Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribranschen?

Här diskuterar vi om Teslas stora lastbil

Moderator: Redaktion

JFAH
Inlägg: 491
Blev medlem: 31 jul 2014 22:04

Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche

Inlägg av JFAH »

Jag räknade lite på det där... Transport terminalen i jönköping (DHL) har enligt vattenfall solcellskalkulator möjlighet att producera ~20gigawatt årligen i solceller (takytan helt utnyttjad, men 0 grader takvinkel). Om teslas 2kwh/1.6 km (kwh/mile) stämmer så blir det (20*10^9)/(2*10^3)=10^6 miles(?) => 1.6*10^6/10=1,6*10^5=160000 mil/år.

Megachargers bör ha en effekt om 1.6 megawatt uteffekt. DHL verkar ha omkring 20 dockor på sin lastterminal (höftat värde, kan vara käpprätt fel). Anta att två dockor delar laddare av samma skäl som för supercharger = 10 * 1,6 = 16 megawatt. På en matarledning om 10kv bör det alltså ge; 16*10^6/10^4=16*10^2 = 1600 ampere (inte extremt i sammanhanget, obs, jag räknar på det som om det vore ett motstånd, verkligheten kan vara annorlunda). Men detta är momentant och fullt blås på alla laddare.

På dygnsbasis kan man räkna med en 30% beläggning per dygn av dockorna (höftat värde!) 0,3*24*1,6=11,5 megawatt timmar. Om man man installerar en batteribackup på 8megawatt. Om vi drar ned till 50a in på servisen får vi; 10^4*5*10^1 =5*10^5=0,5 megawatt/h*24 = 12 megawatt ut per dygn. Konklusion ett batteri om 8 megawatt skulle göra att man på dygnsbasis kan anlägga en megacharger med 10*1,6 ut med samma anslutning som för en 6 punkters super charger.

Ovanstående är helt teoretiskt resonemang, och kan dessutom innehålla andra fel (det är bara en skattning gjord på en höft).
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche

Inlägg av Laban »

Rimligtvis borde väl dessa batterilager också kunna användas för att stabilisera nätet. Dvs, man bör kunna få betalt av nätoperatören för den funktionen. Borde gå hand i handske med utbyggnaden av förnyelsebar energi.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche

Inlägg av 12man »

JFAH skrev:
Det är lite synd att man är så koncentrerad på usa. den här lastbilen skulle i princip konkurrera ut allt annat i europa givet de mer än dubbla bränslepriset här...
Med 2 containerhamnar nära fremont med aggressiva nollutsläppsprogram, ca 40% av USAs import, ca 40000 containerrörelser per dygn, kraftigt utbyggd strömförsörjning i hamnarna, båtarna får inte tomgångsköra, port of Los Angeles + Long beach, tror Tesla har jobb på hemmaplan
Pågår el Semi försök sen några år
ms 76132 "Eleamore"
JFAH
Inlägg: 491
Blev medlem: 31 jul 2014 22:04

Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche

Inlägg av JFAH »

12man skrev:
JFAH skrev:
Det är lite synd att man är så koncentrerad på usa. den här lastbilen skulle i princip konkurrera ut allt annat i europa givet de mer än dubbla bränslepriset här...
Med 2 containerhamnar nära fremont med aggressiva nollutsläppsprogram, ca 40% av USAs import, ca 40000 containerrörelser per dygn, kraftigt utbyggd strömförsörjning i hamnarna, båtarna får inte tomgångsköra, port of Los Angeles + Long beach, tror Tesla har jobb på hemmaplan
Pågår el Semi försök sen några år
Jo men den här prylen kan, i och med de rätt strikta viloregler som finns utan vidare också användas på långtradar segmentet i europa.
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche

Inlägg av jonas »

JFAH skrev:
Jag räknade lite på det där... Transport terminalen i jönköping (DHL) har enligt vattenfall solcellskalkulator möjlighet att producera ~20gigawatt årligen i solceller (takytan helt utnyttjad, men 0 grader takvinkel). Om teslas 2kwh/1.6 km (kwh/mile) stämmer så blir det (20*10^9)/(2*10^3)=10^6 miles(?) => 1.6*10^6/10=1,6*10^5=160000 mil/år.

Megachargers bör ha en effekt om 1.6 megawatt uteffekt. DHL verkar ha omkring 20 dockor på sin lastterminal (höftat värde, kan vara käpprätt fel). Anta att två dockor delar laddare av samma skäl som för supercharger = 10 * 1,6 = 16 megawatt. På en matarledning om 10kv bör det alltså ge; 16*10^6/10^4=16*10^2 = 1600 ampere (inte extremt i sammanhanget, obs, jag räknar på det som om det vore ett motstånd, verkligheten kan vara annorlunda). Men detta är momentant och fullt blås på alla laddare.

På dygnsbasis kan man räkna med en 30% beläggning per dygn av dockorna (höftat värde!) 0,3*24*1,6=11,5 megawatt timmar. Om man man installerar en batteribackup på 8megawatt. Om vi drar ned till 50a in på servisen får vi; 10^4*5*10^1 =5*10^5=0,5 megawatt/h*24 = 12 megawatt ut per dygn. Konklusion ett batteri om 8 megawatt skulle göra att man på dygnsbasis kan anlägga en megacharger med 10*1,6 ut med samma anslutning som för en 6 punkters super charger.

Ovanstående är helt teoretiskt resonemang, och kan dessutom innehålla andra fel (det är bara en skattning gjord på en höft).
Man brukar väl räkna ca 150-200Wh/m² och år?
Med 20GWh? så borde takets ytan vara drygt 100 000 000m². Jag hittar tre byggnader i jönköping på 188x95, 532x128 och 111x186m dvs totalt drygt 100 000m².
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Ric
Inlägg: 242
Blev medlem: 06 jan 2017 09:24

Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche

Inlägg av Ric »

jonas skrev:
Man brukar väl räkna ca 150-200Wh/m² och år?
Med 20GWh? så borde takets ytan vara drygt 100 000 000m². Jag hittar tre byggnader i jönköping på 188x95, 532x128 och 111x186m dvs totalt drygt 100 000m².
Och så ska halva halva energimängden lagras till vintern. Solceller i Sverige tillför ingen samhällsnytta med nuvarande teknik.
JFAH
Inlägg: 491
Blev medlem: 31 jul 2014 22:04

Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche

Inlägg av JFAH »

jonas skrev:
JFAH skrev:
Jag räknade lite på det där... Transport terminalen i jönköping (DHL) har enligt vattenfall solcellskalkulator möjlighet att producera ~20gigawatt årligen i solceller (takytan helt utnyttjad, men 0 grader takvinkel). Om teslas 2kwh/1.6 km (kwh/mile) stämmer så blir det (20*10^9)/(2*10^3)=10^6 miles(?) => 1.6*10^6/10=1,6*10^5=160000 mil/år.

Megachargers bör ha en effekt om 1.6 megawatt uteffekt. DHL verkar ha omkring 20 dockor på sin lastterminal (höftat värde, kan vara käpprätt fel). Anta att två dockor delar laddare av samma skäl som för supercharger = 10 * 1,6 = 16 megawatt. På en matarledning om 10kv bör det alltså ge; 16*10^6/10^4=16*10^2 = 1600 ampere (inte extremt i sammanhanget, obs, jag räknar på det som om det vore ett motstånd, verkligheten kan vara annorlunda). Men detta är momentant och fullt blås på alla laddare.

På dygnsbasis kan man räkna med en 30% beläggning per dygn av dockorna (höftat värde!) 0,3*24*1,6=11,5 megawatt timmar. Om man man installerar en batteribackup på 8megawatt. Om vi drar ned till 50a in på servisen får vi; 10^4*5*10^1 =5*10^5=0,5 megawatt/h*24 = 12 megawatt ut per dygn. Konklusion ett batteri om 8 megawatt skulle göra att man på dygnsbasis kan anlägga en megacharger med 10*1,6 ut med samma anslutning som för en 6 punkters super charger.

Ovanstående är helt teoretiskt resonemang, och kan dessutom innehålla andra fel (det är bara en skattning gjord på en höft).
Man brukar väl räkna ca 150-200Wh/m² och år?

Med 20GWh? så borde takets ytan vara drygt 100 000 000m². Jag hittar tre byggnader i jönköping på 188x95, 532x128 och 111x186m dvs totalt drygt 100 000m².
Letade upp min gamla beräkning;

Total area; 70833 m3 (detta är DHLS logistik center); Enligt vattenfall får du ut 6481 kwh/år på 43 m3 (vilket är den största anläggning de offererar), vilket ger 150kwh/år/m3 (deras siffra).

dvs 70833*150 = 1.06*10^7 kwh/år, eller 1.06*10^10 watttimmar, såvitt jag inte missat någon nolla (lite mycket nollor) är det väl 10 gigawatttimmar (giga är väl 10^9?) (cirkus). Men; det finns tre andra byggnader i närheten (ikea logistik, UPS logistik) som tillsammans ger ungefär lika mycket takyta till. Jag räknade nog på dem allihop i den siffra jag nämnde i mitt inlägg. Så jag ursäktar att jag var oprecis.

Oavsett så låter det mycket, men omsatt i fordonsmil så är det ju inte så mycket; 160 tusen mil är inte så mycket givet mängden lastbilar och den mängd mil de gör, men det är ju inte kattskit endå, och en bra investering såväl klimatmässigt som finansiellt. Om jag nu inte missat en nolla.

Som sagt allt är on top of my head (med lite google hjälp för att ta fram takarea)...

Solceller ger som sagt inget vintertid, men sommartid så sparar de mycket vatten i våra resevoarer, som då funkar som verkliga batterier i vårt fall.
Användarvisningsbild
Teslalink
Teslaägare
Inlägg: 264
Blev medlem: 28 jun 2015 21:27

Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche

Inlägg av Teslalink »

jonas skrev:
Man brukar väl räkna ca 150-200Wh/m² och år?
Med 20GWh? så borde takets ytan vara drygt 100 000 000m². Jag hittar tre byggnader i jönköping på 188x95, 532x128 och 111x186m dvs totalt drygt 100 000m².
Du missade ett k. 150-200kWh/m2 och år i Sverige.
Model 3 LR AWD 19"
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche

Inlägg av jonas »

Ric skrev:
jonas skrev:
Man brukar väl räkna ca 150-200Wh/m² och år?
Med 20GWh? så borde takets ytan vara drygt 100 000 000m². Jag hittar tre byggnader i jönköping på 188x95, 532x128 och 111x186m dvs totalt drygt 100 000m².
Och så ska halva halva energimängden lagras till vintern. Solceller i Sverige tillför ingen samhällsnytta med nuvarande teknik.
Visst tillför solceller nytta. Varje gång solceller ger tillskott kan man minska vattenkraften som då kan användas på vintern istället. Vatten är ju en jättebra ackumulator speciellt om man inte ens behöver pumpa upp vattnet för att lagra, bara minska uttaget.
På vintern händer det oftare att vattenkraften är maximerad och då gör inte större magasin nytta, men all annan tid gör det nytta där inte toppeffekt krävs.
Men håller med om att vi inte skall tro att Solceller är baskraft.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche

Inlägg av bylund »

Inom vissa gränser, det finns ju vissa flöden de måste hålla sig inom i vattenkraftverken, och en övre gräns hur mycket vatten man kan dämma upp.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
JFAH
Inlägg: 491
Blev medlem: 31 jul 2014 22:04

Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche

Inlägg av JFAH »

bylund skrev:
Inom vissa gränser, det finns ju vissa flöden de måste hålla sig inom i vattenkraftverken, och en övre gräns hur mycket vatten man kan dämma upp.
Sant. Men det är oftast inget problem. De flesta problem vattenkraften lider av är för låga vattennivåer på vinterhalvåret. Det går att åtgärda :-)
Verdi

Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche

Inlägg av Verdi »

jonas skrev:
Ric skrev:
jonas skrev:
Man brukar väl räkna ca 150-200Wh/m² och år?
Med 20GWh? så borde takets ytan vara drygt 100 000 000m². Jag hittar tre byggnader i jönköping på 188x95, 532x128 och 111x186m dvs totalt drygt 100 000m².
Och så ska halva halva energimängden lagras till vintern. Solceller i Sverige tillför ingen samhällsnytta med nuvarande teknik.
Visst tillför solceller nytta. Varje gång solceller ger tillskott kan man minska vattenkraften som då kan användas på vintern istället. Vatten är ju en jättebra ackumulator speciellt om man inte ens behöver pumpa upp vattnet för att lagra, bara minska uttaget.
På vintern händer det oftare att vattenkraften är maximerad och då gör inte större magasin nytta, men all annan tid gör det nytta där inte toppeffekt krävs.
Men håller med om att vi inte skall tro att Solceller är baskraft.

Jo jag förstår det med reglerkraft och vatten. Men magasinen kan inte spara hur mycket som helst. Jag växte själv upp längs Ljusnan som är reglerad och ibland så släppte de på vatten bara för att det inte fick plats i dammarna. Var väl kanske mest på vårarna dock och då har väl solen tittat fram?

De verkar ha satsat några hundra miljoner på Lossendammen, även om det verkar vara pga säkerhet och inte ökad kapacitet: http://nordiskaprojektenergi.se/lossend ... er-kronor/
Verdi

Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche

Inlägg av Verdi »

JFAH skrev:
bylund skrev:
Inom vissa gränser, det finns ju vissa flöden de måste hålla sig inom i vattenkraftverken, och en övre gräns hur mycket vatten man kan dämma upp.
Sant. Men det är oftast inget problem. De flesta problem vattenkraften lider av är för låga vattennivåer på vinterhalvåret. Det går att åtgärda :-)
Då ska man spara vatten från våren alltså? Ok. Men nattetid måste man väl tappa vatten på sommaren i vilket fall? Fast det borde ju bli mer vatten kvar ändå förstås.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche

Inlägg av zyax »

Verdi skrev:
JFAH skrev:
bylund skrev:
Inom vissa gränser, det finns ju vissa flöden de måste hålla sig inom i vattenkraftverken, och en övre gräns hur mycket vatten man kan dämma upp.
Sant. Men det är oftast inget problem. De flesta problem vattenkraften lider av är för låga vattennivåer på vinterhalvåret. Det går att åtgärda :-)
Då ska man spara vatten från våren alltså? Ok. Men nattetid måste man väl tappa vatten på sommaren i vilket fall? Fast det borde ju bli mer vatten kvar ändå förstås.
Att det finns så många som har problem med logiken i solceller och att Sverige är otroligt bra lämpat för sol och vind är både konstigt och inte på samma gång. Vattenkraften är lagringsbank över både dygnet och årstiden. Vind och sol är lika svåra som källor, men håller man sig under 40-50% vind och sol i Sverige så kommer det inte vara ett problem något man trodde bara för ett fåtal år sedan. Så att det är svårt för gemene man här på ett forum att förstå, hur mycket sol och vind man kan trycka in innan det blir något som helst problem, är inte konstigt. Ni är inte ensamma om att tro att vind och sol är ett problem för utbyggnad.

Kolla gärna i elproduktionen just nu
https://www.svk.se/drift-av-stamnatet/kontrollrummet/

EDIT: Just idag 2017-11-29 har vi alltså ungefär dubblat elproduktionen från vattenkraft 03:45 till 07:45 pga efterfrågan. Världens bästa batteri.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1871
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche

Inlägg av bjelkeman »

Zyax vet du om det finns det något bra skrivet nyligen om hur förståelsen har förändrats om hur vindel och solel påverkar elsystemet i Sverige?
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche

Inlägg av zyax »

Jag har läst på om det där, men kan inte peka på någon artikel just nu eftersom det är ett tag sedan (typ två år sedan) jag läste om det där. Vad jag vet är att vind är svårare egentligen, men med fördelen att det i inte behöver lagras över årstid på samma sätt som sol.

Det riktiga problemet med solel är att alla länder i Europa kommer ha detta och skjuta sitt överskott till oss, de pekar på vår nordiska vattenkraft som batteriet som ska jämna ut systemet. OM vi själva ska använda vårt batteri till 100% kan inte andra länder också använda det. Men det är väl egentligen deras problem. Lagring ska ju helst ske nära behovet så...
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche

Inlägg av Laban »

zyax skrev:
Jag har läst på om det där, men kan inte peka på någon artikel just nu eftersom det är ett tag sedan (typ två år sedan) jag läste om det där. Vad jag vet är att vind är svårare egentligen, men med fördelen att det i inte behöver lagras över årstid på samma sätt som sol.
Fördelen med vindkraft ur svensk synvinkel är väl att man får mer på vintern än på sommaren:

Bild

Så det är ett mindre problem lagringsmässigt.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche

Inlägg av jonas »

Laban skrev:
zyax skrev:
Jag har läst på om det där, men kan inte peka på någon artikel just nu eftersom det är ett tag sedan (typ två år sedan) jag läste om det där. Vad jag vet är att vind är svårare egentligen, men med fördelen att det i inte behöver lagras över årstid på samma sätt som sol.
Fördelen med vindkraft ur svensk synvinkel är väl att man får mer på vintern än på sommaren:

Bild

Så det är ett mindre problem lagringsmässigt.
Februari brukar vara den kallaste månaden. Då har snittet i Sverige sänkts rejält drygt 40% till ca 25%. Verkar ju vara främst höststormarna i November som höjer och stiltje i Augusti annars är det ju inte så stor variation .
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche

Inlägg av zyax »

Det är här sol också kommer in och fyller det som skiljer. Har man tajmat med sol och vind så kan dessa båda över årsbasis vara ganska statiska då det i princip inte lyser något alls på hösten men solen börjar ge igen i februari mars. Detta har ju "giraffen" tagit fasta på i detta projekt https://www.innoventum.se/giraffe-2-0/?lang=sv.

Mixen sol, vind och vatten gör att Sverige kommer vara bra rustat den dagen kärnkraften ska läggas ner eller förändras.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche

Inlägg av Laban »

Hade ett samtal med min bror under julfirandet. Visade Tesla Semi reveal eventet, tyckte att han skulle beställa en bil osv. Han var intresserad, trodde på att det skulle fungera men ville se en Europa variant (lastbil, ej dragbil) och veta hur det blir med max vikt/räckvidd här. Ett tur som de kör är mattransporter från Umeå till Kiruna, en sträcka på 60 mil. Föraren startar i Luleå, kör ner till Umeå -> Kiruna -> Luleå igen för förarbyte. Bilen går i vissa lägen 150+ mil/dag. Det är tunga transporter, lastbil + släp, 60+ ton totalvikt, AC - kylning på sommaren, uppvärmning på vintern. Bara AC delen förbrukade tydligen en hel del diesel.

Med detta i åtanke ska det bli intressant att se vilka specifikationer den Europa anpassade bilen får. Cabover design (för att klara längdkraven) + 1.5 MWh batteri ?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Skriv svar