Det är ju en intressant fråga. Jag tror att det faktiskt är möjligt att bygga ett fordon med eldrivlina riktigt billigt. Det är svårt för gammelföretagen som har en massa omställningskostnader att ta hänsyn till. Tesla å andra sidan har ambitioner att kraftigt utveckla elbilen som koncept. Därför har deras bilar alltid kostat väldigt mycket eftersom de har så stora investeringskostnader, bygger egna fabriker etc.iAkita skrev:Anges priset traditionsenligt med 200 000 dollar avdraget för fuel savings, eller är det vad man faktiskt kommer få betala? Det är för mig obegripligt hur Tesla ska kunna tjäna pengar med ett så lågt pris. Bygger det på en from förhoppning om att batteriet ska vara mycket billigare om sisådär fem år när den faktiskt börjar säljas? Hur ska de fortsättningsvis annars kunna motivera att man får betala många tiotusentals kronor mer för 25 extra kWh i deras bilar?
Den kommande Sono Sion går en annan väg. De kommer bara att bygga med färdiga komponenter utvecklade av andra som redan tagit de initiala kostnaderna. De ska inte bygga nån egen fabrik utan den ska tillverkas av en redan etablerad tillverkare. Då går det tydligen att få ner kostnaderna rejält.
Nu är det ju inte riktigt så med Teslas Semi. Men de använder t.ex. samma motorer som i model 3 och skärmarna är också samma, vad jag har förstått. Chassit kanske är från en annan tillverkare? Kanske gör Tesla en intern prioritering? De anser att det är viktigt att slå sig in på marknaden och låter bli att debitera Semi-projektet för utvecklingskostnaderna av motorerna etc utan låter personbilarna ta det?
Ja, det är en intressant frågeställning!