Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribranschen?
Moderator: Redaktion
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Jo, du kommer ju ha körningar till din Tesla-semi. Eftersom du hela tiden kommer ha förtur så kan du räkna på fullbeläggning.
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Och du kommer ha lättare att hitta/behålla personal.LarsL skrev:Jo, du kommer ju ha körningar till din Tesla-semi. Eftersom du hela tiden kommer ha förtur så kan du räkna på fullbeläggning.
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Jobbade i början av seklet med statistik och prisberäkningar på service/reparationsavtal på Scania Sverige (kallades då Grönt kort) som precis börjat komma.
En trailerdragare var de allra billigaste eftersom de kördes så många mil och släp/påbyggnad vanligtvis inte skulle tas med i avtalet.
Tycks minnas att ett sådant kostade ca 3,5-4kr/mil då. Avtalen var tänkt att gå +-0 (kunden fick tillbaka allt överskott) så man räknade så exakt man kunde på varje biltyp och helst om det fanns historik på just den kunden.
Då analyserade man data från rep/service på fordon i liknande trafik.
(Dyrast var sopbilar med automatlåda. Kunde ligga över 20kr/mil)
Skulle tro att kostnaderna stigit en del sen dess.
Var väldigt ovanligt med motorbyten och bakaxlar osv. Så många kunder "överskattade" den kostnaden då de "minns" hur dyrt det var om de hört talas om det.
Stora posterna tycks jag minnas var service och då fram för allt bromsar.
Angående bränsleförbrukning var jag även med en gång som domare i SM i bränslesnål körning på Scania.
De lägsta bilarna som körde "mjukt" låg då neremot 2,2 l/mil. Men då kördes de på ett ganska extremt sätt. Vinnaren körde på 1,8 om jag inte minns fel MEN då hade han antagligen förstört lastbilen ganska snabbt i verklig körning. Då bilen i princip hostade fram på tomgång på gränsen till motorstopp. Tycks minnas att vi diskuterade att han egentligen borde diskas.
Så i verklig körning på en trailerdragare som kör i hyfsat laglig hastighet idag 2017 skulle jag gissa någonstans mellan 3-3,5L/mil. Då en draglastbil kör mycket i jämn fart på stora fina vägar med få stopp. En timmerbil, distributionsbil eller liknande drar mer.
Räknar man då på ett dieselpris för en åkare på 10kr/l ex moms så blir det ca 30-35kr/mil.
Skulle jag gissa väldigt grovt, kostar en utrustad trailerdragare idag 600"-900" idag och håller 100 000mil. Det ger ca 6-9kr/mil i värdeminskning
En ren månadslön på 25000kr/månad ger redan den ca 200kr/tim ink arbetsgivaravgift. Nu har nog chaufförerna i Sverige bättre lön och sen tillkommer tex traktamente och andra overheadkostnader, arbetsledare, garage osv. Så man kanske ska räkna på en lönekostnad inkl overheadkostnad på ca 350kr/tim för chauffören och att de i princip bara får lön för den tid när de sitter i bilen. Då trailerdragare ganska ofta byts vid destinationen? och dragaren rullar vidare med annan trailer. Är det styckegods inklusive lastning/lossning/lastsäkring osv tar det klart längre tid
Räknar man bara själva körningen så får de ihop kanske ca 50km/h i snitt. Då blir bara lönekostnaden ca 70kr/mil.
Räkneexempel dragare
Värdeminskning =8 kr/mil
Rep & service =4kr/mil
Drivmedel diesel =30kr/mil
Lön ink overhead = 70kr/mil.
Det ger 112kr/mil där bränslet står för dryga 25% och lönen dryga 60%.
Räknar vi ett "enmansåkeri", nästan utan overheadkostnader =sköter alla papper själv, som skruvar själv så mycket det går och kör med ägg under gaspedalen så blir det ändå ca 70kr/mil.
Kan säkert var någon siffra som ser lite annorlunda ut i verkligheten idag Men borde visa hur det ser ut ungefär.
Lön och bränsle är helt klart största posterna.
Då ser man också varför "utländska lönenivåer" varit så påverkande inom fram för allt trailerdragare som kör över landsgränser. Roade mig en gång att räkna lite på Sillekrog då jag var där. Av 38 trailerdragare (södergående) var 36 av själva dragbilarna utlandsregistrerade. Dock hade en del svenskreggade trailers på.
En trailerdragare var de allra billigaste eftersom de kördes så många mil och släp/påbyggnad vanligtvis inte skulle tas med i avtalet.
Tycks minnas att ett sådant kostade ca 3,5-4kr/mil då. Avtalen var tänkt att gå +-0 (kunden fick tillbaka allt överskott) så man räknade så exakt man kunde på varje biltyp och helst om det fanns historik på just den kunden.
Då analyserade man data från rep/service på fordon i liknande trafik.
(Dyrast var sopbilar med automatlåda. Kunde ligga över 20kr/mil)
Skulle tro att kostnaderna stigit en del sen dess.
Var väldigt ovanligt med motorbyten och bakaxlar osv. Så många kunder "överskattade" den kostnaden då de "minns" hur dyrt det var om de hört talas om det.
Stora posterna tycks jag minnas var service och då fram för allt bromsar.
Angående bränsleförbrukning var jag även med en gång som domare i SM i bränslesnål körning på Scania.
De lägsta bilarna som körde "mjukt" låg då neremot 2,2 l/mil. Men då kördes de på ett ganska extremt sätt. Vinnaren körde på 1,8 om jag inte minns fel MEN då hade han antagligen förstört lastbilen ganska snabbt i verklig körning. Då bilen i princip hostade fram på tomgång på gränsen till motorstopp. Tycks minnas att vi diskuterade att han egentligen borde diskas.
Så i verklig körning på en trailerdragare som kör i hyfsat laglig hastighet idag 2017 skulle jag gissa någonstans mellan 3-3,5L/mil. Då en draglastbil kör mycket i jämn fart på stora fina vägar med få stopp. En timmerbil, distributionsbil eller liknande drar mer.
Räknar man då på ett dieselpris för en åkare på 10kr/l ex moms så blir det ca 30-35kr/mil.
Skulle jag gissa väldigt grovt, kostar en utrustad trailerdragare idag 600"-900" idag och håller 100 000mil. Det ger ca 6-9kr/mil i värdeminskning
En ren månadslön på 25000kr/månad ger redan den ca 200kr/tim ink arbetsgivaravgift. Nu har nog chaufförerna i Sverige bättre lön och sen tillkommer tex traktamente och andra overheadkostnader, arbetsledare, garage osv. Så man kanske ska räkna på en lönekostnad inkl overheadkostnad på ca 350kr/tim för chauffören och att de i princip bara får lön för den tid när de sitter i bilen. Då trailerdragare ganska ofta byts vid destinationen? och dragaren rullar vidare med annan trailer. Är det styckegods inklusive lastning/lossning/lastsäkring osv tar det klart längre tid
Räknar man bara själva körningen så får de ihop kanske ca 50km/h i snitt. Då blir bara lönekostnaden ca 70kr/mil.
Räkneexempel dragare
Värdeminskning =8 kr/mil
Rep & service =4kr/mil
Drivmedel diesel =30kr/mil
Lön ink overhead = 70kr/mil.
Det ger 112kr/mil där bränslet står för dryga 25% och lönen dryga 60%.
Räknar vi ett "enmansåkeri", nästan utan overheadkostnader =sköter alla papper själv, som skruvar själv så mycket det går och kör med ägg under gaspedalen så blir det ändå ca 70kr/mil.
Kan säkert var någon siffra som ser lite annorlunda ut i verkligheten idag Men borde visa hur det ser ut ungefär.
Lön och bränsle är helt klart största posterna.
Då ser man också varför "utländska lönenivåer" varit så påverkande inom fram för allt trailerdragare som kör över landsgränser. Roade mig en gång att räkna lite på Sillekrog då jag var där. Av 38 trailerdragare (södergående) var 36 av själva dragbilarna utlandsregistrerade. Dock hade en del svenskreggade trailers på.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Jäkligt intressant info Leo, antagligen kommer autonoma elektriska dragare vara mest positiva i länder som Sverige med dyra arbetskostnader och dyr soppa.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
En fundering där kring konvojkörning. Där kanske man kan kan uppnå full autonomi tidigare (regelmässigt och mjukvarumässigt) genom att "dragbilen" har en förare och de efterföljande bilarna körs autonomt. Förbrukningen bör också vara betydligt lägre på de efterföljande bilarna så dessa kanske kan vara 50 mils varianter om dragbilen har 80 mil.zyax skrev:Jäkligt intressant info Leo, antagligen kommer autonoma elektriska dragare vara mest positiva i länder som Sverige med dyra arbetskostnader och dyr soppa.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Alla bilar i en tät konvoj får lägre förbrukning. Men framför allt handlar väl besparingen om lönekostnader.Laban skrev:En fundering där kring konvojkörning. Där kanske man kan kan uppnå full autonomi tidigare (regelmässigt och mjukvarumässigt) genom att "dragbilen" har en förare och de efterföljande bilarna körs autonomt. Förbrukningen bör också vara betydligt lägre på de efterföljande bilarna så dessa kanske kan vara 50 mils varianter om dragbilen har 80 mil.zyax skrev:Jäkligt intressant info Leo, antagligen kommer autonoma elektriska dragare vara mest positiva i länder som Sverige med dyra arbetskostnader och dyr soppa.
Som Elon sa så är ju konvojkörning något de kan göra redan idag. Tror också att Tesla fick tillstånd att köra så mellan Gigafactory och Fremont.
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
I USA är det vanligt med riktigt stora fleets. Ägarna till dessa fleets vill ha totala helhetslösningar, från ax till limpa. Vanligtvis väljer man att bjuda in lastbilstillverkarna till en gemensam presentation och sedan överlämnar man en kravspecifikation. Anbudstiden brukar vara extremt kort. Det som skiljer dessa fleetsupphandlingar från konventionella upphandlingar är att de även brukar inkludera att bemanning av fordonen ska ingå tillverkarens anbud.
Installerat 13,2 kWp solceller
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Utländska trailerdragare har gärna stooor tank så de slipper tanka i Sverige. Då vi har väldigt höga skatter på bränslet jämfört med andra länder.
Har för mig att bara bränsleskatten höjts senaste tre årsskiftena med drygt 1kr + moms. Så då kan man spara ytterligare 3-4kr/mil genom att fylla tanken innan/efter man åker in i Sverige. Bara utifrån de tre senaste årens skattehöjning på diesel.
Så då börjar man se anledningen till att utländska trailerdragare är så vanliga då de åker mellan olika länder. Dvs de kan lika gärna utgå/ägas/hanteras från Polen som från Sverige om de kör mellan dessa två länder. Stor skillnad även om man följer alla regler/skatter i respektive land och sköter bilar och personal som man ska.
Så angående Teslas Semi så är länder med höga bränslekostnader mest intressant. Dock är serviceirganisationen otroligt viktig där bilarna körs. Bla därför MAN, Renault och MB är så ovanliga i Sverige =få service/rep ställen. Då är det främst reparationer som är kritiskt eftersom servicetillfällen går enklare att planera/hantera ändå.
Har för mig att bara bränsleskatten höjts senaste tre årsskiftena med drygt 1kr + moms. Så då kan man spara ytterligare 3-4kr/mil genom att fylla tanken innan/efter man åker in i Sverige. Bara utifrån de tre senaste årens skattehöjning på diesel.
Så då börjar man se anledningen till att utländska trailerdragare är så vanliga då de åker mellan olika länder. Dvs de kan lika gärna utgå/ägas/hanteras från Polen som från Sverige om de kör mellan dessa två länder. Stor skillnad även om man följer alla regler/skatter i respektive land och sköter bilar och personal som man ska.
Så angående Teslas Semi så är länder med höga bränslekostnader mest intressant. Dock är serviceirganisationen otroligt viktig där bilarna körs. Bla därför MAN, Renault och MB är så ovanliga i Sverige =få service/rep ställen. Då är det främst reparationer som är kritiskt eftersom servicetillfällen går enklare att planera/hantera ändå.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Så länge man behöver personal, ja.dstr skrev:Och du kommer ha lättare att hitta/behålla personal.LarsL skrev:Jo, du kommer ju ha körningar till din Tesla-semi. Eftersom du hela tiden kommer ha förtur så kan du räkna på fullbeläggning.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
LarsL skrev:Alla bilar i en tät konvoj får lägre förbrukning. Men framför allt handlar väl besparingen om lönekostnader.
Som Elon sa så är ju konvojkörning något de kan göra redan idag. Tror också att Tesla fick tillstånd att köra så mellan Gigafactory och Fremont.
Här verifierar han just det vi pratar om. Det handlar om lönekostnader och att det är som jag misstänkte, dvs, endast första bilen i konvojen har en förare.
Detta är också intressant när man läser denna artikel:
https://digital.di.se/artikel/volvo-vet ... -lastbilar
Genom att ha en förare i första bilen så blir det nog betydligt lättare att få igenom den legala biten samt att man snabbare kan utöka antalet tillämpningsmråden jämfört med de helt förarlösa bilarna som Einride utvecklar. Man kan förstås köra på AP även i den första bilen, testa detta under några år tills regelverket tillåter helt förarlösa konvojer och då ha väldigt värdefull data med i bagaget.”Jag är inte så orolig för den tekniska aspekten. Den största utmaningen kommer att vara den legala. Jag är säker på att vi inte kommer att krascha men vi tittar på ganska begränsade tillämpningar, mellan lager till lager på enskilda vägar”, säger Robert Falck.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
En liten undran om konvoj, vad händer om en bil kommer emellan något av de efterföljande fordonen som ingår i konvojen? När jag kommer ikapp ett antal lastbilar som ligger i följd hinner jag inte alltid om alla vid en omkörning.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Eller så dubblerar USA totalvikten till 72 ton. Framkomligheten blir bättre för övrig trafik jämfört med två stycken ekipage på 36 ton som ligger nära varandra.Laban skrev:Alla bilar i en tät konvoj får lägre förbrukning. Men framför allt handlar väl besparingen om lönekostnader.
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Jag gissar på att man uppdaterar paragrafen om att man inte får bryta miltärkolonner och begravningsföljen till att även innefatta den typen av konvojer.Bod skrev:En liten undran om konvoj, vad händer om en bil kommer emellan något av de efterföljande fordonen som ingår i konvojen? När jag kommer ikapp ett antal lastbilar som ligger i följd hinner jag inte alltid om alla vid en omkörning.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
De ligger nog så tight att du inte vill lägga dig mellan sen tror jag inte att de kör konvoj på små vägar alltså du ska ha fler än ett körfält i samma riktning så att köra om alla bör inte vara ett problembylund skrev:Jag gissar på att man uppdaterar paragrafen om att man inte får bryta miltärkolonner och begravningsföljen till att även innefatta den typen av konvojer.Bod skrev:En liten undran om konvoj, vad händer om en bil kommer emellan något av de efterföljande fordonen som ingår i konvojen? När jag kommer ikapp ett antal lastbilar som ligger i följd hinner jag inte alltid om alla vid en omkörning.
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Jag tror säkert att detta inte blir tillåtet på alla vägar direkt, men jag tror nog också att regler införs för hur andra ska bete sig gentemot dessa följen.e5m1r skrev:De ligger nog så tight att du inte vill lägga dig mellan sen tror jag inte att de kör konvoj på små vägar alltså du ska ha fler än ett körfält i samma riktning så att köra om alla bör inte vara ett problembylund skrev:Jag gissar på att man uppdaterar paragrafen om att man inte får bryta miltärkolonner och begravningsföljen till att även innefatta den typen av konvojer.Bod skrev:En liten undran om konvoj, vad händer om en bil kommer emellan något av de efterföljande fordonen som ingår i konvojen? När jag kommer ikapp ett antal lastbilar som ligger i följd hinner jag inte alltid om alla vid en omkörning.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Jag fattar inte hur konvojkörningen ska gå till rent praktiskt. Visst, på öppen motorväg fungerar det ju men du lastar väl inte på och av där? Du ska ju nånstans. Till en terminal, industri... Du måste av motorvägen och in bland rödljus, trånga gator med mycket trafik osv. Samma sak med laddning. Säg att du som ensam förare kommer med fyra bilar och ska in på en MegaCharger. Det blir ju en jävla utmaning...e5m1r skrev:De ligger nog så tight att du inte vill lägga dig mellan sen tror jag inte att de kör konvoj på små vägar alltså du ska ha fler än ett körfält i samma riktning så att köra om alla bör inte vara ett problembylund skrev:Jag gissar på att man uppdaterar paragrafen om att man inte får bryta miltärkolonner och begravningsföljen till att även innefatta den typen av konvojer.Bod skrev:En liten undran om konvoj, vad händer om en bil kommer emellan något av de efterföljande fordonen som ingår i konvojen? När jag kommer ikapp ett antal lastbilar som ligger i följd hinner jag inte alltid om alla vid en omkörning.
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Det bygger väl på att de andra bilarna har i princip fullvärdig AP. Vid MegaChargern hoppar föraren ut och trycker in laddkabeln i de andra bilarna, de har redan parkerat där av sig själva.Verdi skrev:Jag fattar inte hur konvojkörningen ska gå till rent praktiskt. Visst, på öppen motorväg fungerar det ju men du lastar väl inte på och av där? Du ska ju nånstans. Till en terminal, industri... Du måste av motorvägen och in bland rödljus, trånga gator med mycket trafik osv. Samma sak med laddning. Säg att du som ensam förare kommer med fyra bilar och ska in på en MegaCharger. Det blir ju en jävla utmaning...
Problem vid trånga gator eller annat som AP eventuellt har problem med kan man lösa med fjärrstyrning. Föraren parerar hindret, tar sedan över styrningen för de andra bilarna en åt gången. Men det här blir väl främst för motorvägskörning initialt.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Laban skrev:Det bygger väl på att de andra bilarna har i princip fullvärdig AP. Vid MegaChargern hoppar föraren ut och trycker in laddkabeln i de andra bilarna, de har redan parkerat där av sig själva.Verdi skrev:Jag fattar inte hur konvojkörningen ska gå till rent praktiskt. Visst, på öppen motorväg fungerar det ju men du lastar väl inte på och av där? Du ska ju nånstans. Till en terminal, industri... Du måste av motorvägen och in bland rödljus, trånga gator med mycket trafik osv. Samma sak med laddning. Säg att du som ensam förare kommer med fyra bilar och ska in på en MegaCharger. Det blir ju en jävla utmaning...
Problem vid trånga gator eller annat som AP eventuellt har problem med kan man lösa med fjärrstyrning. Föraren parerar hindret, tar sedan över styrningen för de andra bilarna en åt gången. Men det här blir väl främst för motorvägskörning initialt.
Främst för motorvägskörning... Jovisst. Men det finns väl inga rutter med ENBART motorväg? Ska förare hoppa på/av i farten? Eller ska det sitta folk på distans som fjärrstyr lastbilarna när de måste av motorvägen? Och hur lirar det med terrorhot osv? Nån terrorist får anställning som fjärrchaufför eller kanske till och med hackar sig in och använder lastbilen som vapen samtidigt som han sitter i säkerhet nånstans flera hundra mil bort? Riskerar man inte sitt eget liv sänks ju tröskeln ordentligt för att begå såna brott.
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Einride's variant bygger på att man ska kunna fjärrstyra bilarna på distans. I Teslas fall kan man väl tänka sig att föraren av den första bilen kan stanna bilen och styra de andra bilarna vid behov. "Lokal" fjärrstyrning Det blir säkert betydligt enklare att få igenom regelverksmässigt. Och bättre sett till eventuell terrorismVerdi skrev:Främst för motorvägskörning... Jovisst. Men det finns väl inga rutter med ENBART motorväg? Ska förare hoppa på/av i farten? Eller ska det sitta folk på distans som fjärrstyr lastbilarna när de måste av motorvägen? Och hur lirar det med terrorhot osv? Nån terrorist får anställning som fjärrchaufför eller kanske till och med hackar sig in och använder lastbilen som vapen samtidigt som han sitter i säkerhet nånstans flera hundra mil bort? Riskerar man inte sitt eget liv sänks ju tröskeln ordentligt för att begå såna brott.
Det jag menade med motorväg främst var väl snarare "enklare" vägar. Dvs, till och från industriområde men kanske inte in till centrum i städer. Alternativt då att mänskliga förare tar över i det läget, innan AP'n kan hantera "allt".
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Jag tror att det har diskuterats i lite olika trådar om hur vanligt eller gångbart det här ekipaget är i Sverige och övriga Europa. Jag sitter idag och kör ner från Nyköping till Malmö och kan säga att det är majoritet av Semitruck/trailers. Det är den klart vanligaste lastbilstypen. Så jag tror att den har en stor marknad även här.
-
- Inlägg: 469
- Blev medlem: 01 jun 2017 15:25
- Ort: Tanumshede
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Kanske fel tråd.
Har prata med ett par stycken lastbilsförare och även en åkeriägare. Kan säga att dom är super negativa till Teslas lastbil. Ännu värre än bilister. Om Volvo och Scania är av samma åsikt är dom rätt körda.
Har prata med ett par stycken lastbilsförare och även en åkeriägare. Kan säga att dom är super negativa till Teslas lastbil. Ännu värre än bilister. Om Volvo och Scania är av samma åsikt är dom rätt körda.
-
- Inlägg: 469
- Blev medlem: 01 jun 2017 15:25
- Ort: Tanumshede
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Samma argument som elbilar. Batterierna håller inte. Tål inte kyla. Tar lång tid att ladda. Och så vidare. Går inte argumentera med dom.
Pratade med åkeriägaren (och föraren) som transporteras in mjölken till mejeriet. Lastbilen går 100 mil per dag (dom har dispens från tidslagen). En förare kör halva dygnet med en avlastning och disk på mejeriet på 20 minuter. Borde funka med el. Men icke.
Kunde lika gärna vända mig om och prata med ladugårdsväggen.
Pratade med åkeriägaren (och föraren) som transporteras in mjölken till mejeriet. Lastbilen går 100 mil per dag (dom har dispens från tidslagen). En förare kör halva dygnet med en avlastning och disk på mejeriet på 20 minuter. Borde funka med el. Men icke.
Kunde lika gärna vända mig om och prata med ladugårdsväggen.
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
En bekant berättade att läst/hört en lasbilschaffis som inte ville sitta i centrum i hytten eftersom han ofta hade behov av att veva ner rutan och luta sig ut när han precisionsbackade.evilirish skrev:Av vilka anledningar?
Re: Vem känner någon som har koll på lastbilar/åkeribransche
Om lastilen skötte backning själv:)Jerker skrev:En bekant berättade att läst/hört en lasbilschaffis som inte ville sitta i centrum i hytten eftersom han ofta hade behov av att veva ner rutan och luta sig ut när han precisionsbackade.evilirish skrev:Av vilka anledningar?
Inte helt omöjligt om elon får bestämma
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se