Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribranschen?

Här diskuterar vi om Teslas stora lastbil

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche

Inlägg av Bod »

En liten undran om konvoj, vad händer om en bil kommer emellan något av de efterföljande fordonen som ingår i konvojen? När jag kommer ikapp ett antal lastbilar som ligger i följd hinner jag inte alltid om alla vid en omkörning.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Ric
Inlägg: 242
Blev medlem: 06 jan 2017 09:24

Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche

Inlägg av Ric »

Laban skrev:
Alla bilar i en tät konvoj får lägre förbrukning. Men framför allt handlar väl besparingen om lönekostnader.
Eller så dubblerar USA totalvikten till 72 ton. Framkomligheten blir bättre för övrig trafik jämfört med två stycken ekipage på 36 ton som ligger nära varandra.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche

Inlägg av bylund »

Bod skrev:
En liten undran om konvoj, vad händer om en bil kommer emellan något av de efterföljande fordonen som ingår i konvojen? När jag kommer ikapp ett antal lastbilar som ligger i följd hinner jag inte alltid om alla vid en omkörning.
Jag gissar på att man uppdaterar paragrafen om att man inte får bryta miltärkolonner och begravningsföljen till att även innefatta den typen av konvojer.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche

Inlägg av e5m1r »

bylund skrev:
Bod skrev:
En liten undran om konvoj, vad händer om en bil kommer emellan något av de efterföljande fordonen som ingår i konvojen? När jag kommer ikapp ett antal lastbilar som ligger i följd hinner jag inte alltid om alla vid en omkörning.
Jag gissar på att man uppdaterar paragrafen om att man inte får bryta miltärkolonner och begravningsföljen till att även innefatta den typen av konvojer.
De ligger nog så tight att du inte vill lägga dig mellan sen tror jag inte att de kör konvoj på små vägar alltså du ska ha fler än ett körfält i samma riktning så att köra om alla bör inte vara ett problem
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche

Inlägg av bylund »

e5m1r skrev:
bylund skrev:
Bod skrev:
En liten undran om konvoj, vad händer om en bil kommer emellan något av de efterföljande fordonen som ingår i konvojen? När jag kommer ikapp ett antal lastbilar som ligger i följd hinner jag inte alltid om alla vid en omkörning.
Jag gissar på att man uppdaterar paragrafen om att man inte får bryta miltärkolonner och begravningsföljen till att även innefatta den typen av konvojer.
De ligger nog så tight att du inte vill lägga dig mellan sen tror jag inte att de kör konvoj på små vägar alltså du ska ha fler än ett körfält i samma riktning så att köra om alla bör inte vara ett problem
Jag tror säkert att detta inte blir tillåtet på alla vägar direkt, men jag tror nog också att regler införs för hur andra ska bete sig gentemot dessa följen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Verdi

Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche

Inlägg av Verdi »

e5m1r skrev:
bylund skrev:
Bod skrev:
En liten undran om konvoj, vad händer om en bil kommer emellan något av de efterföljande fordonen som ingår i konvojen? När jag kommer ikapp ett antal lastbilar som ligger i följd hinner jag inte alltid om alla vid en omkörning.
Jag gissar på att man uppdaterar paragrafen om att man inte får bryta miltärkolonner och begravningsföljen till att även innefatta den typen av konvojer.
De ligger nog så tight att du inte vill lägga dig mellan sen tror jag inte att de kör konvoj på små vägar alltså du ska ha fler än ett körfält i samma riktning så att köra om alla bör inte vara ett problem
Jag fattar inte hur konvojkörningen ska gå till rent praktiskt. Visst, på öppen motorväg fungerar det ju men du lastar väl inte på och av där? Du ska ju nånstans. Till en terminal, industri... Du måste av motorvägen och in bland rödljus, trånga gator med mycket trafik osv. Samma sak med laddning. Säg att du som ensam förare kommer med fyra bilar och ska in på en MegaCharger. Det blir ju en jävla utmaning...
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche

Inlägg av Laban »

Verdi skrev:
Jag fattar inte hur konvojkörningen ska gå till rent praktiskt. Visst, på öppen motorväg fungerar det ju men du lastar väl inte på och av där? Du ska ju nånstans. Till en terminal, industri... Du måste av motorvägen och in bland rödljus, trånga gator med mycket trafik osv. Samma sak med laddning. Säg att du som ensam förare kommer med fyra bilar och ska in på en MegaCharger. Det blir ju en jävla utmaning...
Det bygger väl på att de andra bilarna har i princip fullvärdig AP. Vid MegaChargern hoppar föraren ut och trycker in laddkabeln i de andra bilarna, de har redan parkerat där av sig själva.

Problem vid trånga gator eller annat som AP eventuellt har problem med kan man lösa med fjärrstyrning. Föraren parerar hindret, tar sedan över styrningen för de andra bilarna en åt gången. Men det här blir väl främst för motorvägskörning initialt.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Verdi

Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche

Inlägg av Verdi »

Laban skrev:
Verdi skrev:
Jag fattar inte hur konvojkörningen ska gå till rent praktiskt. Visst, på öppen motorväg fungerar det ju men du lastar väl inte på och av där? Du ska ju nånstans. Till en terminal, industri... Du måste av motorvägen och in bland rödljus, trånga gator med mycket trafik osv. Samma sak med laddning. Säg att du som ensam förare kommer med fyra bilar och ska in på en MegaCharger. Det blir ju en jävla utmaning...
Det bygger väl på att de andra bilarna har i princip fullvärdig AP. Vid MegaChargern hoppar föraren ut och trycker in laddkabeln i de andra bilarna, de har redan parkerat där av sig själva.

Problem vid trånga gator eller annat som AP eventuellt har problem med kan man lösa med fjärrstyrning. Föraren parerar hindret, tar sedan över styrningen för de andra bilarna en åt gången. Men det här blir väl främst för motorvägskörning initialt.

Främst för motorvägskörning... Jovisst. Men det finns väl inga rutter med ENBART motorväg? Ska förare hoppa på/av i farten? Eller ska det sitta folk på distans som fjärrstyr lastbilarna när de måste av motorvägen? Och hur lirar det med terrorhot osv? Nån terrorist får anställning som fjärrchaufför eller kanske till och med hackar sig in och använder lastbilen som vapen samtidigt som han sitter i säkerhet nånstans flera hundra mil bort? Riskerar man inte sitt eget liv sänks ju tröskeln ordentligt för att begå såna brott.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche

Inlägg av Laban »

Verdi skrev:
Främst för motorvägskörning... Jovisst. Men det finns väl inga rutter med ENBART motorväg? Ska förare hoppa på/av i farten? Eller ska det sitta folk på distans som fjärrstyr lastbilarna när de måste av motorvägen? Och hur lirar det med terrorhot osv? Nån terrorist får anställning som fjärrchaufför eller kanske till och med hackar sig in och använder lastbilen som vapen samtidigt som han sitter i säkerhet nånstans flera hundra mil bort? Riskerar man inte sitt eget liv sänks ju tröskeln ordentligt för att begå såna brott.
Einride's variant bygger på att man ska kunna fjärrstyra bilarna på distans. I Teslas fall kan man väl tänka sig att föraren av den första bilen kan stanna bilen och styra de andra bilarna vid behov. "Lokal" fjärrstyrning :-) Det blir säkert betydligt enklare att få igenom regelverksmässigt. Och bättre sett till eventuell terrorism :-)

Det jag menade med motorväg främst var väl snarare "enklare" vägar. Dvs, till och från industriområde men kanske inte in till centrum i städer. Alternativt då att mänskliga förare tar över i det läget, innan AP'n kan hantera "allt".
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche

Inlägg av Jerker »

Jag tror att det har diskuterats i lite olika trådar om hur vanligt eller gångbart det här ekipaget är i Sverige och övriga Europa. Jag sitter idag och kör ner från Nyköping till Malmö och kan säga att det är majoritet av Semitruck/trailers. Det är den klart vanligaste lastbilstypen. Så jag tror att den har en stor marknad även här.
Bonden Roger
Inlägg: 469
Blev medlem: 01 jun 2017 15:25
Ort: Tanumshede

Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche

Inlägg av Bonden Roger »

Kanske fel tråd.

Har prata med ett par stycken lastbilsförare och även en åkeriägare. Kan säga att dom är super negativa till Teslas lastbil. Ännu värre än bilister. Om Volvo och Scania är av samma åsikt är dom rätt körda.
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche

Inlägg av evilirish »

Av vilka anledningar?
Bonden Roger
Inlägg: 469
Blev medlem: 01 jun 2017 15:25
Ort: Tanumshede

Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche

Inlägg av Bonden Roger »

Samma argument som elbilar. Batterierna håller inte. Tål inte kyla. Tar lång tid att ladda. Och så vidare. Går inte argumentera med dom.

Pratade med åkeriägaren (och föraren) som transporteras in mjölken till mejeriet. Lastbilen går 100 mil per dag (dom har dispens från tidslagen). En förare kör halva dygnet med en avlastning och disk på mejeriet på 20 minuter. Borde funka med el. Men icke.

Kunde lika gärna vända mig om och prata med ladugårdsväggen.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche

Inlägg av Jerker »

evilirish skrev:
Av vilka anledningar?
En bekant berättade att läst/hört en lasbilschaffis som inte ville sitta i centrum i hytten eftersom han ofta hade behov av att veva ner rutan och luta sig ut när han precisionsbackade.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche

Inlägg av e5m1r »

Jerker skrev:
evilirish skrev:
Av vilka anledningar?
En bekant berättade att läst/hört en lasbilschaffis som inte ville sitta i centrum i hytten eftersom han ofta hade behov av att veva ner rutan och luta sig ut när han precisionsbackade.
Om lastilen skötte backning själv:)
Inte helt omöjligt om elon får bestämma
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche

Inlägg av LarsL »

Dags att starta ett eget åkeri och konkurrera skiten ur dem... Någon kommer göra det var så säker.
Bonden Roger
Inlägg: 469
Blev medlem: 01 jun 2017 15:25
Ort: Tanumshede

Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche

Inlägg av Bonden Roger »

Har haft tanken
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche

Inlägg av mati »

Bonden Roger skrev:
Kanske fel tråd.

Har prata med ett par stycken lastbilsförare och även en åkeriägare. Kan säga att dom är super negativa till Teslas lastbil. Ännu värre än bilister...
Samma här. Jag har via jobbet en del kontakter med lastbilsförare. "Jag tror inte alls på det" var det enhälliga svaret. "Tänk om man står ute i ödemarken med tomt batteri och kommer ingenstans."
Iofs så förstår jag inte riktigt skillnaden mellan ett tomt batteri och en tom dieseltank. Men jag kanske är för insnöad för att se problemet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche

Inlägg av LarsL »

Ja, verkligen det räcker ju 8nte med en reservdunk direkt till en lastbil.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
Ja, verkligen det räcker ju 8nte med en reservdunk direkt till en lastbil.
Bland lastbilschaffisar verkar HVO den stora grejen som ska lösa alla miljöproblem. Det hade kanske varit sant om CO2 hade varit det enda problemet.
Det är en massiv vägg av motståndare från alla falanger som måste rivas ner innan vi kan lämna oljeträsket för gott.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche

Inlägg av Kulingen »

Vi kanske ska sadla om och bilda Sveriges största åkeribransch med enbart Tesla lastbilar, några som är sugna?
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche

Inlägg av Jerker »

Jag hävdar att när åkeribranschen ser en möjlighet att spara pengar så kommer enskilda chaufförers åsikter att väga lätt. Och när det blir möjligt att automatisera vissa körsträckor kommer chaufförernas åsikter att väga ännu lättare.

Sen är det ju allmänt så att om man aldrig har kört ett eldrivet fordon så fattar man inte vinsterna med det. Jag har aldrig kört en lastbil men har inga som helst svårigheter att föreställa mig hur mycket bättre det skulle vara att köra en eldriven lastbil. Okunskapen kring räckvidd och laddning gör att man är skeptisk. När de blir tvingade att köra eldrivet så kommer de att inse fördelarna.

Men jag träffade faktiskt en lastbilschaffis i veckan som blev eld och lågor när han fick höra om Tesla Semi. Han har länge väntat på detta.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
Men jag träffade faktiskt en lastbilschaffis i veckan som blev eld och lågor när han fick höra om Tesla Semi. Han har länge väntat på detta.
Det är väl som med allt annat. De som envist håller fast vid det gamla kommer att bli omsprungna av dem som är öppna för förändring. Det är en evolutionär process som har fungerat sedan urminnes tider.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche

Inlägg av Leo »

Kanske är som med elbil. Kanske inte passar ALLA lastbilsrutter men kanske är riktigt bra på vissa? Typ terminal till terminal. Där man alltid vet exakt var/när/hur man kör och var man ska ladda. Liksom med stadsbussar.

Däremot timmerbilar, anläggningsbilar, spolbilar osv kanske det är svårare. Olika körningar, specialbyggnationer ut på platser utan fast el osv.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche

Inlägg av LarsL »

Om man sparar typ 500kkr/år så löser man även de lite jobbigare rutterna...
Skriv svar