Chips på flaket

Här diskuterar vi om Teslas stora lastbil

Moderator: Redaktion

rmokvist
Inlägg: 115
Blev medlem: 05 okt 2016 11:22
Ort: Karlskrona

Re: Chips på flaket

Inlägg av rmokvist »

Nu vet jag inte var dom stoppar dessa 200kWh men kan inte påstå att jag tycker det är särskilt imponerande egentligen. Visst ska man få plats med 4 pers (nätt och jämt) men det lär inte vara mängder med plats, det är ju trots allt en tvåsitsig sportbil vi snackar om så de lär väl offrat potentiellt "lastutrymme" till batterier istället för just mer lastutrymme eftersom det inte är målet med bilen. Detsamma gäller extra sittplatser, poängen är inte att det ska vara en familjebil och då kan man skippa att försöka göra 5 bekväma sittplatser och stoppa in mer batterier.

Ska tilläggas att Elon även sagt för länge sedan att de visst skulle kunna göra en bil som kan köra 100 mil på en laddning. Det är bara att skippa bagageutrymmet eller några sittplatser så är det löst, men vem vill ha en sån bil?

Elon är mycket men inte en lögnare. Tidsoptimist, ja, men inte lögnare. Sen kan hans beräkningar vara optimistiska eller i klass med NEDC-körcykeln ibland men ska man jämföra med andra tillverkare och/eller ägare så är ju han långt ifrån dom vad gäller vilseledande information och ibland rena lögner i deras marknadsföring. På tal om marknadsföring, undra när Tesla ska börja annonsera :)
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Chips på flaket

Inlägg av vigge50 »

rmokvist skrev:
Nu vet jag inte var dom stoppar dessa 200kWh men kan inte påstå att jag tycker det är särskilt imponerande egentligen. Visst ska man få plats med 4 pers (nätt och jämt) men det lär inte vara mängder med plats, det är ju trots allt en tvåsitsig sportbil vi snackar om så de lär väl offrat potentiellt "lastutrymme" till batterier istället för just mer lastutrymme eftersom det inte är målet med bilen. Detsamma gäller extra sittplatser, poängen är inte att det ska vara en familjebil och då kan man skippa att försöka göra 5 bekväma sittplatser och stoppa in mer batterier.

Ska tilläggas att Elon även sagt för länge sedan att de visst skulle kunna göra en bil som kan köra 100 mil på en laddning. Det är bara att skippa bagageutrymmet eller några sittplatser så är det löst, men vem vill ha en sån bil?

Elon är mycket men inte en lögnare. Tidsoptimist, ja, men inte lögnare. Sen kan hans beräkningar vara optimistiska eller i klass med NEDC-körcykeln ibland men ska man jämföra med andra tillverkare och/eller ägare så är ju han långt ifrån dom vad gäller vilseledande information och ibland rena lögner i deras marknadsföring. På tal om marknadsföring, undra när Tesla ska börja annonsera :)
När det kommer till sittplatser så håller jag med, de två baksätena verkade inte ha jättemycket utrymme men när det kommer till bagageutrymme så sa Elon att den skulle ha gott om utrymme, hur bra detta stämmer återstår dock att se.

Nu sa han inte bara 100 mils räckvidd utan 100 mils räckvidd vid highway speed och om den har dubbelt så stor batteri som en Model S 100D, är betydligt mindre och har synkrona motorer så bör den komma mer än dubbla sträckan men frågan är vad Elon menar med just "highway speed", det är ju inte garanterat 120 km/h precis.
JFAH
Inlägg: 491
Blev medlem: 31 jul 2014 22:04

Re: Chips på flaket

Inlägg av JFAH »

Laban skrev:
Det finns en hel del beräkningar, en del gjorda av medlemmar på detta forum, som indikerar att Semin är fullt möjlig även med nuvarande batteriteknologi. Då tänker jag på kapacitet på batteri kontra vikt. Laddmässigt + prestanda behöver vi inte räkna på, där kan vi ta befintliga bilmodeller som utgångspunkt. JB nämnde också att det är lägre krav på Semin om man ser till drivlinan, dvs, lägre effektuttag sett till antalet kWh jämfört med deras bilmodeller.

Att då befintliga tillverkare börjar prata om fysiska lagar gör att man blir lite orolig för dem.
Åtminstone undertecknad har räkna på det. Och mina beräkningar låg i linje med vad Elon presenterade (och då gjorde jag beräkningarna för flera år sedan). Men vad är mer viktigt; DHL mf. har ju faktiskt fått testa prototyperna och konfirmerat riktigheten i merparten av uppgifterna. Jag ser inte riktigt vilka fysikaliska grundlagar de skulle bryta mot. Så daimler får gärna förklara vad de menar... Det luktar väldigt mycket av avund i deras uttalande.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Chips på flaket

Inlägg av LarsL »

Funkar tydligen till att dra batterier också.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Chips på flaket

Inlägg av bonath »

Inga täckta bakhjul?
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Chips på flaket

Inlägg av Geni87 »

bonath skrev:
Inga täckta bakhjul?
Även lite halvdan passform mellan hytt och släp för att "drive like bullets" som Elon uttryckte det. :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Chips på flaket

Inlägg av Jerker »

Detta är verkligen imponerande! Även om det bara vore chips på flaket så finns det ingen dieselstånk som skulle komma iväg så här snabbt:

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Chips på flaket

Inlägg av Bjelke »

Ja det ser onekligen ganska overkligt ut när man ser klipp på hur den accelererar iväg! :)
Undrar hur många trafiksituationer som blir bättre tack vare just detta?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Chips på flaket

Inlägg av StefL »

Bjelke skrev:
Undrar hur många trafiksituationer som blir bättre tack vare just detta?
Det lär iaf kunna förbättra situationen vid den nya trafikplatsen vid Rosersberg där man gjort alldeles för korta påfarter för att långtradarna som kommer från den nya kombiterminalen ska hinna accelerera. Innan jag fått veta om den designmissen fattade jag inte varför det alltid blir köer på motorvägen där...
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Ric
Inlägg: 242
Blev medlem: 06 jan 2017 09:24

Re: Chips på flaket

Inlägg av Ric »

Och däcktillverkarna kommer jubla.
Skriv svar