”Energi för 4 000 hus krävs för el-lastbilen”

Här diskuterar vi om Teslas stora lastbil

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: ”Energi för 4 000 hus krävs för el-lastbilen”

Inlägg av Jerker »

Mer relevant diskussion:
En långtradare kör i snitt 15.000 mil/år, en Tesla Semi drar c:a 12,5 kWh/mil vilket ger 187.500 kWh/år
En genomsnittsvilla med direkteluppvärmning drar i snitt 15.000 kWh/år i uppvärmning. En Tesla Semi drar lika mycket som 12,5 sådana villor per år.
Om man tänker sig att en oljeeldad villa gör av med samma mängd energi så man kan översätta det till dieselåtgång för en lastbil som drar 3 ggr mer energi än en ellastbil så gör en diesellastbil av med 3 ggr så mycket, vilket motsvarar 37,5 oljeeldade villor.

Nu är kanske en oljeeldad panna kopplad till vattenburen värme lite energieffektivare än direktverkande el, men låt säga 30 villor.

Alltså: En Tesla Semi drar lika mycket energi/år som 12,5 villor
En diesellastbil drar lika mycket energi/år som 30 villor.
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: ”Energi för 4 000 hus krävs för el-lastbilen”

Inlägg av Jensa »

Helt rätt Jerker!

Tycker artikeln är rätt men att vanligt folk inte förstår vad det innebär. Om 4000 hushåll just nu ligger på 0,4 kW i effekt så motsvarar det ju 1600 kW som lastbilen laddar med.

När lastbilen laddat klart har den förbrukat 800 kWh på 30 min. Visst, det är mycket, lika mycket som 4000 hushåll förbrukat under dessa 30 min.

Men jag tror att de som läser artikeln tror att lastbilen per år använder el som motsvarar 4000 hushåll, så är inte fallet!!
Senast redigerad av Jensa, redigerad totalt 1 gånger.
2016 Model S 75
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: ”Energi för 4 000 hus krävs för el-lastbilen”

Inlägg av Svenssons »

gellerstam skrev:

haha. Så om diesellastbilen tankar på tio minuter så tankar den energi motsvarande 36000 villor :? Whoops vad dessa diesel lastbilar bunkrar energi när de tankar :shock: så fel det blir ibland... Det är synd att så många inte tänker till när de läser en sån artikel och inser vad det egentligen skrivs.
Det är egentligen ännu värre för avgaslastbilarna. En normal lastbil har väl kanske 1000 liter diesel i tanken och kan ladda på kanske 15 minuter. En liter diesel motsvarar 10 kWh energi. Det betyder att lastbilen tankar med effekten 1000*4*10 = 40 000 kW eller 25 gånger så snabbt (40 000/1 600) som Tesla Semi, dvs 100 000 (25 * 4 000) hus enligt Expressen...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: ”Energi för 4 000 hus krävs för el-lastbilen”

Inlägg av Jerker »

Jerker skrev:
Mer relevant diskussion:
En långtradare kör i snitt 15.000 mil/år, en Tesla Semi drar c:a 12,5 kWh/mil vilket ger 187.500 kWh/år
En genomsnittsvilla med direkteluppvärmning drar i snitt 15.000 kWh/år i uppvärmning. En Tesla Semi drar lika mycket som 12,5 sådana villor per år.
Om man tänker sig att en oljeeldad villa gör av med samma mängd energi så man kan översätta det till dieselåtgång för en lastbil som drar 3 ggr mer energi än en ellastbil så gör en diesellastbil av med 3 ggr så mycket, vilket motsvarar 37,5 oljeeldade villor.

Nu är kanske en oljeeldad panna kopplad till vattenburen värme lite energieffektivare än direktverkande el, men låt säga 30 villor.

Alltså: En Tesla Semi drar lika mycket energi/år som 12,5 villor
En diesellastbil drar lika mycket energi/år som 30 villor.
När jag tänker efter så räknar jag antagligen helt fel på jämförelsen mellan att värma en villa med olja och att driva en lastbil med densamma. Förbränning av olja lär ge ett större energiutnyttjande än att driva en lastbil. Så en diesellastbil drar förmodligen energi motsvarande många fler villor.
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 964
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

”Energi för 4 000 hus krävs för el-lastbilen”

Inlägg av Toja »

Mitt hus är eluppvärmt med luftvärnepump. Den dra 16.000 kWh/år. Om en lastbil drar 187.500 kWh om man kör 15.000 mil/år då är det som drygt 11 villor.
Men det vikigaste är väl hur mycket CO2 man spar.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Senast redigerad av Toja, redigerad totalt 1 gånger.
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: ”Energi för 4 000 hus krävs för el-lastbilen”

Inlägg av zyax »

Svenssons skrev:
gellerstam skrev:

haha. Så om diesellastbilen tankar på tio minuter så tankar den energi motsvarande 36000 villor :? Whoops vad dessa diesel lastbilar bunkrar energi när de tankar :shock: så fel det blir ibland... Det är synd att så många inte tänker till när de läser en sån artikel och inser vad det egentligen skrivs.
Det är egentligen ännu värre för avgaslastbilarna. En normal lastbil har väl kanske 1000 liter diesel i tanken och kan ladda på kanske 15 minuter. En liter diesel motsvarar 10 kWh energi. Det betyder att lastbilen tankar med effekten 1000*4*10 = 40 000 kW eller 25 gånger så snabbt (40 000/1 600) som Tesla Semi, dvs 100 000 (25 * 4 000) hus enligt Expressen...
Det där var ungefär som jag tänkte skriva. OM han hade kunnat förklara istället vilket slöseri med energi en vanlig fossilare är så hade kanske folk häpnat av rätt anledning!
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: ”Energi för 4 000 hus krävs för el-lastbilen”

Inlägg av 12man »

Jerker skrev:
Mer relevant diskussion:
En långtradare kör i snitt 15.000 mil/år, e.............
Nu är kanske en oljeeldad panna kopplad till vattenburen värme lite energieffektivare än direktverkande el, men låt säga 30 villor.
....................
tvärtom, är direktverkande el energieffektivare än en oljeeldad panna kopplad till vattenburen värme. slipper värma skorsten och bättre styrning
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: ”Energi för 4 000 hus krävs för el-lastbilen”

Inlägg av jonas »

Jerker skrev:
Mer relevant diskussion:
En långtradare kör i snitt 15.000 mil/år, en Tesla Semi drar c:a 12,5 kWh/mil vilket ger 187.500 kWh/år
En genomsnittsvilla med direkteluppvärmning drar i snitt 15.000 kWh/år i uppvärmning. En Tesla Semi drar lika mycket som 12,5 sådana villor per år.
Om man tänker sig att en oljeeldad villa gör av med samma mängd energi så man kan översätta det till dieselåtgång för en lastbil som drar 3 ggr mer energi än en ellastbil så gör en diesellastbil av med 3 ggr så mycket, vilket motsvarar 37,5 oljeeldade villor.

Nu är kanske en oljeeldad panna kopplad till vattenburen värme lite energieffektivare än direktverkande el, men låt säga 30 villor.

Alltså: En Tesla Semi drar lika mycket energi/år som 12,5 villor
En diesellastbil drar lika mycket energi/år som 30 villor.
Nja det var inte helt rätt räknat: Det är olika verkningsgrad på en lastbilsmotor och uppvärmningssystem.

Man brukar säga att 10 000kWh el motsvarar i olja med 70% verkningsgrad (detta är en riktigt dålig oljepanna) 10000kWhel/0,7x10000kWh/m³= 1,4m³Olja
Så jag skulle säga ca 12,5x1,43= knappt 18 villor.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: ”Energi för 4 000 hus krävs för el-lastbilen”

Inlägg av Jerker »

jonas skrev:
Jerker skrev:
Mer relevant diskussion:
En långtradare kör i snitt 15.000 mil/år, en Tesla Semi drar c:a 12,5 kWh/mil vilket ger 187.500 kWh/år
En genomsnittsvilla med direkteluppvärmning drar i snitt 15.000 kWh/år i uppvärmning. En Tesla Semi drar lika mycket som 12,5 sådana villor per år.
Om man tänker sig att en oljeeldad villa gör av med samma mängd energi så man kan översätta det till dieselåtgång för en lastbil som drar 3 ggr mer energi än en ellastbil så gör en diesellastbil av med 3 ggr så mycket, vilket motsvarar 37,5 oljeeldade villor.

Nu är kanske en oljeeldad panna kopplad till vattenburen värme lite energieffektivare än direktverkande el, men låt säga 30 villor.

Alltså: En Tesla Semi drar lika mycket energi/år som 12,5 villor
En diesellastbil drar lika mycket energi/år som 30 villor.
Nja det var inte helt rätt räknat: Det är olika verkningsgrad på en lastbilsmotor och uppvärmningssystem.

Man brukar säga att 10 000kWh el motsvarar i olja med 70% verkningsgrad (detta är en riktigt dålig oljepanna) 10000kWhel/0,7x10000kWh/m³= 1,4m³Olja
Så jag skulle säga ca 12,5x1,43= knappt 18 villor.
Precis, det var det jag påpekade själv i ett senare inlägg.

Det viktiga är dock: Jämförelsen med villor är att inte bara skjuta sig i foten om man vill baktala ellastbilar utan snarare att skjuta sig för pannan.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: ”Energi för 4 000 hus krävs för el-lastbilen”

Inlägg av Gustafsson »

Om verkningsgraden ska styra är det bästa att använda dieseln i villorna och elen i lastbilarna.
Förbränning av diesel ger mycket hög verkningsgrad, allt blir ju värme, medan användning av diesel i fordon ger en låg verkningsgrad.
Så även vid oförändrad mix mellan el å diesel bör man använda elen i fordon.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: ”Energi för 4 000 hus krävs för el-lastbilen”

Inlägg av jonas »

Gustafsson skrev:
Om verkningsgraden ska styra är det bästa att använda dieseln i villorna och elen i lastbilarna.
Förbränning av diesel ger mycket hög verkningsgrad, allt blir ju värme, medan användning av diesel i fordon ger en låg verkningsgrad.
Så även vid oförändrad mix mellan el å diesel bör man använda elen i fordon.
Med eldriven värmepump har du verkningsgrad på över 300%, så oljan är inte bra där heller ens om det är 100% verkningsgrad så skiljer en faktor 3 minst.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
stefan007
Teslaägare
Inlägg: 407
Blev medlem: 19 jun 2014 15:24
Ort: Ljungskile

Re: ”Energi för 4 000 hus krävs för el-lastbilen”

Inlägg av stefan007 »

Jensa skrev:
stefan007 skrev:
Jag klickade på länken "faktafel" i artikeln och frågade om syftet med artikeln. Skrev också att effekten motsvarar 100 villor.
Klicka ni också, kanske kan de lära sig något......
Effekten på 1600 kW motsvarar mer än 100 villor. Möjligen 100 villor som ligger på toppeffekt på 16 kW, men då krävs också 25A huvudsäkring.
Det är just det som de jämför i artikeln, effekter vid hög last. Alltså i förlängningen dimensionering på elnät mm. Står ingenstans om medelvärden över tid. Klart Tesla kommer att använda stationära batteripack om det visar sig bli problem.
En allmänt förvirrande artikel som bara sprider osäkerhet och osanningar.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: ”Energi för 4 000 hus krävs för el-lastbilen”

Inlägg av Gustafsson »

jonas skrev:
Gustafsson skrev:
Om verkningsgraden ska styra är det bästa att använda dieseln i villorna och elen i lastbilarna.
Förbränning av diesel ger mycket hög verkningsgrad, allt blir ju värme, medan användning av diesel i fordon ger en låg verkningsgrad.
Så även vid oförändrad mix mellan el å diesel bör man använda elen i fordon.
Med eldriven värmepump har du verkningsgrad på över 300%, så oljan är inte bra där heller ens om det är 100% verkningsgrad så skiljer en faktor 3 minst.
Har inte värmepump ännu, men har man det blir det förstås inte så bra med diesel hemma heller - tänkte inte på det...
Sedan hamnar man ju åter i en diskussion hur elen produceras.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: ”Energi för 4 000 hus krävs för el-lastbilen”

Inlägg av 12man »

Walker skrev:
Finns det någon som värmer sitt hus med olja idag? :shock:
ja, jag såg en sån oljeleverans förra veckan 15 hus bort helt ootroligt
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: ”Energi för 4 000 hus krävs för el-lastbilen”

Inlägg av mati »

Om man vänder på steken och värmer upp villan med olja istället för direktverkande el, och lastbilen driver man med el istället för olja, så borde detta fortfarande vara en jättevinst, rent verkningsgradsmässigt.
Rent teoretiskt såklart. Det är förvisso en korkad idé.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jerka
Inlägg: 933
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: ”Energi för 4 000 hus krävs för el-lastbilen”

Inlägg av Jerka »

I sammanhanget bör nämnas att en högspänningsledning för stomnätet (400 kV) som hänger lite överallt utan vidare kan lastas med 2000 A vilket innebär en överförd effekt på 800 MW, dvs storleksordning 500 gånger högre än laddningen av lastbilen. Okej, högspänningsledningar är rejäla grejer och det finns en anledning till att man hänger dem högt - men poängen är att hög effekt i sig är ett ingenjörsmässigt problem som går att lösa. Man får dimensionera kablar, don och säkerhetsanordningar för det, men det går att göra.

Källa: https://www.svk.se/siteassets/om-oss/remissvar/13.pdf

Disclaimer: jag jobbar inte med detta och kan ha räknat fel. Kontrollräkna gärna. Andemeningen bör dock stämma.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: ”Energi för 4 000 hus krävs för el-lastbilen”

Inlägg av Jerker »

Jerka skrev:
I sammanhanget bör nämnas att en högspänningsledning för stomnätet (400 kV) som hänger lite överallt utan vidare kan lastas med 2000 A vilket innebär en överförd effekt på 800 MW, dvs storleksordning 500 gånger högre än laddningen av lastbilen. Okej, högspänningsledningar är rejäla grejer och det finns en anledning till att man hänger dem högt - men poängen är att hög effekt i sig är ett ingenjörsmässigt problem som går att lösa. Man får dimensionera kablar, don och säkerhetsanordningar för det, men det går att göra.

Källa: https://www.svk.se/siteassets/om-oss/remissvar/13.pdf

Disclaimer: jag jobbar inte med detta och kan ha räknat fel. Kontrollräkna gärna. Andemeningen bör dock stämma.
Tesla har ju redan nu högspänning fram till sina SuC, något som också sänker nätavgifterna.
Användarvisningsbild
Daoops
Inlägg: 952
Blev medlem: 18 mar 2014 06:15
Ort: Göteborg

Re: ”Energi för 4 000 hus krävs för el-lastbilen”

Inlägg av Daoops »

Tycker du har helt rätt i ditt exempel där Jerker. Hur man än vrider och vänder på det så går det ju åt mer "energi för hus" (om det ju skall vara våran enhet, efh) att köra diesel-lastbilen.

Jerome: Hey Elon, do you want me to do this truck thing now that I'm back?
Elon: Yeah sure, whats the estimated EfH?
Jerome: Let's call Expressen, they will know
MagnusG
Inlägg: 40
Blev medlem: 07 sep 2015 17:12

Re: ”Energi för 4 000 hus krävs för el-lastbilen”

Inlägg av MagnusG »

Sverige har exporterat cirkus 2000 MW hela dagen idag, Norge 4000 MW. Så Sveriges export räcker till att ladda 2500 lastbilar i timmen, 60000 på dygnet. För Norge blir det väl 5000 lastbilar i timmen och 120000 på dygnet. Kan väl vara snällt att bygga extra kraftverk för att försörja andra länder med el men finns det en överproduktion ska väl lite av det räcka till att ladda några lastbilar. Blir lite värre för Finland, de får köpa el till sina eldrivna bilar.
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: ”Energi för 4 000 hus krävs för el-lastbilen”

Inlägg av Jensa »

Bra artikel om laddeffekt för Tesla Semi!

https://www.nyteknik.se/fordon/experter ... el-6887935
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: ”Energi för 4 000 hus krävs för el-lastbilen”

Inlägg av LarsL »

Ja, elen är inget större problem. Fast lite orolig kan man bli om de inte förberett sig än.

Lastbilar kommer framför allt laddas när de lastas i de stora terminalerna. Så hur stor effekt behövs det då till en terminal. Ta tex den utanför Jönköping, den säger de servar en lastbil per minut i genomsnitt. Eftersom vi räknar genomsnitt så spelar det inte så stor roll om bilarna står längre tid och laddar långsamt eftersom alla måste laddas ändå till slut. Så kan räkna med det enkla exemplet att det tar 30 minuter att ladda en bil till 80% och då behöver de alltså 1,6MW x 30 = 48MW i matningseffekt.
48MW är inget som stamnätet lyfter på ögonbrynen för. Ta exemplet med pappersbruk, där ligger vi ett par tiopotenser högre och snackar Gigga och Terra istället. Intressant också att några bruk är självförsörjande... säger bara det.
http://da.se/2014/08/sa-mycket-el-slukar-bruken/

Men vad får det kosta då?
Då måste vi först ta vinsten per mil. Om lastbilen drar 4l/mil så kostar det 4x10kr (ingen moms) = 40kr/mil. En ellastbil drar 12kWh/mil viket ger en kostnad på 12x1 (vi räknar inte med anläggningskostnad... för det är det vi försöker räkna ut :roll: ) = 12kr/mil. Detta ger alltså en vinst på 40-12=28kr/mil i vinst.
På varje laddning kommer en Tesla Semi 80mil x 80% (batterier ska ju inte laddas fulla varje dag) = 64mil. 64 mil x vinsten 28kr ger 1792kr/lastbil som lämnar terminalen.
Vad blir då vinsten per år? Vi räknar med 1 bil per minut, då blir det alltså 60x1792kr = 107520kr/timme eller 2 580 480kr/dygn vilket blir 941 875 200kr/år. 941 miljoner räntar lätt en investering på 10 miljarder kronor.

Så ja... :lol: :lol: :lol: jösses! Detta kommer gå fort!
Eller... vid affärer med Volvo och Scania kräv kontantbetalning. ;)
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: ”Energi för 4 000 hus krävs för el-lastbilen”

Inlägg av bullen »

LarsL skrev:
Ja, elen är inget större problem. Fast lite orolig kan man bli om de inte förberett sig än.

Lastbilar kommer framför allt laddas när de lastas i de stora terminalerna. Så hur stor effekt behövs det då till en terminal. Ta tex den utanför Jönköping, den säger de servar en lastbil per minut i genomsnitt. Eftersom vi räknar genomsnitt så spelar det inte så stor roll om bilarna står längre tid och laddar långsamt eftersom alla måste laddas ändå till slut. Så kan räkna med det enkla exemplet att det tar 30 minuter att ladda en bil till 80% och då behöver de alltså 1,6MW x 30 = 48MW i matningseffekt.
48MW är inget som stamnätet lyfter på ögonbrynen för. Ta exemplet med pappersbruk, där ligger vi ett par tiopotenser högre och snackar Gigga och Terra istället. Intressant också att några bruk är självförsörjande... säger bara det.
http://da.se/2014/08/sa-mycket-el-slukar-bruken/

Men vad får det kosta då?
Då måste vi först ta vinsten per mil. Om lastbilen drar 4l/mil så kostar det 4x10kr (ingen moms) = 40kr/mil. En ellastbil drar 12kWh/mil viket ger en kostnad på 12x1 (vi räknar inte med anläggningskostnad... för det är det vi försöker räkna ut :roll: ) = 12kr/mil. Detta ger alltså en vinst på 40-12=28kr/mil i vinst.
På varje laddning kommer en Tesla Semi 80mil x 80% (batterier ska ju inte laddas fulla varje dag) = 64mil. 64 mil x vinsten 28kr ger 1792kr/lastbil som lämnar terminalen.
Vad blir då vinsten per år? Vi räknar med 1 bil per minut, då blir det alltså 60x1792kr = 107520kr/timme eller 2 580 480kr/dygn vilket blir 941 875 200kr/år. 941 miljoner räntar lätt en investering på 10 miljarder kronor.

Så ja... Bild Bild Bild jösses! Detta kommer gå fort!
Eller... vid affärer med Volvo och Scania kräv kontantbetalning. ;)
Intressant uträkning... men är det rätt att räkna på 1;- /kwh? Utam moms blir det nog klart lägre. Så siffrorna blir ännu bättre....
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: ”Energi för 4 000 hus krävs för el-lastbilen”

Inlägg av LarsL »

Ja, jag satte först 0,8kr/kWh, men även det är nog högt egentligen. I de här volymerna betalar man nog nära spottpriset rakt av.
Fandorin
Inlägg: 23
Blev medlem: 27 nov 2016 18:06

Re: ”Energi för 4 000 hus krävs för el-lastbilen”

Inlägg av Fandorin »

Så kan räkna med det enkla exemplet att det tar 30 minuter att ladda en bil till 80% och då behöver de alltså 1,6MW x 30 = 48MW i matningseffekt.
48MW är inget som stamnätet lyfter på ögonbrynen för.
Mitt lokala kraftvärmeverk producerar 90 MW el och det räknas som ett av de största i Sverige.
Det blir två lastbilar det.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: ”Energi för 4 000 hus krävs för el-lastbilen”

Inlägg av bylund »

Fandorin skrev:
Så kan räkna med det enkla exemplet att det tar 30 minuter att ladda en bil till 80% och då behöver de alltså 1,6MW x 30 = 48MW i matningseffekt.
48MW är inget som stamnätet lyfter på ögonbrynen för.
Mitt lokala kraftvärmeverk producerar 90 MW el och det räknas som ett av de största i Sverige.
Det blir två lastbilar det.
Två lastbilar i minuten är ganska mycket.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Skriv svar