Varför kan man inte köra med släp med Teslas Semi ?Verdi skrev:Japp. Och då är en Tesla Semi inte ett alternativ. Enkelt!Ric skrev:Nej, men en hel del transporter körs med lastbil och släp i Sverige.
Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribranschen?
Moderator: Redaktion
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Dvs:Walker skrev:Eftersom det är en truck.
Man hakar alltså på ett släp på en dragbil. Det är ingen lastbil med fast låda som man kan hänga ett 4hjuligt släp efter.
?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Walker skrev:Eftersom det är en truck.Laban skrev:Varför kan man inte köra med släp med Teslas Semi ?Verdi skrev:Japp. Och då är en Tesla Semi inte ett alternativ. Enkelt!Ric skrev:Nej, men en hel del transporter körs med lastbil och släp i Sverige.
Man hakar alltså på ett släp på en dragbil. Det är ingen lastbil med fast låda som man kan hänga ett 4hjuligt släp efter.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Taycan 4S - 2021
Model S 100D - 2018
Model X P100DL - 2019
Model S P100D - 2018
Model X 100D - 2017
Model S 75D - 2016
Model S 85 - 2014
Model S 100D - 2018
Model S 85 - 2014
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Laban skrev:Dvs:Walker skrev:Eftersom det är en truck.
Man hakar alltså på ett släp på en dragbil. Det är ingen lastbil med fast låda som man kan hänga ett 4hjuligt släp efter.
?
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Ok
lastbil
dragbil
lastbil
dragbil
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Å andra sidan behöver man ju inte vara Einstein för att göra om en semi-truck till en lastbil. Det är ju inte direkt två olika väsen.
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
FärdigLarsL skrev:Å andra sidan behöver man ju inte vara Einstein för att göra om en semi-truck till en lastbil. Det är ju inte direkt två olika väsen.
De första tre axlarna är en trailerdragare, sen kommer 2 trailers efter varandra, kallas för ”link”.
MS 60D Multi-vit, troligen på väg att bli en 75:a
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Walker skrev:Exakt!Laban skrev:Ok
lastbil
dragbil
Njae, båda är lastbilar. Den översta kallas oftast för styckegods eller fjärr-bil. De är gjorda för att lasta så hög volym som möjligt och det är dessa som kör mellan omlastningsterminaler runt om i Sverige, oftast på fasta rutter.
Teslas Semi är en drag-bil på svenska (egentligen trailer-dragbil (drag-fordon). Trailern (”släpet”) heter egentligen semi-trailer eftersom den till hälften rullar på annan bil och till hälften på sina egna hjul. Klart som korvspad!?
I större delen av EU får man nu koppla dragbil+trailer+trailer och då vara 25.25m långt. Detta är tänkt för motorvägar och industriområden. Skall du i på områden där längde är ett problem, ställer du bara den bakre trailern. Sen kan du koppla den bakre och körs in med den på ”nästa” vända.
Sverige och Finland har länge haft Europas längsta fordons-tåg, 24m, men det är alltså inte helt sant längre.
MS 60D Multi-vit, troligen på väg att bli en 75:a
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Man kan inte ställa frågan -vad kostar en lastbil?Herr X skrev:Okej, men då är frågan hur mycket mer en Tesla-lastbil kostar att köpa? Har vi sett några priser? Vad kostar en konkurrerande Volvo-lastbil?
Det blir lite - hur långt är ett snöre?
Mr Musk sa ”billigare från dag ett” vilket troligen innebär dyrare bil med lägre driftkostnader.
Han nämner oxå leasing, den överlägset vanligast formen av lastbils”ägande” i USA.
Han lovar dessutom att själv sälja strömmen för ett attraktivt pris i Mega-laddarna..
Alltså, eftersom ett lastbilsköp inte grundar sig på samma grunder som ett personbilsinköp så blir Total cost of ownership helt avgörande. Det finns exempel på amerikanska lastbilsinköpare som köpt 500 bilar på en gång och då valt en billigare (mindre) backspegel och då sparat USD 100.000. Tar man sen en billigare stol, utan fläkt, stålfjädrad ist för luftfjädrad så blir det 3-4miljoner till...
Senast redigerad av StELla, redigerad totalt 1 gånger.
MS 60D Multi-vit, troligen på väg att bli en 75:a
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Grattis du har sparat 500kkr/år.StELla skrev:FärdigLarsL skrev:Å andra sidan behöver man ju inte vara Einstein för att göra om en semi-truck till en lastbil. Det är ju inte direkt två olika väsen.
De första tre axlarna är en trailerdragare, sen kommer 2 trailers efter varandra, kallas för ”link”.
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Det har ju pratats om batterihyra. Då blir inköpet lågt och likviditetsmässigt billigare från dag 1.StELla skrev:Mr Musk sa ”billigare från dag ett” vilket troligen innebär dyrare bil med lägre driftkostnader.
Han nämner oxå leasing, den överlägset vanligast formen av lastbils”ägande” i USA.
Han lovar dessutom att själv sälja strömmen för ett attraktivt pris i Mega-laddarna..
Alltså, eftersom ett lastbilsköp inte grundar sig på samma grunder som ett personbilsinköp så blir Total cont of ownership helt avgörande. Det finns exempel på amerikanska lastbilsinköpare som köpt 500 bilar på en gång och då valt en billigare (mindre) backspegel och då sparat USD 100.000. Tar man sen en billigare stol, utan fläkt, stålfjädrad ist för luftfjädrad så blir det 3-4miljoner till...
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Kan man inte lika gärna leasa hela bilen då ?dstr skrev:Det har ju pratats om batterihyra. Då blir inköpet lågt och likviditetsmässigt billigare från dag 1.
http://www.volvotrucks.se/sv-se/service ... nance.html
Se "finansiell leasing" varianten.
På bussidan har man något man kallar "turn-key":
http://www.volvobuses.se/sv-se/our-offe ... tract.html
Vid en snabb sökning hittade jag detta, lite äldre uppgifter tyvärr:ETT KOMPLETT ERBJUDANDE
Upplägget för ett Turn-Key Contract är klart och tydligt:
Garanterad drift till en fast kostnad per km
Fordon, infrastruktur och projektledning ingår
Rapportering av bränsleåtgång och elförbrukning
Underhåll, fordonsuppföljning och reparationer ingår
Zone Management säkerställer att lokala trafikregler följs
Depåtjänster finns som tillval för att matcha det befintliga underhållet
http://www.dt.se/dalarna/ludvika/leasin ... foretagare
Pratade lite snabbt med min bror och han sa mellan 14 och 20k/månad i dagsläget.Hyrkostnaden för den lastbil av 2007 års modell som leasas i dag ligger på 14 420 kronor i månaden, enligt senaste fakturan.
Nu ska jag bara försöka få han att beställa en bil så man får provköra
Senast redigerad av Laban, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Njae.Laban skrev:Kan man inte lika gärna leasa hela bilen då ?dstr skrev:Det har ju pratats om batterihyra. Då blir inköpet lågt och likviditetsmässigt billigare från dag 1.
Skillnaden är att hyran blir kilometerbaserad, så den enda fasta kostnaden blir en "låg" leasingavgift och sen har man bara en rörlig del för batteriet - som gissningsvis står för halva priset på dragbilen.
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Enligt tråden http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... ead#unread så drar Tesla-semi 8kWh/mil i vid normal körning (torr motorväg). Tror att Tesla tar 1,90kr/mil vilket ger en mil kostnad för bränsle på 15,20kr/mil.
Om vi då jämför det med en dieselförbrukning på 3,5-4,5liter/mil så blir besparingarna riktigt intressanta. Kostnaden för dieseln blir då kanske 40-60kr/mil, alltså en besparing på 25-45kr/mil.
Den årliga besparingen blir då från 300kkr-1,3miljoner kr. Detta beroende då på om bilen kör 15000mil eller 30000mil och vilken förbrukning dieselbilen hade. Totalt blir besparingarna ändå påtagliga.
Tesla garanterar 1 miljon miles, 160 000mil, vilket betyder att Tesla bilen kan kosta 4-9,6miljoner mer och ändå ge breakeven. Om batteriet är på 640kWh så blir det ett kWh pris på 6250kr-15000kr, så det borde finnas marginaler.
Inte konstigt att det var en lika lång kö av åkare som fick provåka Tesla-semi som det var Youtuber som var distraherade av Roadstern. Ni kanske märkte att det pågick en semi-truck provkörning i bakgrunden, tyvärr inte sett några bilder därifrån.
Om vi då jämför det med en dieselförbrukning på 3,5-4,5liter/mil så blir besparingarna riktigt intressanta. Kostnaden för dieseln blir då kanske 40-60kr/mil, alltså en besparing på 25-45kr/mil.
Den årliga besparingen blir då från 300kkr-1,3miljoner kr. Detta beroende då på om bilen kör 15000mil eller 30000mil och vilken förbrukning dieselbilen hade. Totalt blir besparingarna ändå påtagliga.
Tesla garanterar 1 miljon miles, 160 000mil, vilket betyder att Tesla bilen kan kosta 4-9,6miljoner mer och ändå ge breakeven. Om batteriet är på 640kWh så blir det ett kWh pris på 6250kr-15000kr, så det borde finnas marginaler.
Inte konstigt att det var en lika lång kö av åkare som fick provåka Tesla-semi som det var Youtuber som var distraherade av Roadstern. Ni kanske märkte att det pågick en semi-truck provkörning i bakgrunden, tyvärr inte sett några bilder därifrån.
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Sen har vi andra värden som är svåra att mäta (idag).
Vid upphandlingar så viktas miljöaspekten in allt oftare. Jag vet ett större företag som bytte ut alla servicebilar till el-bilar över en natt för att kunna vinna en upphandling som stipulerade att serviceteknikern enbart fick komma i el-bil.
Arbetsmiljön är en annan puck.
Vid upphandlingar så viktas miljöaspekten in allt oftare. Jag vet ett större företag som bytte ut alla servicebilar till el-bilar över en natt för att kunna vinna en upphandling som stipulerade att serviceteknikern enbart fick komma i el-bil.
Arbetsmiljön är en annan puck.
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Jo, du kommer ju ha körningar till din Tesla-semi. Eftersom du hela tiden kommer ha förtur så kan du räkna på fullbeläggning.
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Och du kommer ha lättare att hitta/behålla personal.LarsL skrev:Jo, du kommer ju ha körningar till din Tesla-semi. Eftersom du hela tiden kommer ha förtur så kan du räkna på fullbeläggning.
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Jobbade i början av seklet med statistik och prisberäkningar på service/reparationsavtal på Scania Sverige (kallades då Grönt kort) som precis börjat komma.
En trailerdragare var de allra billigaste eftersom de kördes så många mil och släp/påbyggnad vanligtvis inte skulle tas med i avtalet.
Tycks minnas att ett sådant kostade ca 3,5-4kr/mil då. Avtalen var tänkt att gå +-0 (kunden fick tillbaka allt överskott) så man räknade så exakt man kunde på varje biltyp och helst om det fanns historik på just den kunden.
Då analyserade man data från rep/service på fordon i liknande trafik.
(Dyrast var sopbilar med automatlåda. Kunde ligga över 20kr/mil)
Skulle tro att kostnaderna stigit en del sen dess.
Var väldigt ovanligt med motorbyten och bakaxlar osv. Så många kunder "överskattade" den kostnaden då de "minns" hur dyrt det var om de hört talas om det.
Stora posterna tycks jag minnas var service och då fram för allt bromsar.
Angående bränsleförbrukning var jag även med en gång som domare i SM i bränslesnål körning på Scania.
De lägsta bilarna som körde "mjukt" låg då neremot 2,2 l/mil. Men då kördes de på ett ganska extremt sätt. Vinnaren körde på 1,8 om jag inte minns fel MEN då hade han antagligen förstört lastbilen ganska snabbt i verklig körning. Då bilen i princip hostade fram på tomgång på gränsen till motorstopp. Tycks minnas att vi diskuterade att han egentligen borde diskas.
Så i verklig körning på en trailerdragare som kör i hyfsat laglig hastighet idag 2017 skulle jag gissa någonstans mellan 3-3,5L/mil. Då en draglastbil kör mycket i jämn fart på stora fina vägar med få stopp. En timmerbil, distributionsbil eller liknande drar mer.
Räknar man då på ett dieselpris för en åkare på 10kr/l ex moms så blir det ca 30-35kr/mil.
Skulle jag gissa väldigt grovt, kostar en utrustad trailerdragare idag 600"-900" idag och håller 100 000mil. Det ger ca 6-9kr/mil i värdeminskning
En ren månadslön på 25000kr/månad ger redan den ca 200kr/tim ink arbetsgivaravgift. Nu har nog chaufförerna i Sverige bättre lön och sen tillkommer tex traktamente och andra overheadkostnader, arbetsledare, garage osv. Så man kanske ska räkna på en lönekostnad inkl overheadkostnad på ca 350kr/tim för chauffören och att de i princip bara får lön för den tid när de sitter i bilen. Då trailerdragare ganska ofta byts vid destinationen? och dragaren rullar vidare med annan trailer. Är det styckegods inklusive lastning/lossning/lastsäkring osv tar det klart längre tid
Räknar man bara själva körningen så får de ihop kanske ca 50km/h i snitt. Då blir bara lönekostnaden ca 70kr/mil.
Räkneexempel dragare
Värdeminskning =8 kr/mil
Rep & service =4kr/mil
Drivmedel diesel =30kr/mil
Lön ink overhead = 70kr/mil.
Det ger 112kr/mil där bränslet står för dryga 25% och lönen dryga 60%.
Räknar vi ett "enmansåkeri", nästan utan overheadkostnader =sköter alla papper själv, som skruvar själv så mycket det går och kör med ägg under gaspedalen så blir det ändå ca 70kr/mil.
Kan säkert var någon siffra som ser lite annorlunda ut i verkligheten idag Men borde visa hur det ser ut ungefär.
Lön och bränsle är helt klart största posterna.
Då ser man också varför "utländska lönenivåer" varit så påverkande inom fram för allt trailerdragare som kör över landsgränser. Roade mig en gång att räkna lite på Sillekrog då jag var där. Av 38 trailerdragare (södergående) var 36 av själva dragbilarna utlandsregistrerade. Dock hade en del svenskreggade trailers på.
En trailerdragare var de allra billigaste eftersom de kördes så många mil och släp/påbyggnad vanligtvis inte skulle tas med i avtalet.
Tycks minnas att ett sådant kostade ca 3,5-4kr/mil då. Avtalen var tänkt att gå +-0 (kunden fick tillbaka allt överskott) så man räknade så exakt man kunde på varje biltyp och helst om det fanns historik på just den kunden.
Då analyserade man data från rep/service på fordon i liknande trafik.
(Dyrast var sopbilar med automatlåda. Kunde ligga över 20kr/mil)
Skulle tro att kostnaderna stigit en del sen dess.
Var väldigt ovanligt med motorbyten och bakaxlar osv. Så många kunder "överskattade" den kostnaden då de "minns" hur dyrt det var om de hört talas om det.
Stora posterna tycks jag minnas var service och då fram för allt bromsar.
Angående bränsleförbrukning var jag även med en gång som domare i SM i bränslesnål körning på Scania.
De lägsta bilarna som körde "mjukt" låg då neremot 2,2 l/mil. Men då kördes de på ett ganska extremt sätt. Vinnaren körde på 1,8 om jag inte minns fel MEN då hade han antagligen förstört lastbilen ganska snabbt i verklig körning. Då bilen i princip hostade fram på tomgång på gränsen till motorstopp. Tycks minnas att vi diskuterade att han egentligen borde diskas.
Så i verklig körning på en trailerdragare som kör i hyfsat laglig hastighet idag 2017 skulle jag gissa någonstans mellan 3-3,5L/mil. Då en draglastbil kör mycket i jämn fart på stora fina vägar med få stopp. En timmerbil, distributionsbil eller liknande drar mer.
Räknar man då på ett dieselpris för en åkare på 10kr/l ex moms så blir det ca 30-35kr/mil.
Skulle jag gissa väldigt grovt, kostar en utrustad trailerdragare idag 600"-900" idag och håller 100 000mil. Det ger ca 6-9kr/mil i värdeminskning
En ren månadslön på 25000kr/månad ger redan den ca 200kr/tim ink arbetsgivaravgift. Nu har nog chaufförerna i Sverige bättre lön och sen tillkommer tex traktamente och andra overheadkostnader, arbetsledare, garage osv. Så man kanske ska räkna på en lönekostnad inkl overheadkostnad på ca 350kr/tim för chauffören och att de i princip bara får lön för den tid när de sitter i bilen. Då trailerdragare ganska ofta byts vid destinationen? och dragaren rullar vidare med annan trailer. Är det styckegods inklusive lastning/lossning/lastsäkring osv tar det klart längre tid
Räknar man bara själva körningen så får de ihop kanske ca 50km/h i snitt. Då blir bara lönekostnaden ca 70kr/mil.
Räkneexempel dragare
Värdeminskning =8 kr/mil
Rep & service =4kr/mil
Drivmedel diesel =30kr/mil
Lön ink overhead = 70kr/mil.
Det ger 112kr/mil där bränslet står för dryga 25% och lönen dryga 60%.
Räknar vi ett "enmansåkeri", nästan utan overheadkostnader =sköter alla papper själv, som skruvar själv så mycket det går och kör med ägg under gaspedalen så blir det ändå ca 70kr/mil.
Kan säkert var någon siffra som ser lite annorlunda ut i verkligheten idag Men borde visa hur det ser ut ungefär.
Lön och bränsle är helt klart största posterna.
Då ser man också varför "utländska lönenivåer" varit så påverkande inom fram för allt trailerdragare som kör över landsgränser. Roade mig en gång att räkna lite på Sillekrog då jag var där. Av 38 trailerdragare (södergående) var 36 av själva dragbilarna utlandsregistrerade. Dock hade en del svenskreggade trailers på.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Jäkligt intressant info Leo, antagligen kommer autonoma elektriska dragare vara mest positiva i länder som Sverige med dyra arbetskostnader och dyr soppa.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
En fundering där kring konvojkörning. Där kanske man kan kan uppnå full autonomi tidigare (regelmässigt och mjukvarumässigt) genom att "dragbilen" har en förare och de efterföljande bilarna körs autonomt. Förbrukningen bör också vara betydligt lägre på de efterföljande bilarna så dessa kanske kan vara 50 mils varianter om dragbilen har 80 mil.zyax skrev:Jäkligt intressant info Leo, antagligen kommer autonoma elektriska dragare vara mest positiva i länder som Sverige med dyra arbetskostnader och dyr soppa.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Alla bilar i en tät konvoj får lägre förbrukning. Men framför allt handlar väl besparingen om lönekostnader.Laban skrev:En fundering där kring konvojkörning. Där kanske man kan kan uppnå full autonomi tidigare (regelmässigt och mjukvarumässigt) genom att "dragbilen" har en förare och de efterföljande bilarna körs autonomt. Förbrukningen bör också vara betydligt lägre på de efterföljande bilarna så dessa kanske kan vara 50 mils varianter om dragbilen har 80 mil.zyax skrev:Jäkligt intressant info Leo, antagligen kommer autonoma elektriska dragare vara mest positiva i länder som Sverige med dyra arbetskostnader och dyr soppa.
Som Elon sa så är ju konvojkörning något de kan göra redan idag. Tror också att Tesla fick tillstånd att köra så mellan Gigafactory och Fremont.
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
I USA är det vanligt med riktigt stora fleets. Ägarna till dessa fleets vill ha totala helhetslösningar, från ax till limpa. Vanligtvis väljer man att bjuda in lastbilstillverkarna till en gemensam presentation och sedan överlämnar man en kravspecifikation. Anbudstiden brukar vara extremt kort. Det som skiljer dessa fleetsupphandlingar från konventionella upphandlingar är att de även brukar inkludera att bemanning av fordonen ska ingå tillverkarens anbud.
Installerat 13,2 kWp solceller
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Utländska trailerdragare har gärna stooor tank så de slipper tanka i Sverige. Då vi har väldigt höga skatter på bränslet jämfört med andra länder.
Har för mig att bara bränsleskatten höjts senaste tre årsskiftena med drygt 1kr + moms. Så då kan man spara ytterligare 3-4kr/mil genom att fylla tanken innan/efter man åker in i Sverige. Bara utifrån de tre senaste årens skattehöjning på diesel.
Så då börjar man se anledningen till att utländska trailerdragare är så vanliga då de åker mellan olika länder. Dvs de kan lika gärna utgå/ägas/hanteras från Polen som från Sverige om de kör mellan dessa två länder. Stor skillnad även om man följer alla regler/skatter i respektive land och sköter bilar och personal som man ska.
Så angående Teslas Semi så är länder med höga bränslekostnader mest intressant. Dock är serviceirganisationen otroligt viktig där bilarna körs. Bla därför MAN, Renault och MB är så ovanliga i Sverige =få service/rep ställen. Då är det främst reparationer som är kritiskt eftersom servicetillfällen går enklare att planera/hantera ändå.
Har för mig att bara bränsleskatten höjts senaste tre årsskiftena med drygt 1kr + moms. Så då kan man spara ytterligare 3-4kr/mil genom att fylla tanken innan/efter man åker in i Sverige. Bara utifrån de tre senaste årens skattehöjning på diesel.
Så då börjar man se anledningen till att utländska trailerdragare är så vanliga då de åker mellan olika länder. Dvs de kan lika gärna utgå/ägas/hanteras från Polen som från Sverige om de kör mellan dessa två länder. Stor skillnad även om man följer alla regler/skatter i respektive land och sköter bilar och personal som man ska.
Så angående Teslas Semi så är länder med höga bränslekostnader mest intressant. Dock är serviceirganisationen otroligt viktig där bilarna körs. Bla därför MAN, Renault och MB är så ovanliga i Sverige =få service/rep ställen. Då är det främst reparationer som är kritiskt eftersom servicetillfällen går enklare att planera/hantera ändå.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Så länge man behöver personal, ja.dstr skrev:Och du kommer ha lättare att hitta/behålla personal.LarsL skrev:Jo, du kommer ju ha körningar till din Tesla-semi. Eftersom du hela tiden kommer ha förtur så kan du räkna på fullbeläggning.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
LarsL skrev:Alla bilar i en tät konvoj får lägre förbrukning. Men framför allt handlar väl besparingen om lönekostnader.
Som Elon sa så är ju konvojkörning något de kan göra redan idag. Tror också att Tesla fick tillstånd att köra så mellan Gigafactory och Fremont.
Här verifierar han just det vi pratar om. Det handlar om lönekostnader och att det är som jag misstänkte, dvs, endast första bilen i konvojen har en förare.
Detta är också intressant när man läser denna artikel:
https://digital.di.se/artikel/volvo-vet ... -lastbilar
Genom att ha en förare i första bilen så blir det nog betydligt lättare att få igenom den legala biten samt att man snabbare kan utöka antalet tillämpningsmråden jämfört med de helt förarlösa bilarna som Einride utvecklar. Man kan förstås köra på AP även i den första bilen, testa detta under några år tills regelverket tillåter helt förarlösa konvojer och då ha väldigt värdefull data med i bagaget.”Jag är inte så orolig för den tekniska aspekten. Den största utmaningen kommer att vara den legala. Jag är säker på att vi inte kommer att krascha men vi tittar på ganska begränsade tillämpningar, mellan lager till lager på enskilda vägar”, säger Robert Falck.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd