Semi Truck Event
Moderator: Redaktion
Re: Semi Truck Event
Antalet kraftpulser per hjulvarv är helt fantastisk på en elbil
ms 76132 "Eleamore"
Re: Semi Truck Event
Här snackar vi hästkrafter!Bjelke skrev:Dom värsta trafiksituationerna häromkring och norrut beror ofta på lastbilar som inte tar sig upp för vissa backar och sen är kaoset ett faktum, skulle
bra gärna vilja se Teslas semi i dom lägena, skulle inte förvåna mig om den tom skulle kunna agera bogserbil då åt dom andra som fastnat...
Kanske tom några bärgare som köper Semin och anpassar den för den kan bli riktigt grym.
Re: Semi Truck Event
Coolt. Där ser man vilka monströsa krafter en häst har. Begreppet "hästkraft" är ju extremt vilseledande, eftersom det är ungefär vad en genomsnittshäst orkar med över en längre tid. Ungefär samma fenomen som med Teslor som reggas med jättehög topeffekt, medan medeleffekten över en timme är mycket lägre.Jerker skrev:Här snackar vi hästkrafter!
Jag läste nånstans att en häst tillfälligt kan komma upp i 10 hästkrafter eller ännu mer. Dessutom får de ner kraften på ett helt annat sätt än fordon som rullar på hjul.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Semi Truck Event
Bästa när hästkrafterna slår till autobromsen så musen kan springa över vägenJerker skrev:Här snackar vi hästkrafter!
MYLR-24
Re: Semi Truck Event
Jerome Guillen i Holland, via electrek, tesla semi "same cargo capacity", vad väger en diesel semi?, nåt hemligt är det
3min in, lyckas inte lägga in starttid i yt taggen
inte hittat hela presentationen
3min in, lyckas inte lägga in starttid i yt taggen
inte hittat hela presentationen
ms 76132 "Eleamore"
Re: Semi Truck Event
Alltså väger själva bilen lika mycket som en diesel version.
Om jag tolkar informationen på den här sidan rätt så väger dragbilen 11,1 ton (26,1-15).
http://www.volvotrucks.se/sv-se/services/hyrlast.html
Om jag tolkar informationen på den här sidan rätt så väger dragbilen 11,1 ton (26,1-15).
http://www.volvotrucks.se/sv-se/services/hyrlast.html
Re: Semi Truck Event
Så låter det på honom i alla fall. Samma cargo space - samma maxvikt. Så är väl resonemanget. Eller har USA inte samma regler för hur mycket en lastbil får väga?LarsL skrev:Alltså väger själva bilen lika mycket som en diesel version.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Semi Truck Event
Mellan 39 och 74 ton beroende på delstat verkar det varamati skrev:Så låter det på honom i alla fall. Samma cargo space - samma maxvikt. Så är väl resonemanget. Eller har USA inte samma regler för hur mycket en lastbil får väga?LarsL skrev:Alltså väger själva bilen lika mycket som en diesel version.
https://ops.fhwa.dot.gov/freight/public ... final_rpt/
(tabell 2B är i metersystemet)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Semi Truck Event
Jaha, okej. Kan man dra några slutsatser uitfrån det? Egentligen räcker det med vetskapen om att det finns maxgränser även i USA. Det betyder alltså med andra ord att om det är kapaciteten som bestämmer maxvikten och maxvikten samtidigt begränsas av lagen, så är Semins tomvikt inte relevant, dvs den väger inte mer än en dieseltruck.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Semi Truck Event
Om någonting låter för bra för att vara sant så är det oftast inte sant.mati skrev:Jaha, okej. Kan man dra några slutsatser uitfrån det? Egentligen räcker det med vetskapen om att det finns maxgränser även i USA. Det betyder alltså med andra ord att om det är kapaciteten som bestämmer maxvikten och maxvikten samtidigt begränsas av lagen, så är Semins tomvikt inte relevant, dvs den väger inte mer än en dieseltruck.
Re: Semi Truck Event
Ett 100kWh batteri i en Model S väger 300kg? Då väger ett 1000kWh batteri 3ton. För mig känns det inte omöjligt att då få till en hel bil som väger mindre än 11ton. Det handlar om Model 3 motorer, en hytt och ett chassi.
Re: Semi Truck Event
Jag tror snarare 100 kWh batteriet väger närmre 500 kg men vikten på hela batteriet växer nog inte proportionellt med storleken.LarsL skrev:Ett 100kWh batteri i en Model S väger 300kg? Då väger ett 1000kWh batteri 3ton. För mig känns det inte omöjligt att då få till en hel bil som väger mindre än 11ton. Det handlar om Model 3 motorer, en hytt och ett chassi.
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Semi Truck Event
45gram per cell gånger 8200 typ, blir ju 370kg bara i celler. 100kWh kan mycket väl väga 500kg, medan 200kW skulle väga 500kg+370kg ungefär. Du behöver ju fortfarande bara en kapsling, en BMS, en cirkpump osv.vigge50 skrev:Jag tror snarare 100 kWh batteriet väger närmre 500 kg men vikten på hela batteriet växer nog inte proportionellt med storleken.LarsL skrev:Ett 100kWh batteri i en Model S väger 300kg? Då väger ett 1000kWh batteri 3ton. För mig känns det inte omöjligt att då få till en hel bil som väger mindre än 11ton. Det handlar om Model 3 motorer, en hytt och ett chassi.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Semi Truck Event
Du räknade fel på 56 celler och det blir 110gram tyngre totalt, bjäbb, bjäbb, bjäbb.....Henrik Torphammar skrev:45gram per cell gånger 8200 typ, blir ju 370kg bara i celler. 100kWh kan mycket väl väga 500kg, medan 200kW skulle väga 500kg+370kg ungefär. Du behöver ju fortfarande bara en kapsling, en BMS, en cirkpump osv.
Förekommer lite bara.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Semi Truck Event
Med öppna fönster... känns bekant.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)