Tesla Semi Truck

Här diskuterar vi om Teslas stora lastbil

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Tesla Semi Truck

Inlägg av Anders77 »

LarsL skrev:
Vad kostar en lastbilstransport per ton idag och hur mycket kostar den med Tesla Semi? Det är den enda fråga som behöver besvaras. Är Tesla billigare väljs de är de dyrare så väljs de inte. Det är som Elon säger helt digitalt. Det finns inte känslor och übermän som ska köra bullrande maskiner i timmar i sträck utan bara denna enkla fråga.
Absolut är det så. Därför jag var noga med att framhäva att Tibors uträkning som var baserad på Nikola Tesla inte fungerar som referens.

När en vanlig lastbil hanterar 3 gånger så mycket last sä måste kostnaden bli extremt mycket lägre.

Men om nu Tesla gör en som klarar vanliga behov 40-50 mil med 60 ton last så blir det intressant att räkna.
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Tesla Semi Truck

Inlägg av ellerstrom »

LarsL skrev:
Vad kostar en lastbilstransport per ton idag och hur mycket kostar den med Tesla Semi? Det är den enda fråga som behöver besvaras. Är Tesla billigare väljs de är de dyrare så väljs de inte. Det är som Elon säger helt digitalt. Det finns inte känslor och übermän som ska köra bullrande maskiner i timmar i sträck utan bara denna enkla fråga.
Jag håller med om att det är helt digitalt, men med en ytterligare variabel nämligen tid. Om batterilastbilarna bara är lite billigare men märkbart långsammare så kommer omställningen inte ske lika snabbt, dvs det kommer eventuellt inte att vara lönsamt utan ytterligare åtgärder såsom ändrade avgångs/ankomsttider, ändrade sorteringstider etc (som såklart skulle kunna innebära extra kostnader).

All frakt som går på lastbil är dessutom inte "långsamtransport" där man kan ha 2 eller flera dagars leveranstid totalt (inkl omsortering på olika terminaler). Om vi ponerar att en transport från Stockholm till Köpenhamn skulle ta 2 timmar extra för batterilastbilen så skulle till exempel en del (eller allt) av godset kanske missa leveransbilen ifrån Köpenhamn nästa dag (och då missar fraktbolaget sin service om leverans nästa dag).

Fraktbranschen kan vara både enkel (i fallet åkeri som hyr ut sina tjänster att köra enbart vissa sträckor delvis eller helt efter kundens önskemål) och komplex (stora fraktbolag såsom DHL, UPS, FedEx etc).
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla Semi Truck

Inlägg av LarsL »

Naturligtvis måste totalkostnaden räknas fram. Om det tar längre tid ja då ökar ju lönekostnaden tex. Om lastbilen tar mindre antal ton så ska kostnaden delas på färre och blir då högre per ton.
Eftersom Tesla och Elon satsar på ellastbilar så förutsätter jag att de lyckats hitta en modell där kostnaden per ton totalt sett blir lägre. Om de inte lyckas med det så är det ingen mening att ens presentera lastbilen, den blir poänglös.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Tesla Semi Truck

Inlägg av Laban »

Jag gillar att hålla det enkelt. Enligt min beräkning så sparar man ~30 kr milen i bränslekostnader med eldrift om man räknar på 4.5l/mil i förbrukning. Det blir förstås mindre med lättare lastbilar men då behövs det också mindre batterier.

En lastbil körs i genomsnitt 15 000 mil/år:

https://www.scania.com/group/en/personbilsjamforelser/

Då kan man nog räkna med att de som går längre sträckor körs längre än så. Jag har hört att det kan vara upp mot 30 000 mil.

Räknar vi på de genomsnittliga 15 000 milen/år så blir det en besparing på 450 000/år. Det summan har jag svårt att se att man ska förlora på den tid lastbilen laddas. Speciellt om man har så pass lång räckvidd som 40-60 mil där laddning bör kunna ske i samband med de obligatoriska pauserna och eventuellt 1-2 korta pauser förutom dessa.

Kvar återstår då kostnaden för batterierna. Men med sub 100$/kWh ser jag det inte heller som ett problem. Även med ganska stora marginaler på batterierna så bör man tjäna in den kostnaden på 2-4 år.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Tesla Semi Truck

Inlägg av Teslaspolen »

Jag kan ju säga så här också. Om Tesla ska släppa en lastbil har som med all säkerhet suttit och räknat in i det oändliga om hur det ska gå ihop. Dom kommer inte lägga åtskilliga miljoner på att utveckla något som inte kommer sälja. Det är garanterat.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Tesla Semi Truck

Inlägg av Laban »

Teslaspolen skrev:
Jag kan ju säga så här också. Om Tesla ska släppa en lastbil har som med all säkerhet suttit och räknat in i det oändliga om hur det ska gå ihop. Dom kommer inte lägga åtskilliga miljoner på att utveckla något som inte kommer sälja. Det är garanterat.
Från kvartalsrapporten:
And given your partnerships in the past, would you envision partnering with a manufacturer on that side of the business, or would this be more akin to your sort of go it alone strategy on the auto side?
Elon:
No, we'll manufacture that ourselves, and most of that semi is actually made out of Model 3 parts, by the way. It's actually using a bunch of Model 3 motors without revealing too much about the future of it, so we're able to use a very high volume vehicle, and then combine several motors to have -- I think it's actually going to have a very good gross margin like – that's just not something that the other -- it's like you can't do that with a traditional truck. So effectively that was just a very compelling product that has low unit cost.
Om jag ska vara ärlig så ser jag detta som nästan ännu mer intressant än Model 3.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Tesla Semi Truck

Inlägg av Laban »

Några mindre nyheter från aktieägarmötet:

Man har visat upp lastbilen för några av de stora aktörerna på marknaden, de gillade vad de såg. "Hur många kan vi köpa ?". De är också delaktiga när det gäller krav/detaljer.

Han nämnde också att det kan vara en bra ide att dyka upp på det eventet, de "kanske" ska visa upp något annat där också.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Tesla Semi Truck

Inlägg av Vasp »

jag är fortfarande skeptisk till att Tesla ska lyckad med att göra nånting praktiskt för långa transporter. Men jag hoppas att den blir riktigt bra och prisvärd så att mina släktingar som är i åkeribranschen skaffar in några stycken.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla Semi Truck

Inlägg av Svenssons »

Varför inte släp med hjälpmotor och batteripack? Tänk att köra summon på dessa också.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Tesla Semi Truck

Inlägg av bat »

Jag funderar på om Tesla kommer att ta större del av kakan än att "bara" leverera en el-lastbil till marknaden. Ett totalt integrerat transport-företag vore en intresseant tanke. Med autonoma bilar och eldrift skulle de kunna konkurrera extremt väl mot hela övriga transportmarknaden.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tesla Semi Truck

Inlägg av mati »

Vasp skrev:
jag är fortfarande skeptisk till att Tesla ska lyckad med att göra nånting praktiskt för långa transporter. Men jag hoppas att den blir riktigt bra och prisvärd så att mina släktingar som är i åkeribranschen skaffar in några stycken.
Jag träffar via jobbet ganska många lastbilsägare och -chaffisar. De flesta vill provköra min Tesla och blir såklart utan undantag alldeles lyriska när de får uppleva drivlinan. När de sen får höra att Tesla har en lastbil på gång blir de först skeptiska och sen får de lite högre puls. Tänk vilket lyft det skulle bli att inte behöva stå i dieselrök hela tiden. Och elmotorernas vrid måste vara rena drömmen i en lastbil. Istället för en massa växlar med komplicerade växellådor.
Hoppas den här lastbilen blir bra och går att betala, då blir den en succé.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Tesla Semi Truck

Inlägg av AGCF »

Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Tesla Semi Truck

Inlägg av Surfaren »

AGCF skrev:
Futuristiskt från 1983!
Bild
Känns fantastiskt värt med den formen på själva bilen när det sticker ut en vanlig container ovanför. :D
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Elbilisten
Inlägg: 455
Blev medlem: 11 sep 2015 21:38

Re: Tesla Semi Truck

Inlägg av Elbilisten »

Coolest ever! Här snackar vi "takbox". Hoppas ekipaget har sparats för framtiden.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Tesla Semi Truck

Inlägg av Jerker »

Jösses! Snacka om överhäng att ta hänsyn till i kurvorna! :shock:
Användarvisningsbild
Mats
Teslaägare
Inlägg: 388
Blev medlem: 09 maj 2015 07:40
Ort: Sollentuna

Re: Tesla Semi Truck

Inlägg av Mats »

Legoversion
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Tesla Semi Truck

Inlägg av Jerker »

Mats skrev:
Legoversion
:lol: :lol: :lol:
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7318
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Tesla Semi Truck

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag synar din Supercargo 2040 och höjer med TUM's Innotruck:



Inbyggd laddstation för elbilar!
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Tesla Semi Truck

Inlägg av Jerker »

Varför? :?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla Semi Truck

Inlägg av LarsL »

Jerker skrev:
Jösses! Snacka om överhäng att ta hänsyn till i kurvorna! :shock:
Inte så mycket värre än en buss.

Fördelen är ju att du vinner två meter i lastvolym.
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Tesla Semi Truck

Inlägg av AGCF »

Concorde har inspirerat? Eller Valkyrie.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Tesla Semi Truck

Inlägg av bylund »

LarsL skrev:
Jerker skrev:
Jösses! Snacka om överhäng att ta hänsyn till i kurvorna! :shock:
Inte så mycket värre än en buss.

Fördelen är ju att du vinner två meter i lastvolym.
Förutom att du inte gör det, då det är en max tillåten längd på lastdelen på 15,65 m i EU. Så det enda du vinner är att du får ett kortare ekipage.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Sabbe
Inlägg: 1318
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Tesla Semi Truck

Inlägg av Sabbe »

88B760F5-3E10-42C2-85A3-9959855CBCAF.jpeg
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Tesla Semi Truck

Inlägg av AGCF »

Oups :)
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tesla Semi Truck

Inlägg av Bjelke »

Det var som fan :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar