Ja, elen är inget större problem. Fast lite orolig kan man bli om de inte förberett sig än.
Lastbilar kommer framför allt laddas när de lastas i de stora terminalerna. Så hur stor effekt behövs det då till en terminal. Ta tex den utanför Jönköping, den säger de servar en lastbil per minut i genomsnitt. Eftersom vi räknar genomsnitt så spelar det inte så stor roll om bilarna står längre tid och laddar långsamt eftersom alla måste laddas ändå till slut. Så kan räkna med det enkla exemplet att det tar 30 minuter att ladda en bil till 80% och då behöver de alltså 1,6MW x 30 = 48MW i matningseffekt.
48MW är inget som stamnätet lyfter på ögonbrynen för. Ta exemplet med pappersbruk, där ligger vi ett par tiopotenser högre och snackar Gigga och Terra istället. Intressant också att några bruk är självförsörjande... säger bara det.
http://da.se/2014/08/sa-mycket-el-slukar-bruken/
Men vad får det kosta då?
Då måste vi först ta vinsten per mil. Om lastbilen drar 4l/mil så kostar det 4x10kr (ingen moms) = 40kr/mil. En ellastbil drar 12kWh/mil viket ger en kostnad på 12x1 (vi räknar inte med anläggningskostnad... för det är det vi försöker räkna ut ) = 12kr/mil. Detta ger alltså en vinst på 40-12=28kr/mil i vinst.
På varje laddning kommer en Tesla Semi 80mil x 80% (batterier ska ju inte laddas fulla varje dag) = 64mil. 64 mil x vinsten 28kr ger 1792kr/lastbil som lämnar terminalen.
Vad blir då vinsten per år? Vi räknar med 1 bil per minut, då blir det alltså 60x1792kr = 107520kr/timme eller 2 580 480kr/dygn vilket blir 941 875 200kr/år. 941 miljoner räntar lätt en investering på 10 miljarder kronor.
Så ja... jösses! Detta kommer gå fort!
Eller... vid affärer med Volvo och Scania kräv kontantbetalning.
”Energi för 4 000 hus krävs för el-lastbilen”
Moderator: Redaktion
Re: ”Energi för 4 000 hus krävs för el-lastbilen”
Intressant uträkning... men är det rätt att räkna på 1;- /kwh? Utam moms blir det nog klart lägre. Så siffrorna blir ännu bättre....LarsL skrev:Ja, elen är inget större problem. Fast lite orolig kan man bli om de inte förberett sig än.
Lastbilar kommer framför allt laddas när de lastas i de stora terminalerna. Så hur stor effekt behövs det då till en terminal. Ta tex den utanför Jönköping, den säger de servar en lastbil per minut i genomsnitt. Eftersom vi räknar genomsnitt så spelar det inte så stor roll om bilarna står längre tid och laddar långsamt eftersom alla måste laddas ändå till slut. Så kan räkna med det enkla exemplet att det tar 30 minuter att ladda en bil till 80% och då behöver de alltså 1,6MW x 30 = 48MW i matningseffekt.
48MW är inget som stamnätet lyfter på ögonbrynen för. Ta exemplet med pappersbruk, där ligger vi ett par tiopotenser högre och snackar Gigga och Terra istället. Intressant också att några bruk är självförsörjande... säger bara det.
http://da.se/2014/08/sa-mycket-el-slukar-bruken/
Men vad får det kosta då?
Då måste vi först ta vinsten per mil. Om lastbilen drar 4l/mil så kostar det 4x10kr (ingen moms) = 40kr/mil. En ellastbil drar 12kWh/mil viket ger en kostnad på 12x1 (vi räknar inte med anläggningskostnad... för det är det vi försöker räkna ut ) = 12kr/mil. Detta ger alltså en vinst på 40-12=28kr/mil i vinst.
På varje laddning kommer en Tesla Semi 80mil x 80% (batterier ska ju inte laddas fulla varje dag) = 64mil. 64 mil x vinsten 28kr ger 1792kr/lastbil som lämnar terminalen.
Vad blir då vinsten per år? Vi räknar med 1 bil per minut, då blir det alltså 60x1792kr = 107520kr/timme eller 2 580 480kr/dygn vilket blir 941 875 200kr/år. 941 miljoner räntar lätt en investering på 10 miljarder kronor.
Så ja... jösses! Detta kommer gå fort!
Eller... vid affärer med Volvo och Scania kräv kontantbetalning.
Re: ”Energi för 4 000 hus krävs för el-lastbilen”
Ja, jag satte först 0,8kr/kWh, men även det är nog högt egentligen. I de här volymerna betalar man nog nära spottpriset rakt av.
Re: ”Energi för 4 000 hus krävs för el-lastbilen”
Mitt lokala kraftvärmeverk producerar 90 MW el och det räknas som ett av de största i Sverige.Så kan räkna med det enkla exemplet att det tar 30 minuter att ladda en bil till 80% och då behöver de alltså 1,6MW x 30 = 48MW i matningseffekt.
48MW är inget som stamnätet lyfter på ögonbrynen för.
Det blir två lastbilar det.
Re: ”Energi för 4 000 hus krävs för el-lastbilen”
Två lastbilar i minuten är ganska mycket.Fandorin skrev:Mitt lokala kraftvärmeverk producerar 90 MW el och det räknas som ett av de största i Sverige.Så kan räkna med det enkla exemplet att det tar 30 minuter att ladda en bil till 80% och då behöver de alltså 1,6MW x 30 = 48MW i matningseffekt.
48MW är inget som stamnätet lyfter på ögonbrynen för.
Det blir två lastbilar det.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: ”Energi för 4 000 hus krävs för el-lastbilen”
Artikel i nyteknik var bra och nyanserad.
givetvis klarar inte elnätet av sådana belastningar var som helst. Det måste vara dimensionerat för att klara av Megawatt laddarna. Folk har inte Superchargers i villagaraget (och det skulle garanterat bli problem om folk satte upp sådana, men det är orealistiskt och dyrt)
Men vid industrier är det inget problem. Så det hela handlar om stadsplanering var man placerar laddarna.
givetvis klarar inte elnätet av sådana belastningar var som helst. Det måste vara dimensionerat för att klara av Megawatt laddarna. Folk har inte Superchargers i villagaraget (och det skulle garanterat bli problem om folk satte upp sådana, men det är orealistiskt och dyrt)
Men vid industrier är det inget problem. Så det hela handlar om stadsplanering var man placerar laddarna.
Re: ”Energi för 4 000 hus krävs för el-lastbilen”
Om ditt lokala producerar 90MW el så kan det ladda 56 lastbilar samtidigt med full effekt (90 / 1,6). Om du bara behöver 30 minuter per lastbil så blir det 2700 lastbilar på ett dygn (56*2*24).Fandorin skrev:Mitt lokala kraftvärmeverk producerar 90 MW el och det räknas som ett av de största i Sverige.Så kan räkna med det enkla exemplet att det tar 30 minuter att ladda en bil till 80% och då behöver de alltså 1,6MW x 30 = 48MW i matningseffekt.
48MW är inget som stamnätet lyfter på ögonbrynen för.
Det blir två lastbilar det.
Model 3 LR AWD 19"
Re: ”Energi för 4 000 hus krävs för el-lastbilen”
Torsvik kraftvärmeverk
https://www.jonkopingenergi.se/vi-erbju ... eldat-verk Elproduktion: 100 GWh/år
https://www.jonkopingenergi.se/vi-erbju ... eldat-verk Elproduktion: 120 GWh/år
Lite el finns det lokalt men att installera så många laddare kommer att ta tiiiiiiid
https://www.jonkopingenergi.se/vi-erbju ... eldat-verk Elproduktion: 100 GWh/år
https://www.jonkopingenergi.se/vi-erbju ... eldat-verk Elproduktion: 120 GWh/år
Lite el finns det lokalt men att installera så många laddare kommer att ta tiiiiiiid