Tesla Semi Truck

Här diskuterar vi om Teslas stora lastbil

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1731
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Tesla Semi Truck

Inlägg av Franz »

Det är lätt att stirra sig blind på den svenska marknaden när man tänker på solceller. Över 90% av världens befolkning bor dock trots allt närmare ekvatorn än vi i Sverige gör så för de allra flesta har man inte lika utpräglat mörkare halvår som vi har. Ganska många har faktiskt det även så att solen står ganska högt på himmelen under dagtid. I Mexiko säljs det t.ex. nästan 4 gånger så många tunga lastbilar per år som i Sverige. Nu tror jag väl inte ändå att det är så aktuellt med solceller på lastbilar nu men förr eller senare kommer de väl ner i pris så pass att man likaväl kan klä all tillgänglig yta med dem. Vad gäller vikten är det ingen naturlag att solceller måste vara tunga. Det finns redan idag väldigt effektiva flexibla lättviktare att köpa
Bild
Driver sajten Car.info
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla Semi Truck

Inlägg av Svenssons »

Franz skrev:
Det är lätt att stirra sig blind på den svenska marknaden när man tänker på solceller. Över 90% av världens befolkning bor dock trots allt närmare ekvatorn än vi i Sverige gör så för de allra flesta har man inte lika utpräglat mörkare halvår som vi har. Ganska många har faktiskt det även så att solen står ganska högt på himmelen under dagtid. I Mexiko säljs det t.ex. nästan 4 gånger så många tunga lastbilar per år som i Sverige. Nu tror jag väl inte ändå att det är så aktuellt med solceller på lastbilar nu men förr eller senare kommer de väl ner i pris så pass att man likaväl kan klä all tillgänglig yta med dem. Vad gäller vikten är det ingen naturlag att solceller måste vara tunga. Det finns redan idag väldigt effektiva flexibla lättviktare att köpa
Bild
Klär du in ett lastbilssläp med solceller skulle du kanske under optimala förhållanden få drygt 5kW per släp (2,6 m * 10 m, 1 kW solinstrålning per kvm och 20% effektivitet). Det hjälper visserligen till men under en solig dag skulle du kanske få 20 kWh per släp om lastbilen aldrig var i skugga. Det är inte särskilt mycket i sammanhanget.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Fuelman
Teslaägare
Inlägg: 128
Blev medlem: 10 jan 2015 08:14

Re: Tesla Semi Truck

Inlägg av Fuelman »

Vasp skrev:
Behövs alldeles för mycket batteri för att få så pass lång räckvidd som behövs. 80-100 mil med riktig räckvidd (amerikanska marknaden).
Kan lösas genom intäktsmodell där man löpande swappar batterier. I stället för att bygga ny infrastruktur med snabbladdning m m så leasas batterierna och byts till fulladdade på några minuter i servicedepåer längs motorvägarna.

Jag tror lastbilstillverkarna m m satte kaffet ordentligt i halsen häromdagen...
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Tesla Semi Truck

Inlägg av Anders77 »

Fuelman skrev:
Vasp skrev:
Behövs alldeles för mycket batteri för att få så pass lång räckvidd som behövs. 80-100 mil med riktig räckvidd (amerikanska marknaden).
Kan lösas genom intäktsmodell där man löpande swappar batterier. I stället för att bygga ny infrastruktur med snabbladdning m m så leasas batterierna och byts till fulladdade på några minuter i servicedepåer längs motorvägarna.

Jag tror lastbilstillverkarna m m satte kaffet ordentligt i halsen häromdagen...
Varför skulle de sätta andan i halsen.

MB har ju redan distrubutionslastbil ute på marknaden. Och något annat kommer ju varken Tesla eller Nikola komma med nu heller tror jag.

Ingen här inne har ju räknat på något större seriöst heller.
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Tesla Semi Truck

Inlägg av Kalle »

Distrobitionsslastbil? Elon har sagt "long haul semi truck clas 8"
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Truck_classification
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Tesla Semi Truck

Inlägg av AGCF »

De får installera laddare i omlastningsdepåerna i samarbete med företagen. Exempelvis DHL har väl inte mer än 80 mil mellan depåer? De flesta varor distribueras väl mycket kortare avstånd än så? Dagligvaruhandelns exempelvis.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
Daoops
Inlägg: 952
Blev medlem: 18 mar 2014 06:15
Ort: Göteborg

Re: Tesla Semi Truck

Inlägg av Daoops »

apkungen skrev:
Den har ju definitivt nån form av fönsterruta fram iaf vilket lär betyda att den har en hytt och inte är helt självkörande. Ska bli intressant att se hur de löser energibiten. Läste något om nån som trodde på utbytbara batterier men det tror inte jag på, speciellt inte efter Elons uttalande "a mere 350kW". Jag tror att det har o göra mycket med nya lastbilarna och är de kommer få sjukt snabb laddning. Minst 600kWh batteri och 600kW laddning är vad som behövs tror jag.

Jag tror verkligen och hoppas något enormt är detta kommer att vara sjukt disruptive!
Tror inte heller på swap egentligen, men det skulle ju vara mycket lättare att swappa up en stor låda (typ en powerpack) mellan hytten och släpet än det där mecket om allt sitter iunder bilen med titanplåtar och skit. Tjoff tjoff liksom.
Varannan kanske blir swaps och varannan måste chaffisen ändå äta och sova på och lite så.
10 st 100kWh batterier på laddning parallellt kan ju gå rätt kvickt också. Och betydligt mycket enklare och billigare.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla Semi Truck

Inlägg av LarsL »

Är nog enklast att plocka batterierna rak ner som det är på S. Anledningen till att det blev svårt var ju att titanplåten kom till i efterhand en ny designad lösning skulle kunna bli ruskigt smidig.

Sen är ju ekonomin tveksam, precis som för bilar. Totalt blir det nog billigare att låta chaffisen ta sig en fika och sträcka på benen.
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Tesla Semi Truck

Inlägg av AGCF »

Genomsnittlig körsträcka för tunga lastbilar i Sverige 4500 mil. För bussar 5500 mil.

Alltså troligen inte mer än 20 mil per vardag.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla Semi Truck

Inlägg av LarsL »

Om lastbilen drar 4 l/mil så gör man av med 2,5 miljoner kronor i bränsle på 10 år. Hur mycket batterier får man för det?
Eller ja kostar batteriet under 2500kr/kWh så börjar det bli intressant, räknat på 1MWh per lastbil.
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Tesla Semi Truck

Inlägg av Anders77 »

Kalle skrev:
Distrobitionsslastbil? Elon har sagt "long haul semi truck clas 8"
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Truck_classification
Som du själv visar så är det inte en stor lastbil. Klass 8 är bland de minsta, de får bara köra upp till 15 ton last.

Har faktiskt missat att han sagt klassen, men om du är säker på att han sagt klass 8 så är saken klar. Teslas lastbil kommer klara laster som en distributions lastbil precis som MBs batterdrivna lastbil samt Nikola lastbilen.

Vilket tyvärr bevisar att vi inte på ett antal år kommer få se en lastbil som kan ta över för de som kör långt och tungt, vilket majoriteten av våra lastbilar på vägarna gör.

Så då är frågan, hur skall vi lösa CO2 utsläppen från lastbilarna då? Om 13 år skall de vara nere med 70% och vi har ingen ny lastbil som på batteri kommer klara det som verkar vara på gång de närmsta 5 åren åtminstone. Så hur gör vi? Vad är alternativen ser ni?
Svart X90D, bokat en M3.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla Semi Truck

Inlägg av Svenssons »

Anders77 skrev:
Kalle skrev:
Distrobitionsslastbil? Elon har sagt "long haul semi truck clas 8"
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Truck_classification
Som du själv visar så är det inte en stor lastbil. Klass 8 är bland de minsta, de får bara köra upp till 15 ton last.

Har faktiskt missat att han sagt klassen, men om du är säker på att han sagt klass 8 så är saken klar. Teslas lastbil kommer klara laster som en distributions lastbil precis som MBs batterdrivna lastbil samt Nikola lastbilen.

Vilket tyvärr bevisar att vi inte på ett antal år kommer få se en lastbil som kan ta över för de som kör långt och tungt, vilket majoriteten av våra lastbilar på vägarna gör.

Så då är frågan, hur skall vi lösa CO2 utsläppen från lastbilarna då? Om 13 år skall de vara nere med 70% och vi har ingen ny lastbil som på batteri kommer klara det som verkar vara på gång de närmsta 5 åren åtminstone. Så hur gör vi? Vad är alternativen ser ni?
15 ton rör sig inte om lasten utan om dragbilen... Klass 8 är ju näst högsta klassen, inte bland de minsta.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Tesla Semi Truck

Inlägg av Anders77 »

Svenssons skrev:
Anders77 skrev:
Kalle skrev:
Distrobitionsslastbil? Elon har sagt "long haul semi truck clas 8"
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Truck_classification
Som du själv visar så är det inte en stor lastbil. Klass 8 är bland de minsta, de får bara köra upp till 15 ton last.

Har faktiskt missat att han sagt klassen, men om du är säker på att han sagt klass 8 så är saken klar. Teslas lastbil kommer klara laster som en distributions lastbil precis som MBs batterdrivna lastbil samt Nikola lastbilen.

Vilket tyvärr bevisar att vi inte på ett antal år kommer få se en lastbil som kan ta över för de som kör långt och tungt, vilket majoriteten av våra lastbilar på vägarna gör.

Så då är frågan, hur skall vi lösa CO2 utsläppen från lastbilarna då? Om 13 år skall de vara nere med 70% och vi har ingen ny lastbil som på batteri kommer klara det som verkar vara på gång de närmsta 5 åren åtminstone. Så hur gör vi? Vad är alternativen ser ni?
15 ton rör sig inte om lasten utan om dragbilen... Klass 8 är ju näst högsta klassen, inte bland de minsta.
Du har rätt Svensson. Var jag som läste lite för snabbt i tabellen. Tolkade det som totalvikten.

Fick kolla upp Nikola One nu så jag inte hade fel på den. Den säger detta.
Estimated Dry Weight 18,000 - 21,000 lbs
Payload Capacity 65,000 Lbs

Så den hamnar i klass 5-6 nån stans. Men ca 30 ton last på en lastbil som väger 10 ton. Vanlig lastbil väger ca 15 ton och klarar 100 ton totalvikt. Så den ligger lite fel till för att klara de långa stora lasterna.

Men om vi då återgår till Tesla lastbilen.
Om den skall vara klass 8 så vet vi ju vikten. Den kommer väga mer än 15 ton, som en vanlig lastbil. Men frågan är då vad kommer den kunna dra? Skall den klara som en vanlig så pratar vi åtminstone 70 ton last. Då har vi en totalvikt på 85+ ton som den skall dra.

Tibors gamla uträkning byggde ju på Nikola One. Så då får man väl ta den uträkningen ändå gånger 3 för att se vad som krävs. Eller vad säger ni?
Svart X90D, bokat en M3.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Tesla Semi Truck

Inlägg av 12man »

var kommer 100ton ifrån? lärde mig c:a 40 tons last för länge sedan...kollade på trspstyrelsen nu

https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... stabeller/
max 64 ton bruttovikt numera, eller läser jag fel?

vet också att det finns några tidbegränsade tillstånd med högre laster på några ställen i Sverige, sen tjatar ju logistikbranschen och volvo och scania om högre vikter för att få bättre ekonomi, men det förändras ju med en helt annan ekvation med ap och el som drivmedel,

för övrigt lite sjukt att blanda fordon med en viktskillnad på 100 ggr på samma vägar de tunga lasterna hör hemma nån annanstans

Sen tror jag inte att blandstyckegodstransporter har problem med maxvikten utan det är bilar som kör timmer eller stål på "fasta" rutter mer eller mindre

Läste för länge sedan att en långtradare med maxvikt sliter lika mycket på vägen som 40.000 normala bilar, ja 40 tusen. speciellt på broar och deras "mjuka" infästningar mot omgivande väg
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Tesla Semi Truck

Inlägg av Anders77 »

12man. Sen i torsdags förra veckan är det 74 ton som gäller på Svenska vägar. Förutom sträckan Malmö-Göteborg där de på natten får köra 80 ton.

Men nu är det inte så stt svenska marknaden är den viktigaste marknaden.

I USA får de köra upp till 78 ton.

Men man bygger lastbilar för att kunna hantera 100 ton. Start och backar kräver det av fordonet eftersom krafterna då är större.

Något som vissa vägrar att inse i detta forum. De vill räkna på 20 ton last som på Nikola och tro att bara man slipper föraren så går ekonomin ihop. Trots att det krävs minst 3 såna för att kompensera för 1 vanlig lastbil.

Sen gällande Volvo så är de världens antagligen största lastbilstillverkare. Så för dem är inte Svenska marknaden direkt viktig, mer än prestigen att vara störst på hemma marknaden.
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tesla Semi Truck

Inlägg av Bjelke »

Anders77 skrev:
Svenssons skrev:
Anders77 skrev:
Kalle skrev:
Distrobitionsslastbil? Elon har sagt "long haul semi truck clas 8"
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Truck_classification
Som du själv visar så är det inte en stor lastbil. Klass 8 är bland de minsta, de får bara köra upp till 15 ton last.

Har faktiskt missat att han sagt klassen, men om du är säker på att han sagt klass 8 så är saken klar. Teslas lastbil kommer klara laster som en distributions lastbil precis som MBs batterdrivna lastbil samt Nikola lastbilen.

Vilket tyvärr bevisar att vi inte på ett antal år kommer få se en lastbil som kan ta över för de som kör långt och tungt, vilket majoriteten av våra lastbilar på vägarna gör.

Så då är frågan, hur skall vi lösa CO2 utsläppen från lastbilarna då? Om 13 år skall de vara nere med 70% och vi har ingen ny lastbil som på batteri kommer klara det som verkar vara på gång de närmsta 5 åren åtminstone. Så hur gör vi? Vad är alternativen ser ni?
15 ton rör sig inte om lasten utan om dragbilen... Klass 8 är ju näst högsta klassen, inte bland de minsta.
Du har rätt Svensson. Var jag som läste lite för snabbt i tabellen. Tolkade det som totalvikten.

Fick kolla upp Nikola One nu så jag inte hade fel på den. Den säger detta.
Estimated Dry Weight 18,000 - 21,000 lbs
Payload Capacity 65,000 Lbs

Så den hamnar i klass 5-6 nån stans. Men ca 30 ton last på en lastbil som väger 10 ton. Vanlig lastbil väger ca 15 ton och klarar 100 ton totalvikt. Så den ligger lite fel till för att klara de långa stora lasterna.

Men om vi då återgår till Tesla lastbilen.
Om den skall vara klass 8 så vet vi ju vikten. Den kommer väga mer än 15 ton, som en vanlig lastbil. Men frågan är då vad kommer den kunna dra? Skall den klara som en vanlig så pratar vi åtminstone 70 ton last. Då har vi en totalvikt på 85+ ton som den skall dra.

Tibors gamla uträkning byggde ju på Nikola One. Så då får man väl ta den uträkningen ändå gånger 3 för att se vad som krävs. Eller vad säger ni?
Hur mycket skiljer det i bränsleförbrukning mellan dom två storlekarna på lastbilar?
Man kan inte ta tonaget och multiplicera det rakt av, men hur ser siffrorna ut ungefär?
(bättre att du får svara på det än att vi andra kommer med siffror som du avfärdar hela tiden ;) )
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla Semi Truck

Inlägg av LarsL »

Snälla uppmana Volvo och Scania att tänka om istället för att rabbla deras försvars reflexer. Jag garantera att de kommer gå samma öde till mötes som Nokia och Facit om de inte tar detta på största möjliga allvar.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Tesla Semi Truck

Inlägg av Kalle »

Anders77 skrev:
Svenssons skrev:
Anders77 skrev:
Kalle skrev:
Distrobitionsslastbil? Elon har sagt "long haul semi truck clas 8"
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Truck_classification
Som du själv visar så är det inte en stor lastbil. Klass 8 är bland de minsta, de får bara köra upp till 15 ton last.

Har faktiskt missat att han sagt klassen, men om du är säker på att han sagt klass 8 så är saken klar. Teslas lastbil kommer klara laster som en distributions lastbil precis som MBs batterdrivna lastbil samt Nikola lastbilen.

Vilket tyvärr bevisar att vi inte på ett antal år kommer få se en lastbil som kan ta över för de som kör långt och tungt, vilket majoriteten av våra lastbilar på vägarna gör.

Så då är frågan, hur skall vi lösa CO2 utsläppen från lastbilarna då? Om 13 år skall de vara nere med 70% och vi har ingen ny lastbil som på batteri kommer klara det som verkar vara på gång de närmsta 5 åren åtminstone. Så hur gör vi? Vad är alternativen ser ni?
15 ton rör sig inte om lasten utan om dragbilen... Klass 8 är ju näst högsta klassen, inte bland de minsta.
Du har rätt Svensson. Var jag som läste lite för snabbt i tabellen. Tolkade det som totalvikten.

Fick kolla upp Nikola One nu så jag inte hade fel på den. Den säger detta.
Estimated Dry Weight 18,000 - 21,000 lbs
Payload Capacity 65,000 Lbs

Så den hamnar i klass 5-6 nån stans. Men ca 30 ton last på en lastbil som väger 10 ton. Vanlig lastbil väger ca 15 ton och klarar 100 ton totalvikt. Så den ligger lite fel till för att klara de långa stora lasterna.

Men om vi då återgår till Tesla lastbilen.
Om den skall vara klass 8 så vet vi ju vikten. Den kommer väga mer än 15 ton, som en vanlig lastbil. Men frågan är då vad kommer den kunna dra? Skall den klara som en vanlig så pratar vi åtminstone 70 ton last. Då har vi en totalvikt på 85+ ton som den skall dra.

Tibors gamla uträkning byggde ju på Nikola One. Så då får man väl ta den uträkningen ändå gånger 3 för att se vad som krävs. Eller vad säger ni?
Nej då, det går mer energi att komma upp i fart med tyngre last men väl där är skilnaden inte så stor, luftmotståndet blir det samma, och du får tilbaka mera när du bromsar. Den enda ökningen är en liten ökning av rullmotståndet pga mer belastade däck.
Så bateriet recker nog om det ligger runt 1Mwh.

Här e några som försökt sig på att räkna på det http://insideevs.com/tesla-semi-truck-b ... s-how-big/
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Tesla Semi Truck

Inlägg av Anders77 »

LarsL skrev:
Snälla uppmana Volvo och Scania att tänka om istället för att rabbla deras försvars reflexer. Jag garantera att de kommer gå samma öde till mötes som Nokia och Facit om de inte tar detta på största möjliga allvar.
Jag rabblar inte deras försvarstal. Snarare försöker jag få er att inte fokusera på dem och svenska marknaden. Världen är lite större.
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Tesla Semi Truck

Inlägg av Anders77 »

Kalle skrev:
Anders77 skrev:
Svenssons skrev:
Anders77 skrev:
Kalle skrev:
Distrobitionsslastbil? Elon har sagt "long haul semi truck clas 8"
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Truck_classification
Som du själv visar så är det inte en stor lastbil. Klass 8 är bland de minsta, de får bara köra upp till 15 ton last.

Har faktiskt missat att han sagt klassen, men om du är säker på att han sagt klass 8 så är saken klar. Teslas lastbil kommer klara laster som en distributions lastbil precis som MBs batterdrivna lastbil samt Nikola lastbilen.

Vilket tyvärr bevisar att vi inte på ett antal år kommer få se en lastbil som kan ta över för de som kör långt och tungt, vilket majoriteten av våra lastbilar på vägarna gör.

Så då är frågan, hur skall vi lösa CO2 utsläppen från lastbilarna då? Om 13 år skall de vara nere med 70% och vi har ingen ny lastbil som på batteri kommer klara det som verkar vara på gång de närmsta 5 åren åtminstone. Så hur gör vi? Vad är alternativen ser ni?
15 ton rör sig inte om lasten utan om dragbilen... Klass 8 är ju näst högsta klassen, inte bland de minsta.
Du har rätt Svensson. Var jag som läste lite för snabbt i tabellen. Tolkade det som totalvikten.

Fick kolla upp Nikola One nu så jag inte hade fel på den. Den säger detta.
Estimated Dry Weight 18,000 - 21,000 lbs
Payload Capacity 65,000 Lbs

Så den hamnar i klass 5-6 nån stans. Men ca 30 ton last på en lastbil som väger 10 ton. Vanlig lastbil väger ca 15 ton och klarar 100 ton totalvikt. Så den ligger lite fel till för att klara de långa stora lasterna.

Men om vi då återgår till Tesla lastbilen.
Om den skall vara klass 8 så vet vi ju vikten. Den kommer väga mer än 15 ton, som en vanlig lastbil. Men frågan är då vad kommer den kunna dra? Skall den klara som en vanlig så pratar vi åtminstone 70 ton last. Då har vi en totalvikt på 85+ ton som den skall dra.

Tibors gamla uträkning byggde ju på Nikola One. Så då får man väl ta den uträkningen ändå gånger 3 för att se vad som krävs. Eller vad säger ni?
Nej då, det går mer energi att komma upp i fart med tyngre last men väl där är skilnaden inte så stor, luftmotståndet blir det samma, och du får tilbaka mera när du bromsar. Den enda ökningen är en liten ökning av rullmotståndet pga mer belastade däck.
Så bateriet recker nog om det ligger runt 1Mwh.

Här e några som försökt sig på att räkna på det http://insideevs.com/tesla-semi-truck-b ... s-how-big/
Precis Kalle. Det är vid starten och backar som det krävs kraft. Jag har extremt svårt att tro att en lastbil byggd för 30 ton klarar att starta samt orka upp för stora backar med 74 ton.

En lastbil byggd för 74 ton är dimensionerad för 100 ton.

Jag tolkar det som att en vanlig lastbil behöver mer kraft i vissa lägen.

I långa backar är de nere på 50-60km/h. Tror ni de gör det för skoj skull? Nej de gör det för att lastbilen inte orkar mer. Och då är inte maxlasten maxad ens.

Så att uträkningar för 30 ton lastbilar skall fungera för 74/100 ton lastbilar är för mig inte troligt.
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Tesla Semi Truck

Inlägg av Laban »

Bjelke skrev:
Hur mycket skiljer det i bränsleförbrukning mellan dom två storlekarna på lastbilar?
Man kan inte ta tonaget och multiplicera det rakt av, men hur ser siffrorna ut ungefär?
(bättre att du får svara på det än att vi andra kommer med siffror som du avfärdar hela tiden ;) )
Här finns det ett om än lite äldre exempel:

http://bengthedlund.se/0607/Miljon_last ... ersson.pdf
Scanias bränsleuppgifter visar sig stämma ganska väl överens med Lundgrens uppgifter.
Scania säger att ett 60-tons ekipage förbrukar 45-50 l/100 km och ett 40-tons ekipage 32-33
l/100 km. Motsvarande siffror enligt testkörningar från Lundgren visar ca 45 l/100 km för 60-
tons ekipage och ca 30,1 l/100 km för 40-tons ekipage
Det viktiga här är väl då den totala förbrukningen. 4.5l/mil för 60 tons ekipaget motsvarar 44 kWh/mil. Eftersom siffrorna är från 2004 kan vi nog dela dessa med 3 för en ny ellastbil. Det blir i så fall 14.66 kWh/mil. 1.2 MWh ger 960 användbara kWh med 20% marginal. Det ger i sin tur en räckvidd på ca 65 mil för ett 60 tons ekipage.

Räknar man på 10 kr/l för dieseln och 1 kr/kWh för elen så blir det en besparing på 31 kr/mil med ellastbilen. Då inte inräknat lägre servicekostnader (oljebyten, AdBlue, ...).
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Tesla Semi Truck

Inlägg av Jerker »

Jag undrar ju lite över hur man kan jämföra effektuttaget ur en diesel med en elmotor. Hur effektiv är en diesel när man ska accelerera jämför med en elmotor? Jag har ingen riktig kunskap alls på det här området, men eftersom jag vet att man måste varva upp motorn till rätt vridmoment och växla ofta för att dra igång ett tungt ekipage så är min amatörgissning att detta är ett mindre effektivt sätt än elmotorns som alltid har tillgång till bästa vridmoment. Men sen, när man ska underhålla farten på ett ekipage som redan är uppe i hastighet kan jag tänka mig att effektuttaget är mer jämförbart.

En vild spekulation som kanske kan bemötas av nån som vet bättre? :?

Poängen med min frågeställning är om man kan jämföra förbränningsmotorer och elmotorer rakt av eller om man måste ta andra hänsyn också?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tesla Semi Truck

Inlägg av Bjelke »

Laban skrev:
Bjelke skrev:
Hur mycket skiljer det i bränsleförbrukning mellan dom två storlekarna på lastbilar?
Man kan inte ta tonaget och multiplicera det rakt av, men hur ser siffrorna ut ungefär?
(bättre att du får svara på det än att vi andra kommer med siffror som du avfärdar hela tiden ;) )
Här finns det ett om än lite äldre exempel:

http://bengthedlund.se/0607/Miljon_last ... ersson.pdf
Scanias bränsleuppgifter visar sig stämma ganska väl överens med Lundgrens uppgifter.
Scania säger att ett 60-tons ekipage förbrukar 45-50 l/100 km och ett 40-tons ekipage 32-33
l/100 km. Motsvarande siffror enligt testkörningar från Lundgren visar ca 45 l/100 km för 60-
tons ekipage och ca 30,1 l/100 km för 40-tons ekipage
Det viktiga här är väl då den totala förbrukningen. 4.5l/mil för 60 tons ekipaget motsvarar 44 kWh/mil. Eftersom siffrorna är från 2004 kan vi nog dela dessa med 3 för en ny ellastbil. Det blir i så fall 14.66 kWh/mil. 1.2 MWh ger 960 användbara kWh med 20% marginal. Det ger i sin tur en räckvidd på ca 65 mil för ett 60 tons ekipage.

Räknar man på 10 kr/l för dieseln och 1 kr/kWh för elen så blir det en besparing på 31 kr/mil med ellastbilen. Då inte inräknat lägre servicekostnader (oljebyten, AdBlue, ...).
Jag vet det mesta om det här redan sedan många år i branschen som konstruktör där, men det räcker tydligen inte för vissa så jag ville att han själv skulle svara på
frågan så att vi kan ha en vettig diskussion isf för att bli avfärdade som outbildade fanatiker som bara kastar ur oss siffror kors och tvärs (typ), det leder lixom ingenstans.
Skillnaden i bränsleförbrukning i snitt mellan storlekarna ger en solklar indikering på batteribehovet på batteriversioner av fordonen. Däremot
vet vi ju inte allt om hur eldriften och hur laddningen skulle se ut i praktiken förrns det börjar komma riktiga fungerande prototyper såklart, men ganska säkert kan vi
räkna redan nu i spekulationssyfte (priser på en fullstor lastbil kan ju ingen säga förrns dom börjar säljas på riktigt, likaså laddstationer osv).
Eldriften lär räcka till mer än väl, vilket jag trodde alla som äger en Tesla förstått för länge sedan, en liten motor kan köra hårt ett bra tag även om kylningen säkert
ser lite annorlunda ut på en fullstor lastbil. Skillnaden för att dra 30 ton mot tex 74 är inte lika stor som för fossila varianter. Jag har tex en ungefär lika liten (stor)
motor i min Leaf som i Teslan...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Tesla Semi Truck

Inlägg av Anders77 »

Laban.

Bränsleförbrukningen kan säkert räknas om till effekt för el ja. Men det är snitt siffror, vi vet alla vilken skillnad det är när vi med våra teslor kör i backar eller bara startar.

Jag har extremt svårt att tro att en lastbil som i Tibors uträkning är gjord för en lastbil på 30 ton, kan klara sig på samma effekt i start och backar som en lastbil byggd för totalvikt på 74 ton, eller 100 ton som de byggs för normalt.

Jag är ingen ingen konstruktör eller ingenjör som kan räkna på detta. Men när man gör uträkningar och härleder dem till mindre lastbilar och säger att de är jämförbara med stora lastbilar så känns det bara fel för mig. Någon får gärna bevisa att jag har fel där. När lastbilen sen rullar är jag helt överens om att det ej går så mycket energi, och att skillnaden mot att rulla 30 ton eller 78 ton ej är så stor.

Men jag ser även de som är byggda för 100 ton ha det extremt tungt i stora backar, som Hallandsåsen eller backen vid Jönköping. Om de som är stora och byggda för det ej klarar mer än 50kkm/h i en sådan backe, så tror jag att det krävs mycket effekt då. Och desto längre den backen är desto mer effekt kommer gå åt. Och jag tror inte att man vill ladda efter varje stor backe heller.

Bjelke. jag avfärdar siffror som härleder till mindre lastbilar. Om du eller någon annan har visat en uträkning baserad på en lastbil som klarar 78 ton i en lång uppförsbacke så ber jag om ursäkt.

Om en lastbil som klarar 30 ton kan köra en på 80 ton så undrar jag ju varför de har olika storlekar idag. Med era siffror borde de redan idag kunna köra med mindre lastbilar och klara samma laster. Är det korrekt uppfattat?
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Tesla Semi Truck

Inlägg av Laban »

Anders77 skrev:
Laban.

Bränsleförbrukningen kan säkert räknas om till effekt för el ja. Men det är snitt siffror, vi vet alla vilken skillnad det är när vi med våra teslor kör i backar eller bara startar.

Jag har extremt svårt att tro att en lastbil som i Tibors uträkning är gjord för en lastbil på 30 ton, kan klara sig på samma effekt i start och backar som en lastbil byggd för totalvikt på 74 ton, eller 100 ton som de byggs för normalt.
Effekten är nog det minsta problemet. OBS att en Volvo FH 16 har 750 hk, ett 1.2 MWh Tesla batteri ger 6000+ hk och då har jag räknat snålt. Sen är det bara att lägga på så många Model 3 motorer man behöver för få ut detta till hjulen utan att motorerna brinner upp :-)
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Skriv svar