Ja, man måste aktivt göra små rörelser med ratten, alternativt hålla emot när AP styr. På en spikrak motorväg där det i princip inte görs några rattrörelser räcker det alltså inte att bara hålla i ratten som om man hade kört själv. Jag håller med, det är irriterande.Dansken skrev:Dock jobbigt att den hela tiden tjatar om att man ska hålla i ratten, fast att jag tycker att jag "har handen på ratten.
17.17.4 AP2 får auto helljus och autopilot på småvägar
Moderator: Redaktion
Re: 17.17.4 AP2 får auto helljus och autopilot på småvägar
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: 17.17.4 AP2 får auto helljus och autopilot på småvägar
Mati och ni andra som har stor erfarenhet av både AP1 och AP2: hur långt efter anser ni AP2 vara i nuläget? När befann sig AP1 på ungefär samma nivå som dagens AP2?
Re: 17.17.4 AP2 får auto helljus och autopilot på småvägar
Det är svårt att säga. Min erfarenhet med AP1 är visserligen begränsad till ett fåtal lånebilar jag hade. Jag tycker att för ett år sedan var AP1 kanske något vingligare på stora vägar än vad AP2 är idag. Däremot så klarade den redan då av att upptäcka bilar i andra filer, läsa av skyltar, och den kunde hantera kurvor mycket bättre samt att farthållaren var mindre nervös.
Så säg att AP2 ligger nånstans runt ett år efter AP1. Vissa delar kan ha kommit längre än så, vissa ligger långt efter.
Så säg att AP2 ligger nånstans runt ett år efter AP1. Vissa delar kan ha kommit längre än så, vissa ligger långt efter.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: 17.17.4 AP2 får auto helljus och autopilot på småvägar
Sen har väl AP1 inte utvecklats nämnvärt senaste halvåret vilket enligt ovan matematik i sådana fall skulle innebära att AP2 är ett halvår efter AP1?
Re: 17.17.4 AP2 får auto helljus och autopilot på småvägar
Blir AP2 bättre om man använder den ofta? Har den ett minne som den lär sig från?
Modell S 90D. Uthämtad mars 2017.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: 17.17.4 AP2 får auto helljus och autopilot på småvägar
Jag tror inte att det är så fantastiskt utvecklat som vissa tror/hävdar, att bilen lär sig själv direkt, men däremot så samlar Tesla in data från bilar som kör medFrodo skrev:Blir AP2 bättre om man använder den ofta? Har den ett minne som den lär sig från?
AP-utrustning (även om den inte är påslagen, iaf till viss del), men att det skulle göra skillnad om jag personligen kör med min bil i just Bollnäs tex jämfört
med en bil 100 mil härifrån tror jag inte ett skit på.
Jag är däremot helt övertygad om att Tesla sitter centralt och använder all info från bilarna för att utveckla programmen, vilket är jäkligt bra ändå (men inte att min enskilda
bil kan lära sig/justera speciellt mycket mer än små detaljer, dvs små ändringar i grundparametrar), dvs fleetlearning.
Så svaret på frågan blir väl ja men inte något större "minne" i din specifika enskilda bil.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: 17.17.4 AP2 får auto helljus och autopilot på småvägar
Det tror jag inte heller, och man upplever inte heller att bilen blir bättre mellan uppdateringarna. Den lär sig inte individuellt. Jag tror att det är en missuppfattning. Det hade ärligt talat varit lite konstigt också. Säg att jag kör min bil här hemma och den lär sig att köra själv på vägen till mitt jobb. Allt fungerar bra. Och så byter jag bil. Den som köper min bil råkar bo någon annanstans. Inte så otänkbart. Vad händer då? Kan inte bilen köra själv i sitt nya hemområde? Och samtidigt kommer ju jag köpa en ny bil också. Får jag lära upp den igen? Nej.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: 17.17.4 AP2 får auto helljus och autopilot på småvägar
Fast det vore väl inte jättekonstigt om en bil lärde sig hur och var du kör? Minns att det fanns växellådor som "lärde sig" hur de körts senaste biten och anpassade växlingarna efter det. Det brukade en stund innan de lugnade ner sig efter lite aktivkörning tex. Och den hade absolut inte någon AI ens.
Re: 17.17.4 AP2 får auto helljus och autopilot på småvägar
Hm, nja. I så fall handlar det om själva körsättet, alltså om jag hellre kör lite aktivare eller lugnare osv. Det kan ju förändras och är inget som är nånting bilen behöver lära sig permanent. Det går att nollställa och ändå så fungerar grundfunktionen (växellådan i ditt exempel). I fallet med AP handlar det ju mest om att lära bilen var vägen går och att man inte får köra i diket i en kurva osv. Fleet learning med AP:s AI ska ju vara mer generellt än att den lär sig förar-specifika saker på en specifik väg.LarsL skrev:Fast det vore väl inte jättekonstigt om en bil lärde sig hur och var du kör? Minns att det fanns växellådor som "lärde sig" hur de körts senaste biten och anpassade växlingarna efter det. Det brukade en stund innan de lugnade ner sig efter lite aktivkörning tex. Och den hade absolut inte någon AI ens.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: 17.17.4 AP2 får auto helljus och autopilot på småvägar
Har AP 2.0 och 8.1(17.11.3). Hur länge ska man vänta på uppdatering?
Re: 17.17.4 AP2 får auto helljus och autopilot på småvägar
Fick 17.17.17 igår. Samma info efter som 17.17.4 gav. Så någon som vet någon skillnad?
Svart X90D, bokat en M3.
Re: 17.17.4 AP2 får auto helljus och autopilot på småvägar
Jag är jo fortfarande novis på Autopilot, men har testat lite på småvägarna hemma.
Det är sjukt läskigt
Debo Iggesund på tok för långt mot mitten för min smak!
När det kommer dessa små refuger vid t.ex. övergångsställen, så får man vrida till i ratten, annars kör den på refugen (har testat nu).
Hur är det, ska den inte lära sig av hur vi människor kör?
Här är ett exempel på vad bilen körde över igår. Inte skylten såklart, men nog körde på kanten
Det är sjukt läskigt
Debo Iggesund på tok för långt mot mitten för min smak!
När det kommer dessa små refuger vid t.ex. övergångsställen, så får man vrida till i ratten, annars kör den på refugen (har testat nu).
Hur är det, ska den inte lära sig av hur vi människor kör?
Här är ett exempel på vad bilen körde över igår. Inte skylten såklart, men nog körde på kanten
Re: 17.17.4 AP2 får auto helljus och autopilot på småvägar
Såna där vägar ska du inte använda AP på. Det är den inte gjord för. Jag gör också det ibland, men bara för att testa lite, och för att inse att det inte är någon bra idé. Släpp bara inte ratten när du kör med AP utanför väl utbyggda stora vägar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: 17.17.4 AP2 får auto helljus och autopilot på småvägar
Tycker AP2 fungerar mycket bättre med senaste uppdateringen, mycket nyktrare körstil
Vad jag inte förstår dock är varför den inte alltid lägger sig mitt i filen om den ändrar bredd. Detta sker ofta på E4:än runt järvas krog och då lägger den sig nästan utanför filen ibland. Blir det samma förbättringmängd vid varje uppdatering så blir det nog super innan året är slut
Vad jag inte förstår dock är varför den inte alltid lägger sig mitt i filen om den ändrar bredd. Detta sker ofta på E4:än runt järvas krog och då lägger den sig nästan utanför filen ibland. Blir det samma förbättringmängd vid varje uppdatering så blir det nog super innan året är slut
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: 17.17.4 AP2 får auto helljus och autopilot på småvägar
Den är väl gjort för dessa vägar, annars skulle dom väl inte ha släppt funktionen.mati skrev:Såna där vägar ska du inte använda AP på. Det är den inte gjord för. Jag gör också det ibland, men bara för att testa lite, och för att inse att det inte är någon bra idé. Släpp bara inte ratten när du kör med AP utanför väl utbyggda stora vägar.
Sedan är jag helt med på att detta är en beta...
Re: 17.17.4 AP2 får auto helljus och autopilot på småvägar
Körde Malmö-Stockholm igår och måste säga att jag är grymt nöjd med autopiloten på motorväg nu. Har ju ingen erfarenhet från AP1 annat än under provkörningen, så svårt att jämföra. Men om det här var första gången Tesla släppte AP tror jag forumen skulle krylla av entusiastiska ägare.
Enda incidenten på hela vägen var ett krön där den tappade koll och valde att sticka åt höger. Men annars är den så stabil nu att man snabbt lär sig känna igen och förutse när man behöver vara med på noterna och hjälpa till. Typ trycka ner accelerationspedalen för att AP är onödigt försiktig och väntar för länge med att gasa på igen när bilen framför lämnar omkörningsfilen, byta fil i god tid i förväg när man är på väg att hinna ikapp en långtradare etc.
I övrigt kör den mer eller mindre helt själv. Känns som om det var igår jag på riktigt blev kompis med AP.
Enda incidenten på hela vägen var ett krön där den tappade koll och valde att sticka åt höger. Men annars är den så stabil nu att man snabbt lär sig känna igen och förutse när man behöver vara med på noterna och hjälpa till. Typ trycka ner accelerationspedalen för att AP är onödigt försiktig och väntar för länge med att gasa på igen när bilen framför lämnar omkörningsfilen, byta fil i god tid i förväg när man är på väg att hinna ikapp en långtradare etc.
I övrigt kör den mer eller mindre helt själv. Känns som om det var igår jag på riktigt blev kompis med AP.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Re: 17.17.4 AP2 får auto helljus och autopilot på småvägar
Nej, den är i dagsläget inte gjord för småvägar. Det är bara tänkt att det ska gå framöver. Bara för att du kan aktivera autopiloten nästan var som helst betyder inte att det är möjligt att använda den överallt. Min bil tyckte häromdagen att det var okej att köra med AP på en grusväg mitt i skogen. Jag testade lite för skojs skull vad som händer. Bilen styrde omedelbart rakt mot diket såklart. Rekommenderas inte.Dansken skrev:Den är väl gjort för dessa vägar, annars skulle dom väl inte ha släppt funktionen.mati skrev:Såna där vägar ska du inte använda AP på. Det är den inte gjord för. Jag gör också det ibland, men bara för att testa lite, och för att inse att det inte är någon bra idé. Släpp bara inte ratten när du kör med AP utanför väl utbyggda stora vägar.
Sedan är jag helt med på att detta är en beta...
Däremot så håller jag med föregående inläggen att AP2 har faktiskt blivit mycket stabilare och bättre på stora vägar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: 17.17.4 AP2 får auto helljus och autopilot på småvägar
Nu har Elon kommit med nya löften om AP2:
Re: 17.17.4 AP2 får auto helljus och autopilot på småvägar
Vad menar han med det? Att det inte finns någon anledning att bli livrädd varje gång bilen försöker döda en? Första prio borde väl ligga i att få bilen att förstå hur en väg ser ut så att den inte får fnatt när vägen svänger eller när de vita linjerna blir något otydliga. Det är ju den mest grundläggande och förmodligen enklaste funktionen, att hålla sig kvar på vägen.Yeah, control algorithm is safe, but unpleasant. New one is even safer, but super smooth.
Elon verkar hålla fast vid påståendet att full autonomi kommer i slutet av året. Det går inte riktigt ihop med vad bilarna klarar av idag. Vi får se vad nya mjukvaran ger oss.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: 17.17.4 AP2 får auto helljus och autopilot på småvägar
Det enda (?) ess Elon kanske har i rockärmen just nu är ju att dom antagligen har/kör med en version där dom nyttjar alla kameror fullt ut vilket versionen i bilarna ute i fält inte gör än, ochmati skrev:Vad menar han med det? Att det inte finns någon anledning att bli livrädd varje gång bilen försöker döda en? Första prio borde väl ligga i att få bilen att förstå hur en väg ser ut så att den inte får fnatt när vägen svänger eller när de vita linjerna blir något otydliga. Det är ju den mest grundläggande och förmodligen enklaste funktionen, att hålla sig kvar på vägen.Yeah, control algorithm is safe, but unpleasant. New one is even safer, but super smooth.
Elon verkar hålla fast vid påståendet att full autonomi kommer i slutet av året. Det går inte riktigt ihop med vad bilarna klarar av idag. Vi får se vad nya mjukvaran ger oss.
den versionen dom har kanske är bra mycket bättre (inte för att jag riktigt tror det men men)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: 17.17.4 AP2 får auto helljus och autopilot på småvägar
Ja, det är min förhoppning att det är så. Men det är ändå konstigt. Om det finns en algoritm som klarar av att hitta vägen på ett tillförlitligare sätt än vad som finns i bilarna idag så undrar jag varför den inte släpps. Jag förstår att man inte släpper andra funktioner som är kopplade till själva körandet, om det är säkerhetsrelevanta saker t.e.x. Men just den mest basala och viktigaste funktionen, att kunna upptäcka vägen och se till att bilen stannar kvar på den, borde ju ha prio ett tycker man. Nuvarande mjukvara är faktiskt sämre på det än förra versionen. Jag tyckte först inte det, men efter lite testande på olika vägar har jag märkt det också. Minsta lilla otydlighet i vägmarkeringarna och bilen börjar vingla betänkligt. Det måste vara fina vita streck och inget annat. Igår körde jag på en väg där nån uppenbarligen hade kört med punktering eller nånting. I alla fall var det ett svart streck på vägen i flera kilometer. AP fick fullständigt dubbelfnatt och gick inte att använda. Sånt där måste ju bara fungera.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: 17.17.4 AP2 får auto helljus och autopilot på småvägar
(Nu spekulerar jag vilt, jag har ju inte ens AP1 att utgå från)
Det konstiga är ju att de ännu inte verkar ta hänsyn till karta och väga ihop det med sensorinput tillsammans med osäkerheter. Det är ju trivialt att se om vägen verkligen svänger eller inte på kartan. Visst ska den så småningom kunna göra undantag från kartan när något står i vägen eller det är vägarbete eller annat , men 99% av tiden så stämmer ju kartan och då ska man ju inte göra några plötsliga 90-graderssvängar som det inte finns där. När sensorerna (d.v.s imageprosessningen) blir bättre kan de ju ge den mer tillförlitlighet i sammanvägningen av osäkerheter och därmed kunna styra undan från oplanerade hinder, men med nuvarande felnivå så måste man ju ha som mål att bara hålla sig bra på vägen.
Det konstiga är ju att de ännu inte verkar ta hänsyn till karta och väga ihop det med sensorinput tillsammans med osäkerheter. Det är ju trivialt att se om vägen verkligen svänger eller inte på kartan. Visst ska den så småningom kunna göra undantag från kartan när något står i vägen eller det är vägarbete eller annat , men 99% av tiden så stämmer ju kartan och då ska man ju inte göra några plötsliga 90-graderssvängar som det inte finns där. När sensorerna (d.v.s imageprosessningen) blir bättre kan de ju ge den mer tillförlitlighet i sammanvägningen av osäkerheter och därmed kunna styra undan från oplanerade hinder, men med nuvarande felnivå så måste man ju ha som mål att bara hålla sig bra på vägen.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: 17.17.4 AP2 får auto helljus och autopilot på småvägar
Just det precis. Du träffar spiken på huvudet. Och så länge den flippar ur bokstavligen varje gång vägen svänger lite så är den långt ifrån målet att kunna köra autonomt. Vi diskuterar alltid hur en autonom bil skulle kunna hantera vissa krångliga trafiksituationer som ibland är ganska konstlade och orealistiska, men i dagsläget befinner vi oss faktiskt på en nivå där bilen inte ens klarar av att hitta vägen på ett säkert sätt. Att upptäcka hinder och faror borde bli nästa steg, när själva grundproblemet är löst ordentligt.
Jag vill bara förtydliga, AP2 fungerar ganska bra på t.ex. motorvägar eller väl markerade större landsvägar som är raka och fina. Där går det faktiskt oftast problemfritt.
Jag vill bara förtydliga, AP2 fungerar ganska bra på t.ex. motorvägar eller väl markerade större landsvägar som är raka och fina. Där går det faktiskt oftast problemfritt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: 17.17.4 AP2 får auto helljus och autopilot på småvägar
Denna uppdatering ser jag fram emot. Bättre AP, regn sensor mm. Verkar som att webläsaren och Linus kärnan skall bli bättre med, iofs är väl det lovat några gånger tidigare, men nu händer det kanske
https://electrek.co/2017/05/21/tesla-au ... elon-musk/
https://electrek.co/2017/05/21/tesla-au ... elon-musk/
Svart X90D, bokat en M3.
Re: 17.17.4 AP2 får auto helljus och autopilot på småvägar
Autonom körning innan året är slut? Tror han fortfarande att AP2 vart bättre än AP1 i december?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.