Pris på teslas lastbil..

Här diskuterar vi om Teslas stora lastbil

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Pris på teslas lastbil..

Inlägg av Kalle »

Tesla har gått ut med priset på lastbilen. Känns rysligt billigt!!

180’000 $!
2B7CC90D-6A50-4DC2-A83F-DE6A723E61F0.png
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Pris på teslas lastbil..

Inlägg av vigge50 »

Du tror inte det finns trådar om detta redan? ;)
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Pris på teslas lastbil..

Inlägg av Kalle »

Jamenar, en ny scania ligger väll på 1,7-1,8 miljoner..
Verdi

Re: Pris på teslas lastbil..

Inlägg av Verdi »

Kalle skrev:
Jamenar, en ny scania ligger väll på 1,7-1,8 miljoner..
Är det exklusive moms?

$180k är 1,5 miljoner. Sen tillkommer moms, tull och transport hit. Drygt 2 miljoner skulle jag tro. Men iofs drar väl åkerierna av hela momsen... Men tull lär de väl betala?
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Pris på teslas lastbil..

Inlägg av Kalle »

Vigge, Såg de nu presis och när ja inte såg nåt om det under tesla semi så antog ja att ja va först?
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Pris på teslas lastbil..

Inlägg av Kalle »

Kalle skrev:
Vigge, Såg de nu presis och när ja inte såg nåt om det under tesla semi så antog ja att ja va först?
Ah, de discuteras redan under “semi truck event” tråden. De blir lätt rörigt att ha koll på allt :S
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Pris på teslas lastbil..

Inlägg av vigge50 »

Kalle skrev:
Vigge, Såg de nu presis och när ja inte såg nåt om det under tesla semi så antog ja att ja va först?
Det är lugnt, det diskuteras nu i tråden ”Tesla Roadster 2.0”, ”Ny batterikemi” och ”Tesla Semi Truck event” så det är lite jobbigt att hänga med i alla diskussioner.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Pris på teslas lastbil..

Inlägg av mati »

Känns ruskigt billigt jämfört med en Model S eller X. Missar jag nånting? Man får en jäkla räckvidd och kan ändå dra väldigt stora släp till tippen med en Semi. För dragkrok lär den ju få om inget annat. Man behöver ju inte dra ett trailersläp liksom. Undrar vilken räckvidd den har utan släp. En Semi som pendlarbil hade ju varit lite fränt. :mrgreen:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Pris på teslas lastbil..

Inlägg av Kalle »

Bara att konvertera till en pickup (som den tesla hintade om)
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Pris på teslas lastbil..

Inlägg av Kalle »

Oooh, vilken husbil man skulle kunna få till!!
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5181
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Pris på teslas lastbil..

Inlägg av Nicke Nyfiken »

mati skrev:
Känns ruskigt billigt jämfört med en Model S eller X. Missar jag nånting? Man får en jäkla räckvidd och kan ändå dra väldigt stora släp till tippen med en Semi. För dragkrok lär den ju få om inget annat. Man behöver ju inte dra ett trailersläp liksom. Undrar vilken räckvidd den har utan släp. En Semi som pendlarbil hade ju varit lite fränt. :mrgreen:
Och man hade ändå dragit ifrån de flesta när ljussignalen slår om till grönt. :lol:
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6503
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Pris på teslas lastbil..

Inlägg av Tars »

Då måste man skaffa sig en megacharger hemma.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Pris på teslas lastbil..

Inlägg av mati »

Tars skrev:
Då måste man skaffa sig en megacharger hemma. Bild
Det är bara att komplettera med lite fler solpaneler. Eller varför inte ett eget vindkraftverk modell större? :geek:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6503
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Pris på teslas lastbil..

Inlägg av Tars »

mati skrev:
Tars skrev:
Då måste man skaffa sig en megacharger hemma. Bild
Det är bara att komplettera med lite fler solpaneler. Eller varför inte ett eget vindkraftverk modell större? :geek:
Hela tomten fylld med solpaneler.
Bild
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Pris på teslas lastbil..

Inlägg av Kalle »

Får täcka trailern med paneler, där kan man nog få ut minst en 5kW i alla fall
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Pris på teslas lastbil..

Inlägg av mati »

Kalle skrev:
Får täcka trailern med paneler, där kan man nog få ut minst en 5kW i alla fall
Om den står och lutar rätt, ja. Jag har 36 paneler på ena takhalvan, och 16 på den andra, men en peakeffekt på 14kW. Men över 4,5kW kommer jag inte dessa dagar i november, även när solen lyser. Ett trailersläp är mycket mindre än så. Men det finns ju soligare länder såklart. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Pris på teslas lastbil..

Inlägg av LarsL »

Som husbil skulle den bli perfekt. På en weekend tripp behöver man knappast ladda utanför hemmet. Kör ut 30mil campa med AC/värme och alla andra bekvämligheter och sedan hem igen på en laddning.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Pris på teslas lastbil..

Inlägg av Svenssons »

mati skrev:
Kalle skrev:
Får täcka trailern med paneler, där kan man nog få ut minst en 5kW i alla fall
Om den står och lutar rätt, ja. Jag har 36 paneler på ena takhalvan, och 16 på den andra, men en peakeffekt på 14kW. Men över 4,5kW kommer jag inte dessa dagar i november, även när solen lyser. Ett trailersläp är mycket mindre än så. Men det finns ju soligare länder såklart. ;)
För att få 800 kWh per dag i Kalifornien så krävs ca 600 kvm med solceller i bra lutning mot söder.

Kanske behövs inte 800 kWh per dag men jag tror inte att man skulle klara köra särskilt långt per dag om solcellerna var på trailern.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2523
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Pris på teslas lastbil..

Inlägg av iAkita »

Anges priset traditionsenligt med 200 000 dollar avdraget för fuel savings, eller är det vad man faktiskt kommer få betala? Det är för mig obegripligt hur Tesla ska kunna tjäna pengar med ett så lågt pris. Bygger det på en from förhoppning om att batteriet ska vara mycket billigare om sisådär fem år när den faktiskt börjar säljas? Hur ska de fortsättningsvis annars kunna motivera att man får betala många tiotusentals kronor mer för 25 extra kWh i deras bilar?
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Pris på teslas lastbil..

Inlägg av Laban »

iAkita skrev:
Anges priset traditionsenligt med 200 000 dollar avdraget för fuel savings, eller är det vad man faktiskt kommer få betala? Det är för mig obegripligt hur Tesla ska kunna tjäna pengar med ett så lågt pris. Bygger det på en from förhoppning om att batteriet ska vara mycket billigare om sisådär fem år när den faktiskt börjar säljas? Hur ska de fortsättningsvis annars kunna motivera att man får betala många tiotusentals kronor mer för 25 extra kWh i deras bilar?
De batterier de pratar om måste i princip vara färdigutvecklade och testas nu om de ska kunna leverera någonting till 2019-2020. Så några mirakel tror jag inte de hoppas på.

Men jag håller med om att det kan bli lite problem att motivera prisskillnaden mellan 75 och 100 kWh packen i S/X med tanke på att man verkar ligga på något i stil med $75/kWh för Semin's batterier. Samtidigt vill man också se till att skillnaden mellan Model 3 och S/X motiverar prisskillnaden. Så rimligtvis har vi några förändringar på S/X att vänta, interiör som matchar Model 3/Semi/Roadster, större batteripack osv.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Pris på teslas lastbil..

Inlägg av Jerker »

iAkita skrev:
Anges priset traditionsenligt med 200 000 dollar avdraget för fuel savings, eller är det vad man faktiskt kommer få betala? Det är för mig obegripligt hur Tesla ska kunna tjäna pengar med ett så lågt pris. Bygger det på en from förhoppning om att batteriet ska vara mycket billigare om sisådär fem år när den faktiskt börjar säljas? Hur ska de fortsättningsvis annars kunna motivera att man får betala många tiotusentals kronor mer för 25 extra kWh i deras bilar?
Det är ju en intressant fråga. Jag tror att det faktiskt är möjligt att bygga ett fordon med eldrivlina riktigt billigt. Det är svårt för gammelföretagen som har en massa omställningskostnader att ta hänsyn till. Tesla å andra sidan har ambitioner att kraftigt utveckla elbilen som koncept. Därför har deras bilar alltid kostat väldigt mycket eftersom de har så stora investeringskostnader, bygger egna fabriker etc.

Den kommande Sono Sion går en annan väg. De kommer bara att bygga med färdiga komponenter utvecklade av andra som redan tagit de initiala kostnaderna. De ska inte bygga nån egen fabrik utan den ska tillverkas av en redan etablerad tillverkare. Då går det tydligen att få ner kostnaderna rejält.

Nu är det ju inte riktigt så med Teslas Semi. Men de använder t.ex. samma motorer som i model 3 och skärmarna är också samma, vad jag har förstått. Chassit kanske är från en annan tillverkare? Kanske gör Tesla en intern prioritering? De anser att det är viktigt att slå sig in på marknaden och låter bli att debitera Semi-projektet för utvecklingskostnaderna av motorerna etc utan låter personbilarna ta det?

Ja, det är en intressant frågeställning!
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Pris på teslas lastbil..

Inlägg av Bjelke »

Jag försöker oxo förstå hur dom får priset så lågt...
Men kikar man på hela konstruktionen så är den vansinnigt enkel (nåja) både jämfört med personbilar (där det är jäkligt trångt/kompakt mm) och andra
lastbilar (bort med fossildrivlinan och allt som har med den att göra samt löjligt enkel inredning osv).
Så priset kanske inte är så makalöst lågt ändå...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Pris på teslas lastbil..

Inlägg av Teslaspolen »

Glöm inte fraktkostnader för transport över havet. Säkert lite dyrare än för personbilar.
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Pris på teslas lastbil..

Inlägg av Limbster »

En anledning till lågt pris bör vara att bara växellådan i en vanlig lastbil kostar klart mer än samtliga motorer för Tesla. Blir enorma skalfördelar när de kan ta många komponenter från M3. Vilken lastbils tillverkare kan få dessa fördelar? Ingen vad jag kan se.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Pris på teslas lastbil..

Inlägg av Kalle »

Jag tror de har ett billigt pris (som de går back på) för att nå de mindre mer experiment benägna aktörerna först för att få ut dom på marknaden fort så andra transportföretag (dhl, fedex osv) se att de funkar först. De stora företagen är ju i regel rett konservativa att hoppa på ny tecknik, speciellt obeprövad sådan.
Skriv svar