Laban skrev:Bjelke skrev:
Hur mycket skiljer det i bränsleförbrukning mellan dom två storlekarna på lastbilar?
Man kan inte ta tonaget och multiplicera det rakt av, men hur ser siffrorna ut ungefär?
(bättre att du får svara på det än att vi andra kommer med siffror som du avfärdar hela tiden
)
Här finns det ett om än lite äldre exempel:
http://bengthedlund.se/0607/Miljon_last ... ersson.pdf
Scanias bränsleuppgifter visar sig stämma ganska väl överens med Lundgrens uppgifter.
Scania säger att ett 60-tons ekipage förbrukar 45-50 l/100 km och ett 40-tons ekipage 32-33
l/100 km. Motsvarande siffror enligt testkörningar från Lundgren visar ca 45 l/100 km för 60-
tons ekipage och ca 30,1 l/100 km för 40-tons ekipage
Det viktiga här är väl då den totala förbrukningen. 4.5l/mil för 60 tons ekipaget motsvarar 44 kWh/mil. Eftersom siffrorna är från 2004 kan vi nog dela dessa med 3 för en ny ellastbil. Det blir i så fall 14.66 kWh/mil. 1.2 MWh ger 960 användbara kWh med 20% marginal. Det ger i sin tur en räckvidd på ca 65 mil för ett 60 tons ekipage.
Räknar man på 10 kr/l för dieseln och 1 kr/kWh för elen så blir det en besparing på 31 kr/mil med ellastbilen. Då inte inräknat lägre servicekostnader (oljebyten, AdBlue, ...).
Jag vet det mesta om det här redan sedan många år i branschen som konstruktör där, men det räcker tydligen inte för vissa så jag ville att han själv skulle svara på
frågan så att vi kan ha en vettig diskussion isf för att bli avfärdade som outbildade fanatiker som bara kastar ur oss siffror kors och tvärs (typ), det leder lixom ingenstans.
Skillnaden i bränsleförbrukning i snitt mellan storlekarna ger en solklar indikering på batteribehovet på batteriversioner av fordonen. Däremot
vet vi ju inte allt om hur eldriften och hur laddningen skulle se ut i praktiken förrns det börjar komma riktiga fungerande prototyper såklart, men ganska säkert kan vi
räkna redan nu i spekulationssyfte (priser på en fullstor lastbil kan ju ingen säga förrns dom börjar säljas på riktigt, likaså laddstationer osv).
Eldriften lär räcka till mer än väl, vilket jag trodde alla som äger en Tesla förstått för länge sedan, en liten motor kan köra hårt ett bra tag även om kylningen säkert
ser lite annorlunda ut på en fullstor lastbil. Skillnaden för att dra 30 ton mot tex 74 är inte lika stor som för fossila varianter. Jag har tex en ungefär lika liten (stor)
motor i min Leaf som i Teslan...