”Energi för 4 000 hus krävs för el-lastbilen”

Här diskuterar vi om Teslas stora lastbil

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: ”Energi för 4 000 hus krävs för el-lastbilen”

Inlägg av jonas »

Gustafsson skrev:
Om verkningsgraden ska styra är det bästa att använda dieseln i villorna och elen i lastbilarna.
Förbränning av diesel ger mycket hög verkningsgrad, allt blir ju värme, medan användning av diesel i fordon ger en låg verkningsgrad.
Så även vid oförändrad mix mellan el å diesel bör man använda elen i fordon.
Med eldriven värmepump har du verkningsgrad på över 300%, så oljan är inte bra där heller ens om det är 100% verkningsgrad så skiljer en faktor 3 minst.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
stefan007
Teslaägare
Inlägg: 407
Blev medlem: 19 jun 2014 15:24
Ort: Ljungskile

Re: ”Energi för 4 000 hus krävs för el-lastbilen”

Inlägg av stefan007 »

Jensa skrev:
stefan007 skrev:
Jag klickade på länken "faktafel" i artikeln och frågade om syftet med artikeln. Skrev också att effekten motsvarar 100 villor.
Klicka ni också, kanske kan de lära sig något......
Effekten på 1600 kW motsvarar mer än 100 villor. Möjligen 100 villor som ligger på toppeffekt på 16 kW, men då krävs också 25A huvudsäkring.
Det är just det som de jämför i artikeln, effekter vid hög last. Alltså i förlängningen dimensionering på elnät mm. Står ingenstans om medelvärden över tid. Klart Tesla kommer att använda stationära batteripack om det visar sig bli problem.
En allmänt förvirrande artikel som bara sprider osäkerhet och osanningar.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5512
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: ”Energi för 4 000 hus krävs för el-lastbilen”

Inlägg av Gustafsson »

jonas skrev:
Gustafsson skrev:
Om verkningsgraden ska styra är det bästa att använda dieseln i villorna och elen i lastbilarna.
Förbränning av diesel ger mycket hög verkningsgrad, allt blir ju värme, medan användning av diesel i fordon ger en låg verkningsgrad.
Så även vid oförändrad mix mellan el å diesel bör man använda elen i fordon.
Med eldriven värmepump har du verkningsgrad på över 300%, så oljan är inte bra där heller ens om det är 100% verkningsgrad så skiljer en faktor 3 minst.
Har inte värmepump ännu, men har man det blir det förstås inte så bra med diesel hemma heller - tänkte inte på det...
Sedan hamnar man ju åter i en diskussion hur elen produceras.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: ”Energi för 4 000 hus krävs för el-lastbilen”

Inlägg av 12man »

Walker skrev:
Finns det någon som värmer sitt hus med olja idag? :shock:
ja, jag såg en sån oljeleverans förra veckan 15 hus bort helt ootroligt
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: ”Energi för 4 000 hus krävs för el-lastbilen”

Inlägg av mati »

Om man vänder på steken och värmer upp villan med olja istället för direktverkande el, och lastbilen driver man med el istället för olja, så borde detta fortfarande vara en jättevinst, rent verkningsgradsmässigt.
Rent teoretiskt såklart. Det är förvisso en korkad idé.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jerka
Inlägg: 936
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: ”Energi för 4 000 hus krävs för el-lastbilen”

Inlägg av Jerka »

I sammanhanget bör nämnas att en högspänningsledning för stomnätet (400 kV) som hänger lite överallt utan vidare kan lastas med 2000 A vilket innebär en överförd effekt på 800 MW, dvs storleksordning 500 gånger högre än laddningen av lastbilen. Okej, högspänningsledningar är rejäla grejer och det finns en anledning till att man hänger dem högt - men poängen är att hög effekt i sig är ett ingenjörsmässigt problem som går att lösa. Man får dimensionera kablar, don och säkerhetsanordningar för det, men det går att göra.

Källa: https://www.svk.se/siteassets/om-oss/remissvar/13.pdf

Disclaimer: jag jobbar inte med detta och kan ha räknat fel. Kontrollräkna gärna. Andemeningen bör dock stämma.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: ”Energi för 4 000 hus krävs för el-lastbilen”

Inlägg av Jerker »

Jerka skrev:
I sammanhanget bör nämnas att en högspänningsledning för stomnätet (400 kV) som hänger lite överallt utan vidare kan lastas med 2000 A vilket innebär en överförd effekt på 800 MW, dvs storleksordning 500 gånger högre än laddningen av lastbilen. Okej, högspänningsledningar är rejäla grejer och det finns en anledning till att man hänger dem högt - men poängen är att hög effekt i sig är ett ingenjörsmässigt problem som går att lösa. Man får dimensionera kablar, don och säkerhetsanordningar för det, men det går att göra.

Källa: https://www.svk.se/siteassets/om-oss/remissvar/13.pdf

Disclaimer: jag jobbar inte med detta och kan ha räknat fel. Kontrollräkna gärna. Andemeningen bör dock stämma.
Tesla har ju redan nu högspänning fram till sina SuC, något som också sänker nätavgifterna.
Användarvisningsbild
Daoops
Inlägg: 952
Blev medlem: 18 mar 2014 06:15
Ort: Göteborg

Re: ”Energi för 4 000 hus krävs för el-lastbilen”

Inlägg av Daoops »

Tycker du har helt rätt i ditt exempel där Jerker. Hur man än vrider och vänder på det så går det ju åt mer "energi för hus" (om det ju skall vara våran enhet, efh) att köra diesel-lastbilen.

Jerome: Hey Elon, do you want me to do this truck thing now that I'm back?
Elon: Yeah sure, whats the estimated EfH?
Jerome: Let's call Expressen, they will know
MagnusG
Inlägg: 40
Blev medlem: 07 sep 2015 17:12

Re: ”Energi för 4 000 hus krävs för el-lastbilen”

Inlägg av MagnusG »

Sverige har exporterat cirkus 2000 MW hela dagen idag, Norge 4000 MW. Så Sveriges export räcker till att ladda 2500 lastbilar i timmen, 60000 på dygnet. För Norge blir det väl 5000 lastbilar i timmen och 120000 på dygnet. Kan väl vara snällt att bygga extra kraftverk för att försörja andra länder med el men finns det en överproduktion ska väl lite av det räcka till att ladda några lastbilar. Blir lite värre för Finland, de får köpa el till sina eldrivna bilar.
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: ”Energi för 4 000 hus krävs för el-lastbilen”

Inlägg av Jensa »

Bra artikel om laddeffekt för Tesla Semi!

https://www.nyteknik.se/fordon/experter ... el-6887935
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: ”Energi för 4 000 hus krävs för el-lastbilen”

Inlägg av LarsL »

Ja, elen är inget större problem. Fast lite orolig kan man bli om de inte förberett sig än.

Lastbilar kommer framför allt laddas när de lastas i de stora terminalerna. Så hur stor effekt behövs det då till en terminal. Ta tex den utanför Jönköping, den säger de servar en lastbil per minut i genomsnitt. Eftersom vi räknar genomsnitt så spelar det inte så stor roll om bilarna står längre tid och laddar långsamt eftersom alla måste laddas ändå till slut. Så kan räkna med det enkla exemplet att det tar 30 minuter att ladda en bil till 80% och då behöver de alltså 1,6MW x 30 = 48MW i matningseffekt.
48MW är inget som stamnätet lyfter på ögonbrynen för. Ta exemplet med pappersbruk, där ligger vi ett par tiopotenser högre och snackar Gigga och Terra istället. Intressant också att några bruk är självförsörjande... säger bara det.
http://da.se/2014/08/sa-mycket-el-slukar-bruken/

Men vad får det kosta då?
Då måste vi först ta vinsten per mil. Om lastbilen drar 4l/mil så kostar det 4x10kr (ingen moms) = 40kr/mil. En ellastbil drar 12kWh/mil viket ger en kostnad på 12x1 (vi räknar inte med anläggningskostnad... för det är det vi försöker räkna ut :roll: ) = 12kr/mil. Detta ger alltså en vinst på 40-12=28kr/mil i vinst.
På varje laddning kommer en Tesla Semi 80mil x 80% (batterier ska ju inte laddas fulla varje dag) = 64mil. 64 mil x vinsten 28kr ger 1792kr/lastbil som lämnar terminalen.
Vad blir då vinsten per år? Vi räknar med 1 bil per minut, då blir det alltså 60x1792kr = 107520kr/timme eller 2 580 480kr/dygn vilket blir 941 875 200kr/år. 941 miljoner räntar lätt en investering på 10 miljarder kronor.

Så ja... :lol: :lol: :lol: jösses! Detta kommer gå fort!
Eller... vid affärer med Volvo och Scania kräv kontantbetalning. ;)
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: ”Energi för 4 000 hus krävs för el-lastbilen”

Inlägg av bullen »

LarsL skrev:
Ja, elen är inget större problem. Fast lite orolig kan man bli om de inte förberett sig än.

Lastbilar kommer framför allt laddas när de lastas i de stora terminalerna. Så hur stor effekt behövs det då till en terminal. Ta tex den utanför Jönköping, den säger de servar en lastbil per minut i genomsnitt. Eftersom vi räknar genomsnitt så spelar det inte så stor roll om bilarna står längre tid och laddar långsamt eftersom alla måste laddas ändå till slut. Så kan räkna med det enkla exemplet att det tar 30 minuter att ladda en bil till 80% och då behöver de alltså 1,6MW x 30 = 48MW i matningseffekt.
48MW är inget som stamnätet lyfter på ögonbrynen för. Ta exemplet med pappersbruk, där ligger vi ett par tiopotenser högre och snackar Gigga och Terra istället. Intressant också att några bruk är självförsörjande... säger bara det.
http://da.se/2014/08/sa-mycket-el-slukar-bruken/

Men vad får det kosta då?
Då måste vi först ta vinsten per mil. Om lastbilen drar 4l/mil så kostar det 4x10kr (ingen moms) = 40kr/mil. En ellastbil drar 12kWh/mil viket ger en kostnad på 12x1 (vi räknar inte med anläggningskostnad... för det är det vi försöker räkna ut :roll: ) = 12kr/mil. Detta ger alltså en vinst på 40-12=28kr/mil i vinst.
På varje laddning kommer en Tesla Semi 80mil x 80% (batterier ska ju inte laddas fulla varje dag) = 64mil. 64 mil x vinsten 28kr ger 1792kr/lastbil som lämnar terminalen.
Vad blir då vinsten per år? Vi räknar med 1 bil per minut, då blir det alltså 60x1792kr = 107520kr/timme eller 2 580 480kr/dygn vilket blir 941 875 200kr/år. 941 miljoner räntar lätt en investering på 10 miljarder kronor.

Så ja... Bild Bild Bild jösses! Detta kommer gå fort!
Eller... vid affärer med Volvo och Scania kräv kontantbetalning. ;)
Intressant uträkning... men är det rätt att räkna på 1;- /kwh? Utam moms blir det nog klart lägre. Så siffrorna blir ännu bättre....
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: ”Energi för 4 000 hus krävs för el-lastbilen”

Inlägg av LarsL »

Ja, jag satte först 0,8kr/kWh, men även det är nog högt egentligen. I de här volymerna betalar man nog nära spottpriset rakt av.
Fandorin
Inlägg: 23
Blev medlem: 27 nov 2016 18:06

Re: ”Energi för 4 000 hus krävs för el-lastbilen”

Inlägg av Fandorin »

Så kan räkna med det enkla exemplet att det tar 30 minuter att ladda en bil till 80% och då behöver de alltså 1,6MW x 30 = 48MW i matningseffekt.
48MW är inget som stamnätet lyfter på ögonbrynen för.
Mitt lokala kraftvärmeverk producerar 90 MW el och det räknas som ett av de största i Sverige.
Det blir två lastbilar det.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9337
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: ”Energi för 4 000 hus krävs för el-lastbilen”

Inlägg av bylund »

Fandorin skrev:
Så kan räkna med det enkla exemplet att det tar 30 minuter att ladda en bil till 80% och då behöver de alltså 1,6MW x 30 = 48MW i matningseffekt.
48MW är inget som stamnätet lyfter på ögonbrynen för.
Mitt lokala kraftvärmeverk producerar 90 MW el och det räknas som ett av de största i Sverige.
Det blir två lastbilar det.
Två lastbilar i minuten är ganska mycket.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: ”Energi för 4 000 hus krävs för el-lastbilen”

Inlägg av Mickep »

Artikel i nyteknik var bra och nyanserad.
givetvis klarar inte elnätet av sådana belastningar var som helst. Det måste vara dimensionerat för att klara av Megawatt laddarna. Folk har inte Superchargers i villagaraget (och det skulle garanterat bli problem om folk satte upp sådana, men det är orealistiskt och dyrt)
Men vid industrier är det inget problem. Så det hela handlar om stadsplanering var man placerar laddarna.
Användarvisningsbild
Teslalink
Teslaägare
Inlägg: 264
Blev medlem: 28 jun 2015 21:27

Re: ”Energi för 4 000 hus krävs för el-lastbilen”

Inlägg av Teslalink »

Fandorin skrev:
Så kan räkna med det enkla exemplet att det tar 30 minuter att ladda en bil till 80% och då behöver de alltså 1,6MW x 30 = 48MW i matningseffekt.
48MW är inget som stamnätet lyfter på ögonbrynen för.
Mitt lokala kraftvärmeverk producerar 90 MW el och det räknas som ett av de största i Sverige.
Det blir två lastbilar det.
Om ditt lokala producerar 90MW el så kan det ladda 56 lastbilar samtidigt med full effekt (90 / 1,6). Om du bara behöver 30 minuter per lastbil så blir det 2700 lastbilar på ett dygn (56*2*24).
Model 3 LR AWD 19"
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: ”Energi för 4 000 hus krävs för el-lastbilen”

Inlägg av LarsL »

Ja, det är skillnad på MWh och MW :D
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4179
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: ”Energi för 4 000 hus krävs för el-lastbilen”

Inlägg av nek0 »

Torsvik kraftvärmeverk

https://www.jonkopingenergi.se/vi-erbju ... eldat-verk Elproduktion: 100 GWh/år
https://www.jonkopingenergi.se/vi-erbju ... eldat-verk Elproduktion: 120 GWh/år
Lite el finns det lokalt :) men att installera så många laddare kommer att ta tiiiiiiid
Skriv svar