DN - Skattechock väntar för förmånsbilägare
Moderator: Redaktion
DN - Skattechock väntar för förmånsbilägare
En skattechock väntar för alla som har förmånsbil. Regeringen föreslår att föraren ska skatta för värdet av trängselskatten och även för den nya fordonsskatten som införs i systemet i bonus-malus.
– En gigantisk omläggning av nuvarande system, detta blir en ”game-changer”, säger tjänstebilsexperten Ronny Svensson på bilföretaget Ynnor i Malmö.
Läs hela artikeln här: http://www.dn.se/ekonomi/motor/skattech ... sbilagare/
– En gigantisk omläggning av nuvarande system, detta blir en ”game-changer”, säger tjänstebilsexperten Ronny Svensson på bilföretaget Ynnor i Malmö.
Läs hela artikeln här: http://www.dn.se/ekonomi/motor/skattech ... sbilagare/
Installerat 13,2 kWp solceller
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2072
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: DN - Skattechock väntar för förmånsbilägare
Hur då game changer?
Jag betalar styvt 100kr per år i trängselskatt och kör supermiljöbil! (360kr i skatt/per år?) Att betala betala skatt på 500kr -> ca 250kr är ju inte riktigt i paritet med bilens övriga kostnader .....
Alla med förmånsbil bor/jobbar inte innanför tullarna.
Eller vad missar jag?
Jag betalar styvt 100kr per år i trängselskatt och kör supermiljöbil! (360kr i skatt/per år?) Att betala betala skatt på 500kr -> ca 250kr är ju inte riktigt i paritet med bilens övriga kostnader .....
Alla med förmånsbil bor/jobbar inte innanför tullarna.
Eller vad missar jag?
Tesla Model Y
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: DN - Skattechock väntar för förmånsbilägare
Det står i artikeln att hälften av alla förmånsbilar rullar i Stockholm. En icke oväsentlig andel av resten lär rulla i Göteborg. Så även om just du kanske inte är berörd, så är de flesta förmånsbilister det. Själv lägger jag ungefär en tusenlapp i månaden på trängselskatt, så det blir ju en minst sagt kännbar skattehöjning för mig...gellerstam skrev:Hur då game changer?
Jag betalar styvt 100kr per år i trängselskatt och kör supermiljöbil! (360kr i skatt/per år?) Att betala betala skatt på 500kr -> ca 250kr är ju inte riktigt i paritet med bilens övriga kostnader .....
Alla med förmånsbil bor/jobbar inte innanför tullarna.
Eller vad missar jag?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: DN - Skattechock väntar för förmånsbilägare
Så det rullar alltså omkring 130000 förmånsbilar i Stockholm? Teoretiskt möjligt men jag undrar om inte skribenten gjort det vanliga misstaget att titta på var "ägaren", dvs finansbolaget, är registrerat.
Och om reglerna nu får den effekt som indikeras i artikeln - är det då inte ett riktigt bra steg i omställningen mot hållbara transporter? Det borde ju leda till en stor acceleration i försäljningen av elbilar och pluginhybrider som sedan rinner ut på andrahandsmarknaden efter tre år. Plötsligt ökade reservationskön för Model 3 med 50000 exemplar
Och om reglerna nu får den effekt som indikeras i artikeln - är det då inte ett riktigt bra steg i omställningen mot hållbara transporter? Det borde ju leda till en stor acceleration i försäljningen av elbilar och pluginhybrider som sedan rinner ut på andrahandsmarknaden efter tre år. Plötsligt ökade reservationskön för Model 3 med 50000 exemplar
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Re: DN - Skattechock väntar för förmånsbilägare
Beror på vad de menar med "premie till extremt snåla bilar (bonus)".
Idag är de mer gynsamt att köpa en plugin hybrid och strunta i att ladda den, premieras rena elbilar ser jag de som en fördel.
Angående trängselskatten så är jag lite kluven, åker man bara genom tullarna privat så är det klart att det blir på plussidan idag när man har förmånsbil.
Själv kör jag i stort sett bara genom dessa i tjänsten så antar att man inte ska betala för det, vilket resulterar i ännu mer administration.
Men generellt tycker jag att det förmånsbeskattas alldeles för mycket "smågrejer" som det är och det borde vara upp till företagen om de vill betala för "privata kostnader" som trängselskatter med mera eller göra löneavdrag för sina anställda.
Idag är de mer gynsamt att köpa en plugin hybrid och strunta i att ladda den, premieras rena elbilar ser jag de som en fördel.
Angående trängselskatten så är jag lite kluven, åker man bara genom tullarna privat så är det klart att det blir på plussidan idag när man har förmånsbil.
Själv kör jag i stort sett bara genom dessa i tjänsten så antar att man inte ska betala för det, vilket resulterar i ännu mer administration.
Men generellt tycker jag att det förmånsbeskattas alldeles för mycket "smågrejer" som det är och det borde vara upp till företagen om de vill betala för "privata kostnader" som trängselskatter med mera eller göra löneavdrag för sina anställda.
Re: DN - Skattechock väntar för förmånsbilägare
Ska jag vara lite bitter nu?...
Jag har aldrig haft ett jobb som gett mig möjligheten till att ha en förmånsbil. De jag ser som har en sån har redan ett väldigt mycket mer välbetalt jobb än jag har. Så dels har man mer betalt och dessutom får man möjlighet att ha en lyxbil relativt billigt. Så nog kan jag tycka att det inte är mer än rätt att en sån här ändring kommer till stånd.
Nog för att systemet med förmånsbilar bidrar till nybilsförsäljningen och särskilt till att så många Teslor köpts till Sverige och på så sätt på ett utmärkt sätt ökat medvetenheten om elbilar i allmänhet, men som medelinkomsttagare skulle jag ju hellre sett att man använde denna skatteintäktsförlust, som det innebär för staten, till att sänka kostnaden för vanligt folk som vill köra elbil.
Jaja, surt sa räven... Skulle jag plötsligt få ett annat jobb och få möjligheten till en förmånsbil skulle jag väl antagligen ändra åsikt...
Jag har aldrig haft ett jobb som gett mig möjligheten till att ha en förmånsbil. De jag ser som har en sån har redan ett väldigt mycket mer välbetalt jobb än jag har. Så dels har man mer betalt och dessutom får man möjlighet att ha en lyxbil relativt billigt. Så nog kan jag tycka att det inte är mer än rätt att en sån här ändring kommer till stånd.
Nog för att systemet med förmånsbilar bidrar till nybilsförsäljningen och särskilt till att så många Teslor köpts till Sverige och på så sätt på ett utmärkt sätt ökat medvetenheten om elbilar i allmänhet, men som medelinkomsttagare skulle jag ju hellre sett att man använde denna skatteintäktsförlust, som det innebär för staten, till att sänka kostnaden för vanligt folk som vill köra elbil.
Jaja, surt sa räven... Skulle jag plötsligt få ett annat jobb och få möjligheten till en förmånsbil skulle jag väl antagligen ändra åsikt...
Re: DN - Skattechock väntar för förmånsbilägare
stockholm=? stockholms län, det finns(tror jag) en utbredd (miss-)uppfattning bland vissa politiker och många boende inne i de städer som har trängselavgifter, att de som har förmånsbilar etc. bor i förorten och tar bilen in till jobbet i stan bara för att de kan och att det är "gratis"
ms 76132 "Eleamore"
Re: DN - Skattechock väntar för förmånsbilägare
Om man åker i tjänsten så betalar väl företaget trängselskatten utan att det är en förmån. Sedan om företaget idag betalar trängselskatten för mina privata resor så är det väl redan en förmån eller?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: DN - Skattechock väntar för förmånsbilägare
Nope. Idag anses trängselskatten ingå i bilens fasta förmånsvärde - ingen extra förmån för privata passager.Pontus skrev:Om man åker i tjänsten så betalar väl företaget trängselskatten utan att det är en förmån. Sedan om företaget idag betalar trängselskatten för mina privata resor så är det väl redan en förmån eller?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: DN - Skattechock väntar för förmånsbilägare
De har säkert tittat på hur mycket de skulle kunna dra på in på de som kör genom Essingeleden nu när de infört trängselavgift där, dessa kan ju inte undvika avgiften längre.12man skrev:stockholm=? stockholms län, det finns(tror jag) en utbredd (miss-)uppfattning bland vissa politiker och många boende inne i de städer som har trängselavgifter, att de som har förmånsbilar etc. bor i förorten och tar bilen in till jobbet i stan bara för att de kan och att det är "gratis"
Samma gäller väl i Göteborg om jag förstått de rätt när man ska till andra sidan?
Re: DN - Skattechock väntar för förmånsbilägare
ja de "lärde" sig av göteborg, att man ska betala även om man bara vill åka förbi eländet så fort som möjligt(lagligt förståss)
ms 76132 "Eleamore"
Re: DN - Skattechock väntar för förmånsbilägare
Det lär nog inte dröja länge förrän skattefri parkering för förmånsbilar också tas bort...
Installerat 13,2 kWp solceller
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5515
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: DN - Skattechock väntar för förmånsbilägare
Det är inte skattefritt idag.+46 skrev:Det lär nog inte dröja länge förrän skattefri parkering för förmånsbilar också tas bort...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: DN - Skattechock väntar för förmånsbilägare
Jodå, parkering på arbetsplatsen är inte förmånspliktig för förmånsbilar.Gustafsson skrev:Det är inte skattefritt idag.+46 skrev:Det lär nog inte dröja länge förrän skattefri parkering för förmånsbilar också tas bort...
https://www.skatteverket.se/privat/skat ... 02459.html
"Den som har bilförmån ska inte beskattas särskilt för parkering eller garageplats vid arbetsplatsen. Detta gäller oavsett om den anställde använder förmånsbilen i tjänsten eller enbart privat."
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: DN - Skattechock väntar för förmånsbilägare
+1Jerker skrev:Ska jag vara lite bitter nu?...
Jag har aldrig haft ett jobb som gett mig möjligheten till att ha en förmånsbil. De jag ser som har en sån har redan ett väldigt mycket mer välbetalt jobb än jag har. Så dels har man mer betalt och dessutom får man möjlighet att ha en lyxbil relativt billigt. Så nog kan jag tycka att det inte är mer än rätt att en sån här ändring kommer till stånd.
Nog för att systemet med förmånsbilar bidrar till nybilsförsäljningen och särskilt till att så många Teslor köpts till Sverige och på så sätt på ett utmärkt sätt ökat medvetenheten om elbilar i allmänhet, men som medelinkomsttagare skulle jag ju hellre sett att man använde denna skatteintäktsförlust, som det innebär för staten, till att sänka kostnaden för vanligt folk som vill köra elbil.
Jaja, surt sa räven... Skulle jag plötsligt få ett annat jobb och få möjligheten till en förmånsbil skulle jag väl antagligen ändra åsikt...
Lägg de pengarna på en momssänkning för alla istället.
Re: DN - Skattechock väntar för förmånsbilägare
Ser administrationen av uppdelningen mellan privata och tjänsterelaterade passager som ett värre problem än själva skatten. Fast nu har vi inga jättevolymer.
Men principiellt tycker jag faktiskt det är rätt. Alla kostnader kopplade till privat körning ska ju betalas av den ansrällde eller beskattas. Varför ska trängselskatten vara ett undantag?
Men principiellt tycker jag faktiskt det är rätt. Alla kostnader kopplade till privat körning ska ju betalas av den ansrällde eller beskattas. Varför ska trängselskatten vara ett undantag?
Re: DN - Skattechock väntar för förmånsbilägare
Är det "politikerna" eller folket som styr?
Röstade ni på detta för 2,5 år sedan? Hade ni nån aning? Hade politikerna nån aning?
Fram för beslutande folkomröstningar.
(i göteborg hade ni en om rådgivande om trängselskatt, men det blev skatt ändå???!!!
(och snälla kom inte och påstå att "politiker" vet bättre, titta på tex Bah Kunkhe mfl MP och S stackare, dessutom har alla olika intressen och "politikerna" är påverkade av olika lobbygrupper vilket gör demokratin helt sned, vänligen studera hur det fungerar i Schweiz, sannolikt världens mest välmående land med lyckligast befolkning som arbetar och inte ha några naturresurser att tala om)
EXTRAVAL BUMS!
Röstade ni på detta för 2,5 år sedan? Hade ni nån aning? Hade politikerna nån aning?
Fram för beslutande folkomröstningar.
(i göteborg hade ni en om rådgivande om trängselskatt, men det blev skatt ändå???!!!
(och snälla kom inte och påstå att "politiker" vet bättre, titta på tex Bah Kunkhe mfl MP och S stackare, dessutom har alla olika intressen och "politikerna" är påverkade av olika lobbygrupper vilket gör demokratin helt sned, vänligen studera hur det fungerar i Schweiz, sannolikt världens mest välmående land med lyckligast befolkning som arbetar och inte ha några naturresurser att tala om)
EXTRAVAL BUMS!
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5515
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: DN - Skattechock väntar för förmånsbilägare
Jag tänkte dock på parkering "på stan", var lite otydlig där. På arbetsplatsen är set OK.danni skrev:Jodå, parkering på arbetsplatsen är inte förmånspliktig för förmånsbilar.Gustafsson skrev:Det är inte skattefritt idag.+46 skrev:Det lär nog inte dröja länge förrän skattefri parkering för förmånsbilar också tas bort...
https://www.skatteverket.se/privat/skat ... 02459.html
"Den som har bilförmån ska inte beskattas särskilt för parkering eller garageplats vid arbetsplatsen. Detta gäller oavsett om den anställde använder förmånsbilen i tjänsten eller enbart privat."
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: DN - Skattechock väntar för förmånsbilägare
Nu är jag ju inte helt opartisk här iom att jag kör min Tesla som förmånsbil, men som till kanske 30 - 50% används i tjänsten.LarsL skrev:+1Jerker skrev:Ska jag vara lite bitter nu?...
Jag har aldrig haft ett jobb som gett mig möjligheten till att ha en förmånsbil. De jag ser som har en sån har redan ett väldigt mycket mer välbetalt jobb än jag har. Så dels har man mer betalt och dessutom får man möjlighet att ha en lyxbil relativt billigt. Så nog kan jag tycka att det inte är mer än rätt att en sån här ändring kommer till stånd.
Nog för att systemet med förmånsbilar bidrar till nybilsförsäljningen och särskilt till att så många Teslor köpts till Sverige och på så sätt på ett utmärkt sätt ökat medvetenheten om elbilar i allmänhet, men som medelinkomsttagare skulle jag ju hellre sett att man använde denna skatteintäktsförlust, som det innebär för staten, till att sänka kostnaden för vanligt folk som vill köra elbil.
Jaja, surt sa räven... Skulle jag plötsligt få ett annat jobb och få möjligheten till en förmånsbil skulle jag väl antagligen ändra åsikt...
Lägg de pengarna på en momssänkning för alla istället.
Jag är inte helt säker på att staten går back på att subventionera miljöbilar med lägre förmånsvärde. Tror att många av oss elbilsägare inte hade lagt ut lika mycket pengar på en ICE bil - detta leder till högre intäkter för staten i form av mer moms på leasingen.
Och förmånsvärdesmässigt så ligger i alla fall min Tesla (ca 7000kr/månad) väl i paritet med vad förmånsvärdet på en ICE bil skulle haft om jag köpt det istället, kanske till och med högre.
Sen har vi en Leaf på firman också och där kanske förmånsvärdet skulle blivit något högre om den varit en ICE bil istället, dvs lite mer skatt och arbetsgivaravgifter in till staten. Så ser man till min situation så går staten plus på subventionerna skulle jag tro.
Vinnarna är ju dom som ändå hade köpt milijonkronorsbilar, det är helt sant men dom är nog inte så fantastiskt många.
Re: DN - Skattechock väntar för förmånsbilägare
OK, men låt oss då enas om att det är orättvist att just de som redan har det gott ställt ska gynnas med ännu mer förmåner. Det är ju inte så att undersköterskor nånsin skulle kunna få en förmånsbil.LarsB skrev:Nu är jag ju inte helt opartisk här iom att jag kör min Tesla som förmånsbil, men som till kanske 30 - 50% används i tjänsten.LarsL skrev:+1Jerker skrev:Ska jag vara lite bitter nu?...
Jag har aldrig haft ett jobb som gett mig möjligheten till att ha en förmånsbil. De jag ser som har en sån har redan ett väldigt mycket mer välbetalt jobb än jag har. Så dels har man mer betalt och dessutom får man möjlighet att ha en lyxbil relativt billigt. Så nog kan jag tycka att det inte är mer än rätt att en sån här ändring kommer till stånd.
Nog för att systemet med förmånsbilar bidrar till nybilsförsäljningen och särskilt till att så många Teslor köpts till Sverige och på så sätt på ett utmärkt sätt ökat medvetenheten om elbilar i allmänhet, men som medelinkomsttagare skulle jag ju hellre sett att man använde denna skatteintäktsförlust, som det innebär för staten, till att sänka kostnaden för vanligt folk som vill köra elbil.
Jaja, surt sa räven... Skulle jag plötsligt få ett annat jobb och få möjligheten till en förmånsbil skulle jag väl antagligen ändra åsikt...
Lägg de pengarna på en momssänkning för alla istället.
Jag är inte helt säker på att staten går back på att subventionera miljöbilar med lägre förmånsvärde. Tror att många av oss elbilsägare inte hade lagt ut lika mycket pengar på en ICE bil - detta leder till högre intäkter för staten i form av mer moms på leasingen.
Och förmånsvärdesmässigt så ligger i alla fall min Tesla (ca 7000kr/månad) väl i paritet med vad förmånsvärdet på en ICE bil skulle haft om jag köpt det istället, kanske till och med högre.
Sen har vi en Leaf på firman också och där kanske förmånsvärdet skulle blivit något högre om den varit en ICE bil istället, dvs lite mer skatt och arbetsgivaravgifter in till staten. Så ser man till min situation så går staten plus på subventionerna skulle jag tro.
Vinnarna är ju dom som ändå hade köpt milijonkronorsbilar, det är helt sant men dom är nog inte så fantastiskt många.
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2072
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: DN - Skattechock väntar för förmånsbilägare
Men personalbil vore ju inte helt otänkbart, iaf inte i den privata vården.Jerker skrev:
OK, men låt oss då enas om att det är orättvist att just de som redan har det gott ställt ska gynnas med ännu mer förmåner. Det är ju inte så att undersköterskor nånsin skulle kunna få en förmånsbil.
Tesla Model Y
Re: DN - Skattechock väntar för förmånsbilägare
Nu handlade nyheten om en en kommande skattechock för förmånsbilägare och inte ännu mer förmånerJerker skrev:
OK, men låt oss då enas om att det är orättvist att just de som redan har det gott ställt ska gynnas med ännu mer förmåner. Det är ju inte så att undersköterskor nånsin skulle kunna få en förmånsbil.
Senast redigerad av +46, redigerad totalt 1 gånger.
Installerat 13,2 kWp solceller
Re: DN - Skattechock väntar för förmånsbilägare
Tror den diskussionen är bättre lämpad i något annat forum, slutar sällan bra =)gellerstam skrev:Men personalbil vore ju inte helt otänkbart, iaf inte i den privata vården.Jerker skrev:
OK, men låt oss då enas om att det är orättvist att just de som redan har det gott ställt ska gynnas med ännu mer förmåner. Det är ju inte så att undersköterskor nånsin skulle kunna få en förmånsbil.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5515
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: DN - Skattechock väntar för förmånsbilägare
Det där är med tjänstebil en gammal tradition i Sverige som jag aldrig förstått tanken bakom. Framförallt när det gäller elbilars införande blir det ju konstigt eftersom väldigt få privatpersoner då kan bidra till ökat elbilsanvändande.Jerker skrev:Ska jag vara lite bitter nu?...
Jag har aldrig haft ett jobb som gett mig möjligheten till att ha en förmånsbil. De jag ser som har en sån har redan ett väldigt mycket mer välbetalt jobb än jag har. Så dels har man mer betalt och dessutom får man möjlighet att ha en lyxbil relativt billigt. Så nog kan jag tycka att det inte är mer än rätt att en sån här ändring kommer till stånd.
Nog för att systemet med förmånsbilar bidrar till nybilsförsäljningen och särskilt till att så många Teslor köpts till Sverige och på så sätt på ett utmärkt sätt ökat medvetenheten om elbilar i allmänhet, men som medelinkomsttagare skulle jag ju hellre sett att man använde denna skatteintäktsförlust, som det innebär för staten, till att sänka kostnaden för vanligt folk som vill köra elbil.
Jaja, surt sa räven... Skulle jag plötsligt få ett annat jobb och få möjligheten till en förmånsbil skulle jag väl antagligen ändra åsikt...
En subvention som riktar sig också tydligt mot privata köpare vore välkommet.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: DN - Skattechock väntar för förmånsbilägare
I de flesta fall så är det ju ingen förmån att ha tjänstebil just för att beskattningen av förmånsvärdet gör kostnaden lika stor som att köpa bilen för skattade pengar. Förutom just på miljöbilar som har nedsatt förmånsvärde.Gustafsson skrev:Det där är med tjänstebil en gammal tradition i Sverige som jag aldrig förstått tanken bakom. Framförallt när det gäller elbilars införande blir det ju konstigt eftersom väldigt få privatpersoner då kan bidra till ökat elbilsanvändande.Jerker skrev:Ska jag vara lite bitter nu?...
Jag har aldrig haft ett jobb som gett mig möjligheten till att ha en förmånsbil. De jag ser som har en sån har redan ett väldigt mycket mer välbetalt jobb än jag har. Så dels har man mer betalt och dessutom får man möjlighet att ha en lyxbil relativt billigt. Så nog kan jag tycka att det inte är mer än rätt att en sån här ändring kommer till stånd.
Nog för att systemet med förmånsbilar bidrar till nybilsförsäljningen och särskilt till att så många Teslor köpts till Sverige och på så sätt på ett utmärkt sätt ökat medvetenheten om elbilar i allmänhet, men som medelinkomsttagare skulle jag ju hellre sett att man använde denna skatteintäktsförlust, som det innebär för staten, till att sänka kostnaden för vanligt folk som vill köra elbil.
Jaja, surt sa räven... Skulle jag plötsligt få ett annat jobb och få möjligheten till en förmånsbil skulle jag väl antagligen ändra åsikt...
En subvention som riktar sig också tydligt mot privata köpare vore välkommet.
Men jag tycker också det är skevt, hade hellre sett en subvention som kunnat nyttjas av alla.