Semi Truck Event

Här diskuterar vi om Teslas stora lastbil

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7319
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Semi Truck Event

Inlägg av TiborBlomhall »

Swede1 skrev:
Fint skrivet av Tibor, kompetent info, men du får gärna låta någon korrekturläsa en gång innan du lägger ut. (Små retsamma fel som drar ner helhetsintrycket och ibland blir det svårbegripligt, 1 driver var sitt bakhjul, 2 bygga ett världsomspännande, 3 var sitt hjul, 4 mindre service, 5 en konvoj eller ett tåg, 6 så blir, 7 slutpriset blir lika spektakulärt. )

Jättebra info, men gå igenom texten 1-2 ggr så blir det jättebra , så slipper man skämmas för att man länkar hit. (Jag förstår att det tar tid, även på DN/SvD s hemsidor ser man mycket slarv.) Mvh
Dagens artikel skrev jag (förstås) i morse i gryningen, därav ännu sämre kvalitet än vanligt. Nu har jag haft lite tid att förbättra den.
kallekula
Inlägg: 747
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Semi Truck Event

Inlägg av kallekula »

Inga som helst nyheter om S och X va?
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Semi Truck Event

Inlägg av Laban »

Mickep skrev:
Det som inte diskuteras än är megachargers! Wooot wooot! Hur mycket, hur många och var??!
Om du menar hur mycket effekt dessa har så är det enligt följande beräkning ca 1.5 MW:

Lastbilen förbrukar <= 12 kWh/mil (< 2 kWh/mile)

Den kan ladda 64 mils körning på 30 minuter

64*12 -> 768 kWh på 30 minuter, dvs 768*2 -> ~1.5 MW
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
tias
Teslaägare
Inlägg: 154
Blev medlem: 13 feb 2015 18:44
Ort: Södermalm

Re: Semi Truck Event

Inlägg av tias »

mati skrev:
Är det ingen som reagerar på att Elon för en gångs skull inte lovade en massa funktioner beträffande total självkörning och sånt? Eller har jag missat nånting? Det som sades motsvarar väl i princip exakt det som AP1+2 klarar av redan idag, dvs hålla sig i filen, bromsa själv, inte köra på andra. Det spekulerades ju tidigare om att Tesla Semi inte skulle behöva någon förare öht. Men nu är det betydligt mer sansade tongångar från Teslas sida.
Hur ska man tolka det? Är det helt enkelt så att det är en annan kundkrets som inte är så lättlurad som vanliga bilköpare? Svårt att få ett åkeri att betala för nånting som inte finns liksom.
Eller har Elon insett att det där med full autonomi kanske ändå inte var så himla lätt som han trodde, och att det är bättre att hålla igen lite grann innan man vet att det kommer att fungera?
Håller med dig, Mati. Ännu mer oroväckande när man beaktar att semin inte kommer levereras förrän tidigast 2019. Baserat på Elons optimistiska tidslinje borde rimligen full autonomi vara implementerat tills dess...
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Semi Truck Event

Inlägg av LarsL »

mati skrev:
Är det ingen som reagerar på att Elon för en gångs skull inte lovade en massa funktioner beträffande total självkörning och sånt? Eller har jag missat nånting? Det som sades motsvarar väl i princip exakt det som AP1+2 klarar av redan idag, dvs hålla sig i filen, bromsa själv, inte köra på andra. Det spekulerades ju tidigare om att Tesla Semi inte skulle behöva någon förare öht. Men nu är det betydligt mer sansade tongångar från Teslas sida.
Hur ska man tolka det? Är det helt enkelt så att det är en annan kundkrets som inte är så lättlurad som vanliga bilköpare? Svårt att få ett åkeri att betala för nånting som inte finns liksom.
Eller har Elon insett att det där med full autonomi kanske ändå inte var så himla lätt som han trodde, och att det är bättre att hålla igen lite grann innan man vet att det kommer att fungera?
Därför att USA har ett stark trucker-fack. Tror inte att man ska jävlas för mycket med dem hel5 enkelt.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Semi Truck Event

Inlägg av Laban »

LarsL skrev:
Därför att USA har ett stark trucker-fack. Tror inte att man ska jävlas för mycket med dem hel5 enkelt.
Det kan nog också vara ännu svårare att få igenom när det gäller regelverk. Och kan man nå 50% kostnadsbesparing med konvojkörning och dessutom då bättre än tåg mijömässigt så har man kommit ganska långt.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Semi Truck Event

Inlägg av LarsL »

Laban skrev:
LarsL skrev:
Därför att USA har ett stark trucker-fack. Tror inte att man ska jävlas för mycket med dem hel5 enkelt.
Det kan nog också vara ännu svårare att få igenom när det gäller regelverk. Och kan man nå 50% kostnadsbesparing med konvojkörning och dessutom då bättre än tåg mijömässigt så har man kommit ganska långt.
Ja, men här måste ju ändå Tesla inse att de får anpassa sig till omvärlden och sätta en praktikant på att typa fram en lastbil.
Dannei
Inlägg: 52
Blev medlem: 22 apr 2016 13:49
Ort: Linköping

Re: Semi Truck Event

Inlägg av Dannei »

Även om jag själv väntar på en M3 så vore det kanske ändå bäst om Tesla satsat på att få ut lastbilen före och lagt den tiden på det, den bör ju ge grova intäkter. Sedan lär ju den fullkomligt ta död på de som ännu stretar emot EV och att det inte är hållbart att gå över till det helt och hållet.
Senast redigerad av Dannei, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Semi Truck Event

Inlägg av LarsL »

Dannei skrev:
Även om jag själv väntar på en M3 so vore det kanske ändå bäst om Tesla satsat på att få ut lastbilen före och lagt den tiden på det, den bör ju ge grova intäkter. Sedan lär ju den fullkomligt ta död på de som ännu stretar emot EV och att det inte är hållbart att gå över till det helt och hållet.
Tror att Tesla har ca 33000 anställda, jag är ganska säker på att de kan göra två-tre eller fyra saker samtidigt. Men naturligtvis är Semi-trucken viktig för att ställa om världen till batterier.
Dannei
Inlägg: 52
Blev medlem: 22 apr 2016 13:49
Ort: Linköping

Re: Semi Truck Event

Inlägg av Dannei »

Sant, verkar ju dock stämma att ett "produktionshelvete" pågår.. Jag tror ju inte heller att de direkt har mer än 1 produktionslina för trucken i nuläget. Samt att kapital måste in. Finns extremt många företag med extremt stora kassor som säkerligen skulle stå i kö om denna fanns till salu snart. Gillar Tesla givetvis, men lite orolig för intäkterna som snart måste öka ordentligt.. Jag hade gärna väntat än mer på min bil om de i gengäld får ut denna lite snabbare.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Semi Truck Event

Inlägg av Gustafsson »

Där fick vätgasförespråkarna så dom teg också...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5969
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Semi Truck Event

Inlägg av Remuz »

Jag känner att det saknas en prisindikation eller har jag missat något? Den behöver kosta max 200k dollar mer än scanias dito skulle jag gissa, frågan är vilka marginaler tesla får på den då...
P85D svart/svart med gratis SuC
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Semi Truck Event

Inlägg av vigge50 »

Dannei skrev:
Sant, verkar ju dock stämma att ett "produktionshelvete" pågår.. Jag tror ju inte heller att de direkt har mer än 1 produktionslina för trucken i nuläget. Samt att kapital måste in. Finns extremt många företag med extremt stora kassor som säkerligen skulle stå i kö om denna fanns till salu snart. Gillar Tesla givetvis, men lite orolig för intäkterna som snart måste öka ordentligt.. Jag hade gärna väntat än mer på min bil om de i gengäld får ut denna lite snabbare.
Jag tror knappast de har en produktionslina klar för Semi, det krävs knappast för att ta fram en prototyp.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Semi Truck Event

Inlägg av Smutt »

vigge50 skrev:
Dannei skrev:
Sant, verkar ju dock stämma att ett "produktionshelvete" pågår.. Jag tror ju inte heller att de direkt har mer än 1 produktionslina för trucken i nuläget. Samt att kapital måste in. Finns extremt många företag med extremt stora kassor som säkerligen skulle stå i kö om denna fanns till salu snart. Gillar Tesla givetvis, men lite orolig för intäkterna som snart måste öka ordentligt.. Jag hade gärna väntat än mer på min bil om de i gengäld får ut denna lite snabbare.
Jag tror knappast de har en produktionslina klar för Semi, det krävs knappast för att ta fram en prototyp.
Klart vi vill köpa funderar på en själv är ju inga förmånsvärden för tunga fordon :D
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Dannei
Inlägg: 52
Blev medlem: 22 apr 2016 13:49
Ort: Linköping

Re: Semi Truck Event

Inlägg av Dannei »

Smutt skrev:
vigge50 skrev:
Dannei skrev:
Sant, verkar ju dock stämma att ett "produktionshelvete" pågår.. Jag tror ju inte heller att de direkt har mer än 1 produktionslina för trucken i nuläget. Samt att kapital måste in. Finns extremt många företag med extremt stora kassor som säkerligen skulle stå i kö om denna fanns till salu snart. Gillar Tesla givetvis, men lite orolig för intäkterna som snart måste öka ordentligt.. Jag hade gärna väntat än mer på min bil om de i gengäld får ut denna lite snabbare.
Jag tror knappast de har en produktionslina klar för Semi, det krävs knappast för att ta fram en prototyp.
Klart vi vill köpa funderar på en själv är ju inga förmånsvärden för tunga fordon :D
Lol:) Tänkte liiite mer på transport spedition osv :)
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Semi Truck Event

Inlägg av apkungen »

Jag gissar att mega chargers kommer att få just 1MW eller 1000kW i effekt

500kWh på 30 min innebär 8kWh/mil för att få 64 mil på denna laddning. Jag tror att det är fullt möjligt med det extremt låga Cd talet.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Semi Truck Event

Inlägg av LarsL »

Alltså ”bara” ett batteripack på 640kWh.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Semi Truck Event

Inlägg av Svenssons »

apkungen skrev:
Jag gissar att mega chargers kommer att få just 1MW eller 1000kW i effekt
Misstänker detta också med tanke på att ladduttaget på semin verkar vara för fyra gånger dagens Supercharger. Sätt spänningen till det dubbla, dvs 800 volt så får du ut dubbla effekten på samma area för kablarna.

4*135 kW*2=1080 kW eller ca 1MW/megawatt och därav namnet.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Semi Truck Event

Inlägg av Teslaspolen »

Inser att jag inte skrivit något här, men... Ja, vilket event! :)
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Semi Truck Event

Inlägg av zyax »

Electrek har räknat och kommit fram till att den borde ha 1,6 MW vilket alltså är runt 11 ggr snabbare än dagens Supercharger.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Semi Truck Event

Inlägg av Laban »

Kontakten har nämnts här men jag ser ingen bild, alternativt så har jag missat det. Så här ser den i alla fall ut:

Bild
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Semi Truck Event

Inlägg av Jerker »

Laban skrev:
Kontakten har nämnts här men jag ser ingen bild, alternativt så har jag missat det. Så här ser den i alla fall ut:
4 st parallella likströmskablar?
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Semi Truck Event

Inlägg av Laban »

Jerker skrev:
Laban skrev:
Kontakten har nämnts här men jag ser ingen bild, alternativt så har jag missat det. Så här ser den i alla fall ut:
4 st parallella likströmskablar?
Verkar troligt. Dvs, som Svenssons skrev, 4x dagens (USA kontakt) + dubbla spänningen ger 1080 kW, ~1MW med samma C grad som dagens batterier. Och där finns det starka indikationer på att ex Model 3 har högre kapacitet än S/X sett till storleken på batteripacket. Så jag gissar på 1.5 MW.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
MagnusG
Inlägg: 40
Blev medlem: 07 sep 2015 17:12

Re: Semi Truck Event

Inlägg av MagnusG »

Laban skrev:
Kontakten har nämnts här men jag ser ingen bild, alternativt så har jag missat det. Så här ser den i alla fall ut:

Bild
Undrar om det blir samma batteripack i nya roadstern som i lastbilen. Lastbilen får 4 st batteripack när det ser ut som det finns kontakter för 4 parallella likströmskablar. Det är olika uppgifter på förbrukningen för lastbilen, från 8kWh/mil upp till 12kWh/mil. Med 4x200 kWh batteripack, totalt 800 kWh blir det 66-100 mils räckvidd med ett medelvärde på ca 80 mil.
Måste förenkla produktionen om man kan använda samma batteripack i olika bilar. Lastbilsbatteriet borde vara konstruerat så det tål hög belastning under längre perioder som långa uppförsbackar. Roadstern behöver ett batteri som tål hög belastning utan att överhettas om den ska köras på bana.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Semi Truck Event

Inlägg av mati »

Några "experter" har uttalat sig om att Tesla inte kan förändra en bransch som de inte vet nånting om. Det känns ju lite som att Elon har gjort det förut. Typ ett antal gånger. Men det vet kanske inte alla.

https://www.svd.se/experter-tesla-inget ... sbranschen
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar