Semi Truck Event
Moderator: Redaktion
Re: Semi Truck Event
Kontakten har nämnts här men jag ser ingen bild, alternativt så har jag missat det. Så här ser den i alla fall ut:
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Semi Truck Event
4 st parallella likströmskablar?Laban skrev:Kontakten har nämnts här men jag ser ingen bild, alternativt så har jag missat det. Så här ser den i alla fall ut:
Re: Semi Truck Event
Verkar troligt. Dvs, som Svenssons skrev, 4x dagens (USA kontakt) + dubbla spänningen ger 1080 kW, ~1MW med samma C grad som dagens batterier. Och där finns det starka indikationer på att ex Model 3 har högre kapacitet än S/X sett till storleken på batteripacket. Så jag gissar på 1.5 MW.Jerker skrev:4 st parallella likströmskablar?Laban skrev:Kontakten har nämnts här men jag ser ingen bild, alternativt så har jag missat det. Så här ser den i alla fall ut:
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Semi Truck Event
Undrar om det blir samma batteripack i nya roadstern som i lastbilen. Lastbilen får 4 st batteripack när det ser ut som det finns kontakter för 4 parallella likströmskablar. Det är olika uppgifter på förbrukningen för lastbilen, från 8kWh/mil upp till 12kWh/mil. Med 4x200 kWh batteripack, totalt 800 kWh blir det 66-100 mils räckvidd med ett medelvärde på ca 80 mil.Laban skrev:Kontakten har nämnts här men jag ser ingen bild, alternativt så har jag missat det. Så här ser den i alla fall ut:
Måste förenkla produktionen om man kan använda samma batteripack i olika bilar. Lastbilsbatteriet borde vara konstruerat så det tål hög belastning under längre perioder som långa uppförsbackar. Roadstern behöver ett batteri som tål hög belastning utan att överhettas om den ska köras på bana.
Re: Semi Truck Event
Några "experter" har uttalat sig om att Tesla inte kan förändra en bransch som de inte vet nånting om. Det känns ju lite som att Elon har gjort det förut. Typ ett antal gånger. Men det vet kanske inte alla.
https://www.svd.se/experter-tesla-inget ... sbranschen
https://www.svd.se/experter-tesla-inget ... sbranschen
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6519
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Semi Truck Event
Helt sjukt va de är insnöade på fel spår.mati skrev:Några "experter" har uttalat sig om att Tesla inte kan förändra en bransch som de inte vet nånting om. Det känns ju lite som att Elon har gjort det förut. Typ ett antal gånger. Men det vet kanske inte alla.
https://www.svd.se/experter-tesla-inget ... sbranschen
Tesla har alltid tänkt att snabba på utvecklingen från andra tillverkare, och tycker verkligen att de har lyckats!
Titta bara på VAG som ställer om sina mål.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: Semi Truck Event
Mm... tycker de nuvarande lastbilstillverkarna ska Googla på Disruptive Innovation innan de kommer med alltför tvärsäkra uttalanden. T.ex. ett väldigt stort service nätverk kanske plötsligt inte har lika stort värde, eller kanske till och med är en belastning, om ny teknologi kräver betydligt mindre service.
Väldigt intressant att Tesla räknar med att sälja det mesta av energin också.
Väldigt intressant att Tesla räknar med att sälja det mesta av energin också.
Re: Semi Truck Event
Intressant nog är det ju inte lastbilstillverkarna själva som uttalar sig på det här viset. De vet mycket väl vad som kommer att hända och de verkar vara försiktigare med sina fördömanden. Nej, det är en forskare och en bankmänniska som vet bäst i det här fallet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Semi Truck Event
Vi går fortfarande med gula sidorna i telefonboken, betalningar till andra genom att gå till vårt lokala bankkontor, Ryssland+Europa står för i princip 100% av uppskjutningarna till rymden, solceller är det ingen som vill ha och elbilar existerar inte efter att GM malde ner EV1...mati skrev:Några "experter" har uttalat sig om att Tesla inte kan förändra en bransch som de inte vet nånting om. Det känns ju lite som att Elon har gjort det förut. Typ ett antal gånger. Men det vet kanske inte alla.
https://www.svd.se/experter-tesla-inget ... sbranschen
Klart vi ska fortsätta med dieselbilar, de låter ju roligt, producerar häftiga rökmoln och så blir det lite bistånd till länder som Ryssland och flera diktaturer i Mellanöstern. Varför skulle någon vilja ha en bil som är tyst, effektivare och ekonomiskt fördelaktig jämfört med en dieselbil?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Semi Truck Event
Scanias "Core competence" är just drivlinan. Gjuter egna motorblock, bygga egna bakaxlar osv. Just den kompetens som INTE behövs på en ellastbil...har för mig att detsamma gäller Volvo.
Med tanke på 4 elmotorer kan man ju enkelt ha två parallella drivsystem. Ungefär som på stora fartyg. Går ett drivsystem sönder kan man köra vidare på det andra med halverad effekt tills man kan reparera.
Men faktum kvarstår. Det som hindrat tex Renault, MAN, MB att växa i Sverige är att de inte har någon service/reparations nät utbyggt.
Här ligger lite "hönan & ägget" problematik.
Sen har de rätt i att lastbilsbranschen i många länder är väldigt konservativ. Se på USA med hur deras lastbilsflotta ser ut och deras inhemska lastbilstillverkare.
Dock är man också väldigt van att räkna på "kronor & ören" i den branschen också. Vilket både Scania och Volvo är väldigt medvetna om.
Samma sak med bussar där Scania och Volvo ofta utgör grunden till busspåbyggare. Men de elbussar som rullar i Sverige och köps in är Hybricon och BYD.
Så finns nog betydligt större fokus på Teslas el-lastbil och tex BYD:s elbussar från lastbilsbranschen än det som syns och kommuniceras utåt.
Med tanke på 4 elmotorer kan man ju enkelt ha två parallella drivsystem. Ungefär som på stora fartyg. Går ett drivsystem sönder kan man köra vidare på det andra med halverad effekt tills man kan reparera.
Men faktum kvarstår. Det som hindrat tex Renault, MAN, MB att växa i Sverige är att de inte har någon service/reparations nät utbyggt.
Här ligger lite "hönan & ägget" problematik.
Sen har de rätt i att lastbilsbranschen i många länder är väldigt konservativ. Se på USA med hur deras lastbilsflotta ser ut och deras inhemska lastbilstillverkare.
Dock är man också väldigt van att räkna på "kronor & ören" i den branschen också. Vilket både Scania och Volvo är väldigt medvetna om.
Samma sak med bussar där Scania och Volvo ofta utgör grunden till busspåbyggare. Men de elbussar som rullar i Sverige och köps in är Hybricon och BYD.
Så finns nog betydligt större fokus på Teslas el-lastbil och tex BYD:s elbussar från lastbilsbranschen än det som syns och kommuniceras utåt.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Semi Truck Event
Blir jäkla intressant hur detta funkar i praktiken sen. Bland min skäkt och vänner är det många som kör lastbil och/eller driver åkeri.
Skulle vara kul om de skulle köpa nån sån här för att prova när de ska byta lastbilar nästa gång.
Men jag vill ha lite mer siffror som är mer relevanta för Svenska förhållanden innan man börjar tipsa folk om Tesla lastbil.
Typ vikten de pratar om är enligt USAs regler. Sverige tillåter tyngre lastbilar.
Vad blir räckvidden då?
Skulle vara kul om de skulle köpa nån sån här för att prova när de ska byta lastbilar nästa gång.
Men jag vill ha lite mer siffror som är mer relevanta för Svenska förhållanden innan man börjar tipsa folk om Tesla lastbil.
Typ vikten de pratar om är enligt USAs regler. Sverige tillåter tyngre lastbilar.
Vad blir räckvidden då?
Re: Semi Truck Event
Även om Tesla inte producerar en ända lastbil så har man visat vad som går att tillverka .
Politikerna kanske kan trycka på europeiska lastbilstillverkare så att de blir tvungna att agera.
Jag tror inte att någon lastbilstillverkare gör något innan man blir tvungen. Alla bara väntar och hoppas slippa
Politikerna kanske kan trycka på europeiska lastbilstillverkare så att de blir tvungna att agera.
Jag tror inte att någon lastbilstillverkare gör något innan man blir tvungen. Alla bara väntar och hoppas slippa
Re: Semi Truck Event
Jag undrar varför flertalet artiklar pratar om en lastvikt på 36 ton. Ja, 80000 lbs är ca 36 ton, men i Gross Vehicle Weight ingår även dragbilens vikt (enligt Wikipedia). Blir knappast 36 kvar för lasten då, då bilen väger lite mer än 0.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: Semi Truck Event
Scania har nog en hel del kunskap inom mjukvara och elektronik. Annars vore det svårt att bygga lastbilar idag.Leo skrev:Scanias "Core competence" är just drivlinan. Gjuter egna motorblock, bygga egna bakaxlar osv. Just den kompetens som INTE behövs på en ellastbil...har för mig att detsamma gäller Volvo.
Re: Semi Truck Event
Det är för att nästan alla artiklar skrivs av människor som inte tänker själva.Surfaren skrev:Jag undrar varför flertalet artiklar pratar om en lastvikt på 36 ton. Ja, 80000 lbs är ca 36 ton, men i Gross Vehicle Weight ingår även dragbilens vikt (enligt Wikipedia). Blir knappast 36 kvar för lasten då, då bilen väger lite mer än 0.
Re: Semi Truck Event
Det är ju sjukt roligt att de använder nästan exakt samma argument som det gjordes 2012 om Model S.
Re: Semi Truck Event
Delvis samma sak fick man även höra när planer för Model 3 presenterades innan Model X hade börjat levereras. Analytikerna och "experterna" tyckte då att de skulle fokusera på att få ut Model X innan de hoppade på ytterligare en modell. Nu har ju Model 3 börjat levereras och detta långt före vad de flesta om inte alla "experter" trodde var möjligt. Tror inte det var många "experter" som trodde på några leveranser alls av Model 3 under 2017.LarsL skrev:Det är ju sjukt roligt att de använder nästan exakt samma argument som det gjordes 2012 om Model S.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Semi Truck Event
Ric: tror nog Tesla har vassare kompetens i om elektronik, mjukvara och användargränssnitt än Scania...
Även om dagens lastbilar innehåller väldigt mycket elektronik också så inbehåller nog tex en skördare i skogen ännu mer.
Tesla däremot har nog både eldrivlinan och mjukvara & användargränssnitt kopplat till det som sin Core Competence.
Men jag vill nog stå fast vid att drivlinan är att anse som Scanias Core Competence. Inte elektronik, mjukvara osv. Sen är både Scania och Volvo världsledande på fysik förarmiljö också osv.
Så missförstå mig inte. De ÄR världsledande på lastbilar, har min högsta respekt men det är på traditionella fossillastbilar.
Kliver Tesla in kan det nog bli en form av disruptiv förändring. Inte säkert Tesla vinner i slutändan men de kan mycket väl vara katalysatorn som satt igång det. Personligen skulle jag bli överlycklig som Svensk om både Scania & Volvo står som vinnare i slutändan före Tesla!
Även om dagens lastbilar innehåller väldigt mycket elektronik också så inbehåller nog tex en skördare i skogen ännu mer.
Tesla däremot har nog både eldrivlinan och mjukvara & användargränssnitt kopplat till det som sin Core Competence.
Men jag vill nog stå fast vid att drivlinan är att anse som Scanias Core Competence. Inte elektronik, mjukvara osv. Sen är både Scania och Volvo världsledande på fysik förarmiljö också osv.
Så missförstå mig inte. De ÄR världsledande på lastbilar, har min högsta respekt men det är på traditionella fossillastbilar.
Kliver Tesla in kan det nog bli en form av disruptiv förändring. Inte säkert Tesla vinner i slutändan men de kan mycket väl vara katalysatorn som satt igång det. Personligen skulle jag bli överlycklig som Svensk om både Scania & Volvo står som vinnare i slutändan före Tesla!
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Semi Truck Event
Samma här, men de verkar köra "vänta och se" taktiken:Leo skrev:Kliver Tesla in kan det nog bli en form av disruptiv förändring. Inte säkert Tesla vinner i slutändan men de kan mycket väl vara katalysatorn som satt igång det. Personligen skulle jag bli överlycklig som Svensk om både Scania & Volvo står som vinnare i slutändan före Tesla!
https://www.svd.se/experter-tesla-inget ... sbranschen
Den stora frågan här är väl vilken typ av kompetens ex Volvo och Scania har i bagaget när man byter ut hela drivlinan och går mot självkörande lastbilar.Tesla har en helt ny förarmiljö som är mjukvarudriven. De har allt färdigt för automatiska uppdateringar av mjukvaran. De är ledande inom autopilot på bilsidan.– Vi kommer att analysera om det gäller någon ny teknik, men eftersom det är ett tag till lansering så vi kommer att avvakta och se vad som händer, säger Joakim Kenndal, presstalesperson på Volvo Group.
Sen har vi batteritillverkningen på det. Det kommer vara helt avgörande om Volvo mfl kan konkurrera på det området. Jag tror att man bör vara extremt stöttande när det gäller uppförandet av batterifabriken/Northvolt i Sverige. I alla fall om man värnar om svensk fordonsindustri.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Semi Truck Event
Ja, det är ju framför allt på batteri sidan som de traditionella tillverkarna verkar ligga efter. 80 mil... vi väntar och ser om de klarar det innan vi agerar. De vet alltså inte hur man bygger en sådan här lastbil? Jobbigt.
Re: Semi Truck Event
Tycker Northvolt + ABB borde kunna bli bra kompisar med Volvo och Scania. Då skulle båda finansiella musklerna och kunder finnas från start. Faran ligger nog dock i att det är för stora och långsamma elefanter till bolag det handlar om i jämförelse med Tesla. El-lastbilsbyggande tror jag hade fungerat bäst i någon form av inkubator verksamhet hos Volvo och Scania. Kommer finnas alldeles för många Nej-sägare/"Det-går-aldrig"-individer i den fossil-organisationen.
Re: Semi Truck Event
Största orosmolnet för Scania är att Volkswagenkoncernen har plundrat spargrisen. Hoppas Scania kommer ha tillräckligt med kapital för att satsa sig genom nästa lågkonjunktur.bat skrev:Tycker Northvolt + ABB borde kunna bli bra kompisar med Volvo och Scania. Då skulle båda finansiella musklerna och kunder finnas från start. Faran ligger nog dock i att det är för stora och långsamma elefanter till bolag det handlar om i jämförelse med Tesla. El-lastbilsbyggande tror jag hade fungerat bäst i någon form av inkubator verksamhet hos Volvo och Scania. Kommer finnas alldeles för många Nej-sägare/"Det-går-aldrig"-individer i den fossil-organisationen.
Re: Semi Truck Event
Det var väl precis det som hände med elbussarna i Umeå för ett antal år sedan. Hybricon fick fram ett antal test elbussar för 30miljoner eller något sådant. Som rullat sen dess.
Scania och Volvo ville ha 500milj för att börja med ett projekt för att få fram prototyper.
Små företag är till sin natur snabba och lättrörliga jämfört med stora kolosser.
Dock därmed inte automatiskt bättre och billigare osv.
Scania och Volvo ville ha 500milj för att börja med ett projekt för att få fram prototyper.
Små företag är till sin natur snabba och lättrörliga jämfört med stora kolosser.
Dock därmed inte automatiskt bättre och billigare osv.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Semi Truck Event
BYD äger väl iofs redan elbuss-marknaden. Så får se om ngt västerländskt bolag kommer ikapp.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Semi Truck Event
Jag har jobbat många år som konstruktör i den branschen och jag tror faktiskt det är några få ord som kan göra den här till vansinnigt intressant för åkarna
och när dom orden finns med så blir nog inte priset speciellt avgörande i beslutet (jag har pratat med måååånga åkare som bekräftar att andra parametrar än priset ofta är avgörande)
Och dom orden är:
Driftsäker
Inga växlar
Antispinn deluxe
förarmiljön (speciellt tyst i detta fall)
Förutom detta är det ju uppenbart några saker till som lär kunna övertyga såklart, som tex två skärmar med typ all information på (speciellt om man kan anpassa vad man vill ha där, vilket
vi med Teslor redan är vana vid) eller full tank varje morgon (återstår att se hur det kommer att funka dock) osv.
Det där med driftsäkerhet hoppas jag verkligen blir som Elon säger, för funkar det inte så blir det istället katastrof (om jag tycker det är sjukt störigt att åka 25 mil för varje fel på
bilen så lär många åkerier tycka det är än värre), för till skillnad från oss så är ju själva fordonet inkomstkällan, jag kan ju hyra en annan bil under tiden lixom och DET är inte lika enkelt för
ett åkeri (stora åkerier klarar sig såklart bättre)
Men oavsett, så tror jag dom där ledorden kan göra att priset inte blir lika viktigt för många åkerier, det kan alltså bli lite som för många Tesla-köpare hittills, man köper den fast den eg är i
överkant prismässigt (milt sagt i många fall).
En annan sak med ekonomi som det inte verkar skrivits så mycket om, jäklar vad många lastbilar som står på tomgång typ timtals som kommer att försvinna!
En sak till förresten, har ni sett det här? Det är ett projekt där dom tittar på att göra hydraul-driften effektivare/bättre genom elektrifiering, snacka om sjukt bra tajming!
http://www.svenskverkstad.se/med-mal-at ... tprodukter
och när dom orden finns med så blir nog inte priset speciellt avgörande i beslutet (jag har pratat med måååånga åkare som bekräftar att andra parametrar än priset ofta är avgörande)
Och dom orden är:
Driftsäker
Inga växlar
Antispinn deluxe
förarmiljön (speciellt tyst i detta fall)
Förutom detta är det ju uppenbart några saker till som lär kunna övertyga såklart, som tex två skärmar med typ all information på (speciellt om man kan anpassa vad man vill ha där, vilket
vi med Teslor redan är vana vid) eller full tank varje morgon (återstår att se hur det kommer att funka dock) osv.
Det där med driftsäkerhet hoppas jag verkligen blir som Elon säger, för funkar det inte så blir det istället katastrof (om jag tycker det är sjukt störigt att åka 25 mil för varje fel på
bilen så lär många åkerier tycka det är än värre), för till skillnad från oss så är ju själva fordonet inkomstkällan, jag kan ju hyra en annan bil under tiden lixom och DET är inte lika enkelt för
ett åkeri (stora åkerier klarar sig såklart bättre)
Men oavsett, så tror jag dom där ledorden kan göra att priset inte blir lika viktigt för många åkerier, det kan alltså bli lite som för många Tesla-köpare hittills, man köper den fast den eg är i
överkant prismässigt (milt sagt i många fall).
En annan sak med ekonomi som det inte verkar skrivits så mycket om, jäklar vad många lastbilar som står på tomgång typ timtals som kommer att försvinna!
En sak till förresten, har ni sett det här? Det är ett projekt där dom tittar på att göra hydraul-driften effektivare/bättre genom elektrifiering, snacka om sjukt bra tajming!
http://www.svenskverkstad.se/med-mal-at ... tprodukter
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19