Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribranschen?

Här diskuterar vi om Teslas stora lastbil

Moderator: Redaktion

JFAH
Inlägg: 491
Blev medlem: 31 jul 2014 22:04

Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche

Inlägg av JFAH »

bylund skrev:
Inom vissa gränser, det finns ju vissa flöden de måste hålla sig inom i vattenkraftverken, och en övre gräns hur mycket vatten man kan dämma upp.
Sant. Men det är oftast inget problem. De flesta problem vattenkraften lider av är för låga vattennivåer på vinterhalvåret. Det går att åtgärda :-)
Verdi

Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche

Inlägg av Verdi »

jonas skrev:
Ric skrev:
jonas skrev:
Man brukar väl räkna ca 150-200Wh/m² och år?
Med 20GWh? så borde takets ytan vara drygt 100 000 000m². Jag hittar tre byggnader i jönköping på 188x95, 532x128 och 111x186m dvs totalt drygt 100 000m².
Och så ska halva halva energimängden lagras till vintern. Solceller i Sverige tillför ingen samhällsnytta med nuvarande teknik.
Visst tillför solceller nytta. Varje gång solceller ger tillskott kan man minska vattenkraften som då kan användas på vintern istället. Vatten är ju en jättebra ackumulator speciellt om man inte ens behöver pumpa upp vattnet för att lagra, bara minska uttaget.
På vintern händer det oftare att vattenkraften är maximerad och då gör inte större magasin nytta, men all annan tid gör det nytta där inte toppeffekt krävs.
Men håller med om att vi inte skall tro att Solceller är baskraft.

Jo jag förstår det med reglerkraft och vatten. Men magasinen kan inte spara hur mycket som helst. Jag växte själv upp längs Ljusnan som är reglerad och ibland så släppte de på vatten bara för att det inte fick plats i dammarna. Var väl kanske mest på vårarna dock och då har väl solen tittat fram?

De verkar ha satsat några hundra miljoner på Lossendammen, även om det verkar vara pga säkerhet och inte ökad kapacitet: http://nordiskaprojektenergi.se/lossend ... er-kronor/
Verdi

Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche

Inlägg av Verdi »

JFAH skrev:
bylund skrev:
Inom vissa gränser, det finns ju vissa flöden de måste hålla sig inom i vattenkraftverken, och en övre gräns hur mycket vatten man kan dämma upp.
Sant. Men det är oftast inget problem. De flesta problem vattenkraften lider av är för låga vattennivåer på vinterhalvåret. Det går att åtgärda :-)
Då ska man spara vatten från våren alltså? Ok. Men nattetid måste man väl tappa vatten på sommaren i vilket fall? Fast det borde ju bli mer vatten kvar ändå förstås.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche

Inlägg av zyax »

Verdi skrev:
JFAH skrev:
bylund skrev:
Inom vissa gränser, det finns ju vissa flöden de måste hålla sig inom i vattenkraftverken, och en övre gräns hur mycket vatten man kan dämma upp.
Sant. Men det är oftast inget problem. De flesta problem vattenkraften lider av är för låga vattennivåer på vinterhalvåret. Det går att åtgärda :-)
Då ska man spara vatten från våren alltså? Ok. Men nattetid måste man väl tappa vatten på sommaren i vilket fall? Fast det borde ju bli mer vatten kvar ändå förstås.
Att det finns så många som har problem med logiken i solceller och att Sverige är otroligt bra lämpat för sol och vind är både konstigt och inte på samma gång. Vattenkraften är lagringsbank över både dygnet och årstiden. Vind och sol är lika svåra som källor, men håller man sig under 40-50% vind och sol i Sverige så kommer det inte vara ett problem något man trodde bara för ett fåtal år sedan. Så att det är svårt för gemene man här på ett forum att förstå, hur mycket sol och vind man kan trycka in innan det blir något som helst problem, är inte konstigt. Ni är inte ensamma om att tro att vind och sol är ett problem för utbyggnad.

Kolla gärna i elproduktionen just nu
https://www.svk.se/drift-av-stamnatet/kontrollrummet/

EDIT: Just idag 2017-11-29 har vi alltså ungefär dubblat elproduktionen från vattenkraft 03:45 till 07:45 pga efterfrågan. Världens bästa batteri.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche

Inlägg av bjelkeman »

Zyax vet du om det finns det något bra skrivet nyligen om hur förståelsen har förändrats om hur vindel och solel påverkar elsystemet i Sverige?
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche

Inlägg av zyax »

Jag har läst på om det där, men kan inte peka på någon artikel just nu eftersom det är ett tag sedan (typ två år sedan) jag läste om det där. Vad jag vet är att vind är svårare egentligen, men med fördelen att det i inte behöver lagras över årstid på samma sätt som sol.

Det riktiga problemet med solel är att alla länder i Europa kommer ha detta och skjuta sitt överskott till oss, de pekar på vår nordiska vattenkraft som batteriet som ska jämna ut systemet. OM vi själva ska använda vårt batteri till 100% kan inte andra länder också använda det. Men det är väl egentligen deras problem. Lagring ska ju helst ske nära behovet så...
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche

Inlägg av Laban »

zyax skrev:
Jag har läst på om det där, men kan inte peka på någon artikel just nu eftersom det är ett tag sedan (typ två år sedan) jag läste om det där. Vad jag vet är att vind är svårare egentligen, men med fördelen att det i inte behöver lagras över årstid på samma sätt som sol.
Fördelen med vindkraft ur svensk synvinkel är väl att man får mer på vintern än på sommaren:

Bild

Så det är ett mindre problem lagringsmässigt.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche

Inlägg av jonas »

Laban skrev:
zyax skrev:
Jag har läst på om det där, men kan inte peka på någon artikel just nu eftersom det är ett tag sedan (typ två år sedan) jag läste om det där. Vad jag vet är att vind är svårare egentligen, men med fördelen att det i inte behöver lagras över årstid på samma sätt som sol.
Fördelen med vindkraft ur svensk synvinkel är väl att man får mer på vintern än på sommaren:

Bild

Så det är ett mindre problem lagringsmässigt.
Februari brukar vara den kallaste månaden. Då har snittet i Sverige sänkts rejält drygt 40% till ca 25%. Verkar ju vara främst höststormarna i November som höjer och stiltje i Augusti annars är det ju inte så stor variation .
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche

Inlägg av zyax »

Det är här sol också kommer in och fyller det som skiljer. Har man tajmat med sol och vind så kan dessa båda över årsbasis vara ganska statiska då det i princip inte lyser något alls på hösten men solen börjar ge igen i februari mars. Detta har ju "giraffen" tagit fasta på i detta projekt https://www.innoventum.se/giraffe-2-0/?lang=sv.

Mixen sol, vind och vatten gör att Sverige kommer vara bra rustat den dagen kärnkraften ska läggas ner eller förändras.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche

Inlägg av Laban »

Hade ett samtal med min bror under julfirandet. Visade Tesla Semi reveal eventet, tyckte att han skulle beställa en bil osv. Han var intresserad, trodde på att det skulle fungera men ville se en Europa variant (lastbil, ej dragbil) och veta hur det blir med max vikt/räckvidd här. Ett tur som de kör är mattransporter från Umeå till Kiruna, en sträcka på 60 mil. Föraren startar i Luleå, kör ner till Umeå -> Kiruna -> Luleå igen för förarbyte. Bilen går i vissa lägen 150+ mil/dag. Det är tunga transporter, lastbil + släp, 60+ ton totalvikt, AC - kylning på sommaren, uppvärmning på vintern. Bara AC delen förbrukade tydligen en hel del diesel.

Med detta i åtanke ska det bli intressant att se vilka specifikationer den Europa anpassade bilen får. Cabover design (för att klara längdkraven) + 1.5 MWh batteri ?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Skriv svar