Sida 1 av 1

80 -> 100 mils räckvidd

Postat: 03 maj 2018 08:09
av Laban
https://electrek.co/2018/05/02/tesla-se ... elon-musk/

Tydligen har de testkörningar man har utfört visat att man kommer att nå närmare 100 mils räckvidd snarare än de initiala 80 milen man annonserade ut i eventet. Disruption...

Re: 80 -> 100 mils räckvidd

Postat: 03 maj 2018 08:24
av HelectriC
synd för Nikola som menar att Tesla Semi är så dålig att Nikola får dåligt rykte. Nu blir ju ryktet ändå sämre (men snarare för att man ändå mer ifrågasätter deras egen produkt) :lol:

Re: 80 -> 100 mils räckvidd

Postat: 07 maj 2018 08:12
av Laban
Ja det är pest eller kolera för Nikola.

Funderade på det här med räckvidd och eldrift vintertid. En lastbil borde rimligtvis inte påverkas lika mycket av klimatet eftersom energiåtgången för uppvärmning av hytten borde vara relativt liten, ungefär samma som för en personbil, om inte mindre ? Relativt då till energiåtgång för drift som är en faktor på 5-8x.

Så har man närmare 100 mils räckvidd i USA borde det fungera väldigt bra även med det europeiska regelverket med tyngre maxvikt samt vårat nordiska klimat.

Re: 80 -> 100 mils räckvidd

Postat: 07 maj 2018 08:16
av Baretta
Fast det är väl uppvärmingen av batteriet som är den stora energislukaren på vintern?

Re: 80 -> 100 mils räckvidd

Postat: 07 maj 2018 08:23
av Laban
Baretta skrev:
Fast det är väl uppvärmingen av batteriet som är den stora energislukaren på vintern?
Baserat på min Outlander PHEV så är det AC'n. Men även om batteriet är ett problem så borde Semin's batteri vara lättare att hålla varmt. Det är mer skyddat samt i flera lager, dvs mindre yta som exponeras/kWh.

Re: 80 -> 100 mils räckvidd

Postat: 07 maj 2018 09:21
av oscfor
Framförallt används ju mer energi vilket leder till mer värme och därmed enklare att hålla batterierna rätt tempererade.