Semi Truck Event

Här diskuterar vi om Teslas stora lastbil

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Semi Truck Event

Inlägg av Gustafsson »

Där fick vätgasförespråkarna så dom teg också...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5969
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Semi Truck Event

Inlägg av Remuz »

Jag känner att det saknas en prisindikation eller har jag missat något? Den behöver kosta max 200k dollar mer än scanias dito skulle jag gissa, frågan är vilka marginaler tesla får på den då...
P85D svart/svart med gratis SuC
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Semi Truck Event

Inlägg av vigge50 »

Dannei skrev:
Sant, verkar ju dock stämma att ett "produktionshelvete" pågår.. Jag tror ju inte heller att de direkt har mer än 1 produktionslina för trucken i nuläget. Samt att kapital måste in. Finns extremt många företag med extremt stora kassor som säkerligen skulle stå i kö om denna fanns till salu snart. Gillar Tesla givetvis, men lite orolig för intäkterna som snart måste öka ordentligt.. Jag hade gärna väntat än mer på min bil om de i gengäld får ut denna lite snabbare.
Jag tror knappast de har en produktionslina klar för Semi, det krävs knappast för att ta fram en prototyp.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Semi Truck Event

Inlägg av Smutt »

vigge50 skrev:
Dannei skrev:
Sant, verkar ju dock stämma att ett "produktionshelvete" pågår.. Jag tror ju inte heller att de direkt har mer än 1 produktionslina för trucken i nuläget. Samt att kapital måste in. Finns extremt många företag med extremt stora kassor som säkerligen skulle stå i kö om denna fanns till salu snart. Gillar Tesla givetvis, men lite orolig för intäkterna som snart måste öka ordentligt.. Jag hade gärna väntat än mer på min bil om de i gengäld får ut denna lite snabbare.
Jag tror knappast de har en produktionslina klar för Semi, det krävs knappast för att ta fram en prototyp.
Klart vi vill köpa funderar på en själv är ju inga förmånsvärden för tunga fordon :D
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Dannei
Inlägg: 52
Blev medlem: 22 apr 2016 13:49
Ort: Linköping

Re: Semi Truck Event

Inlägg av Dannei »

Smutt skrev:
vigge50 skrev:
Dannei skrev:
Sant, verkar ju dock stämma att ett "produktionshelvete" pågår.. Jag tror ju inte heller att de direkt har mer än 1 produktionslina för trucken i nuläget. Samt att kapital måste in. Finns extremt många företag med extremt stora kassor som säkerligen skulle stå i kö om denna fanns till salu snart. Gillar Tesla givetvis, men lite orolig för intäkterna som snart måste öka ordentligt.. Jag hade gärna väntat än mer på min bil om de i gengäld får ut denna lite snabbare.
Jag tror knappast de har en produktionslina klar för Semi, det krävs knappast för att ta fram en prototyp.
Klart vi vill köpa funderar på en själv är ju inga förmånsvärden för tunga fordon :D
Lol:) Tänkte liiite mer på transport spedition osv :)
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Semi Truck Event

Inlägg av apkungen »

Jag gissar att mega chargers kommer att få just 1MW eller 1000kW i effekt

500kWh på 30 min innebär 8kWh/mil för att få 64 mil på denna laddning. Jag tror att det är fullt möjligt med det extremt låga Cd talet.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Semi Truck Event

Inlägg av LarsL »

Alltså ”bara” ett batteripack på 640kWh.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Semi Truck Event

Inlägg av Svenssons »

apkungen skrev:
Jag gissar att mega chargers kommer att få just 1MW eller 1000kW i effekt
Misstänker detta också med tanke på att ladduttaget på semin verkar vara för fyra gånger dagens Supercharger. Sätt spänningen till det dubbla, dvs 800 volt så får du ut dubbla effekten på samma area för kablarna.

4*135 kW*2=1080 kW eller ca 1MW/megawatt och därav namnet.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Semi Truck Event

Inlägg av Teslaspolen »

Inser att jag inte skrivit något här, men... Ja, vilket event! :)
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Semi Truck Event

Inlägg av zyax »

Electrek har räknat och kommit fram till att den borde ha 1,6 MW vilket alltså är runt 11 ggr snabbare än dagens Supercharger.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Semi Truck Event

Inlägg av Laban »

Kontakten har nämnts här men jag ser ingen bild, alternativt så har jag missat det. Så här ser den i alla fall ut:

Bild
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Semi Truck Event

Inlägg av Jerker »

Laban skrev:
Kontakten har nämnts här men jag ser ingen bild, alternativt så har jag missat det. Så här ser den i alla fall ut:
4 st parallella likströmskablar?
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Semi Truck Event

Inlägg av Laban »

Jerker skrev:
Laban skrev:
Kontakten har nämnts här men jag ser ingen bild, alternativt så har jag missat det. Så här ser den i alla fall ut:
4 st parallella likströmskablar?
Verkar troligt. Dvs, som Svenssons skrev, 4x dagens (USA kontakt) + dubbla spänningen ger 1080 kW, ~1MW med samma C grad som dagens batterier. Och där finns det starka indikationer på att ex Model 3 har högre kapacitet än S/X sett till storleken på batteripacket. Så jag gissar på 1.5 MW.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
MagnusG
Inlägg: 40
Blev medlem: 07 sep 2015 17:12

Re: Semi Truck Event

Inlägg av MagnusG »

Laban skrev:
Kontakten har nämnts här men jag ser ingen bild, alternativt så har jag missat det. Så här ser den i alla fall ut:

Bild
Undrar om det blir samma batteripack i nya roadstern som i lastbilen. Lastbilen får 4 st batteripack när det ser ut som det finns kontakter för 4 parallella likströmskablar. Det är olika uppgifter på förbrukningen för lastbilen, från 8kWh/mil upp till 12kWh/mil. Med 4x200 kWh batteripack, totalt 800 kWh blir det 66-100 mils räckvidd med ett medelvärde på ca 80 mil.
Måste förenkla produktionen om man kan använda samma batteripack i olika bilar. Lastbilsbatteriet borde vara konstruerat så det tål hög belastning under längre perioder som långa uppförsbackar. Roadstern behöver ett batteri som tål hög belastning utan att överhettas om den ska köras på bana.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Semi Truck Event

Inlägg av mati »

Några "experter" har uttalat sig om att Tesla inte kan förändra en bransch som de inte vet nånting om. Det känns ju lite som att Elon har gjort det förut. Typ ett antal gånger. Men det vet kanske inte alla.

https://www.svd.se/experter-tesla-inget ... sbranschen
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6518
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Semi Truck Event

Inlägg av Tars »

mati skrev:
Några "experter" har uttalat sig om att Tesla inte kan förändra en bransch som de inte vet nånting om. Det känns ju lite som att Elon har gjort det förut. Typ ett antal gånger. Men det vet kanske inte alla.

https://www.svd.se/experter-tesla-inget ... sbranschen
Helt sjukt va de är insnöade på fel spår.
Tesla har alltid tänkt att snabba på utvecklingen från andra tillverkare, och tycker verkligen att de har lyckats!
Titta bara på VAG som ställer om sina mål.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Semi Truck Event

Inlägg av bat »

Mm... tycker de nuvarande lastbilstillverkarna ska Googla på Disruptive Innovation innan de kommer med alltför tvärsäkra uttalanden. T.ex. ett väldigt stort service nätverk kanske plötsligt inte har lika stort värde, eller kanske till och med är en belastning, om ny teknologi kräver betydligt mindre service.

Väldigt intressant att Tesla räknar med att sälja det mesta av energin också.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Semi Truck Event

Inlägg av mati »

Intressant nog är det ju inte lastbilstillverkarna själva som uttalar sig på det här viset. De vet mycket väl vad som kommer att hända och de verkar vara försiktigare med sina fördömanden. Nej, det är en forskare och en bankmänniska som vet bäst i det här fallet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Semi Truck Event

Inlägg av Svenssons »

mati skrev:
Några "experter" har uttalat sig om att Tesla inte kan förändra en bransch som de inte vet nånting om. Det känns ju lite som att Elon har gjort det förut. Typ ett antal gånger. Men det vet kanske inte alla.

https://www.svd.se/experter-tesla-inget ... sbranschen
Vi går fortfarande med gula sidorna i telefonboken, betalningar till andra genom att gå till vårt lokala bankkontor, Ryssland+Europa står för i princip 100% av uppskjutningarna till rymden, solceller är det ingen som vill ha och elbilar existerar inte efter att GM malde ner EV1...

Klart vi ska fortsätta med dieselbilar, de låter ju roligt, producerar häftiga rökmoln och så blir det lite bistånd till länder som Ryssland och flera diktaturer i Mellanöstern. Varför skulle någon vilja ha en bil som är tyst, effektivare och ekonomiskt fördelaktig jämfört med en dieselbil?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Semi Truck Event

Inlägg av Leo »

Scanias "Core competence" är just drivlinan. Gjuter egna motorblock, bygga egna bakaxlar osv. Just den kompetens som INTE behövs på en ellastbil...har för mig att detsamma gäller Volvo.

Med tanke på 4 elmotorer kan man ju enkelt ha två parallella drivsystem. Ungefär som på stora fartyg. Går ett drivsystem sönder kan man köra vidare på det andra med halverad effekt tills man kan reparera.

Men faktum kvarstår. Det som hindrat tex Renault, MAN, MB att växa i Sverige är att de inte har någon service/reparations nät utbyggt.

Här ligger lite "hönan & ägget" problematik.

Sen har de rätt i att lastbilsbranschen i många länder är väldigt konservativ. Se på USA med hur deras lastbilsflotta ser ut och deras inhemska lastbilstillverkare.

Dock är man också väldigt van att räkna på "kronor & ören" i den branschen också. Vilket både Scania och Volvo är väldigt medvetna om.

Samma sak med bussar där Scania och Volvo ofta utgör grunden till busspåbyggare. Men de elbussar som rullar i Sverige och köps in är Hybricon och BYD.

Så finns nog betydligt större fokus på Teslas el-lastbil och tex BYD:s elbussar från lastbilsbranschen än det som syns och kommuniceras utåt.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Semi Truck Event

Inlägg av Vasp »

Blir jäkla intressant hur detta funkar i praktiken sen. Bland min skäkt och vänner är det många som kör lastbil och/eller driver åkeri.

Skulle vara kul om de skulle köpa nån sån här för att prova när de ska byta lastbilar nästa gång.

Men jag vill ha lite mer siffror som är mer relevanta för Svenska förhållanden innan man börjar tipsa folk om Tesla lastbil.

Typ vikten de pratar om är enligt USAs regler. Sverige tillåter tyngre lastbilar.

Vad blir räckvidden då?
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4183
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Semi Truck Event

Inlägg av nek0 »

Även om Tesla inte producerar en ända lastbil så har man visat vad som går att tillverka .
Politikerna kanske kan trycka på europeiska lastbilstillverkare så att de blir tvungna att agera.
Jag tror inte att någon lastbilstillverkare gör något innan man blir tvungen. Alla bara väntar och hoppas slippa :(
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Semi Truck Event

Inlägg av Surfaren »

Jag undrar varför flertalet artiklar pratar om en lastvikt på 36 ton. Ja, 80000 lbs är ca 36 ton, men i Gross Vehicle Weight ingår även dragbilens vikt (enligt Wikipedia). Blir knappast 36 kvar för lasten då, då bilen väger lite mer än 0.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Ric
Inlägg: 242
Blev medlem: 06 jan 2017 09:24

Re: Semi Truck Event

Inlägg av Ric »

Leo skrev:
Scanias "Core competence" är just drivlinan. Gjuter egna motorblock, bygga egna bakaxlar osv. Just den kompetens som INTE behövs på en ellastbil...har för mig att detsamma gäller Volvo.
Scania har nog en hel del kunskap inom mjukvara och elektronik. Annars vore det svårt att bygga lastbilar idag.
Ric
Inlägg: 242
Blev medlem: 06 jan 2017 09:24

Re: Semi Truck Event

Inlägg av Ric »

Surfaren skrev:
Jag undrar varför flertalet artiklar pratar om en lastvikt på 36 ton. Ja, 80000 lbs är ca 36 ton, men i Gross Vehicle Weight ingår även dragbilens vikt (enligt Wikipedia). Blir knappast 36 kvar för lasten då, då bilen väger lite mer än 0.
Det är för att nästan alla artiklar skrivs av människor som inte tänker själva.
Skriv svar