AP1 vs AP2

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bjornlilja
Teslaägare
Inlägg: 159
Blev medlem: 30 maj 2017 09:37
Ort: Stockholm
Kontakt:

AP1 vs AP2

Inlägg av bjornlilja »

Är ny Teslaägare och har sedan ett par veckor en Model S med AP2 och senaste programvaran (17.24.28). På grund av mycket initialt strul med bilen har jag också haft förmånen att köra två lånebilar med AP1. Det som slår mig är hur mycket hype det är i "Teslamedia" kring AP2 men hur pass mycket sämre jag upplever den jämfört med AP1. Fyra saker jag reagerar på direkt:
* AP2 känns ryckigare och sämre på kurvtagning än AP1
* AP2 girar mycket kraftigare/obekvämare vid "automatiskt" filbyte
* AP2 ser inte skillnad på bilar, lastbilar, motorcyklar och cyklar som AP1
* AP2 verkar inte visa framförvarande bilar i parallella filer på samma sätt som AP1

Den "silky smooth" uppdatering som kom i mitten av juni gjorde i mitt tyckte inte heller mycket skillnad.

Autopark, perpendicular parking etc som fler kameror möjliggör för AP2 är ju toppen, men faktum kvarstår att funktioner som möjliggör bättre körning känns betydligt viktigare. Det verkar inte finnas några konkreta tecken på att AP2 kommer ikapp AP1 på ovanstående punkter någon gång snart, utan det är mest hype och skriverier på redan Teslapositiva sajter. Känns lite surt och som ett rätt kraftigt översälj av Tesla.

Har ni några bättre och mer nyanserade insikter i den här frågan?
Senast redigerad av bjornlilja, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
bjornlilja
Teslaägare
Inlägg: 159
Blev medlem: 30 maj 2017 09:37
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: AP1 vs AP2

Inlägg av bjornlilja »

Korrigerar mig själv: Autopark finns ju även tillgängligt i AP1.
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 968
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: AP1 vs AP2

Inlägg av Toja »

Så var AP1 också för ett antal versioner sedan..
AP2 kommer bli mycket bättre med tiden.
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: AP1 vs AP2

Inlägg av bylund »

Det tog c:a ett år från lanseringen av AP1 till att självstyrning aktiverades i bilarna.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: AP1 vs AP2

Inlägg av Foluke »

bylund skrev:
Det tog c:a ett år från lanseringen av AP1 till att självstyrning aktiverades i bilarna.
Och idag ( ett och ett halvt år efter leverans) fick jag den uppdatering som gör att AP1 följer skyltarna! Slaviskt (med den justering man själv ställt In). En vision av hur det blir med självkörande bilar! Det blir en annan körstil.
Model S P85D,
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 912
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde

Re: AP1 vs AP2

Inlägg av Nicklas »

Foluke skrev:
bylund skrev:
Det tog c:a ett år från lanseringen av AP1 till att självstyrning aktiverades i bilarna.
Och idag ( ett och ett halvt år efter leverans) fick jag den uppdatering som gör att AP1 följer skyltarna! Slaviskt (med den justering man själv ställt In). En vision av hur det blir med självkörande bilar! Det blir en annan körstil.
Ja, visst är det skönt :)
- förutom att bilarna snabbare kommer reagera på händelser än människor så kommer dom dessutom följa de lagar och regler som gäller och därmed ytterligare öka säkerheten eftersom hastighetsgränser är där av en anledning :roll:
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8564
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: AP1 vs AP2

Inlägg av Pontus »

Nicklas skrev:
Foluke skrev:
bylund skrev:
Det tog c:a ett år från lanseringen av AP1 till att självstyrning aktiverades i bilarna.
Och idag ( ett och ett halvt år efter leverans) fick jag den uppdatering som gör att AP1 följer skyltarna! Slaviskt (med den justering man själv ställt In). En vision av hur det blir med självkörande bilar! Det blir en annan körstil.
Ja, visst är det skönt :)
- förutom att bilarna snabbare kommer reagera på händelser än människor så kommer dom dessutom följa de lagar och regler som gäller och därmed ytterligare öka säkerheten eftersom hastighetsgränser är där av en anledning :roll:
Vad händer om man kör på en 100-väg och har farthållaren inställd på 120 och det kommer en ny skylt med 100 på?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: AP1 vs AP2

Inlägg av Svenssons »

Pontus skrev:
Nicklas skrev:
Foluke skrev:
bylund skrev:
Det tog c:a ett år från lanseringen av AP1 till att självstyrning aktiverades i bilarna.
Och idag ( ett och ett halvt år efter leverans) fick jag den uppdatering som gör att AP1 följer skyltarna! Slaviskt (med den justering man själv ställt In). En vision av hur det blir med självkörande bilar! Det blir en annan körstil.
Ja, visst är det skönt :)
- förutom att bilarna snabbare kommer reagera på händelser än människor så kommer dom dessutom följa de lagar och regler som gäller och därmed ytterligare öka säkerheten eftersom hastighetsgränser är där av en anledning :roll:
Vad händer om man kör på en 100-väg och har farthållaren inställd på 120 och det kommer en ny skylt med 100 på?
På AP1 med begränsad väg så skulle ju hastigheten gå ner till 100 + offset och sedan tillbaka till 120 om det blir väg utan begränsning.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: AP1 vs AP2

Inlägg av mati »

bjornlilja skrev:
Har ni några bättre och mer nyanserade insikter i den här frågan?
Jag har visserligen inte silky-smooth mjukvaran men annars känner jag likadant. AP2 är inget att hänga i (h)julgranen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8564
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: AP1 vs AP2

Inlägg av Pontus »

Svenssons skrev:
Pontus skrev:
Nicklas skrev:
Foluke skrev:
bylund skrev:
Det tog c:a ett år från lanseringen av AP1 till att självstyrning aktiverades i bilarna.
Och idag ( ett och ett halvt år efter leverans) fick jag den uppdatering som gör att AP1 följer skyltarna! Slaviskt (med den justering man själv ställt In). En vision av hur det blir med självkörande bilar! Det blir en annan körstil.
Ja, visst är det skönt :)
- förutom att bilarna snabbare kommer reagera på händelser än människor så kommer dom dessutom följa de lagar och regler som gäller och därmed ytterligare öka säkerheten eftersom hastighetsgränser är där av en anledning :roll:
Vad händer om man kör på en 100-väg och har farthållaren inställd på 120 och det kommer en ny skylt med 100 på?
På AP1 med begränsad väg så skulle ju hastigheten gå ner till 100 + offset och sedan tillbaka till 120 om det blir väg utan begränsning.
Väg ändrar sig inte dvs det är inte begränsad väg. Tänkte mer att det är en påfart och skyltar med hastigheten kommer upp men med samma hastighet som tidigare (100 km/h).
Den nya uppdateringen sägs ju ändra hastighet efter skyltningen men är det alltid eller bara när hastigheten ändras?
Ops spelar kanske mindre roll nu när jag under dagen ändå lät bilen uppdatera sig :o
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: AP1 vs AP2

Inlägg av mati »

Åtminstone i fallet med AP2 spelar det ingen roll eftersom bilen inte läser av skyltarna. Den går bara efter GPS-data, dvs hastighetsinformationen som kartan ger (kan vara fel ibland), och då borde den ju såklart inte reagera när det står en skylt nånstans.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: AP1 vs AP2

Inlägg av Svenssons »

Pontus skrev:
Väg ändrar sig inte dvs det är inte begränsad väg. Tänkte mer att det är en påfart och skyltar med hastigheten kommer upp men med samma hastighet som tidigare (100 km/h).
Den nya uppdateringen sägs ju ändra hastighet efter skyltningen men är det alltid eller bara när hastigheten ändras?
Ops spelar kanske mindre roll nu när jag under dagen ändå lät bilen uppdatera sig :o
Har du hunnit testa hur det funkar? Om det fungerar som begränsad väg och AP1 så dels vet bilen troligtvis om att det är 100km/h redan innan skylt så då blir det den hastighetsbegränsningen + offset. Om den inte vet om det så blir det först 120km/h för att sedan sänkas till 100km/h+offset.

Själv verkar jag inte få några uppdateringar OTA. Har endast fått en i höstas och den misslyckades installeras. Efter det så har jag fått två uppdateringar på SC.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Challe76a
Teslaägare
Inlägg: 607
Blev medlem: 14 aug 2015 08:32
Ort: Skåne Centrum

Re: AP1 vs AP2

Inlägg av Challe76a »

Har bilen på service och fick en MS med Ap1 som lånebil. Vad bra den är jämfört med Ap2. Det var en uppenbarelse över hur kass Ap2 fortfarande är. Det enda Ap2 slår Ap1 på är guppet på E4an vid Järna. Där flippar Ap1. Men i övrigt är Ap1 fortfarande mycket bättre. Återstår att se när Ap2 är i nivå med Ap1.
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 912
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde

Re: AP1 vs AP2

Inlägg av Nicklas »

Challe76a skrev:
Har bilen på service och fick en MS med Ap1 som lånebil. Vad bra den är jämfört med Ap2. Det var en uppenbarelse över hur kass Ap2 fortfarande är. Det enda Ap2 slår Ap1 på är guppet på E4an vid Järna. Där flippar Ap1. Men i övrigt är Ap1 fortfarande mycket bättre. Återstår att se när Ap2 är i nivå med Ap1.
Vilken version av AP2 jämför du med här? Vilken version hade du innan service?
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 876
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: AP1 vs AP2

Inlägg av Delta »

Har min AP2 på service och AP1 som lånebil. Lånebilens AP är väldigt kräsen vad gäller vägmarkeringar, väte mm. M.a.o. den går inte in i minst hälften av fallen. AP2 går in alltid i stort sett. AP2 reagerar dock på (last)bilar som ligger framför och som man hinner ifatt. Den bromsar väldigt ofta till även om bilen ligger en intilliggande fil. Jag är dock ganska förtröstansfull till att detta löses med uppdateringar i närtid. Gillar faktiskt AP2 framför AP1 även om jag vet att det går emot konsensus i sekten. ;) Någon som har erfarenheter från motsvarande funktioner hos Volvo, Mercedes, Hyndai, BMW, Audi mfl.?
Användarvisningsbild
Challe76a
Teslaägare
Inlägg: 607
Blev medlem: 14 aug 2015 08:32
Ort: Skåne Centrum

Re: AP1 vs AP2

Inlägg av Challe76a »

Jag har 2017.32.6 ca28227 på min X. Dock en intressant sak. Har precis bytt ruta och lämnade bilen på kalibrering. Visade sig att dom ska stoppa in en distans vid kamerorna för att fixa någon vinkel. Ska bli spännande och se vad den lilla detaljen jan tänkas göra...
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10280
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: AP1 vs AP2

Inlägg av Legato »

Har ingen erfarenhet av AP2, men upplever tyvärr inte att det hänt så mycket med AP1 sen jag fick bilen i december. Jag uppskattar den jättemycket men tyvärr finns det fortfarande ingen situation där den funkar klockrent.

* I köer perfekt förutom att den inte klarar bilar som snävar in framför en. Den skulle behöva vara bättre på att se bilar "på väg" från närliggande filer.
* På motorväg i "perfekta" omständigheter så kommer det ändå spöken ibland. Det händer sällan, men är obehagligt när bilen girar ordentligt och helt oförutsett.
* Den ligger för nära bilar till höger. I tät trafik som rullar snabbt skippar jag ofta ap då man ändå "avaktiverar" den ofta för att upprätthålla rimligt avstånd till bilar man kör om.
* Den bromsar ofta för bilar i intilliggande fil.
* Den ser "för kort" framåt. Det innebär för tvära inbromsningar om man kommer snabbt mot en bil framför. Intressant om detta blivit bättre med nya bättre radarn i ap 2,5.

Trots alla dessa nackdelar så skulle jag aldrig vilja vara utan den och jag är övertygad om att det är den bästa ap som finns på marknaden. På något vis fascinerande tycker jag när man jämför med Teslas videos på autonoma bilar hur extrem skillnad det är på produkten som verkligen finns vs det man fortfarande jobbar på...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: AP1 vs AP2

Inlägg av oscfor »

Legato skrev:
Har ingen erfarenhet av AP2, men upplever tyvärr inte att det hänt så mycket med AP1 sen jag fick bilen i december. Jag uppskattar den jättemycket men tyvärr finns det fortfarande ingen situation där den funkar klockrent.

* I köer perfekt förutom att den inte klarar bilar som snävar in framför en. Den skulle behöva vara bättre på att se bilar "på väg" från närliggande filer.
* På motorväg i "perfekta" omständigheter så kommer det ändå spöken ibland. Det händer sällan, men är obehagligt när bilen girar ordentligt och helt oförutsett.
* Den ligger för nära bilar till höger. I tät trafik som rullar snabbt skippar jag ofta ap då man ändå "avaktiverar" den ofta för att upprätthålla rimligt avstånd till bilar man kör om.
* Den bromsar ofta för bilar i intilliggande fil.
* Den ser "för kort" framåt. Det innebär för tvära inbromsningar om man kommer snabbt mot en bil framför. Intressant om detta blivit bättre med nya bättre radarn i ap 2,5.

Trots alla dessa nackdelar så skulle jag aldrig vilja vara utan den och jag är övertygad om att det är den bästa ap som finns på marknaden. På något vis fascinerande tycker jag när man jämför med Teslas videos på autonoma bilar hur extrem skillnad det är på produkten som verkligen finns vs det man fortfarande jobbar på...

1. Det här klarar AP2 riktigt bra.
2. AP2 har aldrig girat för ett spöke för mig. Den är lite rädd för långtradare i högerfil, men saktar bara ner ett par km/h.
3. AP2 är mycket bättre på detta efter version 17.32.xxx. Dock blir den lite orolig när den bara hittar en filmarkering och hamnar då lite för nära.
4. Se 2, men det är bara stora bilar och väldigt lätta inbromsningar.
5. AP2 slår alla andra på marknaden, men visst skulle den kunna bli ännu bättre.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: AP1 vs AP2

Inlägg av mati »

Challe76a skrev:
Jag har 2017.32.6 ca28227 på min X. Dock en intressant sak. Har precis bytt ruta och lämnade bilen på kalibrering. Visade sig att dom ska stoppa in en distans vid kamerorna för att fixa någon vinkel. Ska bli spännande och se vad den lilla detaljen jan tänkas göra...
Det blir ju spännande. Eftersom det verkar vara väldigt olika mellan bilarna måste det ju vara nånting som skiljer sig. Själv har jag inte upplevt att AP2 har förbättrats alls efter 17.17.4. Förutom filbyten kanske. Det var iaf då den fungerade som bäst för mig. Den var långt ifrån bra då också, men efter det har den blivit mycket sämre på att hitta vägmarkeringarna och går inte längre att aktivera på vägar där den faktiskt fungerade tidigare. Linjerna som visas i displayen har blivit mycket flippigare och de har svårt att låsa sig så att man kan aktivera AP. Andra tycker att den har blivit jättemycket bättre.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: AP1 vs AP2

Inlägg av Verdi »

Jag fick 2017.34 2448cfc på AP2 i natt. Fick auto high beam bland annat.

Jag brukar inte använda autopiloten på annat än motorväg men eftersom jag inte körde motorväg idag så testade jag lite på landsvägen. Det funkade rätt bra faktiskt förutom när jag kom fram till ett ställe med en sån där separat avkörningsfil till vänster. Då visste inte bilen alls vart den skulle ta vägen utan vinglade kraftigt så jag fick rycka in och avbryta. Fattar inte, borde den inte hålla bilen mot strecken till höger vid såna tillfällen? Var rätt obehagligt.

Tycker också det är sjukt irriterande att den inte läser hastighetsskyltar utan går på GPS-data. Det är tyvärr ofta felaktigt och man håller inte korrekt hastighet.

Har inga problem med att få den att hitta linjer och sånt dock. Det är väldigt sällan det inte går att aktivera AP.

På det hela taget så är det här en motorvägsfunktion för mig och jag har svårt att lita på den. Känns lite väl spännande på landsvägar när man får möte med lastbilar och sånt. Särskilt vid högersvängar. AP håller ju bilen i mitten på filen och det känns lite ovant för styr jag själv och får möte i en högerkurva så håller jag bilen så långt till höger som det bara går för att öka marginalerna. Mötande fordon har ju vänstersväng och många genar in lite mot mitten utan att tänka sig för.

Skulle jag beställa en ny bil så skulle jag inte välja till AP som det ser ut nu. Det enda jag egentligen är intresserad av är den adaptiva farthållaren som jag tycker är användbar trots att den ibland bromsar för spöken. Men 54 tusen och högre förmånsvärde är en dyr farthållare...
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5303
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: AP1 vs AP2

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Legato skrev:
1. I köer perfekt förutom att den inte klarar bilar som snävar in framför en. Den skulle behöva vara bättre på att se bilar "på väg" från närliggande filer.
2. På motorväg i "perfekta" omständigheter så kommer det ändå spöken ibland. Det händer sällan, men är obehagligt när bilen girar ordentligt och helt oförutsett.
3. Den ligger för nära bilar till höger. I tät trafik som rullar snabbt skippar jag ofta ap då man ändå "avaktiverar" den ofta för att upprätthålla rimligt avstånd till bilar man kör om.
4. Den bromsar ofta för bilar i intilliggande fil.
5. Den ser "för kort" framåt. Det innebär för tvära inbromsningar om man kommer snabbt mot en bil framför. Intressant om detta blivit bättre med nya bättre radarn i ap 2,5.
Jag har inte riktigt samma upplevelse av AP1an i min bil. Jag kör väldigt mycket på motorväg och har i princip alltid APn aktiverad.

1. Jag har sällan upplevt detta som ett problem med min bil. Jag kör iofs inte så ofta i köer men det händer ändå någon gång i veckan. Så kanske bara oerfarenhet för min del.
2. Min bil har inte gjort några överraskande girar de senaste året när jag kört på motorväg. Men jag vet sedan tidigare versioner hur obehagligt det är. De enda spökena jag upplever är att bilen på specifika platser släpper gasen för någon eller några sekunder, men det är inte ofta. Kör man ofta på samma vägar lär man sig var det händer. När det kommer en ny kartuppdatering brukar det bli andra ställen som det händer på.
3. Detta upplever jag också ibland. Det är inte så ofta men ibland får den för sig att ligga nära linjen till höger. Bilen är helt medveten om att den gör så men skiter i vilket.
4. Enda gångerna jag upplever detta är när bilen är på väg att köra om på höger sida och det är skyltat 80 eller högre. Vilket är lite störigt när trafiken flyter lite saktare än så. Men blir det köbildning så accepterar den att köra om på högersidan.
5. Jag upplever tvärt om att den bromsar för tidigt när man kommer ikapp en lastbil. Med personbilar så funkar det fint tycker jag.

Jag har egentligen bara två riktiga klagomål på APn i min bil och det är att den girar ganska kraftigt när man kör över ett skarpt krön. Det är obehagligt men nu är man så van att man alltid är med och håller ordentligt i ratten när man kör över krön.
Det andra är att den bromsar alldeles för tidigt när man närmar sig en lastbil på motorvägen. Speciellt i högre farter. Ligger man i 120 så måste man byta fil en halv kilometer innan man är ikapp lastbilen för att inte bilen ska börja bromsa. I lägre farter funkar det klart bättre.
Model Y P
Model S P
Model S P
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: AP1 vs AP2

Inlägg av Svenssons »

Nicke Nyfiken skrev:
Det andra är att den bromsar alldeles för tidigt när man närmar sig en lastbil på motorvägen. Speciellt i högre farter. Ligger man i 120 så måste man byta fil en halv kilometer innan man är ikapp lastbilen för att inte bilen ska börja bromsa. I lägre farter funkar det klart bättre.
Tycker också att den börjar bromsa för tidigt men tror inte det är 500 meter innan. Om hastigheten är 120 km/h så skall bilen ligga minst 100 meter bakom bilen framför, inbromsning skall börja tidigare. Detta om man skall ligga 3 sekunder bakom. Nu ligger nog de flesta inte 3 sekunder bakom utan närmare än så och eftersom inbromsning skall starta tidigare så upplever nog de flesta att bilen bromsar för tidigt när den kanske gör det på ett mer korrekt och säkert sätt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
lejon1
Teslaägare
Inlägg: 109
Blev medlem: 13 mar 2014 16:10

Re: AP1 vs AP2

Inlägg av lejon1 »

Kör "alltid" på autop. Ap1 2ggr tor Spanien. Känner min Teslas egenheter (nästan som frugan) ex. i slutet på 2-1 väg kör den gladeligen rakt fram över den extrabreda vänsterlinjen. Har testat ett antal gånger men trots radarn verkar den köra in i mittenkablarna men som sagt jag känner "henne"! Annars jättenöjd, mycket mera utvilad efter en hel dags körning. 4500 mil inga fel ingen service. :D
Skriv svar