Grundläggande krav på batteriet

Här diskuterar vi om Teslas stora lastbil

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Grundläggande krav på batteriet

Inlägg av LarsL »

Kanske kommer det nyheter på måndag?
Fältet ligger öppet så någon kommer göra det och det ganska snart. Om ingen etablerad tillverkare ställer upp kommer någon göra som DHL och bygga sina egna fordon.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Grundläggande krav på batteriet

Inlägg av Kalle »

200-300 miles pratas det om nu. Låter lite kort
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Grundläggande krav på batteriet

Inlägg av Svenssons »

Kalle skrev:
200-300 miles pratas det om nu. Låter lite kort
Håller med, misstänker att det är en ren gissning och att Tesla inte har nämnt något om räckvidd eller batteristorlek.

Visserligen så lär väl en lastbil inte köra mer än ca 6 timmar per dag utan möjlighet till laddning och med en snitthastighet på 70 km/h så blir det 420 km dvs ca 260 miles så 300 miles lär räcka för de flesta.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Hok
Inlägg: 365
Blev medlem: 13 jan 2015 17:37

Re: Grundläggande krav på batteriet

Inlägg av Hok »

En lastbil i USA håller knappast 70 km/h snarare 70 mph, åtminstone på större vägar.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Grundläggande krav på batteriet

Inlägg av Mickep »

Nu får man tänka att åkerierna kanske har mer muskler att acceptera att batteriet behöver bytas ut, pga av påfrestningen att laddas med hög effekt.
Då blir det genast rimligt då de flesta har depåer där laddning/byte av batteri kan ske. (det är oftast industriområden depåerna står och att höja säkringen bör inte vara omöjligt, (samtidigt som elen till industrin är lägre än för privatpersoner)
Därför så lutar jag mig mot att batterierna kommer kunna bytas ut, och att laddinfrastrukturen kommer finnas på befintliga lastningsställen. (tror det är bortkastat att ens försöka ladda dessa monster på vanliga eluttag) utan det är enorma laddhastigheter som det kommer handla om.
det som talar emot ekonomiskt är konkurrensen från öststater med regelvidriga arbetsvillkor och dumpade löner.(men självstyrande lastbilar eller konvojer testas nu på vägarna)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Grundläggande krav på batteriet

Inlägg av LarsL »

Tibor har ju räknat på det där. Det krävs en Supercharger som motsvarar en 8 stalls bilsupercharger. Så att ladda utmed vägarna är nemas-problemas... redan idag finns ju 40 stalls Supercharger tex.
Användarvisningsbild
OHt
Teslaägare
Inlägg: 69
Blev medlem: 09 nov 2017 19:36
Ort: Blidö

Re: Grundläggande krav på batteriet

Inlägg av OHt »

lite smått kritiska synpunkter, inte från mej, men ändå läsvärt:
https://www.bloomberg.com/news/articles ... -batteries
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Grundläggande krav på batteriet

Inlägg av Svenssons »

OHt skrev:
lite smått kritiska synpunkter, inte från mej, men ändå läsvärt:
https://www.bloomberg.com/news/articles ... -batteries
Har ännu inte detaljstuderat artikeln men det finns klara fel i antaganden där.
Ett exempel:
Split the difference, at 800 kWh, and it would mean a battery that weighs more than 10,000 pounds and costs more than $100,000—even before you build the truck around it.
Det finns idag kommersiella batterier med över 200 Wh/kg. Möjligt att Tesla har lyckats öka detta ännu mer och tror att de kan tillverka dessa batterier kommersiellt om ett par år men redan vid 200 Wh/kg så kommer ju 800 kWh väga 4 000 kg vilket är under 9 000 pounds, inte över 10 000 pounds. Priset på batterier är inget som följer fysikens lagar, ekonomi är ingen vetenskap. Vad Tesla kan tillverka batterier för vet vi inte så att säga att dessa måste kosta mer än $100 000 för annars bryter de mot batteriers lagar går inte göra.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Grundläggande krav på batteriet

Inlägg av LarsL »

Tror det går att sammanfatta i ”far beyond current industry standards for electric vehicles”, vilket alltså är Tesla... eller ör Tesla Industry Standard? :)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Grundläggande krav på batteriet

Inlägg av LarsL »

LarsL skrev:
Tror det går att sammanfatta i ”far beyond current industry standards for electric vehicles”, vilket alltså är Tesla... eller ör Tesla Industry Standard? :)


Någon som vet vad det lägsta priset per kWh som man kan uppnå med dagen Gigafactory? Alltså vad kostar råmaterialet?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Grundläggande krav på batteriet

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
Tror det går att sammanfatta i ”far beyond current industry standards for electric vehicles”, vilket alltså är Tesla... eller ör Tesla Industry Standard? :)
Jag snubblade också över just den meningen. Vad är industristandard då? En 24kWh Leaf som kan ladda 50kW ChaDeMo kanske? Det där typiska tänket "det går inte eftersom jag inte vet hur det skulle fungera i så fall" är tyvärr väldigt vanligt bland s k experter.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Grundläggande krav på batteriet

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:

Någon som vet vad det lägsta priset per kWh som man kan uppnå med dagen Gigafactory? Alltså vad kostar råmaterialet?
Det är nog inte särskilt lätt att svara på.

Här finns en utredning på vad för material som finns i battericeller:
https://www.researchgate.net/deref/http ... %2Flib-lca


Jag skulle gissa på att materialkostnaden i 1 kWh batteri är mellan $50-$75 idag men det är en rätt grov uppskattning. Vet inte exakt vad för material som finns i Teslas bilars batterier, vilka ämnen som köps in (Tesla köper troligen inte in ren litium t.ex.) och priserna varierar ibland rätt kraftigt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
elrevolt
Inlägg: 1
Blev medlem: 02 mar 2018 19:16

Re: Grundläggande krav på batteriet

Inlägg av elrevolt »

Med tanke på förbränningsmotorn låga verkningsgrad är det ett mysterium att eltekniken har dröjt. Men vilka krav ställs på batterierna med påkopplade trailers eller tex extraljus. Hur ser det ut för extraljus på tesla - för oss som bor på landet. Såg denna modell https://goo.gl/BKyeuG Kan man ens ha extraljus till elbilar?
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Grundläggande krav på batteriet

Inlägg av evilirish »

Ang. extraljus så finns det en tråd här om just detta: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?t=10137
Edit: Visserligen till en Tesla S/X, men konceptet är ju detsamma.
Skriv svar