Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribranschen?

Här diskuterar vi om Teslas stora lastbil

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribranschen?

Inlägg av Herr X »

Behöver få kontakt med någon som kan åkeribranschen inför nästa podd..
Någon här som har koll eller känner någon som kan passa?
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Hyted
Teslaägare
Inlägg: 520
Blev medlem: 14 jan 2017 21:57
Ort: Mariestad

Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche

Inlägg av Hyted »

Herr X skrev:
Behöver få kontakt med någon som kan åkeribranschen inför nästa podd..
Någon här som har koll eller känner någon som kan passa?
Jag känner flera som kan vara intressanta.

Spelar det roll var dom bor?
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche

Inlägg av Henrik Torphammar »

Rickard Nordin? Eller rättare sagt att han är öppningen till någon kollega i regeringen? Det kunde ju ge en liten heads upp för "ministern" i fråga även om de inte kan lastbilar utan och innan.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche

Inlägg av Bjelke »

Jag har oxo lite kontakter sedan min tid som konstruktör på tunga släp och lastbilspåbyggnader, ska se om jag kan få kontakt med någon bra...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche

Inlägg av StefL »

Jag har en kusin som har eget åkeri i liten skala med en eller möjligen numera två bilar som han kör långdistanstransporter med.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche

Inlägg av 12man »

Östling kanske har tid över
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche

Inlägg av AGCF »

12man skrev:
Östling kanske har tid över
Jag röstar på Östling!
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
+46
Teslaägare
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche

Inlägg av +46 »

Kolla med tidningen Trailers chefredaktör (Rutger Andersson, 0455-33 53 33, 0470-473 88)
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche

Inlägg av Herr X »

Hyted skrev:
Herr X skrev:
Behöver få kontakt med någon som kan åkeribranschen inför nästa podd..
Någon här som har koll eller känner någon som kan passa?
Jag känner flera som kan vara intressanta.

Spelar det roll var dom bor?
Grymt, nej det spelar ingen roll.
Framförallt söker jag en person som förstår ekonomi i åkerinäringen som kan hjälpa till att reda ut vilken impact teslas lastbil kan ha i Sverige. Här är ju lönekostnaden normalt sett väldigt tung för en arbetsgivare, och då kanske besparingen i själva lastbilens omkostnader blir så marginella att det varken gör till eller från...?
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
boreno
Teslaägare
Inlägg: 775
Blev medlem: 02 dec 2015 07:37
Ort: Stockholm

Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche

Inlägg av boreno »

Jag har en kontakt på Scania
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Verdi

Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche

Inlägg av Verdi »

Herr X skrev:
Hyted skrev:
Herr X skrev:
Behöver få kontakt med någon som kan åkeribranschen inför nästa podd..
Någon här som har koll eller känner någon som kan passa?
Jag känner flera som kan vara intressanta.

Spelar det roll var dom bor?
Grymt, nej det spelar ingen roll.
Framförallt söker jag en person som förstår ekonomi i åkerinäringen som kan hjälpa till att reda ut vilken impact teslas lastbil kan ha i Sverige. Här är ju lönekostnaden normalt sett väldigt tung för en arbetsgivare, och då kanske besparingen i själva lastbilens omkostnader blir så marginella att det varken gör till eller från...?

Skulle lönekostnaderna öka med en Tesla Semi?

https://www.dn.se/arkiv/nyheter/gratisa ... r-javligt/
Det är för jävligt, på ren svenska. Frågar du mig är trafiken med underbetalda östeuropeiska lågprischaufförer modern slavhandel, som går ut både över chaufförerna själva och den svenska åkeribranschen.

Lars Urban Andersson, LUA, har kört lastbil sedan han var 18. Nu är han 63.

Annars tror jag nog att det är mycket intressant att minska drivmedelskostnaderna. Om en lastbil rullar 100 tusen mil (eller mer) under sin livstid och drar vad, 4 liter milen?, och istället drar typ 10 kWh per mil eller nåt så minskar kostnaden från (vad betalar de för dieseln, kan de dra momsen?) 50 spänn milen till under 20 spänn milen. De sparar alltså 30:-/mil. 30 ggr 100 tusen = 3 miljoner kronor. Eller ja, det rör sig iaf om hyfsade pengar. Har ett åkeri 10 bilar så är det 30 miljoner de sparar. På marginalen. Dvs ökad vinst. Tror nog det är VÄLDIGT intressant.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche

Inlägg av Laban »

Fick lite siffror från min ofantligt upptagna bror som har åkeri, 50+ anställda.

Diesel: ~10 kr/l
Körsträcka: 350 mil/vecka fördelat på 2 personer
Förbrukning: ~4-4.5 l/mil med 60 tons last

Det här är väl då genomsnittssiffror. Men räknar man på 12 kWh/mil jämfört med 4l/mil sparar man alltså 28 kr/mil. Bör spara en del på service också så låt säga 30 kr/mil, dvs, samma siffra som Verdi nämnde.

16800 mil * 30 = 504 000 :-/år.

Tesla ger 1 000 000 miles garanti på drivlinan eller ~160 000 mil. Det ger en total besparing på 5 miljoner under garantitiden.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche

Inlägg av Herr X »

Laban skrev:
Fick lite siffror från min ofantligt upptagna bror som har åkeri, 50+ anställda.

Diesel: ~10 kr/l
Körsträcka: 350 mil/vecka fördelat på 2 personer
Förbrukning: ~4-4.5 l/mil med 60 tons last

Det här är väl då genomsnittssiffror. Men räknar man på 12 kWh/mil jämfört med 4l/mil sparar man alltså 28 kr/mil. Bör spara en del på service också så låt säga 30 kr/mil, dvs, samma siffra som Verdi nämnde.

16800 mil * 30 = 504 000 :-/år.

Tesla ger 1 000 000 miles garanti på drivlinan eller ~160 000 mil. Det ger en total besparing på 5 miljoner under garantitiden.
Okej, men då är frågan hur mycket mer en Tesla-lastbil kostar att köpa? Har vi sett några priser? Vad kostar en konkurrerande Volvo-lastbil?
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche

Inlägg av Svenssons »

Herr X skrev:
Laban skrev:
Fick lite siffror från min ofantligt upptagna bror som har åkeri, 50+ anställda.

Diesel: ~10 kr/l
Körsträcka: 350 mil/vecka fördelat på 2 personer
Förbrukning: ~4-4.5 l/mil med 60 tons last

Det här är väl då genomsnittssiffror. Men räknar man på 12 kWh/mil jämfört med 4l/mil sparar man alltså 28 kr/mil. Bör spara en del på service också så låt säga 30 kr/mil, dvs, samma siffra som Verdi nämnde.

16800 mil * 30 = 504 000 :-/år.

Tesla ger 1 000 000 miles garanti på drivlinan eller ~160 000 mil. Det ger en total besparing på 5 miljoner under garantitiden.
Okej, men då är frågan hur mycket mer en Tesla-lastbil kostar att köpa? Har vi sett några priser? Vad kostar en konkurrerande Volvo-lastbil?
Om den extra kostnaden för en lastbil skulle tjänas in på 2 år så kan priset på Teslas bil vara 1-1,5 miljoner mer än konkurrerande dieselbil.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Verdi

Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche

Inlägg av Verdi »

Svenssons skrev:
Herr X skrev:
Laban skrev:
Fick lite siffror från min ofantligt upptagna bror som har åkeri, 50+ anställda.

Diesel: ~10 kr/l
Körsträcka: 350 mil/vecka fördelat på 2 personer
Förbrukning: ~4-4.5 l/mil med 60 tons last

Det här är väl då genomsnittssiffror. Men räknar man på 12 kWh/mil jämfört med 4l/mil sparar man alltså 28 kr/mil. Bör spara en del på service också så låt säga 30 kr/mil, dvs, samma siffra som Verdi nämnde.

16800 mil * 30 = 504 000 :-/år.

Tesla ger 1 000 000 miles garanti på drivlinan eller ~160 000 mil. Det ger en total besparing på 5 miljoner under garantitiden.
Okej, men då är frågan hur mycket mer en Tesla-lastbil kostar att köpa? Har vi sett några priser? Vad kostar en konkurrerande Volvo-lastbil?
Om den extra kostnaden för en lastbil skulle tjänas in på 2 år så kan priset på Teslas bil vara 1-1,5 miljoner mer än konkurrerande dieselbil.

Vinsten i USA är betydligt mindre än i Sverige. Där kostar dieseln mindre och elektriciteten mer. Så skillnaden i pris bör vara betydligt mindre än så.
Ric
Inlägg: 242
Blev medlem: 06 jan 2017 09:24

Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche

Inlägg av Ric »

Laban skrev:
Fick lite siffror från min ofantligt upptagna bror som har åkeri, 50+ anställda.

Diesel: ~10 kr/l
Körsträcka: 350 mil/vecka fördelat på 2 personer
Förbrukning: ~4-4.5 l/mil med 60 tons last

Det här är väl då genomsnittssiffror. Men räknar man på 12 kWh/mil jämfört med 4l/mil sparar man alltså 28 kr/mil. Bör spara en del på service också så låt säga 30 kr/mil, dvs, samma siffra som Verdi nämnde.

16800 mil * 30 = 504 000 :-/år.

Tesla ger 1 000 000 miles garanti på drivlinan eller ~160 000 mil. Det ger en total besparing på 5 miljoner under garantitiden.
Från 1 juni 2015 så får svenska lastbilsekipage väga 64 ton, på en timmerbil ger det 44 ton nyttolast. Hur mycket nyttolast Teslas lastbil tar vet jag inte men gissningsvis 20 till 22 ton på 36 ton totalvikt. Så att gå från ett lastbilsekipage på 64 ton till Teslas lastbil kommer nog inte gå att räkna hem i Sverige. Då får man nog kolla på transporter i liknande viktklass.
Senast redigerad av Ric, redigerad totalt 1 gånger.
Verdi

Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche

Inlägg av Verdi »

Ric skrev:
Laban skrev:
Fick lite siffror från min ofantligt upptagna bror som har åkeri, 50+ anställda.

Diesel: ~10 kr/l
Körsträcka: 350 mil/vecka fördelat på 2 personer
Förbrukning: ~4-4.5 l/mil med 60 tons last

Det här är väl då genomsnittssiffror. Men räknar man på 12 kWh/mil jämfört med 4l/mil sparar man alltså 28 kr/mil. Bör spara en del på service också så låt säga 30 kr/mil, dvs, samma siffra som Verdi nämnde.

16800 mil * 30 = 504 000 :-/år.

Tesla ger 1 000 000 miles garanti på drivlinan eller ~160 000 mil. Det ger en total besparing på 5 miljoner under garantitiden.
Från 1 juni 2015 så får svenska lastbilsekipage väga 64 ton, på en timmerbil ger det 44 ton nyttolast. Hur mycket nyttolast Teslas lastbil tar vet jag inte men gissningsvis 20 till 22 ton. Så att gå från ett lastbilsekipage på 64 ton till Teslas lastbil kommer nog inte gå att räkna hem i Sverige. Då får man nog kolla på transporter i liknande viktklass.

Nu kör man väl inte timmer med dragbil och semitrailer ändå?

Den är väl mest tänkt för fjärrkörningar? Då är kanske inte vikten lika avgörande?
Senast redigerad av Verdi, redigerad totalt 1 gånger.
Ric
Inlägg: 242
Blev medlem: 06 jan 2017 09:24

Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche

Inlägg av Ric »

Nej, men en hel del transporter körs med lastbil och släp i Sverige.
Verdi

Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche

Inlägg av Verdi »

Ric skrev:
Nej, men en hel del transporter körs med lastbil och släp i Sverige.

Japp. Och då är en Tesla Semi inte ett alternativ. Enkelt! :)
Ric
Inlägg: 242
Blev medlem: 06 jan 2017 09:24

Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche

Inlägg av Ric »

Jo, det var det jag försökte få fram i inlägget.
Verdi

Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche

Inlägg av Verdi »

Ric skrev:
Jo, det var det jag försökte få fram i inlägget.
Tror inte nån sagt att den skulle ersätta den typen av lastbil heller men visst. :)
Ric
Inlägg: 242
Blev medlem: 06 jan 2017 09:24

Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche

Inlägg av Ric »

Verdi skrev:
Den är väl mest tänkt för fjärrkörningar? Då är kanske inte vikten lika avgörande?
Utan att vara så insatt i transportnäringen så utgår jag från att vikten på godset till stor del bestämmer fraktpriset. Undantaget väldigt lätt och skrymmande last, men då krävs ändå en viss storlek på ekipaget för att få ekonomi.
Ric
Inlägg: 242
Blev medlem: 06 jan 2017 09:24

Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche

Inlägg av Ric »

Verdi skrev:
Ric skrev:
Jo, det var det jag försökte få fram i inlägget.
Tror inte nån sagt att den skulle ersätta den typen av lastbil heller men visst. :)
Men det var ju underlaget för räkneexemplet som diskuteras.
Användarvisningsbild
Fredric83
Teslaägare
Inlägg: 152
Blev medlem: 03 aug 2017 12:05
Ort: Helsingborg

Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche

Inlägg av Fredric83 »

Har en nära bekant som sålt lastbilar samt haft eget åkeri, varit VD på två lastbilscentraler och nu är inköpsspecialist på åkeri och makintjänster på Svevia.
Han har ganska bra koll på marknaden både vad gäller löner, kostnader, inköpspriser, lagar och regler mm.mm.

Skicka PM om det är intressant så kan jag förmedla kontakt.
Model S75 vid namn Morticia. Med AP2.5, nya prestandan och nya baksätet.
Verdi

Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche

Inlägg av Verdi »

Ric skrev:
Verdi skrev:
Ric skrev:
Jo, det var det jag försökte få fram i inlägget.
Tror inte nån sagt att den skulle ersätta den typen av lastbil heller men visst. :)
Men det var ju underlaget för räkneexemplet som diskuteras.

Sant. Det står ju faktiskt "60 tons last" där. :oops: Tänkte inte så långt.

Vet inte vad en semitrailer full med typ grönsaker, tv-apparater, blommor, postförsändelser eller dyl väger. Hur packar man bilarna? Är det packat ända upp till taket? 20 ton av t ex mobiltelefoner lär ju vara hyfsat skrymmande. Det mesta i förpackningarna är ju luft och emballage.
Skriv svar