Pris på teslas lastbil..

Här diskuterar vi om Teslas stora lastbil

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Pris på teslas lastbil..

Inlägg av Jerker »

iAkita skrev:
Anges priset traditionsenligt med 200 000 dollar avdraget för fuel savings, eller är det vad man faktiskt kommer få betala? Det är för mig obegripligt hur Tesla ska kunna tjäna pengar med ett så lågt pris. Bygger det på en from förhoppning om att batteriet ska vara mycket billigare om sisådär fem år när den faktiskt börjar säljas? Hur ska de fortsättningsvis annars kunna motivera att man får betala många tiotusentals kronor mer för 25 extra kWh i deras bilar?
Det är ju en intressant fråga. Jag tror att det faktiskt är möjligt att bygga ett fordon med eldrivlina riktigt billigt. Det är svårt för gammelföretagen som har en massa omställningskostnader att ta hänsyn till. Tesla å andra sidan har ambitioner att kraftigt utveckla elbilen som koncept. Därför har deras bilar alltid kostat väldigt mycket eftersom de har så stora investeringskostnader, bygger egna fabriker etc.

Den kommande Sono Sion går en annan väg. De kommer bara att bygga med färdiga komponenter utvecklade av andra som redan tagit de initiala kostnaderna. De ska inte bygga nån egen fabrik utan den ska tillverkas av en redan etablerad tillverkare. Då går det tydligen att få ner kostnaderna rejält.

Nu är det ju inte riktigt så med Teslas Semi. Men de använder t.ex. samma motorer som i model 3 och skärmarna är också samma, vad jag har förstått. Chassit kanske är från en annan tillverkare? Kanske gör Tesla en intern prioritering? De anser att det är viktigt att slå sig in på marknaden och låter bli att debitera Semi-projektet för utvecklingskostnaderna av motorerna etc utan låter personbilarna ta det?

Ja, det är en intressant frågeställning!
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Pris på teslas lastbil..

Inlägg av Bjelke »

Jag försöker oxo förstå hur dom får priset så lågt...
Men kikar man på hela konstruktionen så är den vansinnigt enkel (nåja) både jämfört med personbilar (där det är jäkligt trångt/kompakt mm) och andra
lastbilar (bort med fossildrivlinan och allt som har med den att göra samt löjligt enkel inredning osv).
Så priset kanske inte är så makalöst lågt ändå...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Pris på teslas lastbil..

Inlägg av Teslaspolen »

Glöm inte fraktkostnader för transport över havet. Säkert lite dyrare än för personbilar.
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Pris på teslas lastbil..

Inlägg av Limbster »

En anledning till lågt pris bör vara att bara växellådan i en vanlig lastbil kostar klart mer än samtliga motorer för Tesla. Blir enorma skalfördelar när de kan ta många komponenter från M3. Vilken lastbils tillverkare kan få dessa fördelar? Ingen vad jag kan se.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Pris på teslas lastbil..

Inlägg av Kalle »

Jag tror de har ett billigt pris (som de går back på) för att nå de mindre mer experiment benägna aktörerna först för att få ut dom på marknaden fort så andra transportföretag (dhl, fedex osv) se att de funkar först. De stora företagen är ju i regel rett konservativa att hoppa på ny tecknik, speciellt obeprövad sådan.
Användarvisningsbild
Fuelman
Teslaägare
Inlägg: 128
Blev medlem: 10 jan 2015 08:14

Re: Pris på teslas lastbil..

Inlägg av Fuelman »

Det här kanske börjar lite off topic...Är på resa i Asien.
I Shanghai kryllar det av elcyklar och elmopeder. De kommer snabbt och tyst och man anar dem inte...:-)

Är nu på Filippinerna och här börjar vi åtminstone närma oss. Ön jag är på är väldigt kuperad och motorcyklarna med sidovagn för fyra personer klarar inte alla delar av ön. Man måste därför fråga om extra stark motor för att kunna åka vissa sträckor. Kostnaden för dessa fordon med stark motor är också högre. "More consumption sir!" "Expensive motorcycle sir!". Killarna som kör de starka motorcykeltaxi är verkligen stolta. Man riktigt upplever hur de tar i och gasar på rätt växel i uppförsbackarna. De kan varenda kurva, vägarbeten i motlut m m. Sedan finns det även riktigt fula motsvarigheter som är...elektriska. De tar samma pris överallt. De tar sig fram överallt. De stannar i uppförsbacke och plockar upp folk. När jag frågar de "starka" förarna om de ser elmotorcykeltaxi som ett hot skrattar de. "Very expensive to buy sir" "Not same thing sir". "No real Engine" "Like a toy". Har försökt att räkna och de eldrivna taximotorcyklarna utgör kanske 10% i dag. De dök enligt utsago upp för mindre än ett år sedan...
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Pris på teslas lastbil..

Inlägg av LarsL »

Teslaspolen skrev:
Glöm inte fraktkostnader för transport över havet. Säkert lite dyrare än för personbilar.
Priset gäller i USA. Eller har du sett svenska priser än?
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Pris på teslas lastbil..

Inlägg av Leo »

En vanlig Trailerdragare Scania/Volvo ligger ungefär i priset 700"-1000" i Sverige. Amerikanska lastbilar har jag för mig är enklare/billigare. Så jag upplever inte att priset på Semin är så lågt om det är på ungefär 180 000$ x8= drygt 1,4 miljoner kronor. Ska du däremot ha en lastbil med påbyggnation och släp då sticker det lätt iväg till både 2 och 3 miljoner. men som jag förstått det är priset för Semin alltså bara för själva trailderdragaren.

Sen kanske det är "lågt" pris om man jämför med antalet kWh som finns i batteriet eller om man jämför med en P100D men det är ju något helt annat.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Laartur
Teslaägare
Inlägg: 19
Blev medlem: 01 maj 2014 09:34

Re: Pris på teslas lastbil..

Inlägg av Laartur »

En lastbil som går 2skift gör av med diesel för ca 1000,000 SEK per år, så kan man spara 80% med att köra på el så kommer omställningen gå snabbt


Skickat från min iPad med Tapatalk
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Pris på teslas lastbil..

Inlägg av LarsL »

Laartur skrev:
En lastbil som går 2skift gör av med diesel för ca 1000,000 SEK per år, så kan man spara 80% med att köra på el så kommer omställningen gå snabbt
Exactemente, ställ om eller bli utslagen av konkurrenterna.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Pris på teslas lastbil..

Inlägg av Teslaspolen »

Går nog år liiiite mer än bara 1000 Kr per år ändå. ;)
Skriv svar