Här finns det ett om än lite äldre exempel:Bjelke skrev:Hur mycket skiljer det i bränsleförbrukning mellan dom två storlekarna på lastbilar?
Man kan inte ta tonaget och multiplicera det rakt av, men hur ser siffrorna ut ungefär?
(bättre att du får svara på det än att vi andra kommer med siffror som du avfärdar hela tiden )
http://bengthedlund.se/0607/Miljon_last ... ersson.pdf
Det viktiga här är väl då den totala förbrukningen. 4.5l/mil för 60 tons ekipaget motsvarar 44 kWh/mil. Eftersom siffrorna är från 2004 kan vi nog dela dessa med 3 för en ny ellastbil. Det blir i så fall 14.66 kWh/mil. 1.2 MWh ger 960 användbara kWh med 20% marginal. Det ger i sin tur en räckvidd på ca 65 mil för ett 60 tons ekipage.Scanias bränsleuppgifter visar sig stämma ganska väl överens med Lundgrens uppgifter.
Scania säger att ett 60-tons ekipage förbrukar 45-50 l/100 km och ett 40-tons ekipage 32-33
l/100 km. Motsvarande siffror enligt testkörningar från Lundgren visar ca 45 l/100 km för 60-
tons ekipage och ca 30,1 l/100 km för 40-tons ekipage
Räknar man på 10 kr/l för dieseln och 1 kr/kWh för elen så blir det en besparing på 31 kr/mil med ellastbilen. Då inte inräknat lägre servicekostnader (oljebyten, AdBlue, ...).