Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribranschen?

Här diskuterar vi om Teslas stora lastbil

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche

Inlägg av LarsL »

Jo, du kommer ju ha körningar till din Tesla-semi. Eftersom du hela tiden kommer ha förtur så kan du räkna på fullbeläggning.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4336
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche

Inlägg av dstr »

LarsL skrev:
Jo, du kommer ju ha körningar till din Tesla-semi. Eftersom du hela tiden kommer ha förtur så kan du räkna på fullbeläggning.
Och du kommer ha lättare att hitta/behålla personal.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche

Inlägg av Leo »

Jobbade i början av seklet med statistik och prisberäkningar på service/reparationsavtal på Scania Sverige (kallades då Grönt kort) som precis börjat komma.

En trailerdragare var de allra billigaste eftersom de kördes så många mil och släp/påbyggnad vanligtvis inte skulle tas med i avtalet.

Tycks minnas att ett sådant kostade ca 3,5-4kr/mil då. Avtalen var tänkt att gå +-0 (kunden fick tillbaka allt överskott) så man räknade så exakt man kunde på varje biltyp och helst om det fanns historik på just den kunden.

Då analyserade man data från rep/service på fordon i liknande trafik.

(Dyrast var sopbilar med automatlåda. Kunde ligga över 20kr/mil)

Skulle tro att kostnaderna stigit en del sen dess.

Var väldigt ovanligt med motorbyten och bakaxlar osv. Så många kunder "överskattade" den kostnaden då de "minns" hur dyrt det var om de hört talas om det.

Stora posterna tycks jag minnas var service och då fram för allt bromsar.

Angående bränsleförbrukning var jag även med en gång som domare i SM i bränslesnål körning på Scania.

De lägsta bilarna som körde "mjukt" låg då neremot 2,2 l/mil. Men då kördes de på ett ganska extremt sätt. Vinnaren körde på 1,8 om jag inte minns fel MEN då hade han antagligen förstört lastbilen ganska snabbt i verklig körning. Då bilen i princip hostade fram på tomgång på gränsen till motorstopp. Tycks minnas att vi diskuterade att han egentligen borde diskas.

Så i verklig körning på en trailerdragare som kör i hyfsat laglig hastighet idag 2017 skulle jag gissa någonstans mellan 3-3,5L/mil. Då en draglastbil kör mycket i jämn fart på stora fina vägar med få stopp. En timmerbil, distributionsbil eller liknande drar mer.

Räknar man då på ett dieselpris för en åkare på 10kr/l ex moms så blir det ca 30-35kr/mil.

Skulle jag gissa väldigt grovt, kostar en utrustad trailerdragare idag 600"-900" idag och håller 100 000mil. Det ger ca 6-9kr/mil i värdeminskning


En ren månadslön på 25000kr/månad ger redan den ca 200kr/tim ink arbetsgivaravgift. Nu har nog chaufförerna i Sverige bättre lön och sen tillkommer tex traktamente och andra overheadkostnader, arbetsledare, garage osv. Så man kanske ska räkna på en lönekostnad inkl overheadkostnad på ca 350kr/tim för chauffören och att de i princip bara får lön för den tid när de sitter i bilen. Då trailerdragare ganska ofta byts vid destinationen? och dragaren rullar vidare med annan trailer. Är det styckegods inklusive lastning/lossning/lastsäkring osv tar det klart längre tid

Räknar man bara själva körningen så får de ihop kanske ca 50km/h i snitt. Då blir bara lönekostnaden ca 70kr/mil.

Räkneexempel dragare
Värdeminskning =8 kr/mil
Rep & service =4kr/mil
Drivmedel diesel =30kr/mil
Lön ink overhead = 70kr/mil.

Det ger 112kr/mil där bränslet står för dryga 25% och lönen dryga 60%.

Räknar vi ett "enmansåkeri", nästan utan overheadkostnader =sköter alla papper själv, som skruvar själv så mycket det går och kör med ägg under gaspedalen så blir det ändå ca 70kr/mil.

Kan säkert var någon siffra som ser lite annorlunda ut i verkligheten idag Men borde visa hur det ser ut ungefär.

Lön och bränsle är helt klart största posterna.

Då ser man också varför "utländska lönenivåer" varit så påverkande inom fram för allt trailerdragare som kör över landsgränser. Roade mig en gång att räkna lite på Sillekrog då jag var där. Av 38 trailerdragare (södergående) var 36 av själva dragbilarna utlandsregistrerade. Dock hade en del svenskreggade trailers på.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche

Inlägg av zyax »

Jäkligt intressant info Leo, antagligen kommer autonoma elektriska dragare vara mest positiva i länder som Sverige med dyra arbetskostnader och dyr soppa.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche

Inlägg av Laban »

zyax skrev:
Jäkligt intressant info Leo, antagligen kommer autonoma elektriska dragare vara mest positiva i länder som Sverige med dyra arbetskostnader och dyr soppa.
En fundering där kring konvojkörning. Där kanske man kan kan uppnå full autonomi tidigare (regelmässigt och mjukvarumässigt) genom att "dragbilen" har en förare och de efterföljande bilarna körs autonomt. Förbrukningen bör också vara betydligt lägre på de efterföljande bilarna så dessa kanske kan vara 50 mils varianter om dragbilen har 80 mil.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche

Inlägg av LarsL »

Laban skrev:
zyax skrev:
Jäkligt intressant info Leo, antagligen kommer autonoma elektriska dragare vara mest positiva i länder som Sverige med dyra arbetskostnader och dyr soppa.
En fundering där kring konvojkörning. Där kanske man kan kan uppnå full autonomi tidigare (regelmässigt och mjukvarumässigt) genom att "dragbilen" har en förare och de efterföljande bilarna körs autonomt. Förbrukningen bör också vara betydligt lägre på de efterföljande bilarna så dessa kanske kan vara 50 mils varianter om dragbilen har 80 mil.
Alla bilar i en tät konvoj får lägre förbrukning. Men framför allt handlar väl besparingen om lönekostnader.

Som Elon sa så är ju konvojkörning något de kan göra redan idag. Tror också att Tesla fick tillstånd att köra så mellan Gigafactory och Fremont.
+46
Teslaägare
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche

Inlägg av +46 »

I USA är det vanligt med riktigt stora fleets. Ägarna till dessa fleets vill ha totala helhetslösningar, från ax till limpa. Vanligtvis väljer man att bjuda in lastbilstillverkarna till en gemensam presentation och sedan överlämnar man en kravspecifikation. Anbudstiden brukar vara extremt kort. Det som skiljer dessa fleetsupphandlingar från konventionella upphandlingar är att de även brukar inkludera att bemanning av fordonen ska ingå tillverkarens anbud.
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche

Inlägg av Leo »

Utländska trailerdragare har gärna stooor tank så de slipper tanka i Sverige. Då vi har väldigt höga skatter på bränslet jämfört med andra länder.

Har för mig att bara bränsleskatten höjts senaste tre årsskiftena med drygt 1kr + moms. Så då kan man spara ytterligare 3-4kr/mil genom att fylla tanken innan/efter man åker in i Sverige. Bara utifrån de tre senaste årens skattehöjning på diesel.

Så då börjar man se anledningen till att utländska trailerdragare är så vanliga då de åker mellan olika länder. Dvs de kan lika gärna utgå/ägas/hanteras från Polen som från Sverige om de kör mellan dessa två länder. Stor skillnad även om man följer alla regler/skatter i respektive land och sköter bilar och personal som man ska.

Så angående Teslas Semi så är länder med höga bränslekostnader mest intressant. Dock är serviceirganisationen otroligt viktig där bilarna körs. Bla därför MAN, Renault och MB är så ovanliga i Sverige =få service/rep ställen. Då är det främst reparationer som är kritiskt eftersom servicetillfällen går enklare att planera/hantera ändå.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche

Inlägg av bylund »

dstr skrev:
LarsL skrev:
Jo, du kommer ju ha körningar till din Tesla-semi. Eftersom du hela tiden kommer ha förtur så kan du räkna på fullbeläggning.
Och du kommer ha lättare att hitta/behålla personal.
Så länge man behöver personal, ja.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche

Inlägg av Laban »

LarsL skrev:
Alla bilar i en tät konvoj får lägre förbrukning. Men framför allt handlar väl besparingen om lönekostnader.

Som Elon sa så är ju konvojkörning något de kan göra redan idag. Tror också att Tesla fick tillstånd att köra så mellan Gigafactory och Fremont.


Här verifierar han just det vi pratar om. Det handlar om lönekostnader och att det är som jag misstänkte, dvs, endast första bilen i konvojen har en förare.

Detta är också intressant när man läser denna artikel:

https://digital.di.se/artikel/volvo-vet ... -lastbilar
”Jag är inte så orolig för den tekniska aspekten. Den största utmaningen kommer att vara den legala. Jag är säker på att vi inte kommer att krascha men vi tittar på ganska begränsade tillämpningar, mellan lager till lager på enskilda vägar”, säger Robert Falck.
Genom att ha en förare i första bilen så blir det nog betydligt lättare att få igenom den legala biten samt att man snabbare kan utöka antalet tillämpningsmråden jämfört med de helt förarlösa bilarna som Einride utvecklar. Man kan förstås köra på AP även i den första bilen, testa detta under några år tills regelverket tillåter helt förarlösa konvojer och då ha väldigt värdefull data med i bagaget.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche

Inlägg av Bod »

En liten undran om konvoj, vad händer om en bil kommer emellan något av de efterföljande fordonen som ingår i konvojen? När jag kommer ikapp ett antal lastbilar som ligger i följd hinner jag inte alltid om alla vid en omkörning.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Ric
Inlägg: 242
Blev medlem: 06 jan 2017 09:24

Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche

Inlägg av Ric »

Laban skrev:
Alla bilar i en tät konvoj får lägre förbrukning. Men framför allt handlar väl besparingen om lönekostnader.
Eller så dubblerar USA totalvikten till 72 ton. Framkomligheten blir bättre för övrig trafik jämfört med två stycken ekipage på 36 ton som ligger nära varandra.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche

Inlägg av bylund »

Bod skrev:
En liten undran om konvoj, vad händer om en bil kommer emellan något av de efterföljande fordonen som ingår i konvojen? När jag kommer ikapp ett antal lastbilar som ligger i följd hinner jag inte alltid om alla vid en omkörning.
Jag gissar på att man uppdaterar paragrafen om att man inte får bryta miltärkolonner och begravningsföljen till att även innefatta den typen av konvojer.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche

Inlägg av e5m1r »

bylund skrev:
Bod skrev:
En liten undran om konvoj, vad händer om en bil kommer emellan något av de efterföljande fordonen som ingår i konvojen? När jag kommer ikapp ett antal lastbilar som ligger i följd hinner jag inte alltid om alla vid en omkörning.
Jag gissar på att man uppdaterar paragrafen om att man inte får bryta miltärkolonner och begravningsföljen till att även innefatta den typen av konvojer.
De ligger nog så tight att du inte vill lägga dig mellan sen tror jag inte att de kör konvoj på små vägar alltså du ska ha fler än ett körfält i samma riktning så att köra om alla bör inte vara ett problem
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche

Inlägg av bylund »

e5m1r skrev:
bylund skrev:
Bod skrev:
En liten undran om konvoj, vad händer om en bil kommer emellan något av de efterföljande fordonen som ingår i konvojen? När jag kommer ikapp ett antal lastbilar som ligger i följd hinner jag inte alltid om alla vid en omkörning.
Jag gissar på att man uppdaterar paragrafen om att man inte får bryta miltärkolonner och begravningsföljen till att även innefatta den typen av konvojer.
De ligger nog så tight att du inte vill lägga dig mellan sen tror jag inte att de kör konvoj på små vägar alltså du ska ha fler än ett körfält i samma riktning så att köra om alla bör inte vara ett problem
Jag tror säkert att detta inte blir tillåtet på alla vägar direkt, men jag tror nog också att regler införs för hur andra ska bete sig gentemot dessa följen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Verdi

Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche

Inlägg av Verdi »

e5m1r skrev:
bylund skrev:
Bod skrev:
En liten undran om konvoj, vad händer om en bil kommer emellan något av de efterföljande fordonen som ingår i konvojen? När jag kommer ikapp ett antal lastbilar som ligger i följd hinner jag inte alltid om alla vid en omkörning.
Jag gissar på att man uppdaterar paragrafen om att man inte får bryta miltärkolonner och begravningsföljen till att även innefatta den typen av konvojer.
De ligger nog så tight att du inte vill lägga dig mellan sen tror jag inte att de kör konvoj på små vägar alltså du ska ha fler än ett körfält i samma riktning så att köra om alla bör inte vara ett problem
Jag fattar inte hur konvojkörningen ska gå till rent praktiskt. Visst, på öppen motorväg fungerar det ju men du lastar väl inte på och av där? Du ska ju nånstans. Till en terminal, industri... Du måste av motorvägen och in bland rödljus, trånga gator med mycket trafik osv. Samma sak med laddning. Säg att du som ensam förare kommer med fyra bilar och ska in på en MegaCharger. Det blir ju en jävla utmaning...
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche

Inlägg av Laban »

Verdi skrev:
Jag fattar inte hur konvojkörningen ska gå till rent praktiskt. Visst, på öppen motorväg fungerar det ju men du lastar väl inte på och av där? Du ska ju nånstans. Till en terminal, industri... Du måste av motorvägen och in bland rödljus, trånga gator med mycket trafik osv. Samma sak med laddning. Säg att du som ensam förare kommer med fyra bilar och ska in på en MegaCharger. Det blir ju en jävla utmaning...
Det bygger väl på att de andra bilarna har i princip fullvärdig AP. Vid MegaChargern hoppar föraren ut och trycker in laddkabeln i de andra bilarna, de har redan parkerat där av sig själva.

Problem vid trånga gator eller annat som AP eventuellt har problem med kan man lösa med fjärrstyrning. Föraren parerar hindret, tar sedan över styrningen för de andra bilarna en åt gången. Men det här blir väl främst för motorvägskörning initialt.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Verdi

Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche

Inlägg av Verdi »

Laban skrev:
Verdi skrev:
Jag fattar inte hur konvojkörningen ska gå till rent praktiskt. Visst, på öppen motorväg fungerar det ju men du lastar väl inte på och av där? Du ska ju nånstans. Till en terminal, industri... Du måste av motorvägen och in bland rödljus, trånga gator med mycket trafik osv. Samma sak med laddning. Säg att du som ensam förare kommer med fyra bilar och ska in på en MegaCharger. Det blir ju en jävla utmaning...
Det bygger väl på att de andra bilarna har i princip fullvärdig AP. Vid MegaChargern hoppar föraren ut och trycker in laddkabeln i de andra bilarna, de har redan parkerat där av sig själva.

Problem vid trånga gator eller annat som AP eventuellt har problem med kan man lösa med fjärrstyrning. Föraren parerar hindret, tar sedan över styrningen för de andra bilarna en åt gången. Men det här blir väl främst för motorvägskörning initialt.

Främst för motorvägskörning... Jovisst. Men det finns väl inga rutter med ENBART motorväg? Ska förare hoppa på/av i farten? Eller ska det sitta folk på distans som fjärrstyr lastbilarna när de måste av motorvägen? Och hur lirar det med terrorhot osv? Nån terrorist får anställning som fjärrchaufför eller kanske till och med hackar sig in och använder lastbilen som vapen samtidigt som han sitter i säkerhet nånstans flera hundra mil bort? Riskerar man inte sitt eget liv sänks ju tröskeln ordentligt för att begå såna brott.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche

Inlägg av Laban »

Verdi skrev:
Främst för motorvägskörning... Jovisst. Men det finns väl inga rutter med ENBART motorväg? Ska förare hoppa på/av i farten? Eller ska det sitta folk på distans som fjärrstyr lastbilarna när de måste av motorvägen? Och hur lirar det med terrorhot osv? Nån terrorist får anställning som fjärrchaufför eller kanske till och med hackar sig in och använder lastbilen som vapen samtidigt som han sitter i säkerhet nånstans flera hundra mil bort? Riskerar man inte sitt eget liv sänks ju tröskeln ordentligt för att begå såna brott.
Einride's variant bygger på att man ska kunna fjärrstyra bilarna på distans. I Teslas fall kan man väl tänka sig att föraren av den första bilen kan stanna bilen och styra de andra bilarna vid behov. "Lokal" fjärrstyrning :-) Det blir säkert betydligt enklare att få igenom regelverksmässigt. Och bättre sett till eventuell terrorism :-)

Det jag menade med motorväg främst var väl snarare "enklare" vägar. Dvs, till och från industriområde men kanske inte in till centrum i städer. Alternativt då att mänskliga förare tar över i det läget, innan AP'n kan hantera "allt".
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche

Inlägg av Jerker »

Jag tror att det har diskuterats i lite olika trådar om hur vanligt eller gångbart det här ekipaget är i Sverige och övriga Europa. Jag sitter idag och kör ner från Nyköping till Malmö och kan säga att det är majoritet av Semitruck/trailers. Det är den klart vanligaste lastbilstypen. Så jag tror att den har en stor marknad även här.
Bonden Roger
Inlägg: 469
Blev medlem: 01 jun 2017 15:25
Ort: Tanumshede

Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche

Inlägg av Bonden Roger »

Kanske fel tråd.

Har prata med ett par stycken lastbilsförare och även en åkeriägare. Kan säga att dom är super negativa till Teslas lastbil. Ännu värre än bilister. Om Volvo och Scania är av samma åsikt är dom rätt körda.
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche

Inlägg av evilirish »

Av vilka anledningar?
Bonden Roger
Inlägg: 469
Blev medlem: 01 jun 2017 15:25
Ort: Tanumshede

Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche

Inlägg av Bonden Roger »

Samma argument som elbilar. Batterierna håller inte. Tål inte kyla. Tar lång tid att ladda. Och så vidare. Går inte argumentera med dom.

Pratade med åkeriägaren (och föraren) som transporteras in mjölken till mejeriet. Lastbilen går 100 mil per dag (dom har dispens från tidslagen). En förare kör halva dygnet med en avlastning och disk på mejeriet på 20 minuter. Borde funka med el. Men icke.

Kunde lika gärna vända mig om och prata med ladugårdsväggen.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche

Inlägg av Jerker »

evilirish skrev:
Av vilka anledningar?
En bekant berättade att läst/hört en lasbilschaffis som inte ville sitta i centrum i hytten eftersom han ofta hade behov av att veva ner rutan och luta sig ut när han precisionsbackade.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche

Inlägg av e5m1r »

Jerker skrev:
evilirish skrev:
Av vilka anledningar?
En bekant berättade att läst/hört en lasbilschaffis som inte ville sitta i centrum i hytten eftersom han ofta hade behov av att veva ner rutan och luta sig ut när han precisionsbackade.
Om lastilen skötte backning själv:)
Inte helt omöjligt om elon får bestämma
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Skriv svar