Renderingar

Här diskuterar vi om Tesla Cybertruck

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Renderingar

Inlägg av Laban »

Den här är rätt ok:

Bild

Och nog kan väl Franz o gänget få till något ännu snyggare, speciellt om pga eldriften kan göra den lägre.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Renderingar

Inlägg av bylund »

Laban skrev:
LarsL skrev:
Just lastbilar ser jag som en av de lättaste områdena att elektrifiera. De kör långt så de har stora bränslekostnader som överskrider kapitalkostnaden till skillnad emot en personbil. De har stort utrymme för batterier, hela ramen skulle gå att fylla med batterier. De har en stor tung motor och transmission som kan kompensera för endel av batterivikten. De har körtider och vilotider som gör att de måste stå still med jämna mellanrum, ursäkten jag måste kunna köra 100mil utan stopp på väg till fjällen finns alltså inte. Alltså räcker det att totalkostnaden för batterier kontra diesel tippar över så sker övergången på en natt och Volvo AB är den nya varvskrisen.
Jag håller med, men jag tror att den allmänna uppfattningen är att det är svårt, och att det är en enormt konservativ bransch.

En lastbil som kör länge transporter kan köras 30 000+ mil/år, förbrukar > 4l/mil. Det rör sig om ~ 1 000 000 i bränslekostnader per år. Motsvarande ellastbil bör kunna nå 15 kWh/mil, körs låt säga 40 mil innan man måste ta en rast. Med lite hängslen och livrem borde man klara sig med ett 800 kWh batteripack. Sätts det i relation till kommande <100$/kWh och de bränslekostnader vi pratar om så är det inte ett speciellt stort batteri. Stadsbussar har redan i dagsläget batterier på 300+ kWh och dessa körs ~7000 mil/år.

Men detta borde kanske tas i lastbils forumet :-)
Man måste nog räkna på batteriets livslängd och vad ett nytt kostar också.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Renderingar

Inlägg av danni »

Laban skrev:
Den här är rätt ok:

[bild]

Och nog kan väl Franz o gänget få till något ännu snyggare, speciellt om pga eldriften kan göra den lägre.
Äsch, det här är väl bättre om du nu ska posta Hyundai-pickups:

Bild
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Renderingar

Inlägg av Laban »

bylund skrev:
Man måste nog räkna på batteriets livslängd och vad ett nytt kostar också.
Sant. Enligt min beräkning så ger en cykel 40 mil då man använder 600 av 800 kWh. Jag antar att batteriet vid den användningen ska kunna klara rätt många cykler, vi säger 3000. Förstås beroende på kemi osv. 2.5 cykler ger 100 mil, 750 cykler ger 30 000 mil. Batteriet håller då 4 år, dvs, 80% kapacitet kvar. Man sparar runt 750 000 per år och totalt 3 000 000. Det borde gå ihop med 100$/kWh, även om det är produktionskostnad.

Sen är förstås inte ett fullt fungerande 640 kWh batteri värdelöst förutsatt att man måste byta batteriet.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Renderingar

Inlägg av Anders77 »

Jag har själv ägt 3 pickuper som jag själv kört. 1 sv dem kör en av mina anställda fortfarande.

Pickuper är bra bilar. Skall man lasta och köra tungt samt sitta bra. Ja då är de ofta ett trevligare alternativ än transportbilar.

Sen pickuper drar man full moms på istället för halv moms. Så ja den aspekten är bra med. Leder oftast till att man köper en dyrare bil än om man hade köpt en transport bil.

Nackdelen är skatten.
Min senaste var en Nissan Navarra V6 på 3L. Var nog skatt på 400+ i månaden. Sen drog den ca litern milen med.

Men ja flaket kunde lasta 900kg och kunde dra släpp på 3 ton.

Den dagen en pickup klarar motsvarande den dagen kommer jag ha anställda som vill ha dem kan jag lova.

Sen om Tesla gör transportbilar eller pickups först, det bryr jag mig inte om. Klarar de vad en ICE variant gör idag så kommer jag och andra köpa dem.

Men gör de någon halvvariant av dem så kommer de ej sälja.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Renderingar

Inlägg av Laban »

Anders77 skrev:
Men ja flaket kunde lasta 900kg och kunde dra släpp på 3 ton.

Den dagen en pickup klarar motsvarande den dagen kommer jag ha anställda som vill ha dem kan jag lova.
Model X drar 2.2 ton så det känns som att 3 ton inte borde vara några problem. Att lasta 900 kg är antagligen heller inget problem. Däremot så undrar jag hur det är med räckvidden, hur lång räckvidd "kräver" du när du drar ditt 3 tons släp ?

Jag är ute efter hur denna typ av bilar används normalt sett. Kör man regelbundet längre sträckor med 3 tons släp så kommer man antingen behöva ha ett enormt batteri eller tätt mellan laddstationer och vara ok med att man måste ladda fullt varje gång. Med tanke på att Björn Nylands test visade ~dubbla förbrukningen med ett stort släp så tänker jag mig 180-200 kWh i en stor pickup.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Renderingar

Inlägg av Anders77 »

De flesta som kör pickup i tjänsten kör sällan släp. Oftast har de nog inte ens behov av stort lastutrymme heller. För hsr de det behovet så köper de transportbil.

Oftast kör de bilen mest som en vanlig bil. Men ibland behöver de en starkbil. Tänk en målare som exempel. Han kör oftast lokalt i sin ort. Kanske till närliggande ort med. Men han klarar sig oftast med 10-15 mil per dag. Sen kör han ställning eller lift några gånger i månaden.

Sen hade du sån som mig som körde 3-5000 mil per år. Till och från kunder och kontor. Körde lite material mm på flaket några gånger i månaden. Sen släp några gånger per år. Men när jag väl behövde kroken så var det tungt det som kördes.

Generellt tror jag att de flesta som kör pickup i tjänsten jobbar lokalt.

Sen vet jag företag som har nån specialtjänst som kan köra över hela landet mm. De behöver lastutrymme samt sitta bra, vilket gör att de väljer pickup före transportbil.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Renderingar

Inlägg av Laban »

Jag tänker mig att det inte är några större problem att göra en pickup för den typen av användning. Att köra längre sträckor utan släp klarar man redan idag. Även om en pickup kommer att ha lite högre Cd än Model X så borde det räcka med ett 90-100 kWh batteri, vilket också kommer att klara tunga släp så länge man inte ska köra landet runt med det.

Att det sedan finns en liten delmängd i stil med denna gör inte så mycket, dessa kan man ta senare:

Bild
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
kontakten2

Re: Renderingar

Inlägg av kontakten2 »

Jag vill ha en pickup. Snälla elon, skapa en :roll:
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Renderingar

Inlägg av AGCF »

Bild
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5183
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Renderingar

Inlägg av Nicke Nyfiken »

AGCF skrev:
Bild
Teslas version av EL Camino! :lol: :lol: :lol:
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Renderingar

Inlägg av Bjelke »

Najs Epa-traktor :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Renderingar

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Najs Epa-traktor :)
Om 30 år ser vi kanske traktens ungomar att köra omkring i sådana epa-Teslor. Batteriet kanske har så mycket kapacitet kvar att de kan ta sig till skolan i 30km/h. En ePa8,5. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5183
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Renderingar

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Nicke Nyfiken skrev:
AGCF skrev:
Bild
Teslas version av EL Camino! :lol: :lol: :lol:
Är det ingen som vet vad en El Camino är??? :evil:
Typiskt när man för en gång skull lyckas vara lite vitsigt.

Här är originalet: Chevrolet El Camino
0FDFD6E9-9B34-4E8B-83BA-1AE7C7B11B71.jpeg
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Renderingar

Inlägg av Bjelke »

Jag har haft en exakt likadan (förutom färgen) ! :)
Skrev inget eftersom det vitsiga var så enkelt och klockrent ju ;)
Den nya (2017?) är dessutom väääldigt lik den på bilden...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Renderingar

Inlägg av StefL »

Klart man vet vad en El Camino är - det var t.o.m min första association när jag såg bilden, redan innan jag scrollat ner så jag såg texten om El Camino :lol:

Däremot begriper jag fortfarande inte varför någon vill ha en bil med öppen bakände. Vad är bättre med en pickup jämfört med en skåpbil...?
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Renderingar

Inlägg av Smutt »

StefL skrev:
Klart man vet vad en El Camino är - det var t.o.m min första association när jag såg bilden, redan innan jag scrollat ner så jag såg texten om El Camino :lol:

Däremot begriper jag fortfarande inte varför någon vill ha en bil med öppen bakände. Vad är bättre med en pickup jämfört med en skåpbil...?
Du lyfter hela momsen och slippper ofta förmånsvärde om du har en till bil
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Renderingar

Inlägg av StefL »

Smutt skrev:
StefL skrev:
Klart man vet vad en El Camino är - det var t.o.m min första association när jag såg bilden, redan innan jag scrollat ner så jag såg texten om El Camino :lol:

Däremot begriper jag fortfarande inte varför någon vill ha en bil med öppen bakände. Vad är bättre med en pickup jämfört med en skåpbil...?
Du lyfter hela momsen och slippper ofta förmånsvärde om du har en till bil
Det gäller om jag förstått rätt även rena skåpbilar, dvs där lastutrymmet är skilt från förar/passagerarutrymmet. Men nu menade jag inte den rena skatteaspekten - eftersom den enbart är intressant för den som har bilen som företagsbil - utan den rena användbarheten. Skatteregler kan alltid ändras men en bil ska ju rimligen användas...
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Renderingar

Inlägg av Smutt »

StefL skrev:
Smutt skrev:
StefL skrev:
Klart man vet vad en El Camino är - det var t.o.m min första association när jag såg bilden, redan innan jag scrollat ner så jag såg texten om El Camino :lol:

Däremot begriper jag fortfarande inte varför någon vill ha en bil med öppen bakände. Vad är bättre med en pickup jämfört med en skåpbil...?
Du lyfter hela momsen och slippper ofta förmånsvärde om du har en till bil
Det gäller om jag förstått rätt även rena skåpbilar, dvs där lastutrymmet är skilt från förar/passagerarutrymmet. Men nu menade jag inte den rena skatteaspekten - eftersom den enbart är intressant för den som har bilen som företagsbil - utan den rena användbarheten. Skatteregler kan alltid ändras men en bil ska ju rimligen användas...
Såklart du har rätt :) men trots det har jag av skatteskäl ägt flera stycken. Och skulle köpa en nu om Tesla hade en till salu
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Skriv svar