Tesla Semi Truck
Moderator: Redaktion
Re: Tesla Semi Truck
Behövs alldeles för mycket batteri för att få så pass lång räckvidd som behövs. 80-100 mil med riktig räckvidd (amerikanska marknaden).
Re: Tesla Semi Truck
Vasp skrev:Behövs alldeles för mycket batteri för att få så pass lång räckvidd som behövs. 80-100 mil med riktig räckvidd (amerikanska marknaden).
Ja pratar vi Amerikanska marknaden så är det som sagt totallaster på 78 ton. Samt de får köra enlig "hours of service" lagen som är federal i 11 timmar på en 14 timmars arbetsdag, sen måste de stå still i 10 timmar "sova". På en vecka kan en amerikansk lastbil vara på vägen 60-77 timmar, på 8 dagar kan de hinna med 70-88 timmar. Tar de sen paus i 2.5 dagar börjar veckan om på 0 igen.
Väldigt vanligt att man både i USA och Europa bryter mot pausreglerna på grund av att godset måste fram och de får mer betalt desto snabbare det är framme.
Så pauser är inte uppskattade.
Svart X90D, bokat en M3.
- Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1734
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: Tesla Semi Truck
I USA får man maximalt köra i 8 timmar utan paus (minst 30 minuter).
Inte för att det är någon naturlag men jag har fått beskrivet av en kompis som jobbar på Volvo Lastvagnar att löner och bränsle står för ungefär 1/3 var av kostnaderna i Sverige. Lite justering behövs så klart för den amerikanska marknaden men en eldriven lastbil blir lönsam ifall något av följande scenarier uppfylls:
1: Bilens kostnad i inköp och service + kostnad för el är lägre än motsvarande (inkl diesel) för en diesellastbil förutsatt att bilen typiskt åker tillräckligt korta sträckor i taget och laddning kan ske under naturliga pauser såsom laddning, vila, toalettbesök etc.
2: Scenario 1 men extra stopp måste planeras in för laddning. Lönekostnaderna för den extra väntetiden understiger dock övrig besparing.
3: Extra kostnad kan tas för frakten för att den är miljövänlig.
Inte för att det är någon naturlag men jag har fått beskrivet av en kompis som jobbar på Volvo Lastvagnar att löner och bränsle står för ungefär 1/3 var av kostnaderna i Sverige. Lite justering behövs så klart för den amerikanska marknaden men en eldriven lastbil blir lönsam ifall något av följande scenarier uppfylls:
1: Bilens kostnad i inköp och service + kostnad för el är lägre än motsvarande (inkl diesel) för en diesellastbil förutsatt att bilen typiskt åker tillräckligt korta sträckor i taget och laddning kan ske under naturliga pauser såsom laddning, vila, toalettbesök etc.
2: Scenario 1 men extra stopp måste planeras in för laddning. Lönekostnaderna för den extra väntetiden understiger dock övrig besparing.
3: Extra kostnad kan tas för frakten för att den är miljövänlig.
Driver sajten Car.info
Re: Tesla Semi Truck
Beror på vem du frågar..Anders77 skrev:
Så pauser är inte uppskattade.
Som medtrafikant på vägarna med lastbilar här i Sverige uppskattar jag rätt mycket att chaffisar tar rast och förhoppningsvis sen är relativt utvilade bakom ratten på 50-tons fordon.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Tesla Semi Truck
Den ska tydligen få x antal Model 3 motorer:
https://electrek.co/2017/05/03/tesla-se ... elon-musk/
Ska vi gissa på 4 motorer fördelat på två axlar. Här ser man den enorma fördelen med elmotorer. Kostnaden för dessa bör bli en bråkdel av kostnaden för dieselmotor + växellåda på "dagens" lastbilar.
https://electrek.co/2017/05/03/tesla-se ... elon-musk/
Ska vi gissa på 4 motorer fördelat på två axlar. Här ser man den enorma fördelen med elmotorer. Kostnaden för dessa bör bli en bråkdel av kostnaden för dieselmotor + växellåda på "dagens" lastbilar.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Tesla Semi Truck
...och att de använder model 3-komponenter gör att de kan få stora fördelar av massproduktion från start även för lastbilarna. Smart! Återigen en fördel för elbilskonceptet. Man skulle ju inte kunna stapla en massa små förbränningsmotorer på varandra för att få styrkan hos en stor.Laban skrev:Den ska tydligen få x antal Model 3 motorer:
https://electrek.co/2017/05/03/tesla-se ... elon-musk/
Ska vi gissa på 4 motorer fördelat på två axlar. Här ser man den enorma fördelen med elmotorer. Kostnaden för dessa bör bli en bråkdel av kostnaden för dieselmotor + växellåda på "dagens" lastbilar.
Re: Tesla Semi Truck
Där håller jag med dig helt.joel80 skrev:Beror på vem du frågar..Anders77 skrev:
Så pauser är inte uppskattade.
Som medtrafikant på vägarna med lastbilar här i Sverige uppskattar jag rätt mycket att chaffisar tar rast och förhoppningsvis sen är relativt utvilade bakom ratten på 50-tons fordon.
Svart X90D, bokat en M3.
Re: Tesla Semi Truck
Smart med M3 komponenter. Men fortfarande är de långt ifrån realistiska siffror för den tunga trafiken som står för den stora delen av utsläppen.
Svart X90D, bokat en M3.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5516
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Tesla Semi Truck
På en långtradare kan man dessutom få plats med rätt stor yta solceller på taket ( 50+ ) vilket borde kunna ge i runda slängar vadå ? 10 kW ? Räcker inte till för driften, men ger ett tillskott ändå.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Tesla Semi Truck
Tror det ökar vikten (och alltså minskar lastvikten) såpass att ingen skulle vilja ha det. Det skulle om du räknat rätt, kunna ge ungefär en mil i timmen då? Om det är fullt solljus.. Rakt uppifrån.
Under en stor del av året blir det bara extra vikt..
Under en stor del av året blir det bara extra vikt..
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1734
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: Tesla Semi Truck
Det är lätt att stirra sig blind på den svenska marknaden när man tänker på solceller. Över 90% av världens befolkning bor dock trots allt närmare ekvatorn än vi i Sverige gör så för de allra flesta har man inte lika utpräglat mörkare halvår som vi har. Ganska många har faktiskt det även så att solen står ganska högt på himmelen under dagtid. I Mexiko säljs det t.ex. nästan 4 gånger så många tunga lastbilar per år som i Sverige. Nu tror jag väl inte ändå att det är så aktuellt med solceller på lastbilar nu men förr eller senare kommer de väl ner i pris så pass att man likaväl kan klä all tillgänglig yta med dem. Vad gäller vikten är det ingen naturlag att solceller måste vara tunga. Det finns redan idag väldigt effektiva flexibla lättviktare att köpa
Driver sajten Car.info
Re: Tesla Semi Truck
Klär du in ett lastbilssläp med solceller skulle du kanske under optimala förhållanden få drygt 5kW per släp (2,6 m * 10 m, 1 kW solinstrålning per kvm och 20% effektivitet). Det hjälper visserligen till men under en solig dag skulle du kanske få 20 kWh per släp om lastbilen aldrig var i skugga. Det är inte särskilt mycket i sammanhanget.Franz skrev:Det är lätt att stirra sig blind på den svenska marknaden när man tänker på solceller. Över 90% av världens befolkning bor dock trots allt närmare ekvatorn än vi i Sverige gör så för de allra flesta har man inte lika utpräglat mörkare halvår som vi har. Ganska många har faktiskt det även så att solen står ganska högt på himmelen under dagtid. I Mexiko säljs det t.ex. nästan 4 gånger så många tunga lastbilar per år som i Sverige. Nu tror jag väl inte ändå att det är så aktuellt med solceller på lastbilar nu men förr eller senare kommer de väl ner i pris så pass att man likaväl kan klä all tillgänglig yta med dem. Vad gäller vikten är det ingen naturlag att solceller måste vara tunga. Det finns redan idag väldigt effektiva flexibla lättviktare att köpa
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Tesla Semi Truck
Kan lösas genom intäktsmodell där man löpande swappar batterier. I stället för att bygga ny infrastruktur med snabbladdning m m så leasas batterierna och byts till fulladdade på några minuter i servicedepåer längs motorvägarna.Vasp skrev:Behövs alldeles för mycket batteri för att få så pass lång räckvidd som behövs. 80-100 mil med riktig räckvidd (amerikanska marknaden).
Jag tror lastbilstillverkarna m m satte kaffet ordentligt i halsen häromdagen...
Re: Tesla Semi Truck
Varför skulle de sätta andan i halsen.Fuelman skrev:Kan lösas genom intäktsmodell där man löpande swappar batterier. I stället för att bygga ny infrastruktur med snabbladdning m m så leasas batterierna och byts till fulladdade på några minuter i servicedepåer längs motorvägarna.Vasp skrev:Behövs alldeles för mycket batteri för att få så pass lång räckvidd som behövs. 80-100 mil med riktig räckvidd (amerikanska marknaden).
Jag tror lastbilstillverkarna m m satte kaffet ordentligt i halsen häromdagen...
MB har ju redan distrubutionslastbil ute på marknaden. Och något annat kommer ju varken Tesla eller Nikola komma med nu heller tror jag.
Ingen här inne har ju räknat på något större seriöst heller.
Svart X90D, bokat en M3.
Re: Tesla Semi Truck
Distrobitionsslastbil? Elon har sagt "long haul semi truck clas 8"
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Truck_classification
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Truck_classification
Re: Tesla Semi Truck
De får installera laddare i omlastningsdepåerna i samarbete med företagen. Exempelvis DHL har väl inte mer än 80 mil mellan depåer? De flesta varor distribueras väl mycket kortare avstånd än så? Dagligvaruhandelns exempelvis.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: Tesla Semi Truck
Tror inte heller på swap egentligen, men det skulle ju vara mycket lättare att swappa up en stor låda (typ en powerpack) mellan hytten och släpet än det där mecket om allt sitter iunder bilen med titanplåtar och skit. Tjoff tjoff liksom.apkungen skrev:Den har ju definitivt nån form av fönsterruta fram iaf vilket lär betyda att den har en hytt och inte är helt självkörande. Ska bli intressant att se hur de löser energibiten. Läste något om nån som trodde på utbytbara batterier men det tror inte jag på, speciellt inte efter Elons uttalande "a mere 350kW". Jag tror att det har o göra mycket med nya lastbilarna och är de kommer få sjukt snabb laddning. Minst 600kWh batteri och 600kW laddning är vad som behövs tror jag.
Jag tror verkligen och hoppas något enormt är detta kommer att vara sjukt disruptive!
Varannan kanske blir swaps och varannan måste chaffisen ändå äta och sova på och lite så.
10 st 100kWh batterier på laddning parallellt kan ju gå rätt kvickt också. Och betydligt mycket enklare och billigare.
Re: Tesla Semi Truck
Är nog enklast att plocka batterierna rak ner som det är på S. Anledningen till att det blev svårt var ju att titanplåten kom till i efterhand en ny designad lösning skulle kunna bli ruskigt smidig.
Sen är ju ekonomin tveksam, precis som för bilar. Totalt blir det nog billigare att låta chaffisen ta sig en fika och sträcka på benen.
Sen är ju ekonomin tveksam, precis som för bilar. Totalt blir det nog billigare att låta chaffisen ta sig en fika och sträcka på benen.
Re: Tesla Semi Truck
Genomsnittlig körsträcka för tunga lastbilar i Sverige 4500 mil. För bussar 5500 mil.
Alltså troligen inte mer än 20 mil per vardag.
Alltså troligen inte mer än 20 mil per vardag.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: Tesla Semi Truck
Om lastbilen drar 4 l/mil så gör man av med 2,5 miljoner kronor i bränsle på 10 år. Hur mycket batterier får man för det?
Eller ja kostar batteriet under 2500kr/kWh så börjar det bli intressant, räknat på 1MWh per lastbil.
Eller ja kostar batteriet under 2500kr/kWh så börjar det bli intressant, räknat på 1MWh per lastbil.
Re: Tesla Semi Truck
Som du själv visar så är det inte en stor lastbil. Klass 8 är bland de minsta, de får bara köra upp till 15 ton last.Kalle skrev:Distrobitionsslastbil? Elon har sagt "long haul semi truck clas 8"
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Truck_classification
Har faktiskt missat att han sagt klassen, men om du är säker på att han sagt klass 8 så är saken klar. Teslas lastbil kommer klara laster som en distributions lastbil precis som MBs batterdrivna lastbil samt Nikola lastbilen.
Vilket tyvärr bevisar att vi inte på ett antal år kommer få se en lastbil som kan ta över för de som kör långt och tungt, vilket majoriteten av våra lastbilar på vägarna gör.
Så då är frågan, hur skall vi lösa CO2 utsläppen från lastbilarna då? Om 13 år skall de vara nere med 70% och vi har ingen ny lastbil som på batteri kommer klara det som verkar vara på gång de närmsta 5 åren åtminstone. Så hur gör vi? Vad är alternativen ser ni?
Svart X90D, bokat en M3.
Re: Tesla Semi Truck
15 ton rör sig inte om lasten utan om dragbilen... Klass 8 är ju näst högsta klassen, inte bland de minsta.Anders77 skrev:Som du själv visar så är det inte en stor lastbil. Klass 8 är bland de minsta, de får bara köra upp till 15 ton last.Kalle skrev:Distrobitionsslastbil? Elon har sagt "long haul semi truck clas 8"
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Truck_classification
Har faktiskt missat att han sagt klassen, men om du är säker på att han sagt klass 8 så är saken klar. Teslas lastbil kommer klara laster som en distributions lastbil precis som MBs batterdrivna lastbil samt Nikola lastbilen.
Vilket tyvärr bevisar att vi inte på ett antal år kommer få se en lastbil som kan ta över för de som kör långt och tungt, vilket majoriteten av våra lastbilar på vägarna gör.
Så då är frågan, hur skall vi lösa CO2 utsläppen från lastbilarna då? Om 13 år skall de vara nere med 70% och vi har ingen ny lastbil som på batteri kommer klara det som verkar vara på gång de närmsta 5 åren åtminstone. Så hur gör vi? Vad är alternativen ser ni?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Tesla Semi Truck
Du har rätt Svensson. Var jag som läste lite för snabbt i tabellen. Tolkade det som totalvikten.Svenssons skrev:15 ton rör sig inte om lasten utan om dragbilen... Klass 8 är ju näst högsta klassen, inte bland de minsta.Anders77 skrev:Som du själv visar så är det inte en stor lastbil. Klass 8 är bland de minsta, de får bara köra upp till 15 ton last.Kalle skrev:Distrobitionsslastbil? Elon har sagt "long haul semi truck clas 8"
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Truck_classification
Har faktiskt missat att han sagt klassen, men om du är säker på att han sagt klass 8 så är saken klar. Teslas lastbil kommer klara laster som en distributions lastbil precis som MBs batterdrivna lastbil samt Nikola lastbilen.
Vilket tyvärr bevisar att vi inte på ett antal år kommer få se en lastbil som kan ta över för de som kör långt och tungt, vilket majoriteten av våra lastbilar på vägarna gör.
Så då är frågan, hur skall vi lösa CO2 utsläppen från lastbilarna då? Om 13 år skall de vara nere med 70% och vi har ingen ny lastbil som på batteri kommer klara det som verkar vara på gång de närmsta 5 åren åtminstone. Så hur gör vi? Vad är alternativen ser ni?
Fick kolla upp Nikola One nu så jag inte hade fel på den. Den säger detta.
Estimated Dry Weight 18,000 - 21,000 lbs
Payload Capacity 65,000 Lbs
Så den hamnar i klass 5-6 nån stans. Men ca 30 ton last på en lastbil som väger 10 ton. Vanlig lastbil väger ca 15 ton och klarar 100 ton totalvikt. Så den ligger lite fel till för att klara de långa stora lasterna.
Men om vi då återgår till Tesla lastbilen.
Om den skall vara klass 8 så vet vi ju vikten. Den kommer väga mer än 15 ton, som en vanlig lastbil. Men frågan är då vad kommer den kunna dra? Skall den klara som en vanlig så pratar vi åtminstone 70 ton last. Då har vi en totalvikt på 85+ ton som den skall dra.
Tibors gamla uträkning byggde ju på Nikola One. Så då får man väl ta den uträkningen ändå gånger 3 för att se vad som krävs. Eller vad säger ni?
Svart X90D, bokat en M3.
Re: Tesla Semi Truck
var kommer 100ton ifrån? lärde mig c:a 40 tons last för länge sedan...kollade på trspstyrelsen nu
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... stabeller/
max 64 ton bruttovikt numera, eller läser jag fel?
vet också att det finns några tidbegränsade tillstånd med högre laster på några ställen i Sverige, sen tjatar ju logistikbranschen och volvo och scania om högre vikter för att få bättre ekonomi, men det förändras ju med en helt annan ekvation med ap och el som drivmedel,
för övrigt lite sjukt att blanda fordon med en viktskillnad på 100 ggr på samma vägar de tunga lasterna hör hemma nån annanstans
Sen tror jag inte att blandstyckegodstransporter har problem med maxvikten utan det är bilar som kör timmer eller stål på "fasta" rutter mer eller mindre
Läste för länge sedan att en långtradare med maxvikt sliter lika mycket på vägen som 40.000 normala bilar, ja 40 tusen. speciellt på broar och deras "mjuka" infästningar mot omgivande väg
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... stabeller/
max 64 ton bruttovikt numera, eller läser jag fel?
vet också att det finns några tidbegränsade tillstånd med högre laster på några ställen i Sverige, sen tjatar ju logistikbranschen och volvo och scania om högre vikter för att få bättre ekonomi, men det förändras ju med en helt annan ekvation med ap och el som drivmedel,
för övrigt lite sjukt att blanda fordon med en viktskillnad på 100 ggr på samma vägar de tunga lasterna hör hemma nån annanstans
Sen tror jag inte att blandstyckegodstransporter har problem med maxvikten utan det är bilar som kör timmer eller stål på "fasta" rutter mer eller mindre
Läste för länge sedan att en långtradare med maxvikt sliter lika mycket på vägen som 40.000 normala bilar, ja 40 tusen. speciellt på broar och deras "mjuka" infästningar mot omgivande väg
ms 76132 "Eleamore"
Re: Tesla Semi Truck
12man. Sen i torsdags förra veckan är det 74 ton som gäller på Svenska vägar. Förutom sträckan Malmö-Göteborg där de på natten får köra 80 ton.
Men nu är det inte så stt svenska marknaden är den viktigaste marknaden.
I USA får de köra upp till 78 ton.
Men man bygger lastbilar för att kunna hantera 100 ton. Start och backar kräver det av fordonet eftersom krafterna då är större.
Något som vissa vägrar att inse i detta forum. De vill räkna på 20 ton last som på Nikola och tro att bara man slipper föraren så går ekonomin ihop. Trots att det krävs minst 3 såna för att kompensera för 1 vanlig lastbil.
Sen gällande Volvo så är de världens antagligen största lastbilstillverkare. Så för dem är inte Svenska marknaden direkt viktig, mer än prestigen att vara störst på hemma marknaden.
Men nu är det inte så stt svenska marknaden är den viktigaste marknaden.
I USA får de köra upp till 78 ton.
Men man bygger lastbilar för att kunna hantera 100 ton. Start och backar kräver det av fordonet eftersom krafterna då är större.
Något som vissa vägrar att inse i detta forum. De vill räkna på 20 ton last som på Nikola och tro att bara man slipper föraren så går ekonomin ihop. Trots att det krävs minst 3 såna för att kompensera för 1 vanlig lastbil.
Sen gällande Volvo så är de världens antagligen största lastbilstillverkare. Så för dem är inte Svenska marknaden direkt viktig, mer än prestigen att vara störst på hemma marknaden.
Svart X90D, bokat en M3.