Semi Truck Event

Här diskuterar vi om Teslas stora lastbil

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2331
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Semi Truck Event

Inlägg av mans71 »

Trist att din fars bil haft dessa bekymmer, men inte vet vi väll att Tesla har vare sig färre eller fler bekymmer än andra bilar genom någon undersökning, eller har jag missat något?
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Semi Truck Event

Inlägg av gellerstam »

Bjelke skrev:
Leo skrev:
I princip skulle man faktiskt kunna ha hjulmotorer utan drivaxelknutar.
Det är nog ganska säkert så dom har gjort ungefär... Tror jag iaf.
Mnja inte enligt presentationen.
TS 4M.jpg
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Semi Truck Event

Inlägg av Teslaspolen »

På tal om 12v, undra om dom gjort sig av med den felande länken och bara har stora batteripacket som kan leverera lågspänning utöver att driva fordonet?
Ric
Inlägg: 242
Blev medlem: 06 jan 2017 09:24

Re: Semi Truck Event

Inlägg av Ric »

Teslaspolen skrev:
På tal om 12v, undra om dom gjort sig av med den felande länken och bara har stora batteripacket som kan leverera lågspänning utöver att driva fordonet?
Europeiska lastbilar har 24 volt, tror detta också gäller USA.

När det gäller elpersonbilar så bör inte ett 12 voltsbatteri vara någon vanlig felkälla om konstruktören ser till att hålla det laddat kontinuerligt.
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Semi Truck Event

Inlägg av gellerstam »

Tesla Model Y
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7319
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Semi Truck Event

Inlägg av TiborBlomhall »

En säljande argument borde vara ergonomin också.

Alla som har kört Tesla vet att autopiloten gör att man kommer fram oerhört mer utvilad efter en lång motorvägsfärd. Att inte behöva krampaktigt hålla i ratten utan kunna byta sittposition med jämna mellanrum.

Det som är skönt för dig som privatbilist kan betyda skillnad mellan sjukskrivning och nöjd personal för ett åkeri.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2331
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Semi Truck Event

Inlägg av mans71 »

TiborBlomhall skrev:
En säljande argument borde vara ergonomin också.

Alla som har kört Tesla vet att autopiloten gör att man kommer fram oerhört mer utvilad efter en lång motorvägsfärd. Att inte behöva krampaktigt hålla i ratten utan kunna byta sittposition med jämna mellanrum.

Det som är skönt för dig som privatbilist kan betyda skillnad mellan sjukskrivning och nöjd personal för ett åkeri.
Lånade en hyfsat stor husbil i sommras och fick uppleva hur det är att köra en riktigt bred bil. Satt och tänkte hela tiden när jag körde på vilket fantastiskt use-case AP är för just breda fordon.
Model S P85DL+
Verdi

Re: Semi Truck Event

Inlägg av Verdi »

TiborBlomhall skrev:
En säljande argument borde vara ergonomin också.

Alla som har kört Tesla vet att autopiloten gör att man kommer fram oerhört mer utvilad efter en lång motorvägsfärd. Att inte behöva krampaktigt hålla i ratten utan kunna byta sittposition med jämna mellanrum.

Det som är skönt för dig som privatbilist kan betyda skillnad mellan sjukskrivning och nöjd personal för ett åkeri.
Hur kör du egentligen? ;)
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Semi Truck Event

Inlägg av Laban »

Kman auto har lite "information" om vad den egentligen kostar:



Han hade fått lite olika siffror men avrundat det till ~$175k.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Semi Truck Event

Inlägg av Smutt »

1,5 miljoner det blir nog många krismöten oss konkurrenterna :lol:
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5968
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Semi Truck Event

Inlägg av Remuz »

175k i tesladollarr typ 2mille som en maxad XP100D. Kostar den det är det ju i princip godnatt för Scania...
P85D svart/svart med gratis SuC
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Semi Truck Event

Inlägg av vigge50 »

Om det priset skulle stämma och vi räknar med betydligt lägre driftkostnad med el och service så undrar jag dock varför Tesla inte kunde få fram större skillnad i totalkostnaderna, det måste vara något som gör att totalskillnaderna inte skilljer lika mycket som drivmedelskostnaderna.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Semi Truck Event

Inlägg av Svenssons »

$175k är ungefär hälften eller än mindre mot vad jag skulle gissa... Frågan är om det är basmodellen för den större eller den mindre bilen som som var på eventet.

På eventet pratades det aldrig om priset ju förutom att Elon sa att man skulle spara pengar dag 1. Jag tolkade det som spara pengar på driftskostnaden, inte inklusive inköpskostnad...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5303
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Semi Truck Event

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Laban skrev:
Kman auto har lite "information" om vad den egentligen kostar:



Han hade fått lite olika siffror men avrundat det till ~$175k.
Jag såg en annan Tesla-YouTuber som uppgav ungefär samma pris, men det var enbart för batterierna.
Krimskramset runt batterierna borde också kosta en slant.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Semi Truck Event

Inlägg av Jerker »

Svenssons skrev:
$175k är ungefär hälften eller än mindre mot vad jag skulle gissa... Frågan är om det är basmodellen för den större eller den mindre bilen som som var på eventet.

På eventet pratades det aldrig om priset ju förutom att Elon sa att man skulle spara pengar dag 1. Jag tolkade det som spara pengar på driftskostnaden, inte inklusive inköpskostnad...
Det var väl samma dragbil, bara olika höjd på takspoilern eftersom släpen hade olika höjd.

Jag tycker hur som helst att det låter för billigt.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Semi Truck Event

Inlägg av Jerker »

Här hittade jag en sida med nya Volvo Semi Trucks och de kostar ju runt $150.000, så att Teslas skulle kosta $175.000 - ja, är det rimligt?

http://www.generaltrucksales.com/muncie ... humbs_vert
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Semi Truck Event

Inlägg av Svenssons »

Jerker skrev:
Här hittade jag en sida med nya Volvo Semi Trucks och de kostar ju runt $150.000, så att Teslas skulle kosta $175.000 - ja, är det rimligt?

http://www.generaltrucksales.com/muncie ... humbs_vert
Avgasmotor, växellåda, bränsletank, avgassystem m.m. är visserligen inte gratis men det känns ändå som att det är för billigt med $175k. Vi hade ju någon beräkning att om bilen körde dagligen i Sverige så skulle driftskostnaden här i princip vara 500k SEK lägre per år för Teslas bil. Med det så hade jag räknat att Teslas semi borde kunna vara miljonen dyrare än jämförbar annan dragbil.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Semi Truck Event

Inlägg av Laban »

Det är basmodellen kman pratar om, se 16:46 in i videon, det är väl i så fall 50 mils versionen får man anta. Extrapolerar man den kostnaden sett endast till batteristorleken (500/300*175) blir det $290 000 för 80 mils versionen. Så kanske något i stil med miljonen dyrare som Svenssons nämnde, dvs, $275 000 eller runt 3.2 miljoner.

Sett till svenska bränslepriser vore även det en smärre revolution.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Semi Truck Event

Inlägg av Leo »

Är det inte så att lastbilar i USA ofta leasas med en fast månadskostnad? Då blir ju själva priset mindre intressant att kommunicera.

Typ "Konsumentleasing" för personbilar i Sverige där man kommunicerar månadskostnad.

Stämmer det om USA så är det logiskt att inte fokusera på priset, utan snarare besparingen/mån inkl drivmedel.

På samma sätt som man gör en liknande matematik i designstudion för Model S/X, dvs försöker räkna med bränslebesparing i kalkylen. Sen om det är bra/dåligt, korrekt/fel är en helt annan fråga.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Ric
Inlägg: 242
Blev medlem: 06 jan 2017 09:24

Re: Semi Truck Event

Inlägg av Ric »

De sa att deras trailerdragare var billigare per sträcka men sa inget om vikten av godset.

På modellen som går 500 miles så tror jag den lastar 17 procent mindre vikt än dieselmodellen.
Senast redigerad av Ric, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Semi Truck Event

Inlägg av Laban »

Leo skrev:
Är det inte så att lastbilar i USA ofta leasas med en fast månadskostnad? Då blir ju själva priset mindre intressant att kommunicera.
Någon här på forumet nämnde det. Och att det t.o.m kan ingå förare i avtalen.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Semi Truck Event

Inlägg av Surfaren »

Svenssons skrev:
På eventet pratades det aldrig om priset ju förutom att Elon sa att man skulle spara pengar dag 1. Jag tolkade det som spara pengar på driftskostnaden, inte inklusive inköpskostnad...
Varför tolkade du det så? Elon sa ju klart och tydligt att han pratade om "total cost of ownership" inkl leasingkostnad.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Semi Truck Event

Inlägg av LarsL »

Ric skrev:
De sa att deras trailerdragare var billigare per sträcka men sa inget om vikten av godset.

På modellen som går 500 miles så tror jag den lastar 17 procent mindre vikt än dieselmodellen.
500 miles var för 36 ton Bruttovikt, vilket är maxgränsen på det nationella vägnätet i USA.
Ric
Inlägg: 242
Blev medlem: 06 jan 2017 09:24

Re: Semi Truck Event

Inlägg av Ric »

LarsL skrev:
Ric skrev:
De sa att deras trailerdragare var billigare per sträcka men sa inget om vikten av godset.

På modellen som går 500 miles så tror jag den lastar 17 procent mindre vikt än dieselmodellen.
500 miles var för 36 ton Bruttovikt, vilket är maxgränsen på det nationella vägnätet i USA.
Ja, det vet jag. Men det svarar inte på frågan om vikten på nyttolasten.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Semi Truck Event

Inlägg av Laban »

https://electrek.co/2017/11/22/tesla-se ... ric-truck/

50 mils versionen kostar $150k, 80 mil kostar $180k. Founders edition $200k.

Krismöte igen hos Scania mfl ? :-)

De verkar förresten ha höjt reservationspriset från $5k till $20k. Har vi en ny Model 3 ”problematik” här kanske ?

Stämmer uppskattningarna på 1000 kWh batteri så kostar 400 kWh extra batteri i så fall $30k eller $75/kWh , ut till kund !!

Måste vi börja prata om ny kemi med väldigt hög energidensitet ?
Senast redigerad av Laban, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Skriv svar