SUPERTANKERS

Här diskuterar vi om Teslas stora lastbil

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: SUPERTANKERS

Inlägg av Laban »

LarsL skrev:
Personligen struntar jag fullständigt i vad andra kör. Så där tänker jag precis lika. Däremot kan jag visa att en elbil är bättre på många olika sätt jämfört med en fossilbil, tex 80% mot 20% effektivitet.
https://academic.oup.com/ajcn/article/78/3/660S/4690010
The amount of grains fed to US livestock is sufficient to feed about 840 million people who follow a plant-based diet (7).
Det här är väl ungefär samma förhållande som i ditt exempel med elbil vs fossilbil.

Jag är inte vegetarian ska jag väl tillägga, men jag/familjen när en tanke om att äta mer vegetarisk mat. Det blir exempelvis en linsbaserad "köttfärssås" och spaghetti till middag :-)
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: SUPERTANKERS

Inlägg av LarsL »

... jag bor inte i USA.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: SUPERTANKERS

Inlägg av Jerker »

lator skrev:
Jerker skrev:
LarsL skrev:
Det gjorde vi ju förr. Då var det rotfrukter som fällde halva året. Nu går det väl knappt sälja potatis längre?
Men vi åt inte enbart grönsaker. Ja, kanske de som var oändligt fattiga. Men roligt var det hur som helst inte och betvivlar att nån idag skulle orka äta bara såna grönsaker stor del av vintern. Om en vegan vara lika noggrann med det miljövänliga för egen del som de är med det för andras del så kostar det på och är inte så enkelt.
Luktar det "Myter" här...? (Ja, jag är vegetarian...)
Nu vet jag inte vilken ambitionsnivå du ligger på vad gäller det miljövänliga i din kost. Jag syftar på dem som kritiserar mig för att min köttkost är en miljöbov. Då gäller de att de har sopat framför egen dörr först. Det har de som jag diskuterat med sällan gjort, visar det sig när de tvingas tänka efter. ;)
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: SUPERTANKERS

Inlägg av lator »

LarsL skrev:
Personligen struntar jag fullständigt i vad andra kör. Så där tänker jag precis lika. Däremot kan jag visa att en elbil är bättre på många olika sätt jämfört med en fossilbil, tex 80% mot 20% effektivitet.

Vi har nu stoppat bönoasta i våran skola efter att våra barn haft besvär med magen. Det tycker jag är ett stort framsteg! Bönpastan är importerad från långt borta och det ör vansinne att ersätta kött med sådant skit!
Se där skiljer vi oss åt. Jag struntar INTE i vad andra kör med för bränsle. Jag struntar heller inte i vad folk äter men jag försöker aldrig tvinga folk till något, jag bara påvisar fördelar och låter dem välja själva.

Bönpasta vet jag inte ens vad det är, speciellt inte importerad... Vi kan utan problem odla våra egna baljväxter här i Sverige.

Men nu kanske det är dags att återgå till ursprungstanken med denna tråd: SUPERTANKERS! (inte containerskepp ;-))
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: SUPERTANKERS

Inlägg av LarsL »

Orsaken att vi kom in på mat är att ”folk” tror det är bättre att skeppa mat från utlandet istället för att äta det vi kan producera i Sverige. Vi köper bönor, vi köper ris... frukt och grönsaker från runt om i världen. Dessa transporter leder till enorma utsläpp, som visats tidigare. Detta samtidigt som vi förkastar kött som odlas på mark som inte kan användas till något annat än köttproduktion. Det går inte att odla bönor på den marken som djuren betar på.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: SUPERTANKERS

Inlägg av Laban »

LarsL skrev:
Orsaken att vi kom in på mat är att ”folk” tror det är bättre att skeppa mat från utlandet istället för att äta det vi kan producera i Sverige. Vi köper bönor, vi köper ris... frukt och grönsaker från runt om i världen. Dessa transporter leder till enorma utsläpp, som visats tidigare. Detta samtidigt som vi förkastar kött som odlas på mark som inte kan användas till något annat än köttproduktion. Det går inte att odla bönor på den marken som djuren betar på.
En stor del av det spannmål som produceras i Sverige är väl också bara användbart för djuruppfödning har jag för mig. Så det är inte svart eller vitt. Men man får inte glömma att en stor del av våran köttkonsumtion är importerad:

http://www.svensktkott.se/om-kott/stall ... mporterat/
Av det kött som fanns till försäljning i Sverige 2012 var ungefär 48% av nötköttet, 32% av grisköttet och 65% av lammköttet importerat.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: SUPERTANKERS

Inlägg av LarsL »

Det är ju det som är felet! Vi importerar och tror att vi är miljövänliga när vi har lokalproducerad mat som inte behöver transporteras.
Ja, mycket av det vi odlar i Sverige kan bara användas som djurfoder vilket också gynnar åsikten att äta lokalproducerat kött.
Användarvisningsbild
FreddeB
Teslaägare
Inlägg: 46
Blev medlem: 25 jul 2016 15:20

Re: SUPERTANKERS

Inlägg av FreddeB »

Rätt ska vara rätt. De här bönorna (soja) som importeras från andra sidan jordklotet är ju till djurfoder. Blir konstigt att påstå att kött som föds upp på importerat foder då är lokalproducerat. Majoriteten av soja som produceras för att ätas av människor i Sverige produceras i Europa idag.
T ex Lantmännen jobbar på att få ner beroendet av importerad soja till djurfoder men oklart hur långt man har kommit i det arbetet idag.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: SUPERTANKERS

Inlägg av Remuz »

Tror nästan detta är offtopicrekord, men det finns många fina trådar som kandiderar till den titeln :)

Om bränslet kan skickas i en tråd istället för i en tankbil (eller båt) måste effektiviteten öka.

Hade en märklig diskussion på jobbet där en kollega tyckte att elbilens miljöpåverkan ska räkna med elnätets uppbyggnad. Lite som att räkna med vägen som tankbilen kör på... när jag sedan förklarade att även bensinstationer använder el så förklarade han att dom kunde använda dieselgenerator. Ungefär där gav jag upp...
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: SUPERTANKERS

Inlägg av lator »

Remuz skrev:
Tror nästan detta är offtopicrekord, men det finns många fina trådar som kandiderar till den titeln :)

Om bränslet kan skickas i en tråd istället för i en tankbil (eller båt) måste effektiviteten öka.

Hade en märklig diskussion på jobbet där en kollega tyckte att elbilens miljöpåverkan ska räkna med elnätets uppbyggnad. Lite som att räkna med vägen som tankbilen kör på... när jag sedan förklarade att även bensinstationer använder el så förklarade han att dom kunde använda dieselgenerator. Ungefär där gav jag upp...
I rest my case! :lol:
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: SUPERTANKERS

Inlägg av taliz »

Emma Maersk är ingen supertanker, utan ett containerfartyg..

Men på tal om supertankers så vill jag minnas att, förutom att de bränner enorma mängder bunkerolja, så släpper de också ut enorma mängder via avdunstning.
Oljetankarna har ju ventiler och genom dem ventileras miljontals ton av otrevligheter... har för mig bara just avdunstningen är lika mycket eller mer än alla världens bilar..


Sent from my iPad using Tapatalk
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: SUPERTANKERS

Inlägg av Laban »

Eldrivna containerfartyg för korta sträckor kommer nu (ex https://cleantechnica.com/2018/01/13/du ... ge-europe/) men vad skulle krävas för att köra Shanghai - Rotterdam:
Screen Shot 2018-03-18 at 16.12.33.png
Det känns som att det kommer dröja väldigt länge innan batterierna är på den nivå som krävs för denna typ av rutter. Är väl bara köra mer lokalproducerat överlag kanske. Alternativt fraktvarianten av hyperloop.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: SUPERTANKERS

Inlägg av Teslaspolen »

Hyperloopa allt under havet? Autonoma, elektriska fartyg som går och fyller på sig själva på laddatationer?

Fråga Elon, någon. Han brukar ha lösningar på omöjliga problem.
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: SUPERTANKERS

Inlägg av Vasp »

På långa sträckor är det nog bättre om man kör på LNG. Eldrift gör sig nog bäst på kortare avstånd. Färjetrafiken på Östersjön kan man nog inom inte allt för många år ställa om till Eldrift. De går ju en bestånd rutt och ligger i hamn rätt så länge mellan varven. Typ färjan till Tallin och så.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6504
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: SUPERTANKERS

Inlägg av Tars »

Remuz skrev:
Tror nästan detta är offtopicrekord, men det finns många fina trådar som kandiderar till den titeln :)

Om bränslet kan skickas i en tråd istället för i en tankbil (eller båt) måste effektiviteten öka.

Hade en märklig diskussion på jobbet där en kollega tyckte att elbilens miljöpåverkan ska räkna med elnätets uppbyggnad. Lite som att räkna med vägen som tankbilen kör på... när jag sedan förklarade att även bensinstationer använder el så förklarade han att dom kunde använda dieselgenerator. Ungefär där gav jag upp...
Jag garvar ihjäl mig! Bild
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Jerka
Inlägg: 933
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: SUPERTANKERS

Inlägg av Jerka »

Undrar om solpaneler kan vara en grej? Så stora fartyg måste ju ha helt enorm takyta så att säga. Men det räcker nog ändå inte.

Har också läst idéer om jättestora fallskärmar/drakar som kan utnyttja passadvindarna. Vanliga segel borde också kunna ge en viss skjuts ute på öppet hav.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: SUPERTANKERS

Inlägg av 12man »

Hyperloop.. men redan ett vanligt tåg halverar frakttiden Kina<->EU från 45 dagar till 21 och de är ju redan möjliga att elektrifiera, båtar är otroligt långsamma, el eller inte, Kina satsar på tågförbindelser till EU, gäller bara att få retur gods men med kineser som smak på mat från oss så
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: SUPERTANKERS

Inlägg av frippe »

12man skrev:
Hyperloop.. men redan ett vanligt tåg halverar frakttiden Kina<->EU från 45 dagar till 21 och de är ju redan möjliga att elektrifiera, båtar är otroligt långsamma, el eller inte, Kina satsar på tågförbindelser till EU, gäller bara att få retur gods men med kineser som smak på mat från oss så
Fast med tanke på att ett containerfartyg flyttar 12-18 tusen containrar så blir det väldigt många tåg för bara ett fartyg. Och då har Maersk 31 st när serien av Triple E klass är fädiglevererade. Lägg till alla andra rederier så märker du snabbt att alternativet till fartyg är omöjligt att fungera.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: SUPERTANKERS

Inlägg av Laban »

frippe skrev:
Fast med tanke på att ett containerfartyg flyttar 12-18 tusen containrar så blir det väldigt många tåg för bara ett fartyg. Och då har Maersk 31 st när serien av Triple E klass är fädiglevererade. Lägg till alla andra rederier så märker du snabbt att alternativet till fartyg är omöjligt att fungera.
Vad var det Gunde sa, ingenting är omöjligt. Jag tänker mig en kombination av flera åtgärder, till att börja med höja kraven vad gäller utsläpp från båtarna. Det 12man nämnde om tågtrafik är också intressant:

https://www.economist.com/news/business ... ween-china
How worried should shipping firms and airlines be? Kazakhstan’s national rail company, KTZ, says it will have capacity for 1.7m containers to pass through the country between Europe and China each year by 2020; that is a tenth of the volume currently carried by sea and air between the two. In the longer term, a full modernisation of the existing main three rail routes from China to Europe could produce 3m containers a year in capacity.
Med existerande rutter/räls (moderniserade) kan man alltså nå 1/5-1/6 av den volym som idag skickas via båt/flyg. Det låter inte helt omöjligt att bygga ut tågtrafiken för att klara 5x dagens volymer.

Förutom de potentiella fördelarna miljömässigt så har det förstås stora fördelar när det gäller de typer av gods där snabb frakt är av vikt, ex elektronik:
Western firms have been keen to embrace rail freight because it helps them to lower costs, says Ronald Kleijwegt, an expert on the industry. In the case of high-tech electronics, for example, which consumers like to receive quickly, making them on China’s coast and air-freighting them to Europe is extremely pricey.
Att Kina gör denna satsning har också att göra med att man vill fördela den ekonomiska tillväxten i landet, få den tillverkande industrin att flytta ut till främst den fattigare västra delen av landet.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: SUPERTANKERS

Inlägg av frippe »

Laban skrev:
frippe skrev:
Fast med tanke på att ett containerfartyg flyttar 12-18 tusen containrar så blir det väldigt många tåg för bara ett fartyg. Och då har Maersk 31 st när serien av Triple E klass är fädiglevererade. Lägg till alla andra rederier så märker du snabbt att alternativet till fartyg är omöjligt att fungera.
Vad var det Gunde sa, ingenting är omöjligt. Jag tänker mig en kombination av flera åtgärder, till att börja med höja kraven vad gäller utsläpp från båtarna. Det 12man nämnde om tågtrafik är också intressant:

https://www.economist.com/news/business ... ween-china
How worried should shipping firms and airlines be? Kazakhstan’s national rail company, KTZ, says it will have capacity for 1.7m containers to pass through the country between Europe and China each year by 2020; that is a tenth of the volume currently carried by sea and air between the two. In the longer term, a full modernisation of the existing main three rail routes from China to Europe could produce 3m containers a year in capacity.
Med existerande rutter/räls (moderniserade) kan man alltså nå 1/5-1/6 av den volym som idag skickas via båt/flyg. Det låter inte helt omöjligt att bygga ut tågtrafiken för att klara 5x dagens volymer.

Förutom de potentiella fördelarna miljömässigt så har det förstås stora fördelar när det gäller de typer av gods där snabb frakt är av vikt, ex elektronik:
Western firms have been keen to embrace rail freight because it helps them to lower costs, says Ronald Kleijwegt, an expert on the industry. In the case of high-tech electronics, for example, which consumers like to receive quickly, making them on China’s coast and air-freighting them to Europe is extremely pricey.
Att Kina gör denna satsning har också att göra med att man vill fördela den ekonomiska tillväxten i landet, få den tillverkande industrin att flytta ut till främst den fattigare västra delen av landet.
Nu kan man nog gå i polemik hur mycket som helst. T.ex. att:
For one thing, China plans to stop handing out government subsidies for additional rail-freight capacity from 2020, which will slow the network’s expansion.
Enligt den källan du länkade till.

Och, det är nog flyget som kan vara den som ska oroa sig, sjöfarten har fortfarande övertaget och bl.a. utsläppsmässigt:
"While shifting air cargo to rail will certainly cut emissions, container shipping will continue to command a significant carbon advantage over transcontinental rail, particularly now that most vessels are slow steaming to save fuel."
http://www.bbc.com/news/business-38654176

Men att bara klippa flygfrakten mellan Kina och Europa gör kalasbra saker för miljön. Att kunna köpa små skitsaker i Kina och få dem flygtransporterade hit i egna paket är definitivt inget positivt för miljön. Varken ur transporthänsyn som med tanke på varje paket och dess embalage.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: SUPERTANKERS

Inlägg av Laban »

frippe skrev:
Och, det är nog flyget som kan vara den som ska oroa sig, sjöfarten har fortfarande övertaget och bl.a. utsläppsmässigt:
"While shifting air cargo to rail will certainly cut emissions, container shipping will continue to command a significant carbon advantage over transcontinental rail, particularly now that most vessels are slow steaming to save fuel."
http://www.bbc.com/news/business-38654176
Men långsiktigt bör det vara fördelar för tåget genom elektrifiering, sol/vindkraft. Sen händer det förstås saker på båtsidan också, "segel" ex:

https://edition.cnn.com/2015/01/16/tech ... index.html
Current international regulations cap sulfur content at 3.5% but this is expected to drop to 0.5% by 2020.
"This makes things quite dramatic," said Lade. "There are not many good solutions to this. At the moment they can wash the exhaust with scrubbers but on big ships this is very complex and very expensive.
"This is where the 'Vindskip' comes in -- due to the low fuel consumption it can run on LNG which means there is no sulfur at all."
Svavel är inte bra:
"The big problem with sulfur is that it acidifies the sea and this means that shrimps and crabs can't form their shells," said Lade, adding that acidification was impacting the entire marine ecosystem. "It's very bad. Something has to be done -- it can't go on this way."
Också värt att notera är att Kinas tre största exportvara är datorer, sändningsutrustning (tv..) samt telefoner:

https://atlas.media.mit.edu/en/profile/country/chn/

Alla dessa bör vara relevanta att skicka med tåg istället för flyg (kostnad, miljö) eller båt (frakttid).
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: SUPERTANKERS

Inlägg av 12man »

Trådstarten var ju? problem för supertankers när tesla semi slår igenom, och jag är definitivt ingen som håller mig till ämnet, men båttransport har förutom att det har varit billigt också kunnat undvika politiskt instabila/oönskade områden man kan ju hoppas att de minskar, men även att bulktransport som olja kol gas sand kalk ??? minskar (solpaneler en gång liksom)
Hur är det med båtars utsläpp, fular de som flyget med skattefritt bränsle(ja) och bara räknar utsläpp i ankomst och avgångsland och skiter i resten?

Kortsiktigt lär det väl bero på vem som har "bäst" lobbyister.

Olika varor olika transportsätt, hur många dagar tål t.ex. kläder från fjärranöstern allt görs ju nästan där.
Där har Indien 10-12 dagar upp på Kina, men tankar finns på kanal över Thailand näset som skulle kapa 6 dagar.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: SUPERTANKERS

Inlägg av Laban »

Ja ska man hålla sig helt till ämnet så är det väl Tesla semi vs båt som gäller. Volvo har som ex börjat skicka bilar från Kina med tåg:

https://www.transportnet.se/article/vie ... ill_europa
Varje dedikerat Volvo-tåg som trafikerar sträckan Daqing–Zeebrugge tar närmare 225 Volvo-bilar, som transporteras i specialkonstruerade containrar.
Vet inte om det skulle fungera att ersätta dessa med lastbilar ? Tesla hävdar ju billigare än tåg om man kör konvoj.

Mer här:

https://www.railfreight.com/corridors/2 ... rom-china/

982 mil. Blir några förarbyten under resans gång :-)

När man ser på sträckan som ska köras så undrar man om det ändå inte är bäst att helt enkelt köpa mer lokalproducerat.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: SUPERTANKERS

Inlägg av 12man »

Det där talesättet om att den går från där du inte är till dit du inte ska är ju värst för båtar och bäst för lastbilar med tåg däremellan
Intereuropa transport med båt är väl i princip dött? För annat än bulk?
ms 76132 "Eleamore"
Ric
Inlägg: 242
Blev medlem: 06 jan 2017 09:24

Re: SUPERTANKERS

Inlägg av Ric »

Laban skrev:
Eldrivna containerfartyg för korta sträckor kommer nu (ex https://cleantechnica.com/2018/01/13/du ... ge-europe/) men vad skulle krävas för att köra Shanghai - Rotterdam:
Screen Shot 2018-03-18 at 16.12.33.png
Det känns som att det kommer dröja väldigt länge innan batterierna är på den nivå som krävs för denna typ av rutter. Är väl bara köra mer lokalproducerat överlag kanske. Alternativt fraktvarianten av hyperloop.
Möjligt men väldigt dyrt samt lite längre frakttid. Det skulle behövas tätt med plattformar matade med undervattenskabel med elenergi för snabbladdning. Ungefär som Norge är på gång med elenergi till oljeplattformar fast längre avstånd.
Skriv svar