Tesla Semi Truck

Här diskuterar vi om Teslas stora lastbil

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Tesla Semi Truck

Inlägg av apkungen »

Den har ju definitivt nån form av fönsterruta fram iaf vilket lär betyda att den har en hytt och inte är helt självkörande. Ska bli intressant att se hur de löser energibiten. Läste något om nån som trodde på utbytbara batterier men det tror inte jag på, speciellt inte efter Elons uttalande "a mere 350kW". Jag tror att det har o göra mycket med nya lastbilarna och är de kommer få sjukt snabb laddning. Minst 600kWh batteri och 600kW laddning är vad som behövs tror jag.

Jag tror verkligen och hoppas något enormt är detta kommer att vara sjukt disruptive!
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tesla Semi Truck

Inlägg av mati »

apkungen skrev:
Jag tror verkligen och hoppas något enormt är detta kommer att vara sjukt disruptive!
Jag med. Tänk bara om alla dieselsotlok på vägarna byts ut mot eldrivna lastbilar. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Tesla Semi Truck

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
apkungen skrev:
Jag tror verkligen och hoppas något enormt är detta kommer att vara sjukt disruptive!
Jag med. Tänk bara om alla dieselsotlok på vägarna byts ut mot eldrivna lastbilar. :)
Ja, och tänk på att dessa tunga lastbilar inte bara smutsar ner med sina avgasutsläpp utan också med sin ljudnivå. En långtradare som ger full gas låter nåt fruktansvärt.

Så tänk när alla fordon är eldrivna, vi kommer att får tillbaka mycket av den ljudbild vi hade både i städer och på landsbygden på 1800-talet. När motorljuden är borta kommer man att fokusera mer på att få bort vindljud och däckljud. Läste för många år sedan hur mönster och text på däcksidorna genererar massor av ljud i höga hastigheter, för att ta ett exempel.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3278
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Tesla Semi Truck

Inlägg av Niklas Z »

Det har redan jobbats väldigt mycket på att reducera vind- och däckljud. I landsvägsfart är det dessa ljudkällor som dominerar över motorljud och så har det varit ganska länge.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Tesla Semi Truck

Inlägg av Jerker »

Niklas Z skrev:
Det har redan jobbats väldigt mycket på att reducera vind- och däckljud. I landsvägsfart är det dessa ljudkällor som dominerar över motorljud och så har det varit ganska länge.
Ja, så länge de bara ligger på plan mark (eller utförslut) och kör så är det inget högt motorljud, men så fort det blir det minsta uppför blir motorljudet genast mycket högt och dominerar. Tro mig, "jag har bott vid en landsväg...", eller rättare sagt E4:an som motorväg, så jag vet. Vi hade 100 meter fri sikt till motorvägen, och de dagar vinden låg på så kunde vi inte stå i trädgården och prata i normal samtalston, och det var just lastbilarnas motorljud som var värst. Det var en svag lutning där och de som kom från söder fick gasa.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tesla Semi Truck

Inlägg av Bjelke »

apkungen skrev:
Den har ju definitivt nån form av fönsterruta fram iaf vilket lär betyda att den har en hytt och inte är helt självkörande. Ska bli intressant att se hur de löser energibiten. Läste något om nån som trodde på utbytbara batterier men det tror inte jag på, speciellt inte efter Elons uttalande "a mere 350kW". Jag tror att det har o göra mycket med nya lastbilarna och är de kommer få sjukt snabb laddning. Minst 600kWh batteri och 600kW laddning är vad som behövs tror jag.

Jag tror verkligen och hoppas något enormt är detta kommer att vara sjukt disruptive!
Nästan så man skulle kunna skola om sig å köra tradare isf ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla Semi Truck

Inlägg av LarsL »

Bjelke skrev:
apkungen skrev:
Den har ju definitivt nån form av fönsterruta fram iaf vilket lär betyda att den har en hytt och inte är helt självkörande. Ska bli intressant att se hur de löser energibiten. Läste något om nån som trodde på utbytbara batterier men det tror inte jag på, speciellt inte efter Elons uttalande "a mere 350kW". Jag tror att det har o göra mycket med nya lastbilarna och är de kommer få sjukt snabb laddning. Minst 600kWh batteri och 600kW laddning är vad som behövs tror jag.

Jag tror verkligen och hoppas något enormt är detta kommer att vara sjukt disruptive!
Nästan så man skulle kunna skola om sig å köra tradare isf ;)
Det du kan göra om ingen annan gör det är att dra igång ett åkeri. Målet ska naturligtvis vara helt autonoma bilar.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Tesla Semi Truck

Inlägg av Kalle »

Här pratar han lite om den
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Tesla Semi Truck

Inlägg av Vasp »

Detta kommer med allra största säkerhet inte bli en "Long haul" lastbil. För Svenska regler kanske den kan funka. 45 min rast efter 4.5 timmars körande. Fast typ den gigantiska USA marknaden har betydligt friare regler. Generellt sett 11 timmars körtid och sen en dygnsvila på ett antal timmar. Med reservation för att reglerna skiljer sig lite mellan staterna. När den Svenska lastbilschauffören kan nöja sig med 40 mil riktig räckvidd(om laddnätverket är väl utbyggt) så behöver amerikanen i alla fall 80 riktiga mil.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla Semi Truck

Inlägg av LarsL »

Vasp skrev:
Detta kommer med allra största säkerhet inte bli en "Long haul" lastbil...
Varför tror du inte det? För det är ju exakt vad Elon Musk säger att det ska bli.
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Tesla Semi Truck

Inlägg av Vasp »

Behövs alldeles för mycket batteri för att få så pass lång räckvidd som behövs. 80-100 mil med riktig räckvidd (amerikanska marknaden).
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Tesla Semi Truck

Inlägg av Anders77 »

Vasp skrev:
Behövs alldeles för mycket batteri för att få så pass lång räckvidd som behövs. 80-100 mil med riktig räckvidd (amerikanska marknaden).

Ja pratar vi Amerikanska marknaden så är det som sagt totallaster på 78 ton. Samt de får köra enlig "hours of service" lagen som är federal i 11 timmar på en 14 timmars arbetsdag, sen måste de stå still i 10 timmar "sova". På en vecka kan en amerikansk lastbil vara på vägen 60-77 timmar, på 8 dagar kan de hinna med 70-88 timmar. Tar de sen paus i 2.5 dagar börjar veckan om på 0 igen.

Väldigt vanligt att man både i USA och Europa bryter mot pausreglerna på grund av att godset måste fram och de får mer betalt desto snabbare det är framme.

Så pauser är inte uppskattade.
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1734
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Tesla Semi Truck

Inlägg av Franz »

I USA får man maximalt köra i 8 timmar utan paus (minst 30 minuter).

Inte för att det är någon naturlag men jag har fått beskrivet av en kompis som jobbar på Volvo Lastvagnar att löner och bränsle står för ungefär 1/3 var av kostnaderna i Sverige. Lite justering behövs så klart för den amerikanska marknaden men en eldriven lastbil blir lönsam ifall något av följande scenarier uppfylls:

1: Bilens kostnad i inköp och service + kostnad för el är lägre än motsvarande (inkl diesel) för en diesellastbil förutsatt att bilen typiskt åker tillräckligt korta sträckor i taget och laddning kan ske under naturliga pauser såsom laddning, vila, toalettbesök etc.
2: Scenario 1 men extra stopp måste planeras in för laddning. Lönekostnaderna för den extra väntetiden understiger dock övrig besparing.
3: Extra kostnad kan tas för frakten för att den är miljövänlig.
Driver sajten Car.info
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Tesla Semi Truck

Inlägg av joel80 »

Anders77 skrev:

Så pauser är inte uppskattade.
Beror på vem du frågar.. :)
Som medtrafikant på vägarna med lastbilar här i Sverige uppskattar jag rätt mycket att chaffisar tar rast och förhoppningsvis sen är relativt utvilade bakom ratten på 50-tons fordon.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Tesla Semi Truck

Inlägg av Laban »

Den ska tydligen få x antal Model 3 motorer:

https://electrek.co/2017/05/03/tesla-se ... elon-musk/

Ska vi gissa på 4 motorer fördelat på två axlar. Här ser man den enorma fördelen med elmotorer. Kostnaden för dessa bör bli en bråkdel av kostnaden för dieselmotor + växellåda på "dagens" lastbilar.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Tesla Semi Truck

Inlägg av Jerker »

Laban skrev:
Den ska tydligen få x antal Model 3 motorer:

https://electrek.co/2017/05/03/tesla-se ... elon-musk/

Ska vi gissa på 4 motorer fördelat på två axlar. Här ser man den enorma fördelen med elmotorer. Kostnaden för dessa bör bli en bråkdel av kostnaden för dieselmotor + växellåda på "dagens" lastbilar.
...och att de använder model 3-komponenter gör att de kan få stora fördelar av massproduktion från start även för lastbilarna. Smart! Återigen en fördel för elbilskonceptet. Man skulle ju inte kunna stapla en massa små förbränningsmotorer på varandra för att få styrkan hos en stor.
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Tesla Semi Truck

Inlägg av Anders77 »

joel80 skrev:
Anders77 skrev:

Så pauser är inte uppskattade.
Beror på vem du frågar.. :)
Som medtrafikant på vägarna med lastbilar här i Sverige uppskattar jag rätt mycket att chaffisar tar rast och förhoppningsvis sen är relativt utvilade bakom ratten på 50-tons fordon.
Där håller jag med dig helt.
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Tesla Semi Truck

Inlägg av Anders77 »

Smart med M3 komponenter. Men fortfarande är de långt ifrån realistiska siffror för den tunga trafiken som står för den stora delen av utsläppen.
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Tesla Semi Truck

Inlägg av Gustafsson »

På en långtradare kan man dessutom få plats med rätt stor yta solceller på taket ( 50+ ) vilket borde kunna ge i runda slängar vadå ? 10 kW ? Räcker inte till för driften, men ger ett tillskott ändå.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Tesla Semi Truck

Inlägg av joel80 »

Tror det ökar vikten (och alltså minskar lastvikten) såpass att ingen skulle vilja ha det. Det skulle om du räknat rätt, kunna ge ungefär en mil i timmen då? Om det är fullt solljus.. Rakt uppifrån.
Under en stor del av året blir det bara extra vikt..
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1734
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Tesla Semi Truck

Inlägg av Franz »

Det är lätt att stirra sig blind på den svenska marknaden när man tänker på solceller. Över 90% av världens befolkning bor dock trots allt närmare ekvatorn än vi i Sverige gör så för de allra flesta har man inte lika utpräglat mörkare halvår som vi har. Ganska många har faktiskt det även så att solen står ganska högt på himmelen under dagtid. I Mexiko säljs det t.ex. nästan 4 gånger så många tunga lastbilar per år som i Sverige. Nu tror jag väl inte ändå att det är så aktuellt med solceller på lastbilar nu men förr eller senare kommer de väl ner i pris så pass att man likaväl kan klä all tillgänglig yta med dem. Vad gäller vikten är det ingen naturlag att solceller måste vara tunga. Det finns redan idag väldigt effektiva flexibla lättviktare att köpa
Bild
Driver sajten Car.info
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla Semi Truck

Inlägg av Svenssons »

Franz skrev:
Det är lätt att stirra sig blind på den svenska marknaden när man tänker på solceller. Över 90% av världens befolkning bor dock trots allt närmare ekvatorn än vi i Sverige gör så för de allra flesta har man inte lika utpräglat mörkare halvår som vi har. Ganska många har faktiskt det även så att solen står ganska högt på himmelen under dagtid. I Mexiko säljs det t.ex. nästan 4 gånger så många tunga lastbilar per år som i Sverige. Nu tror jag väl inte ändå att det är så aktuellt med solceller på lastbilar nu men förr eller senare kommer de väl ner i pris så pass att man likaväl kan klä all tillgänglig yta med dem. Vad gäller vikten är det ingen naturlag att solceller måste vara tunga. Det finns redan idag väldigt effektiva flexibla lättviktare att köpa
Bild
Klär du in ett lastbilssläp med solceller skulle du kanske under optimala förhållanden få drygt 5kW per släp (2,6 m * 10 m, 1 kW solinstrålning per kvm och 20% effektivitet). Det hjälper visserligen till men under en solig dag skulle du kanske få 20 kWh per släp om lastbilen aldrig var i skugga. Det är inte särskilt mycket i sammanhanget.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Fuelman
Teslaägare
Inlägg: 128
Blev medlem: 10 jan 2015 08:14

Re: Tesla Semi Truck

Inlägg av Fuelman »

Vasp skrev:
Behövs alldeles för mycket batteri för att få så pass lång räckvidd som behövs. 80-100 mil med riktig räckvidd (amerikanska marknaden).
Kan lösas genom intäktsmodell där man löpande swappar batterier. I stället för att bygga ny infrastruktur med snabbladdning m m så leasas batterierna och byts till fulladdade på några minuter i servicedepåer längs motorvägarna.

Jag tror lastbilstillverkarna m m satte kaffet ordentligt i halsen häromdagen...
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Tesla Semi Truck

Inlägg av Anders77 »

Fuelman skrev:
Vasp skrev:
Behövs alldeles för mycket batteri för att få så pass lång räckvidd som behövs. 80-100 mil med riktig räckvidd (amerikanska marknaden).
Kan lösas genom intäktsmodell där man löpande swappar batterier. I stället för att bygga ny infrastruktur med snabbladdning m m så leasas batterierna och byts till fulladdade på några minuter i servicedepåer längs motorvägarna.

Jag tror lastbilstillverkarna m m satte kaffet ordentligt i halsen häromdagen...
Varför skulle de sätta andan i halsen.

MB har ju redan distrubutionslastbil ute på marknaden. Och något annat kommer ju varken Tesla eller Nikola komma med nu heller tror jag.

Ingen här inne har ju räknat på något större seriöst heller.
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Tesla Semi Truck

Inlägg av Kalle »

Distrobitionsslastbil? Elon har sagt "long haul semi truck clas 8"
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Truck_classification
Skriv svar