Chips på flaket
Moderator: Redaktion
Re: Chips på flaket
Resonemanget bygger väl på att man tror att dragbilen är runt 4t tyngre än motsvarande diesel. Då får man lasta 4t mindre eftersom man räknar totalvikt. Då kan man bara lasta lätta saker, anser Scania, men resten av världen fattar att det handlar om mindre skillnad och att få kör maxat.
Blir jobbigt för arla som kör sina bilar halvfulla eftersom yoghurt, juice och mjölk är löjligt tungt
Blir jobbigt för arla som kör sina bilar halvfulla eftersom yoghurt, juice och mjölk är löjligt tungt
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Chips på flaket
http://bengthedlund.se/0607/Miljon_last ... ersson.pdfRemuz skrev:...men resten av världen fattar att det handlar om mindre skillnad och att få kör maxat.
Kontentan är väl i så fall att det inte gör speciellt mycket om Teslas Semi väger lite mer än motsvarande fossilare.Enligt statistiken är idag lastutnyttjandet mycket högre volymmässigt än viktmässigt, vilket också antas tidigare i rapporten. En undersökning visade att 1998 uppgick nyttjandegraden viktmässigt till 59,5 % och volymmässigt till 81,0 %. Nyttjandegraden varierar dock kraftigt mellan olika varukategorier (www.vv.se).
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Chips på flaket
Spot on Laban. Dock har jag kört juice från fabriken i Alingsås och bytt mot yoghurt och mjölk i Göteborg. Då var man halvfull, dessutom gick det i 15km/h upp för backen efter Partille
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Chips på flaket
Hur var dessa laster viktmässigt ? Om det nu inte var du som var halvfull förstås
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Chips på flaket
Läser man dagens nyhetsartikel så förstår man att även förarens vikt kan utgöra en rejäl del av den totala lasten.Laban skrev:Hur var dessa laster viktmässigt ? Om det nu inte var du som var halvfull förstås
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Chips på flaket
För ungefär tre år sedan satte jag ihop ett litet excel blad där jag räknade på batteristorlek för lastbilar. Det tog hänsyn till lastvikt, tomvikt, rullmotstånd och vindmotstånd. Siffror inhämtades från vägverket, nokias whitepaper om rullmotstånd mm. Jag försökte i görligaste mån kontrollera resultaten mot uppgivna snittförbrukningar från scania och volvo (för att kolla att jag inte låg helt off). Viktspannet var mellan 36 ton upp till 105 ton, och cd från 0,5 (vilket var det jag trodde man som bäst kunde uppnå) till 0,9. Jag räknade också lite konservativt.
Min förbrukningssiffror varierade mellan 12kwh/mil upp till 25kwh/mil. Vikten gav bara marginellt med tillskott, vindmotståndet däremot gav rejäla diffar. Det är som sagt inte vikten som är problemet, det är vindmotståndet, också på ett ekipage om 105 ton... Vid tillfället räknade jag konservativt på 200wh/kg och 40 mils räckvidd för att klara viloreglerna.Med dagens best of breed bör man ligga om inte på så väldigt nära 300wh/kg vilket påverkar ekvationen ganska mycket faktiskt.
Jag kan glatt konstatera att jag hamnade ganska nära teslas siffror och känner att jag har hyggligt torrt på fötterna när jag säger att de här konceptet funkar alldeles utmärkt i europa. Däremot kan man fråga sig om bilen ifråga är dimensionerad för de större tyngderna, men det är en helt annan fråga. Bromsar och ramar mm måste tåla betydligt större påkänningarEnergimässigt och batteri mässigt så kommer det här konceptet funka, det säger i vart fall mina siffror . Siffror som faktiskt blivit vidimerade av tesla själva verkar det som.
En annan sak också; Öl och läsk är tungt. Mycket tungt. En container fylld med öl och läsk är essentiellt fylld med vatten. Containern har invändig volym ~30m3 och det blir alltså, vid säg 80% fyllnad omkring 26+container vikt. bryggar bilar är sällan begränsade av sin volym utan av vikt...
Min förbrukningssiffror varierade mellan 12kwh/mil upp till 25kwh/mil. Vikten gav bara marginellt med tillskott, vindmotståndet däremot gav rejäla diffar. Det är som sagt inte vikten som är problemet, det är vindmotståndet, också på ett ekipage om 105 ton... Vid tillfället räknade jag konservativt på 200wh/kg och 40 mils räckvidd för att klara viloreglerna.Med dagens best of breed bör man ligga om inte på så väldigt nära 300wh/kg vilket påverkar ekvationen ganska mycket faktiskt.
Jag kan glatt konstatera att jag hamnade ganska nära teslas siffror och känner att jag har hyggligt torrt på fötterna när jag säger att de här konceptet funkar alldeles utmärkt i europa. Däremot kan man fråga sig om bilen ifråga är dimensionerad för de större tyngderna, men det är en helt annan fråga. Bromsar och ramar mm måste tåla betydligt större påkänningarEnergimässigt och batteri mässigt så kommer det här konceptet funka, det säger i vart fall mina siffror . Siffror som faktiskt blivit vidimerade av tesla själva verkar det som.
En annan sak också; Öl och läsk är tungt. Mycket tungt. En container fylld med öl och läsk är essentiellt fylld med vatten. Containern har invändig volym ~30m3 och det blir alltså, vid säg 80% fyllnad omkring 26+container vikt. bryggar bilar är sällan begränsade av sin volym utan av vikt...
Re: Chips på flaket
Det verkar rimligt. Bränslet är dyrare här än i USA så det som fungerar där borde per automatik fungera ännu bättre här. Även om man eventuellt måste dimensionera prylarna lite annorlunda.JFAH skrev:Jag kan glatt konstatera att jag hamnade ganska nära teslas siffror och känner att jag har hyggligt torrt på fötterna när jag säger att de här konceptet funkar alldeles utmärkt i europa.
Som ex kan man ta bränslekostnad kontra andra utgifter:
https://www.scania.com/se/sv/home/produ ... onomy.html
USA:Bränslet står för över 50 procent av kostnaderna för ett åkeri.
https://www.thetruckersreport.com/infog ... -trucking/
39% av den totala kostnaden.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Chips på flaket
Vattenfall industriavtal (150kkwh/år - 2 gigawatth/år) ligger på 30 öre/kwh. Det ger en milkostnad på 3,60. Svenska diesel priser ~14 spänn, villket ger (4,5*14= 63 kr/milen). 4.5 kom från ett autobahn test 2 år sedan där man jämförde långdistans förbrukning och nådde detta snittvärde. Även om det tillkommer anslutnings kostnader och annat finns det _gott_ om utrymme att spela på innan man kommer upp i några 60 kronor milen på el.
Re: Chips på flaket
Lay's = Fritolays = PepsiCoLegato skrev:Fy fan vad bra comeback, kunde ju inte bli bättre. världens näst största chipstillverkare (tror jag efter Lay's) är på tåget. Givetvis en kund Scania hade älskat. Ödets ironi och ett tecken på hur Tesla kommer äga även denna marknad om tio år.
ms 76132 "Eleamore"
Re: Chips på flaket
Fast det är väl ingen som kör timmer och annat supertungt med en semi-dragare?vigge50 skrev:Dock ska man tänka på detta med lite mer öppna ögon, i USA är maxlasten för en lastbil 36 ton och i norden 64 ton, det är en väldigt stor skillnad. Nu vet jag varken vad en fossil lastbil eller Teslas lastbil väger utan last men de 28 ton det skiljer är en hel del. I USA kan den nog bli väldigt konkurrenskraftig men frågan är hur det blir här i norden.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19560
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Chips på flaket
Det är ett litet fåtal som gör det bara... några som kör telefon/kraftlednings-stolpar och en del maskintrailers texVerdi skrev:Fast det är väl ingen som kör timmer och annat supertungt med en semi-dragare?vigge50 skrev:Dock ska man tänka på detta med lite mer öppna ögon, i USA är maxlasten för en lastbil 36 ton och i norden 64 ton, det är en väldigt stor skillnad. Nu vet jag varken vad en fossil lastbil eller Teslas lastbil väger utan last men de 28 ton det skiljer är en hel del. I USA kan den nog bli väldigt konkurrenskraftig men frågan är hur det blir här i norden.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Chips på flaket
Kan man vara säker på att den inte blir godkänd för mer i EU?
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Chips på flaket
Nä, förhoppningsvis så var den presentationen och informationen på hemsidan anpassad för den amerikanska marknaden och vi får högre siffror i Europa men det får vi nog bara se som en bonus och inget vi kan ta för givet.Remuz skrev:Kan man vara säker på att den inte blir godkänd för mer i EU?
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7319
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Chips på flaket
Jag har nu postat en påse chips till Nils-Gunnar Vågstedt på Scania som gjorde uttalandet, med en kopia av artikeln och julönskningar från Tesla Club Sweden
Jag hoppas han har humor. Och gillar chips med julost-smak.
Jag hoppas han har humor. Och gillar chips med julost-smak.
Re: Chips på flaket
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
MYP -22 | MIB | svart/svart
Re: Chips på flaket
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Chips på flaket
Vattenfalls industriavtal är nog ex moms och bör då kanske jämföras med åkeriernas drivmedelspriser efter rabatt och ex moms. De ligger kanske på 10kr ex moms då diesel ofta i perioder historiskt haft rabatter på långt över 1 kr.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19560
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Chips på flaket
Svinbra idé!!TiborBlomhall skrev:Jag har nu postat en påse chips till Nils-Gunnar Vågstedt på Scania som gjorde uttalandet, med en kopia av artikeln och julönskningar från Tesla Club Sweden
Jag hoppas han har humor. Och gillar chips med julost-smak.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Chips på flaket
Haha, hoppas den kommer fram hel och inte i småsmulor bara.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Chips på flaket
De kommer att anpassa lastbilen för Europa:vigge50 skrev:Nä, förhoppningsvis så var den presentationen och informationen på hemsidan anpassad för den amerikanska marknaden och vi får högre siffror i Europa men det får vi nog bara se som en bonus och inget vi kan ta för givet.
https://electrek.co/2017/11/26/tesla-se ... sentation/
Verkar rimligt att detta även gäller anpassning för högre vikt.He also addressed development work to adapt the Tesla Semi design to European trucking regulations, which is apparently in the work, but it doesn’t sound like they have all the solutions yet.
The exec expects that the Tesla Semi cost of operation advantage should be even greater in Europe than in the US due to the higher cost of diesel.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd