Semi Truck Event

Här diskuterar vi om Teslas stora lastbil

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Semi Truck Event

Inlägg av Laban »

Kontakten har nämnts här men jag ser ingen bild, alternativt så har jag missat det. Så här ser den i alla fall ut:

Bild
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Semi Truck Event

Inlägg av Jerker »

Laban skrev:
Kontakten har nämnts här men jag ser ingen bild, alternativt så har jag missat det. Så här ser den i alla fall ut:
4 st parallella likströmskablar?
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Semi Truck Event

Inlägg av Laban »

Jerker skrev:
Laban skrev:
Kontakten har nämnts här men jag ser ingen bild, alternativt så har jag missat det. Så här ser den i alla fall ut:
4 st parallella likströmskablar?
Verkar troligt. Dvs, som Svenssons skrev, 4x dagens (USA kontakt) + dubbla spänningen ger 1080 kW, ~1MW med samma C grad som dagens batterier. Och där finns det starka indikationer på att ex Model 3 har högre kapacitet än S/X sett till storleken på batteripacket. Så jag gissar på 1.5 MW.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
MagnusG
Inlägg: 40
Blev medlem: 07 sep 2015 17:12

Re: Semi Truck Event

Inlägg av MagnusG »

Laban skrev:
Kontakten har nämnts här men jag ser ingen bild, alternativt så har jag missat det. Så här ser den i alla fall ut:

Bild
Undrar om det blir samma batteripack i nya roadstern som i lastbilen. Lastbilen får 4 st batteripack när det ser ut som det finns kontakter för 4 parallella likströmskablar. Det är olika uppgifter på förbrukningen för lastbilen, från 8kWh/mil upp till 12kWh/mil. Med 4x200 kWh batteripack, totalt 800 kWh blir det 66-100 mils räckvidd med ett medelvärde på ca 80 mil.
Måste förenkla produktionen om man kan använda samma batteripack i olika bilar. Lastbilsbatteriet borde vara konstruerat så det tål hög belastning under längre perioder som långa uppförsbackar. Roadstern behöver ett batteri som tål hög belastning utan att överhettas om den ska köras på bana.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Semi Truck Event

Inlägg av mati »

Några "experter" har uttalat sig om att Tesla inte kan förändra en bransch som de inte vet nånting om. Det känns ju lite som att Elon har gjort det förut. Typ ett antal gånger. Men det vet kanske inte alla.

https://www.svd.se/experter-tesla-inget ... sbranschen
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6519
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Semi Truck Event

Inlägg av Tars »

mati skrev:
Några "experter" har uttalat sig om att Tesla inte kan förändra en bransch som de inte vet nånting om. Det känns ju lite som att Elon har gjort det förut. Typ ett antal gånger. Men det vet kanske inte alla.

https://www.svd.se/experter-tesla-inget ... sbranschen
Helt sjukt va de är insnöade på fel spår.
Tesla har alltid tänkt att snabba på utvecklingen från andra tillverkare, och tycker verkligen att de har lyckats!
Titta bara på VAG som ställer om sina mål.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Semi Truck Event

Inlägg av bat »

Mm... tycker de nuvarande lastbilstillverkarna ska Googla på Disruptive Innovation innan de kommer med alltför tvärsäkra uttalanden. T.ex. ett väldigt stort service nätverk kanske plötsligt inte har lika stort värde, eller kanske till och med är en belastning, om ny teknologi kräver betydligt mindre service.

Väldigt intressant att Tesla räknar med att sälja det mesta av energin också.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Semi Truck Event

Inlägg av mati »

Intressant nog är det ju inte lastbilstillverkarna själva som uttalar sig på det här viset. De vet mycket väl vad som kommer att hända och de verkar vara försiktigare med sina fördömanden. Nej, det är en forskare och en bankmänniska som vet bäst i det här fallet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Semi Truck Event

Inlägg av Svenssons »

mati skrev:
Några "experter" har uttalat sig om att Tesla inte kan förändra en bransch som de inte vet nånting om. Det känns ju lite som att Elon har gjort det förut. Typ ett antal gånger. Men det vet kanske inte alla.

https://www.svd.se/experter-tesla-inget ... sbranschen
Vi går fortfarande med gula sidorna i telefonboken, betalningar till andra genom att gå till vårt lokala bankkontor, Ryssland+Europa står för i princip 100% av uppskjutningarna till rymden, solceller är det ingen som vill ha och elbilar existerar inte efter att GM malde ner EV1...

Klart vi ska fortsätta med dieselbilar, de låter ju roligt, producerar häftiga rökmoln och så blir det lite bistånd till länder som Ryssland och flera diktaturer i Mellanöstern. Varför skulle någon vilja ha en bil som är tyst, effektivare och ekonomiskt fördelaktig jämfört med en dieselbil?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Semi Truck Event

Inlägg av Leo »

Scanias "Core competence" är just drivlinan. Gjuter egna motorblock, bygga egna bakaxlar osv. Just den kompetens som INTE behövs på en ellastbil...har för mig att detsamma gäller Volvo.

Med tanke på 4 elmotorer kan man ju enkelt ha två parallella drivsystem. Ungefär som på stora fartyg. Går ett drivsystem sönder kan man köra vidare på det andra med halverad effekt tills man kan reparera.

Men faktum kvarstår. Det som hindrat tex Renault, MAN, MB att växa i Sverige är att de inte har någon service/reparations nät utbyggt.

Här ligger lite "hönan & ägget" problematik.

Sen har de rätt i att lastbilsbranschen i många länder är väldigt konservativ. Se på USA med hur deras lastbilsflotta ser ut och deras inhemska lastbilstillverkare.

Dock är man också väldigt van att räkna på "kronor & ören" i den branschen också. Vilket både Scania och Volvo är väldigt medvetna om.

Samma sak med bussar där Scania och Volvo ofta utgör grunden till busspåbyggare. Men de elbussar som rullar i Sverige och köps in är Hybricon och BYD.

Så finns nog betydligt större fokus på Teslas el-lastbil och tex BYD:s elbussar från lastbilsbranschen än det som syns och kommuniceras utåt.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Semi Truck Event

Inlägg av Vasp »

Blir jäkla intressant hur detta funkar i praktiken sen. Bland min skäkt och vänner är det många som kör lastbil och/eller driver åkeri.

Skulle vara kul om de skulle köpa nån sån här för att prova när de ska byta lastbilar nästa gång.

Men jag vill ha lite mer siffror som är mer relevanta för Svenska förhållanden innan man börjar tipsa folk om Tesla lastbil.

Typ vikten de pratar om är enligt USAs regler. Sverige tillåter tyngre lastbilar.

Vad blir räckvidden då?
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4185
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Semi Truck Event

Inlägg av nek0 »

Även om Tesla inte producerar en ända lastbil så har man visat vad som går att tillverka .
Politikerna kanske kan trycka på europeiska lastbilstillverkare så att de blir tvungna att agera.
Jag tror inte att någon lastbilstillverkare gör något innan man blir tvungen. Alla bara väntar och hoppas slippa :(
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Semi Truck Event

Inlägg av Surfaren »

Jag undrar varför flertalet artiklar pratar om en lastvikt på 36 ton. Ja, 80000 lbs är ca 36 ton, men i Gross Vehicle Weight ingår även dragbilens vikt (enligt Wikipedia). Blir knappast 36 kvar för lasten då, då bilen väger lite mer än 0.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Ric
Inlägg: 242
Blev medlem: 06 jan 2017 09:24

Re: Semi Truck Event

Inlägg av Ric »

Leo skrev:
Scanias "Core competence" är just drivlinan. Gjuter egna motorblock, bygga egna bakaxlar osv. Just den kompetens som INTE behövs på en ellastbil...har för mig att detsamma gäller Volvo.
Scania har nog en hel del kunskap inom mjukvara och elektronik. Annars vore det svårt att bygga lastbilar idag.
Ric
Inlägg: 242
Blev medlem: 06 jan 2017 09:24

Re: Semi Truck Event

Inlägg av Ric »

Surfaren skrev:
Jag undrar varför flertalet artiklar pratar om en lastvikt på 36 ton. Ja, 80000 lbs är ca 36 ton, men i Gross Vehicle Weight ingår även dragbilens vikt (enligt Wikipedia). Blir knappast 36 kvar för lasten då, då bilen väger lite mer än 0.
Det är för att nästan alla artiklar skrivs av människor som inte tänker själva.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Semi Truck Event

Inlägg av LarsL »

Det är ju sjukt roligt att de använder nästan exakt samma argument som det gjordes 2012 om Model S. :D
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Semi Truck Event

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:
Det är ju sjukt roligt att de använder nästan exakt samma argument som det gjordes 2012 om Model S. :D
Delvis samma sak fick man även höra när planer för Model 3 presenterades innan Model X hade börjat levereras. Analytikerna och "experterna" tyckte då att de skulle fokusera på att få ut Model X innan de hoppade på ytterligare en modell. Nu har ju Model 3 börjat levereras och detta långt före vad de flesta om inte alla "experter" trodde var möjligt. Tror inte det var många "experter" som trodde på några leveranser alls av Model 3 under 2017.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Semi Truck Event

Inlägg av Leo »

Ric: tror nog Tesla har vassare kompetens i om elektronik, mjukvara och användargränssnitt än Scania...

Även om dagens lastbilar innehåller väldigt mycket elektronik också så inbehåller nog tex en skördare i skogen ännu mer.

Tesla däremot har nog både eldrivlinan och mjukvara & användargränssnitt kopplat till det som sin Core Competence.

Men jag vill nog stå fast vid att drivlinan är att anse som Scanias Core Competence. Inte elektronik, mjukvara osv. Sen är både Scania och Volvo världsledande på fysik förarmiljö också osv.

Så missförstå mig inte. De ÄR världsledande på lastbilar, har min högsta respekt men det är på traditionella fossillastbilar.

Kliver Tesla in kan det nog bli en form av disruptiv förändring. Inte säkert Tesla vinner i slutändan men de kan mycket väl vara katalysatorn som satt igång det. Personligen skulle jag bli överlycklig som Svensk om både Scania & Volvo står som vinnare i slutändan före Tesla!
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Semi Truck Event

Inlägg av Laban »

Leo skrev:
Kliver Tesla in kan det nog bli en form av disruptiv förändring. Inte säkert Tesla vinner i slutändan men de kan mycket väl vara katalysatorn som satt igång det. Personligen skulle jag bli överlycklig som Svensk om både Scania & Volvo står som vinnare i slutändan före Tesla!
Samma här, men de verkar köra "vänta och se" taktiken:

https://www.svd.se/experter-tesla-inget ... sbranschen
– Vi kommer att analysera om det gäller någon ny teknik, men eftersom det är ett tag till lansering så vi kommer att avvakta och se vad som händer, säger Joakim Kenndal, presstalesperson på Volvo Group.
Den stora frågan här är väl vilken typ av kompetens ex Volvo och Scania har i bagaget när man byter ut hela drivlinan och går mot självkörande lastbilar.Tesla har en helt ny förarmiljö som är mjukvarudriven. De har allt färdigt för automatiska uppdateringar av mjukvaran. De är ledande inom autopilot på bilsidan.

Sen har vi batteritillverkningen på det. Det kommer vara helt avgörande om Volvo mfl kan konkurrera på det området. Jag tror att man bör vara extremt stöttande när det gäller uppförandet av batterifabriken/Northvolt i Sverige. I alla fall om man värnar om svensk fordonsindustri.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Semi Truck Event

Inlägg av LarsL »

Ja, det är ju framför allt på batteri sidan som de traditionella tillverkarna verkar ligga efter. 80 mil... vi väntar och ser om de klarar det innan vi agerar. De vet alltså inte hur man bygger en sådan här lastbil? Jobbigt.
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Semi Truck Event

Inlägg av bat »

Tycker Northvolt + ABB borde kunna bli bra kompisar med Volvo och Scania. Då skulle båda finansiella musklerna och kunder finnas från start. Faran ligger nog dock i att det är för stora och långsamma elefanter till bolag det handlar om i jämförelse med Tesla. El-lastbilsbyggande tror jag hade fungerat bäst i någon form av inkubator verksamhet hos Volvo och Scania. Kommer finnas alldeles för många Nej-sägare/"Det-går-aldrig"-individer i den fossil-organisationen.
Ric
Inlägg: 242
Blev medlem: 06 jan 2017 09:24

Re: Semi Truck Event

Inlägg av Ric »

bat skrev:
Tycker Northvolt + ABB borde kunna bli bra kompisar med Volvo och Scania. Då skulle båda finansiella musklerna och kunder finnas från start. Faran ligger nog dock i att det är för stora och långsamma elefanter till bolag det handlar om i jämförelse med Tesla. El-lastbilsbyggande tror jag hade fungerat bäst i någon form av inkubator verksamhet hos Volvo och Scania. Kommer finnas alldeles för många Nej-sägare/"Det-går-aldrig"-individer i den fossil-organisationen.
Största orosmolnet för Scania är att Volkswagenkoncernen har plundrat spargrisen. Hoppas Scania kommer ha tillräckligt med kapital för att satsa sig genom nästa lågkonjunktur.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Semi Truck Event

Inlägg av Leo »

Det var väl precis det som hände med elbussarna i Umeå för ett antal år sedan. Hybricon fick fram ett antal test elbussar för 30miljoner eller något sådant. Som rullat sen dess.

Scania och Volvo ville ha 500milj för att börja med ett projekt för att få fram prototyper.

Små företag är till sin natur snabba och lättrörliga jämfört med stora kolosser.

Dock därmed inte automatiskt bättre och billigare osv.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Semi Truck Event

Inlägg av bat »

BYD äger väl iofs redan elbuss-marknaden. Så får se om ngt västerländskt bolag kommer ikapp.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Semi Truck Event

Inlägg av Bjelke »

Jag har jobbat många år som konstruktör i den branschen och jag tror faktiskt det är några få ord som kan göra den här till vansinnigt intressant för åkarna
och när dom orden finns med så blir nog inte priset speciellt avgörande i beslutet (jag har pratat med måååånga åkare som bekräftar att andra parametrar än priset ofta är avgörande)
Och dom orden är:
Driftsäker
Inga växlar
Antispinn deluxe
förarmiljön (speciellt tyst i detta fall)

Förutom detta är det ju uppenbart några saker till som lär kunna övertyga såklart, som tex två skärmar med typ all information på (speciellt om man kan anpassa vad man vill ha där, vilket
vi med Teslor redan är vana vid) eller full tank varje morgon (återstår att se hur det kommer att funka dock) osv.

Det där med driftsäkerhet hoppas jag verkligen blir som Elon säger, för funkar det inte så blir det istället katastrof (om jag tycker det är sjukt störigt att åka 25 mil för varje fel på
bilen så lär många åkerier tycka det är än värre), för till skillnad från oss så är ju själva fordonet inkomstkällan, jag kan ju hyra en annan bil under tiden lixom och DET är inte lika enkelt för
ett åkeri (stora åkerier klarar sig såklart bättre)

Men oavsett, så tror jag dom där ledorden kan göra att priset inte blir lika viktigt för många åkerier, det kan alltså bli lite som för många Tesla-köpare hittills, man köper den fast den eg är i
överkant prismässigt (milt sagt i många fall).

En annan sak med ekonomi som det inte verkar skrivits så mycket om, jäklar vad många lastbilar som står på tomgång typ timtals som kommer att försvinna! :) :) :)

En sak till förresten, har ni sett det här? Det är ett projekt där dom tittar på att göra hydraul-driften effektivare/bättre genom elektrifiering, snacka om sjukt bra tajming! :)
http://www.svenskverkstad.se/med-mal-at ... tprodukter
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar