Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribranschen?
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 469
- Blev medlem: 01 jun 2017 15:25
- Ort: Tanumshede
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Kanske fel tråd.
Har prata med ett par stycken lastbilsförare och även en åkeriägare. Kan säga att dom är super negativa till Teslas lastbil. Ännu värre än bilister. Om Volvo och Scania är av samma åsikt är dom rätt körda.
Har prata med ett par stycken lastbilsförare och även en åkeriägare. Kan säga att dom är super negativa till Teslas lastbil. Ännu värre än bilister. Om Volvo och Scania är av samma åsikt är dom rätt körda.
-
- Inlägg: 469
- Blev medlem: 01 jun 2017 15:25
- Ort: Tanumshede
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Samma argument som elbilar. Batterierna håller inte. Tål inte kyla. Tar lång tid att ladda. Och så vidare. Går inte argumentera med dom.
Pratade med åkeriägaren (och föraren) som transporteras in mjölken till mejeriet. Lastbilen går 100 mil per dag (dom har dispens från tidslagen). En förare kör halva dygnet med en avlastning och disk på mejeriet på 20 minuter. Borde funka med el. Men icke.
Kunde lika gärna vända mig om och prata med ladugårdsväggen.
Pratade med åkeriägaren (och föraren) som transporteras in mjölken till mejeriet. Lastbilen går 100 mil per dag (dom har dispens från tidslagen). En förare kör halva dygnet med en avlastning och disk på mejeriet på 20 minuter. Borde funka med el. Men icke.
Kunde lika gärna vända mig om och prata med ladugårdsväggen.
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
En bekant berättade att läst/hört en lasbilschaffis som inte ville sitta i centrum i hytten eftersom han ofta hade behov av att veva ner rutan och luta sig ut när han precisionsbackade.evilirish skrev:Av vilka anledningar?
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Om lastilen skötte backning själv:)Jerker skrev:En bekant berättade att läst/hört en lasbilschaffis som inte ville sitta i centrum i hytten eftersom han ofta hade behov av att veva ner rutan och luta sig ut när han precisionsbackade.evilirish skrev:Av vilka anledningar?
Inte helt omöjligt om elon får bestämma
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Dags att starta ett eget åkeri och konkurrera skiten ur dem... Någon kommer göra det var så säker.
-
- Inlägg: 469
- Blev medlem: 01 jun 2017 15:25
- Ort: Tanumshede
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Samma här. Jag har via jobbet en del kontakter med lastbilsförare. "Jag tror inte alls på det" var det enhälliga svaret. "Tänk om man står ute i ödemarken med tomt batteri och kommer ingenstans."Bonden Roger skrev:Kanske fel tråd.
Har prata med ett par stycken lastbilsförare och även en åkeriägare. Kan säga att dom är super negativa till Teslas lastbil. Ännu värre än bilister...
Iofs så förstår jag inte riktigt skillnaden mellan ett tomt batteri och en tom dieseltank. Men jag kanske är för insnöad för att se problemet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Ja, verkligen det räcker ju 8nte med en reservdunk direkt till en lastbil.
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Bland lastbilschaffisar verkar HVO den stora grejen som ska lösa alla miljöproblem. Det hade kanske varit sant om CO2 hade varit det enda problemet.LarsL skrev:Ja, verkligen det räcker ju 8nte med en reservdunk direkt till en lastbil.
Det är en massiv vägg av motståndare från alla falanger som måste rivas ner innan vi kan lämna oljeträsket för gott.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Vi kanske ska sadla om och bilda Sveriges största åkeribransch med enbart Tesla lastbilar, några som är sugna?
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Jag hävdar att när åkeribranschen ser en möjlighet att spara pengar så kommer enskilda chaufförers åsikter att väga lätt. Och när det blir möjligt att automatisera vissa körsträckor kommer chaufförernas åsikter att väga ännu lättare.
Sen är det ju allmänt så att om man aldrig har kört ett eldrivet fordon så fattar man inte vinsterna med det. Jag har aldrig kört en lastbil men har inga som helst svårigheter att föreställa mig hur mycket bättre det skulle vara att köra en eldriven lastbil. Okunskapen kring räckvidd och laddning gör att man är skeptisk. När de blir tvingade att köra eldrivet så kommer de att inse fördelarna.
Men jag träffade faktiskt en lastbilschaffis i veckan som blev eld och lågor när han fick höra om Tesla Semi. Han har länge väntat på detta.
Sen är det ju allmänt så att om man aldrig har kört ett eldrivet fordon så fattar man inte vinsterna med det. Jag har aldrig kört en lastbil men har inga som helst svårigheter att föreställa mig hur mycket bättre det skulle vara att köra en eldriven lastbil. Okunskapen kring räckvidd och laddning gör att man är skeptisk. När de blir tvingade att köra eldrivet så kommer de att inse fördelarna.
Men jag träffade faktiskt en lastbilschaffis i veckan som blev eld och lågor när han fick höra om Tesla Semi. Han har länge väntat på detta.
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Det är väl som med allt annat. De som envist håller fast vid det gamla kommer att bli omsprungna av dem som är öppna för förändring. Det är en evolutionär process som har fungerat sedan urminnes tider.Jerker skrev:Men jag träffade faktiskt en lastbilschaffis i veckan som blev eld och lågor när han fick höra om Tesla Semi. Han har länge väntat på detta.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Kanske är som med elbil. Kanske inte passar ALLA lastbilsrutter men kanske är riktigt bra på vissa? Typ terminal till terminal. Där man alltid vet exakt var/när/hur man kör och var man ska ladda. Liksom med stadsbussar.
Däremot timmerbilar, anläggningsbilar, spolbilar osv kanske det är svårare. Olika körningar, specialbyggnationer ut på platser utan fast el osv.
Däremot timmerbilar, anläggningsbilar, spolbilar osv kanske det är svårare. Olika körningar, specialbyggnationer ut på platser utan fast el osv.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Om man sparar typ 500kkr/år så löser man även de lite jobbigare rutterna...
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Skulle nog tro det.LarsL skrev:Om man sparar typ 500kkr/år så löser man även de lite jobbigare rutterna...
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Hahahaha, öppet mål på den!Jerker skrev:Skulle nog tro det.LarsL skrev:Om man sparar typ 500kkr/år så löser man även de lite jobbigare rutterna...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Nja finns ju många som kan spara pengar på att köpa en begagnad elbil men som ändå kör fossilbil...
Så även om yrkestrafikanterna/åkerierna kanske kan "räkna bättre" än privatpersonerna så ska man nog inte underskatta motståndet mot förändring.
Så även om yrkestrafikanterna/åkerierna kanske kan "räkna bättre" än privatpersonerna så ska man nog inte underskatta motståndet mot förändring.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Det är en viktig skillnad mellan mig som privatperson och ett företag. Jag kan göra saker för att jag vill kosta på mig själv lite guldkant, tex en större bil än jag behöver. Ett företag måste vara lönsamt annars måste det dö/gå i konkurs.
De får vara hur envisa de vill för om de är det så kommer det någon annan som är billigare och de får inga jobb. Om det blir häften så dyrt att transportera med Åkes Tesla än med Bosses Volvo så kommer åtminstone jag välja Åke. Bosse får vara hur häftig han vill med sin stora diesel men det intresserar inte mig utan bara priset.
Jag skulle akta mig för ett leasingavtal som sträcker sig över introduktionen av Tesla Semi i Sverige...
De får vara hur envisa de vill för om de är det så kommer det någon annan som är billigare och de får inga jobb. Om det blir häften så dyrt att transportera med Åkes Tesla än med Bosses Volvo så kommer åtminstone jag välja Åke. Bosse får vara hur häftig han vill med sin stora diesel men det intresserar inte mig utan bara priset.
Jag skulle akta mig för ett leasingavtal som sträcker sig över introduktionen av Tesla Semi i Sverige...
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Den stora skillnaden i ägandekostnad kommer vid höga miltal. En lastbil är per definition en långmilare och därför slår eldriften ut fossilen ganska snart. Inga kalkyler i världen lär bräcka ellastbilen. Det är nu bara en tidsfråga innan fossilerna är utslagna från fraktmarknaden.
Det finns ju en anledning till att t.ex. DHL har låtit tillverka sina egna ellastbilar för de kortare sträckorna. Ingen hade en sån bil på hyllan. VW blev ju rasande för att inte ha fått nån förfrågan. Jag tror att också det var en krass ekonomisk kalkyl. Genom att bygga den själv kunde de kontrollera vad det egentligen kostar att bygga en ellastbil och inte bli skinnade av ett bilföretag som ville ha mycket mer emellan för att skydda sina avskrivningar inför den kommande omställningen. Nu kan DHL tvärtom själva sälja sin bil till andra logistikföretag och göra en vinst på det.
Det finns ju en anledning till att t.ex. DHL har låtit tillverka sina egna ellastbilar för de kortare sträckorna. Ingen hade en sån bil på hyllan. VW blev ju rasande för att inte ha fått nån förfrågan. Jag tror att också det var en krass ekonomisk kalkyl. Genom att bygga den själv kunde de kontrollera vad det egentligen kostar att bygga en ellastbil och inte bli skinnade av ett bilföretag som ville ha mycket mer emellan för att skydda sina avskrivningar inför den kommande omställningen. Nu kan DHL tvärtom själva sälja sin bil till andra logistikföretag och göra en vinst på det.
-
- Inlägg: 469
- Blev medlem: 01 jun 2017 15:25
- Ort: Tanumshede
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Var hittade om DHL ellastbil ?Jerker skrev:Den stora skillnaden i ägandekostnad kommer vid höga miltal. En lastbil är per definition en långmilare och därför slår eldriften ut fossilen ganska snart. Inga kalkyler i världen lär bräcka ellastbilen. Det är nu bara en tidsfråga innan fossilerna är utslagna från fraktmarknaden.
Det finns ju en anledning till att t.ex. DHL har låtit tillverka sina egna ellastbilar för de kortare sträckorna. Ingen hade en sån bil på hyllan. VW blev ju rasande för att inte ha fått nån förfrågan. Jag tror att också det var en krass ekonomisk kalkyl. Genom att bygga den själv kunde de kontrollera vad det egentligen kostar att bygga en ellastbil och inte bli skinnade av ett bilföretag som ville ha mycket mer emellan för att skydda sina avskrivningar inför den kommande omställningen. Nu kan DHL tvärtom själva sälja sin bil till andra logistikföretag och göra en vinst på det.
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... s-mardrom/
Fast någon lastbil är det väl egentligen inte...
Fast någon lastbil är det väl egentligen inte...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Först köpte DHL ett företag som redan byggde elfordon och så byggde de sin egen Street Scooter:Bonden Roger skrev:Var hittade om DHL ellastbil ?
https://en.wikipedia.org/wiki/StreetScooter
Sen kontrakterade de Ford för att bygga större fordon:
https://electrek.co/2017/06/14/ford-all ... sche-post/
-
- Inlägg: 469
- Blev medlem: 01 jun 2017 15:25
- Ort: Tanumshede
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Jag är absolut sugen att vara med på en sån satsning!Kulingen skrev:Vi kanske ska sadla om och bilda Sveriges största åkeribransch med enbart Tesla lastbilar, några som är sugna?