre maxvikt samt vårat nordiska klimat.
Laban
 
Inlägg: 1539
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: 80 -> 100 mils räckvidd

Inläggav Teslaägare Baretta » 07 maj 2018 08:16

Fast det är väl uppvärmingen av batteriet som är den stora energislukaren på vintern?
Användarvisningsbild
Baretta
Teslaägare
 
Inlägg: 135
Blev medlem: 06 jul 2017 08:54

Re: 80 -> 100 mils räckvidd

Inläggav Laban » 07 maj 2018 08:23

Baretta skrev:Fast det är väl uppvärmingen av batteriet som är den stora energislukaren på vintern?


Baserat på min Outlander PHEV så är det AC'n. Men även om batteriet är ett problem så borde Semin's batteri vara lättare att hålla varmt. Det är mer skyddat samt i flera lager, dvs mindre yta som exponeras/kWh.
Laban
 
Inlägg: 1539
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: 80 -> 100 mils räckvidd

Inläggav Teslaägare oscfor » 07 maj 2018 09:21

Framförallt används ju mer energi vilket leder till mer värme och därmed enklare att hålla batterierna rätt tempererade.
Model X90D
Använd gärna min länk om du ska beställa en Tesla. Den ger dig fri supercharger!
http://ts.la/oscar4215
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
 
Inlägg: 661
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17


Återgå till Lastbil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst