Någon här på forumet nämnde det. Och att det t.o.m kan ingå förare i avtalen.Leo skrev:Är det inte så att lastbilar i USA ofta leasas med en fast månadskostnad? Då blir ju själva priset mindre intressant att kommunicera.
Semi Truck Event
Moderator: Redaktion
Re: Semi Truck Event
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Semi Truck Event
Varför tolkade du det så? Elon sa ju klart och tydligt att han pratade om "total cost of ownership" inkl leasingkostnad.Svenssons skrev:På eventet pratades det aldrig om priset ju förutom att Elon sa att man skulle spara pengar dag 1. Jag tolkade det som spara pengar på driftskostnaden, inte inklusive inköpskostnad...
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: Semi Truck Event
500 miles var för 36 ton Bruttovikt, vilket är maxgränsen på det nationella vägnätet i USA.Ric skrev:De sa att deras trailerdragare var billigare per sträcka men sa inget om vikten av godset.
På modellen som går 500 miles så tror jag den lastar 17 procent mindre vikt än dieselmodellen.
Re: Semi Truck Event
Ja, det vet jag. Men det svarar inte på frågan om vikten på nyttolasten.LarsL skrev:500 miles var för 36 ton Bruttovikt, vilket är maxgränsen på det nationella vägnätet i USA.Ric skrev:De sa att deras trailerdragare var billigare per sträcka men sa inget om vikten av godset.
På modellen som går 500 miles så tror jag den lastar 17 procent mindre vikt än dieselmodellen.
Re: Semi Truck Event
https://electrek.co/2017/11/22/tesla-se ... ric-truck/
50 mils versionen kostar $150k, 80 mil kostar $180k. Founders edition $200k.
Krismöte igen hos Scania mfl ?
De verkar förresten ha höjt reservationspriset från $5k till $20k. Har vi en ny Model 3 ”problematik” här kanske ?
Stämmer uppskattningarna på 1000 kWh batteri så kostar 400 kWh extra batteri i så fall $30k eller $75/kWh , ut till kund !!
Måste vi börja prata om ny kemi med väldigt hög energidensitet ?
50 mils versionen kostar $150k, 80 mil kostar $180k. Founders edition $200k.
Krismöte igen hos Scania mfl ?
De verkar förresten ha höjt reservationspriset från $5k till $20k. Har vi en ny Model 3 ”problematik” här kanske ?
Stämmer uppskattningarna på 1000 kWh batteri så kostar 400 kWh extra batteri i så fall $30k eller $75/kWh , ut till kund !!
Måste vi börja prata om ny kemi med väldigt hög energidensitet ?
Senast redigerad av Laban, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19558
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Semi Truck Event
Det är nästan så man blir sugen på ett karriärbyte ju
Dom värsta trafiksituationerna häromkring och norrut beror ofta på lastbilar som inte tar sig upp för vissa backar och sen är kaoset ett faktum, skulle
bra gärna vilja se Teslas semi i dom lägena, skulle inte förvåna mig om den tom skulle kunna agera bogserbil då åt dom andra som fastnat...
Kanske tom några bärgare som köper Semin och anpassar den för den kan bli riktigt grym.
Dom värsta trafiksituationerna häromkring och norrut beror ofta på lastbilar som inte tar sig upp för vissa backar och sen är kaoset ett faktum, skulle
bra gärna vilja se Teslas semi i dom lägena, skulle inte förvåna mig om den tom skulle kunna agera bogserbil då åt dom andra som fastnat...
Kanske tom några bärgare som köper Semin och anpassar den för den kan bli riktigt grym.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Semi Truck Event
Rimligtvis, då bör batteripacket väga runt 2,5 ton i semin och runt 500 kg i roadstern.Laban skrev:https://electrek.co/2017/11/22/tesla-se ... ric-truck/
50 mils versionen kostar $150k, 80 mil kostar $180k. Founders edition $200k.
Krismöte igen hos Scania mfl ?
De verkar förresten ha höjt reservationspriset från $5k till $20k. Har vi en ny Model 3 ”problematik” här kanske ?
Stämmer uppskattningarna på 1000 kWh batteri så kostar 400 kWh extra batteri i så fall $30k eller $75/kWh , ut till kund !!
Måste vi börja prata om ny kemi med väldigt hög energidensitet ?
Nya s och x bör väl snart få 150-200kwh också då kan jag tro.
Behovet av superchargers kommer att minska.
Re: Semi Truck Event
Lastbilar som fastnar beror inte på brist på kraft. Det är däckval, anti-spinn och föraren samt medtrafikanter.Bjelke skrev:Det är nästan så man blir sugen på ett karriärbyte ju
Dom värsta trafiksituationerna häromkring och norrut beror ofta på lastbilar som inte tar sig upp för vissa backar och sen är kaoset ett faktum, skulle
bra gärna vilja se Teslas semi i dom lägena, skulle inte förvåna mig om den tom skulle kunna agera bogserbil då åt dom andra som fastnat...
Kanske tom några bärgare som köper Semin och anpassar den för den kan bli riktigt grym.
Re: Semi Truck Event
Då kan man nästan köpa en semi bara för att få batterierna. $180 / kWh inklusive semin. Räcker till att konvertera 20 fossilbilar som får 50 kWh styck. Eller bygga 50 stycken hembatterier på 20 kWh.Laban skrev:https://electrek.co/2017/11/22/tesla-se ... ric-truck/
50 mils versionen kostar $150k, 80 mil kostar $180k. Founders edition $200k.
Krismöte igen hos Scania mfl ?
De verkar förresten ha höjt reservationspriset från $5k till $20k. Har vi en ny Model 3 ”problematik” här kanske ?
Stämmer uppskattningarna på 1000 kWh batteri så kostar 400 kWh extra batteri i så fall $30k eller $75/kWh , ut till kund !!
Måste vi börja prata om ny kemi med väldigt hög energidensitet ?
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19558
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Semi Truck Event
Det var ju exakt det jag tänkte på, individuell el-fyrhjulsdrift lixom... Den lär inte bli först med att tappa fäste och bli stående i backarna...Ric skrev:Lastbilar som fastnar beror inte på brist på kraft. Det är däckval, anti-spinn och föraren samt medtrafikanter.Bjelke skrev:Det är nästan så man blir sugen på ett karriärbyte ju
Dom värsta trafiksituationerna häromkring och norrut beror ofta på lastbilar som inte tar sig upp för vissa backar och sen är kaoset ett faktum, skulle
bra gärna vilja se Teslas semi i dom lägena, skulle inte förvåna mig om den tom skulle kunna agera bogserbil då åt dom andra som fastnat...
Kanske tom några bärgare som köper Semin och anpassar den för den kan bli riktigt grym.
Och det kommer därmed inte bero lika mycket på föraren heller på samma sätt som nu
Kraften är som sagt inte problemet i dom fallen...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Semi Truck Event
Antalet kraftpulser per hjulvarv är helt fantastisk på en elbil
ms 76132 "Eleamore"
Re: Semi Truck Event
Här snackar vi hästkrafter!Bjelke skrev:Dom värsta trafiksituationerna häromkring och norrut beror ofta på lastbilar som inte tar sig upp för vissa backar och sen är kaoset ett faktum, skulle
bra gärna vilja se Teslas semi i dom lägena, skulle inte förvåna mig om den tom skulle kunna agera bogserbil då åt dom andra som fastnat...
Kanske tom några bärgare som köper Semin och anpassar den för den kan bli riktigt grym.
Re: Semi Truck Event
Coolt. Där ser man vilka monströsa krafter en häst har. Begreppet "hästkraft" är ju extremt vilseledande, eftersom det är ungefär vad en genomsnittshäst orkar med över en längre tid. Ungefär samma fenomen som med Teslor som reggas med jättehög topeffekt, medan medeleffekten över en timme är mycket lägre.Jerker skrev:Här snackar vi hästkrafter!
Jag läste nånstans att en häst tillfälligt kan komma upp i 10 hästkrafter eller ännu mer. Dessutom får de ner kraften på ett helt annat sätt än fordon som rullar på hjul.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Semi Truck Event
Bästa när hästkrafterna slår till autobromsen så musen kan springa över vägenJerker skrev:Här snackar vi hästkrafter!
MYLR-24
Re: Semi Truck Event
Jerome Guillen i Holland, via electrek, tesla semi "same cargo capacity", vad väger en diesel semi?, nåt hemligt är det
3min in, lyckas inte lägga in starttid i yt taggen
inte hittat hela presentationen
3min in, lyckas inte lägga in starttid i yt taggen
inte hittat hela presentationen
ms 76132 "Eleamore"
Re: Semi Truck Event
Alltså väger själva bilen lika mycket som en diesel version.
Om jag tolkar informationen på den här sidan rätt så väger dragbilen 11,1 ton (26,1-15).
http://www.volvotrucks.se/sv-se/services/hyrlast.html
Om jag tolkar informationen på den här sidan rätt så väger dragbilen 11,1 ton (26,1-15).
http://www.volvotrucks.se/sv-se/services/hyrlast.html
Re: Semi Truck Event
Så låter det på honom i alla fall. Samma cargo space - samma maxvikt. Så är väl resonemanget. Eller har USA inte samma regler för hur mycket en lastbil får väga?LarsL skrev:Alltså väger själva bilen lika mycket som en diesel version.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Semi Truck Event
Mellan 39 och 74 ton beroende på delstat verkar det varamati skrev:Så låter det på honom i alla fall. Samma cargo space - samma maxvikt. Så är väl resonemanget. Eller har USA inte samma regler för hur mycket en lastbil får väga?LarsL skrev:Alltså väger själva bilen lika mycket som en diesel version.
https://ops.fhwa.dot.gov/freight/public ... final_rpt/
(tabell 2B är i metersystemet)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Semi Truck Event
Jaha, okej. Kan man dra några slutsatser uitfrån det? Egentligen räcker det med vetskapen om att det finns maxgränser även i USA. Det betyder alltså med andra ord att om det är kapaciteten som bestämmer maxvikten och maxvikten samtidigt begränsas av lagen, så är Semins tomvikt inte relevant, dvs den väger inte mer än en dieseltruck.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Semi Truck Event
Om någonting låter för bra för att vara sant så är det oftast inte sant.mati skrev:Jaha, okej. Kan man dra några slutsatser uitfrån det? Egentligen räcker det med vetskapen om att det finns maxgränser även i USA. Det betyder alltså med andra ord att om det är kapaciteten som bestämmer maxvikten och maxvikten samtidigt begränsas av lagen, så är Semins tomvikt inte relevant, dvs den väger inte mer än en dieseltruck.
Re: Semi Truck Event
Ett 100kWh batteri i en Model S väger 300kg? Då väger ett 1000kWh batteri 3ton. För mig känns det inte omöjligt att då få till en hel bil som väger mindre än 11ton. Det handlar om Model 3 motorer, en hytt och ett chassi.
Re: Semi Truck Event
Jag tror snarare 100 kWh batteriet väger närmre 500 kg men vikten på hela batteriet växer nog inte proportionellt med storleken.LarsL skrev:Ett 100kWh batteri i en Model S väger 300kg? Då väger ett 1000kWh batteri 3ton. För mig känns det inte omöjligt att då få till en hel bil som väger mindre än 11ton. Det handlar om Model 3 motorer, en hytt och ett chassi.
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Semi Truck Event
45gram per cell gånger 8200 typ, blir ju 370kg bara i celler. 100kWh kan mycket väl väga 500kg, medan 200kW skulle väga 500kg+370kg ungefär. Du behöver ju fortfarande bara en kapsling, en BMS, en cirkpump osv.vigge50 skrev:Jag tror snarare 100 kWh batteriet väger närmre 500 kg men vikten på hela batteriet växer nog inte proportionellt med storleken.LarsL skrev:Ett 100kWh batteri i en Model S väger 300kg? Då väger ett 1000kWh batteri 3ton. För mig känns det inte omöjligt att då få till en hel bil som väger mindre än 11ton. Det handlar om Model 3 motorer, en hytt och ett chassi.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Semi Truck Event
Du räknade fel på 56 celler och det blir 110gram tyngre totalt, bjäbb, bjäbb, bjäbb.....Henrik Torphammar skrev:45gram per cell gånger 8200 typ, blir ju 370kg bara i celler. 100kWh kan mycket väl väga 500kg, medan 200kW skulle väga 500kg+370kg ungefär. Du behöver ju fortfarande bara en kapsling, en BMS, en cirkpump osv.
Förekommer lite bara.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!