Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribranschen?

Här diskuterar vi om Teslas stora lastbil

Moderator: Redaktion

Bonden Roger
Inlägg: 469
Blev medlem: 01 jun 2017 15:25
Ort: Tanumshede

Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche

Inlägg av Bonden Roger »

Jerker skrev:
Den stora skillnaden i ägandekostnad kommer vid höga miltal. En lastbil är per definition en långmilare och därför slår eldriften ut fossilen ganska snart. Inga kalkyler i världen lär bräcka ellastbilen. Det är nu bara en tidsfråga innan fossilerna är utslagna från fraktmarknaden.

Det finns ju en anledning till att t.ex. DHL har låtit tillverka sina egna ellastbilar för de kortare sträckorna. Ingen hade en sån bil på hyllan. VW blev ju rasande för att inte ha fått nån förfrågan. Jag tror att också det var en krass ekonomisk kalkyl. Genom att bygga den själv kunde de kontrollera vad det egentligen kostar att bygga en ellastbil och inte bli skinnade av ett bilföretag som ville ha mycket mer emellan för att skydda sina avskrivningar inför den kommande omställningen. Nu kan DHL tvärtom själva sälja sin bil till andra logistikföretag och göra en vinst på det.
Var hittade om DHL ellastbil ?
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche

Inlägg av lator »

http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... s-mardrom/

Fast någon lastbil är det väl egentligen inte...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche

Inlägg av Jerker »

Bonden Roger skrev:
Var hittade om DHL ellastbil ?
Först köpte DHL ett företag som redan byggde elfordon och så byggde de sin egen Street Scooter:
https://en.wikipedia.org/wiki/StreetScooter

Sen kontrakterade de Ford för att bygga större fordon:
https://electrek.co/2017/06/14/ford-all ... sche-post/
Bonden Roger
Inlägg: 469
Blev medlem: 01 jun 2017 15:25
Ort: Tanumshede

Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche

Inlägg av Bonden Roger »

Tackar
Användarvisningsbild
Dansken
Teslaägare
Inlägg: 477
Blev medlem: 12 dec 2016 14:53

Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche

Inlägg av Dansken »

Kulingen skrev:
Vi kanske ska sadla om och bilda Sveriges största åkeribransch med enbart Tesla lastbilar, några som är sugna?
Jag är absolut sugen att vara med på en sån satsning!
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche

Inlägg av Kulingen »

Dansken skrev:
Kulingen skrev:
Vi kanske ska sadla om och bilda Sveriges största åkeribransch med enbart Tesla lastbilar, några som är sugna?
Jag är absolut sugen att vara med på en sån satsning!
När kommer Tesla lastbilen ut då?
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Dansken
Teslaägare
Inlägg: 477
Blev medlem: 12 dec 2016 14:53

Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche

Inlägg av Dansken »

Kulingen skrev:
Jag är absolut sugen att vara med på en sån satsning!
När kommer Tesla lastbilen ut då?[/quote]
Gissar på att det är tidigast 2021 i våra trakter. Set lär jo enorma summer att bygga Megacharger nätverket, så jag gissar att man koncentrerar sig på Nordamerika till en början. Eller?
Oavsett, så lär man ha rätt god tid att planera i alla fall.
JFAH
Inlägg: 491
Blev medlem: 31 jul 2014 22:04

Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche

Inlägg av JFAH »

Det är lite synd att man är så koncentrerad på usa. den här lastbilen skulle i princip konkurrera ut allt annat i europa givet de mer än dubbla bränslepriset här...
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche

Inlägg av mickeisol »

Det blir lite tungt att fixa hemmaladdning på teslas semi, för att ladda från tomt till fullt måste man ha minst 63A huvudsäkring och 5 st powerpacks (210kwh) ifall lastbilen har 1000kwh. 43kw*24 timmar=1032kwh (kanske *90%)=928kwh
då funkar det med en tur och retur på 30-40 mil och ladda upp till nästa dag.
om dagliga turerna är mindre så klarar man sig förstås med mindre antal powerpacks.

men 63A *antal lastbilar är nog ett minimum + 5*powerpacks * antal lastbilar.

alternativt funkar en 125A säkring och långsamladdning i 10 timmar/lastbil.

Tesla kommer att få sälja många powerpacks tillsammans med lastbilarna.

Det blir hursomhelst till att säkra upp för åkerierna ifall man inte kommer att förlita sig på megachargers,
Men samma resonemang gäller väl även för dessa.
Ric
Inlägg: 242
Blev medlem: 06 jan 2017 09:24

Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche

Inlägg av Ric »

Det behövs nya elabonnemang om hemmaladdning för lastbil ska bli bra. Följande ett tänkt enbilsåkeri. Tidsstyrd maxeffekt, så man exempelvis kan ta ut 150 kW från 23:00 till 06:00 och 17 kW övrig tid. Då belastas inte elnätet hårt när det är som mest ansträngt.

Så kostnaden för den höjda effekten blir elnätsförstärkningen sista biten till åkeriet.
JFAH
Inlägg: 491
Blev medlem: 31 jul 2014 22:04

Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche

Inlägg av JFAH »

Jag räknade lite på det där... Transport terminalen i jönköping (DHL) har enligt vattenfall solcellskalkulator möjlighet att producera ~20gigawatt årligen i solceller (takytan helt utnyttjad, men 0 grader takvinkel). Om teslas 2kwh/1.6 km (kwh/mile) stämmer så blir det (20*10^9)/(2*10^3)=10^6 miles(?) => 1.6*10^6/10=1,6*10^5=160000 mil/år.

Megachargers bör ha en effekt om 1.6 megawatt uteffekt. DHL verkar ha omkring 20 dockor på sin lastterminal (höftat värde, kan vara käpprätt fel). Anta att två dockor delar laddare av samma skäl som för supercharger = 10 * 1,6 = 16 megawatt. På en matarledning om 10kv bör det alltså ge; 16*10^6/10^4=16*10^2 = 1600 ampere (inte extremt i sammanhanget, obs, jag räknar på det som om det vore ett motstånd, verkligheten kan vara annorlunda). Men detta är momentant och fullt blås på alla laddare.

På dygnsbasis kan man räkna med en 30% beläggning per dygn av dockorna (höftat värde!) 0,3*24*1,6=11,5 megawatt timmar. Om man man installerar en batteribackup på 8megawatt. Om vi drar ned till 50a in på servisen får vi; 10^4*5*10^1 =5*10^5=0,5 megawatt/h*24 = 12 megawatt ut per dygn. Konklusion ett batteri om 8 megawatt skulle göra att man på dygnsbasis kan anlägga en megacharger med 10*1,6 ut med samma anslutning som för en 6 punkters super charger.

Ovanstående är helt teoretiskt resonemang, och kan dessutom innehålla andra fel (det är bara en skattning gjord på en höft).
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche

Inlägg av Laban »

Rimligtvis borde väl dessa batterilager också kunna användas för att stabilisera nätet. Dvs, man bör kunna få betalt av nätoperatören för den funktionen. Borde gå hand i handske med utbyggnaden av förnyelsebar energi.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche

Inlägg av 12man »

JFAH skrev:
Det är lite synd att man är så koncentrerad på usa. den här lastbilen skulle i princip konkurrera ut allt annat i europa givet de mer än dubbla bränslepriset här...
Med 2 containerhamnar nära fremont med aggressiva nollutsläppsprogram, ca 40% av USAs import, ca 40000 containerrörelser per dygn, kraftigt utbyggd strömförsörjning i hamnarna, båtarna får inte tomgångsköra, port of Los Angeles + Long beach, tror Tesla har jobb på hemmaplan
Pågår el Semi försök sen några år
ms 76132 "Eleamore"
JFAH
Inlägg: 491
Blev medlem: 31 jul 2014 22:04

Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche

Inlägg av JFAH »

12man skrev:
JFAH skrev:
Det är lite synd att man är så koncentrerad på usa. den här lastbilen skulle i princip konkurrera ut allt annat i europa givet de mer än dubbla bränslepriset här...
Med 2 containerhamnar nära fremont med aggressiva nollutsläppsprogram, ca 40% av USAs import, ca 40000 containerrörelser per dygn, kraftigt utbyggd strömförsörjning i hamnarna, båtarna får inte tomgångsköra, port of Los Angeles + Long beach, tror Tesla har jobb på hemmaplan
Pågår el Semi försök sen några år
Jo men den här prylen kan, i och med de rätt strikta viloregler som finns utan vidare också användas på långtradar segmentet i europa.
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche

Inlägg av jonas »

JFAH skrev:
Jag räknade lite på det där... Transport terminalen i jönköping (DHL) har enligt vattenfall solcellskalkulator möjlighet att producera ~20gigawatt årligen i solceller (takytan helt utnyttjad, men 0 grader takvinkel). Om teslas 2kwh/1.6 km (kwh/mile) stämmer så blir det (20*10^9)/(2*10^3)=10^6 miles(?) => 1.6*10^6/10=1,6*10^5=160000 mil/år.

Megachargers bör ha en effekt om 1.6 megawatt uteffekt. DHL verkar ha omkring 20 dockor på sin lastterminal (höftat värde, kan vara käpprätt fel). Anta att två dockor delar laddare av samma skäl som för supercharger = 10 * 1,6 = 16 megawatt. På en matarledning om 10kv bör det alltså ge; 16*10^6/10^4=16*10^2 = 1600 ampere (inte extremt i sammanhanget, obs, jag räknar på det som om det vore ett motstånd, verkligheten kan vara annorlunda). Men detta är momentant och fullt blås på alla laddare.

På dygnsbasis kan man räkna med en 30% beläggning per dygn av dockorna (höftat värde!) 0,3*24*1,6=11,5 megawatt timmar. Om man man installerar en batteribackup på 8megawatt. Om vi drar ned till 50a in på servisen får vi; 10^4*5*10^1 =5*10^5=0,5 megawatt/h*24 = 12 megawatt ut per dygn. Konklusion ett batteri om 8 megawatt skulle göra att man på dygnsbasis kan anlägga en megacharger med 10*1,6 ut med samma anslutning som för en 6 punkters super charger.

Ovanstående är helt teoretiskt resonemang, och kan dessutom innehålla andra fel (det är bara en skattning gjord på en höft).
Man brukar väl räkna ca 150-200Wh/m² och år?
Med 20GWh? så borde takets ytan vara drygt 100 000 000m². Jag hittar tre byggnader i jönköping på 188x95, 532x128 och 111x186m dvs totalt drygt 100 000m².
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Ric
Inlägg: 242
Blev medlem: 06 jan 2017 09:24

Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche

Inlägg av Ric »

jonas skrev:
Man brukar väl räkna ca 150-200Wh/m² och år?
Med 20GWh? så borde takets ytan vara drygt 100 000 000m². Jag hittar tre byggnader i jönköping på 188x95, 532x128 och 111x186m dvs totalt drygt 100 000m².
Och så ska halva halva energimängden lagras till vintern. Solceller i Sverige tillför ingen samhällsnytta med nuvarande teknik.
JFAH
Inlägg: 491
Blev medlem: 31 jul 2014 22:04

Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche

Inlägg av JFAH »

jonas skrev:
JFAH skrev:
Jag räknade lite på det där... Transport terminalen i jönköping (DHL) har enligt vattenfall solcellskalkulator möjlighet att producera ~20gigawatt årligen i solceller (takytan helt utnyttjad, men 0 grader takvinkel). Om teslas 2kwh/1.6 km (kwh/mile) stämmer så blir det (20*10^9)/(2*10^3)=10^6 miles(?) => 1.6*10^6/10=1,6*10^5=160000 mil/år.

Megachargers bör ha en effekt om 1.6 megawatt uteffekt. DHL verkar ha omkring 20 dockor på sin lastterminal (höftat värde, kan vara käpprätt fel). Anta att två dockor delar laddare av samma skäl som för supercharger = 10 * 1,6 = 16 megawatt. På en matarledning om 10kv bör det alltså ge; 16*10^6/10^4=16*10^2 = 1600 ampere (inte extremt i sammanhanget, obs, jag räknar på det som om det vore ett motstånd, verkligheten kan vara annorlunda). Men detta är momentant och fullt blås på alla laddare.

På dygnsbasis kan man räkna med en 30% beläggning per dygn av dockorna (höftat värde!) 0,3*24*1,6=11,5 megawatt timmar. Om man man installerar en batteribackup på 8megawatt. Om vi drar ned till 50a in på servisen får vi; 10^4*5*10^1 =5*10^5=0,5 megawatt/h*24 = 12 megawatt ut per dygn. Konklusion ett batteri om 8 megawatt skulle göra att man på dygnsbasis kan anlägga en megacharger med 10*1,6 ut med samma anslutning som för en 6 punkters super charger.

Ovanstående är helt teoretiskt resonemang, och kan dessutom innehålla andra fel (det är bara en skattning gjord på en höft).
Man brukar väl räkna ca 150-200Wh/m² och år?

Med 20GWh? så borde takets ytan vara drygt 100 000 000m². Jag hittar tre byggnader i jönköping på 188x95, 532x128 och 111x186m dvs totalt drygt 100 000m².
Letade upp min gamla beräkning;

Total area; 70833 m3 (detta är DHLS logistik center); Enligt vattenfall får du ut 6481 kwh/år på 43 m3 (vilket är den största anläggning de offererar), vilket ger 150kwh/år/m3 (deras siffra).

dvs 70833*150 = 1.06*10^7 kwh/år, eller 1.06*10^10 watttimmar, såvitt jag inte missat någon nolla (lite mycket nollor) är det väl 10 gigawatttimmar (giga är väl 10^9?) (cirkus). Men; det finns tre andra byggnader i närheten (ikea logistik, UPS logistik) som tillsammans ger ungefär lika mycket takyta till. Jag räknade nog på dem allihop i den siffra jag nämnde i mitt inlägg. Så jag ursäktar att jag var oprecis.

Oavsett så låter det mycket, men omsatt i fordonsmil så är det ju inte så mycket; 160 tusen mil är inte så mycket givet mängden lastbilar och den mängd mil de gör, men det är ju inte kattskit endå, och en bra investering såväl klimatmässigt som finansiellt. Om jag nu inte missat en nolla.

Som sagt allt är on top of my head (med lite google hjälp för att ta fram takarea)...

Solceller ger som sagt inget vintertid, men sommartid så sparar de mycket vatten i våra resevoarer, som då funkar som verkliga batterier i vårt fall.
Användarvisningsbild
Teslalink
Teslaägare
Inlägg: 264
Blev medlem: 28 jun 2015 21:27

Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche

Inlägg av Teslalink »

jonas skrev:
Man brukar väl räkna ca 150-200Wh/m² och år?
Med 20GWh? så borde takets ytan vara drygt 100 000 000m². Jag hittar tre byggnader i jönköping på 188x95, 532x128 och 111x186m dvs totalt drygt 100 000m².
Du missade ett k. 150-200kWh/m2 och år i Sverige.
Model 3 LR AWD 19"
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche

Inlägg av jonas »

Ric skrev:
jonas skrev:
Man brukar väl räkna ca 150-200Wh/m² och år?
Med 20GWh? så borde takets ytan vara drygt 100 000 000m². Jag hittar tre byggnader i jönköping på 188x95, 532x128 och 111x186m dvs totalt drygt 100 000m².
Och så ska halva halva energimängden lagras till vintern. Solceller i Sverige tillför ingen samhällsnytta med nuvarande teknik.
Visst tillför solceller nytta. Varje gång solceller ger tillskott kan man minska vattenkraften som då kan användas på vintern istället. Vatten är ju en jättebra ackumulator speciellt om man inte ens behöver pumpa upp vattnet för att lagra, bara minska uttaget.
På vintern händer det oftare att vattenkraften är maximerad och då gör inte större magasin nytta, men all annan tid gör det nytta där inte toppeffekt krävs.
Men håller med om att vi inte skall tro att Solceller är baskraft.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche

Inlägg av bylund »

Inom vissa gränser, det finns ju vissa flöden de måste hålla sig inom i vattenkraftverken, och en övre gräns hur mycket vatten man kan dämma upp.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
JFAH
Inlägg: 491
Blev medlem: 31 jul 2014 22:04

Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche

Inlägg av JFAH »

bylund skrev:
Inom vissa gränser, det finns ju vissa flöden de måste hålla sig inom i vattenkraftverken, och en övre gräns hur mycket vatten man kan dämma upp.
Sant. Men det är oftast inget problem. De flesta problem vattenkraften lider av är för låga vattennivåer på vinterhalvåret. Det går att åtgärda :-)
Verdi

Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche

Inlägg av Verdi »

jonas skrev:
Ric skrev:
jonas skrev:
Man brukar väl räkna ca 150-200Wh/m² och år?
Med 20GWh? så borde takets ytan vara drygt 100 000 000m². Jag hittar tre byggnader i jönköping på 188x95, 532x128 och 111x186m dvs totalt drygt 100 000m².
Och så ska halva halva energimängden lagras till vintern. Solceller i Sverige tillför ingen samhällsnytta med nuvarande teknik.
Visst tillför solceller nytta. Varje gång solceller ger tillskott kan man minska vattenkraften som då kan användas på vintern istället. Vatten är ju en jättebra ackumulator speciellt om man inte ens behöver pumpa upp vattnet för att lagra, bara minska uttaget.
På vintern händer det oftare att vattenkraften är maximerad och då gör inte större magasin nytta, men all annan tid gör det nytta där inte toppeffekt krävs.
Men håller med om att vi inte skall tro att Solceller är baskraft.

Jo jag förstår det med reglerkraft och vatten. Men magasinen kan inte spara hur mycket som helst. Jag växte själv upp längs Ljusnan som är reglerad och ibland så släppte de på vatten bara för att det inte fick plats i dammarna. Var väl kanske mest på vårarna dock och då har väl solen tittat fram?

De verkar ha satsat några hundra miljoner på Lossendammen, även om det verkar vara pga säkerhet och inte ökad kapacitet: http://nordiskaprojektenergi.se/lossend ... er-kronor/
Verdi

Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche

Inlägg av Verdi »

JFAH skrev:
bylund skrev:
Inom vissa gränser, det finns ju vissa flöden de måste hålla sig inom i vattenkraftverken, och en övre gräns hur mycket vatten man kan dämma upp.
Sant. Men det är oftast inget problem. De flesta problem vattenkraften lider av är för låga vattennivåer på vinterhalvåret. Det går att åtgärda :-)
Då ska man spara vatten från våren alltså? Ok. Men nattetid måste man väl tappa vatten på sommaren i vilket fall? Fast det borde ju bli mer vatten kvar ändå förstås.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche

Inlägg av zyax »

Verdi skrev:
JFAH skrev:
bylund skrev:
Inom vissa gränser, det finns ju vissa flöden de måste hålla sig inom i vattenkraftverken, och en övre gräns hur mycket vatten man kan dämma upp.
Sant. Men det är oftast inget problem. De flesta problem vattenkraften lider av är för låga vattennivåer på vinterhalvåret. Det går att åtgärda :-)
Då ska man spara vatten från våren alltså? Ok. Men nattetid måste man väl tappa vatten på sommaren i vilket fall? Fast det borde ju bli mer vatten kvar ändå förstås.
Att det finns så många som har problem med logiken i solceller och att Sverige är otroligt bra lämpat för sol och vind är både konstigt och inte på samma gång. Vattenkraften är lagringsbank över både dygnet och årstiden. Vind och sol är lika svåra som källor, men håller man sig under 40-50% vind och sol i Sverige så kommer det inte vara ett problem något man trodde bara för ett fåtal år sedan. Så att det är svårt för gemene man här på ett forum att förstå, hur mycket sol och vind man kan trycka in innan det blir något som helst problem, är inte konstigt. Ni är inte ensamma om att tro att vind och sol är ett problem för utbyggnad.

Kolla gärna i elproduktionen just nu
https://www.svk.se/drift-av-stamnatet/kontrollrummet/

EDIT: Just idag 2017-11-29 har vi alltså ungefär dubblat elproduktionen från vattenkraft 03:45 till 07:45 pga efterfrågan. Världens bästa batteri.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1871
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche

Inlägg av bjelkeman »

Zyax vet du om det finns det något bra skrivet nyligen om hur förståelsen har förändrats om hur vindel och solel påverkar elsystemet i Sverige?
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Skriv svar