Chips på flaket

Här diskuterar vi om Teslas stora lastbil

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5969
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Chips på flaket

Inlägg av Remuz »

Resonemanget bygger väl på att man tror att dragbilen är runt 4t tyngre än motsvarande diesel. Då får man lasta 4t mindre eftersom man räknar totalvikt. Då kan man bara lasta lätta saker, anser Scania, men resten av världen fattar att det handlar om mindre skillnad och att få kör maxat.

Blir jobbigt för arla som kör sina bilar halvfulla eftersom yoghurt, juice och mjölk är löjligt tungt
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Chips på flaket

Inlägg av Laban »

Remuz skrev:
...men resten av världen fattar att det handlar om mindre skillnad och att få kör maxat.
http://bengthedlund.se/0607/Miljon_last ... ersson.pdf
Enligt statistiken är idag lastutnyttjandet mycket högre volymmässigt än viktmässigt, vilket också antas tidigare i rapporten. En undersökning visade att 1998 uppgick nyttjandegraden viktmässigt till 59,5 % och volymmässigt till 81,0 %. Nyttjandegraden varierar dock kraftigt mellan olika varukategorier (www.vv.se).
Kontentan är väl i så fall att det inte gör speciellt mycket om Teslas Semi väger lite mer än motsvarande fossilare.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5969
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Chips på flaket

Inlägg av Remuz »

Spot on Laban. Dock har jag kört juice från fabriken i Alingsås och bytt mot yoghurt och mjölk i Göteborg. Då var man halvfull, dessutom gick det i 15km/h upp för backen efter Partille :)
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Chips på flaket

Inlägg av Laban »

Hur var dessa laster viktmässigt ? Om det nu inte var du som var halvfull förstås :-)
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Chips på flaket

Inlägg av mati »

Laban skrev:
Hur var dessa laster viktmässigt ? Om det nu inte var du som var halvfull förstås :-)
Läser man dagens nyhetsartikel så förstår man att även förarens vikt kan utgöra en rejäl del av den totala lasten. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Chips på flaket

Inlägg av Kulingen »

Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
JFAH
Inlägg: 491
Blev medlem: 31 jul 2014 22:04

Re: Chips på flaket

Inlägg av JFAH »

För ungefär tre år sedan satte jag ihop ett litet excel blad där jag räknade på batteristorlek för lastbilar. Det tog hänsyn till lastvikt, tomvikt, rullmotstånd och vindmotstånd. Siffror inhämtades från vägverket, nokias whitepaper om rullmotstånd mm. Jag försökte i görligaste mån kontrollera resultaten mot uppgivna snittförbrukningar från scania och volvo (för att kolla att jag inte låg helt off). Viktspannet var mellan 36 ton upp till 105 ton, och cd från 0,5 (vilket var det jag trodde man som bäst kunde uppnå) till 0,9. Jag räknade också lite konservativt.

Min förbrukningssiffror varierade mellan 12kwh/mil upp till 25kwh/mil. Vikten gav bara marginellt med tillskott, vindmotståndet däremot gav rejäla diffar. Det är som sagt inte vikten som är problemet, det är vindmotståndet, också på ett ekipage om 105 ton... Vid tillfället räknade jag konservativt på 200wh/kg och 40 mils räckvidd för att klara viloreglerna.Med dagens best of breed bör man ligga om inte på så väldigt nära 300wh/kg vilket påverkar ekvationen ganska mycket faktiskt.

Jag kan glatt konstatera att jag hamnade ganska nära teslas siffror och känner att jag har hyggligt torrt på fötterna när jag säger att de här konceptet funkar alldeles utmärkt i europa. Däremot kan man fråga sig om bilen ifråga är dimensionerad för de större tyngderna, men det är en helt annan fråga. Bromsar och ramar mm måste tåla betydligt större påkänningarEnergimässigt och batteri mässigt så kommer det här konceptet funka, det säger i vart fall mina siffror :-). Siffror som faktiskt blivit vidimerade av tesla själva verkar det som.

En annan sak också; Öl och läsk är tungt. Mycket tungt. En container fylld med öl och läsk är essentiellt fylld med vatten. Containern har invändig volym ~30m3 och det blir alltså, vid säg 80% fyllnad omkring 26+container vikt. bryggar bilar är sällan begränsade av sin volym utan av vikt...
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Chips på flaket

Inlägg av Laban »

JFAH skrev:
Jag kan glatt konstatera att jag hamnade ganska nära teslas siffror och känner att jag har hyggligt torrt på fötterna när jag säger att de här konceptet funkar alldeles utmärkt i europa.
Det verkar rimligt. Bränslet är dyrare här än i USA så det som fungerar där borde per automatik fungera ännu bättre här. Även om man eventuellt måste dimensionera prylarna lite annorlunda.

Som ex kan man ta bränslekostnad kontra andra utgifter:

https://www.scania.com/se/sv/home/produ ... onomy.html
Bränslet står för över 50 procent av kostnaderna för ett åkeri.
USA:

https://www.thetruckersreport.com/infog ... -trucking/

39% av den totala kostnaden.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
JFAH
Inlägg: 491
Blev medlem: 31 jul 2014 22:04

Re: Chips på flaket

Inlägg av JFAH »

Vattenfall industriavtal (150kkwh/år - 2 gigawatth/år) ligger på 30 öre/kwh. Det ger en milkostnad på 3,60. Svenska diesel priser ~14 spänn, villket ger (4,5*14= 63 kr/milen). 4.5 kom från ett autobahn test 2 år sedan där man jämförde långdistans förbrukning och nådde detta snittvärde. Även om det tillkommer anslutnings kostnader och annat finns det _gott_ om utrymme att spela på innan man kommer upp i några 60 kronor milen på el.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Chips på flaket

Inlägg av 12man »

Legato skrev:
Fy fan vad bra comeback, kunde ju inte bli bättre. världens näst största chipstillverkare (tror jag efter Lay's) är på tåget. Givetvis en kund Scania hade älskat. Ödets ironi och ett tecken på hur Tesla kommer äga även denna marknad om tio år.
Lay's = Fritolays = PepsiCo
ms 76132 "Eleamore"
Verdi

Re: Chips på flaket

Inlägg av Verdi »

vigge50 skrev:
Dock ska man tänka på detta med lite mer öppna ögon, i USA är maxlasten för en lastbil 36 ton och i norden 64 ton, det är en väldigt stor skillnad. Nu vet jag varken vad en fossil lastbil eller Teslas lastbil väger utan last men de 28 ton det skiljer är en hel del. I USA kan den nog bli väldigt konkurrenskraftig men frågan är hur det blir här i norden.
Fast det är väl ingen som kör timmer och annat supertungt med en semi-dragare?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19560
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Chips på flaket

Inlägg av Bjelke »

Verdi skrev:
vigge50 skrev:
Dock ska man tänka på detta med lite mer öppna ögon, i USA är maxlasten för en lastbil 36 ton och i norden 64 ton, det är en väldigt stor skillnad. Nu vet jag varken vad en fossil lastbil eller Teslas lastbil väger utan last men de 28 ton det skiljer är en hel del. I USA kan den nog bli väldigt konkurrenskraftig men frågan är hur det blir här i norden.
Fast det är väl ingen som kör timmer och annat supertungt med en semi-dragare?
Det är ett litet fåtal som gör det bara... några som kör telefon/kraftlednings-stolpar och en del maskintrailers tex
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5969
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Chips på flaket

Inlägg av Remuz »

Kan man vara säker på att den inte blir godkänd för mer i EU?
P85D svart/svart med gratis SuC
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Chips på flaket

Inlägg av vigge50 »

Remuz skrev:
Kan man vara säker på att den inte blir godkänd för mer i EU?
Nä, förhoppningsvis så var den presentationen och informationen på hemsidan anpassad för den amerikanska marknaden och vi får högre siffror i Europa men det får vi nog bara se som en bonus och inget vi kan ta för givet.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7319
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Chips på flaket

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag har nu postat en påse chips till Nils-Gunnar Vågstedt på Scania som gjorde uttalandet, med en kopia av artikeln och julönskningar från Tesla Club Sweden ;)

Jag hoppas han har humor. Och gillar chips med julost-smak.
Användarvisningsbild
Nikke
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 07 jan 2017 18:28
Ort: Malmö

Re: Chips på flaket

Inlägg av Nikke »

Hahaha


Sent from my iPhone using Tapatalk
Model S (2023)
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 970
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Chips på flaket

Inlägg av Toja »




Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Chips på flaket

Inlägg av Jerker »

:lol: :lol: :lol:
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Chips på flaket

Inlägg av e5m1r »

Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Chips på flaket

Inlägg av Leo »

Vattenfalls industriavtal är nog ex moms och bör då kanske jämföras med åkeriernas drivmedelspriser efter rabatt och ex moms. De ligger kanske på 10kr ex moms då diesel ofta i perioder historiskt haft rabatter på långt över 1 kr.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19560
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Chips på flaket

Inlägg av Bjelke »

TiborBlomhall skrev:
Jag har nu postat en påse chips till Nils-Gunnar Vågstedt på Scania som gjorde uttalandet, med en kopia av artikeln och julönskningar från Tesla Club Sweden ;)

Jag hoppas han har humor. Och gillar chips med julost-smak.
Svinbra idé!! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Chips på flaket

Inlägg av Teslaspolen »

Haha, hoppas den kommer fram hel och inte i småsmulor bara. :lol:
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2331
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Chips på flaket

Inlägg av mans71 »

Jättekul!
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare
Inlägg: 559
Blev medlem: 24 aug 2017 10:29

Re: Chips på flaket

Inlägg av OlleBack »

Haha kanon!
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Chips på flaket

Inlägg av Laban »

vigge50 skrev:
Nä, förhoppningsvis så var den presentationen och informationen på hemsidan anpassad för den amerikanska marknaden och vi får högre siffror i Europa men det får vi nog bara se som en bonus och inget vi kan ta för givet.
De kommer att anpassa lastbilen för Europa:

https://electrek.co/2017/11/26/tesla-se ... sentation/
He also addressed development work to adapt the Tesla Semi design to European trucking regulations, which is apparently in the work, but it doesn’t sound like they have all the solutions yet.
The exec expects that the Tesla Semi cost of operation advantage should be even greater in Europe than in the US due to the higher cost of diesel.
Verkar rimligt att detta även gäller anpassning för högre vikt.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Skriv svar