Får se hur bilfritt det är ikväll annars jobbar jag e skift nästa vecka och åker hem 23.00 då är det lugnt på vägarnamati skrev:Det jag har märkt är att den har blivit väldigt bra på att hitta linjerna. När sikten är dålig så att man inte ser så mycket själv kan AP fortfarande se nånting. Och det är faktiskt ruskigt imponerande. Man ser på din video att den på något vis hittar strecken under snön, och samma sak har jag kunnat observera på min bil. Däremot så räcker det oftast ändå inte för att låta den köra själv. I bästa fall blir det extremt vingligt, men för det mesta så går det inte alls. Och där tror jag att andra bilar kommer in i matchen. De hjälper till så att AP kan göra en bättre bedömning var vägen är.
Testa gärna utan bilar om det går.
AP2 är nästan fulländad
Moderator: Redaktion
Re: AP2 är nästan fulländad
Re: AP2 är nästan fulländad
Efter service med byte av styrenhet funkar det nu att slå på min Ap2 och det blir varning när den hoppar ur. Funktionsmässigt är det svårt att bedöma pga snön
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: AP2 är nästan fulländad
De ändrade bara datorkraften alltså sitter fler kärnor på kretsenhelix skrev:När det gäller regnsensorn så känns det som att Tesla har en lösning på G för AP2 även om jag håller med om att det är på tok för sent och pinsamt att det inte är fixat nu ett år senare. Det som talar för att en mjukvarulösning är på gång är att man aktivt valde att INTE lägga till någon ny sensor i samband med uppdateringen till AP2.5 för några månader sedan. Hade man insett att det var omöjligt att lösa regnsensorn med befintliga kameror vore väl detta isåfall ett ypperligt tillfälle att lägga till en ytterligare sensor när man ändå var inne och stökade i AP-hårdvaran med ny radar, kablar, mer cpu-kraft osv...bylund skrev:Tesla tänkte sig att bestycka AP2-bilarna med AP1-hårdvara också, så att de kunde lära upp AP2 samtidigt som alla hade minst AP1. Men då skar det sig rejält mellan Tesla och Mobile Eye, så de fick stressa ut AP2 ofärdigt.Verdi skrev:Tycker det är tydligt att AP2 är ett stort misstag. Vet att jag tjatat om det förut men i min värld är saker som regnsensor, helljusautomatik som man kan lita på, kameraläsning av hastighetsskyltar, parkeringssensorer som fungerar när det regnar osv bra mycket viktigare än att bilen kan hålla sig i sin fil. Under vissa förhållanden. Ett tag. Under uppsikt. Osv. Och inte ens filhållningsassistenten är bättre på AP2.
Visst snackas det om att AP2 ska bli bättre än AP1. Men när? När de första AP2-bilarna redan rullat 36 månader?
Jag klagade minst lika intensivt över detta när jag själv hade en AP2 så det är inte det att jag försöker försvara mitt byte till en AP1-bil.
Kanske förklarar det beslutet att inte ha separat regnsensor? Att i sista sekund stod man utan? Och då trodde man att det var en smal sak att lösa med kamera, vilket det inte var.
De nya bilarna fick inte ens kamera i coupen som model 3
Däremot lovade elon i en tweet regnsensor innan jul iofs sa han inte om det blir i år
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: AP2 är nästan fulländad
Apropå innan jul. Skulle vi inte få uppleva en självkörande bil från kust till kust innan årets slut? Det är bara 18 dagar kvar på året. Men det är aldrig för sent för tekniska genombrott i sista sekunden.e5m1r skrev:Däremot lovade elon i en tweet regnsensor innan jul iofs sa han inte om det blir i år
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- takarlsson
- Teslaägare
- Inlägg: 99
- Blev medlem: 18 okt 2016 10:12
- Ort: Malmö
Re: AP2 är nästan fulländad
Musk previously said Tesla cars would achieve autonomous driving capability around this time, but said this week he’s pushing that timeline back another two years. And in three years, he believes self-driving cars will perform better than humans.
https://teslamotorsclub.com/blog/2017/1 ... p-for-a-i/
https://teslamotorsclub.com/blog/2017/1 ... p-for-a-i/
X EL Superbilen, supersnabb, superstark, supersyn, superljud, superdyr.
http://---- kredit på 1000kr för Supercharger laddning
http://---- kredit på 1000kr för Supercharger laddning
Re: AP2 är nästan fulländad
Vad förvånad jag blir. NOT.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: AP2 är nästan fulländad
Här kommer en bit av hemresan, snön och trafiken borta men felfritt.Remuz skrev:Efter service med byte av styrenhet funkar det nu att slå på min Ap2 och det blir varning när den hoppar ur. Funktionsmässigt är det svårt att bedöma pga snön
Re: AP2 är nästan fulländad
Ja, sådana vägar funkar bra, såvida de inte blir för breda. Då funkar det inte eller så blir det extremt vingligt.Kulingen skrev:Här kommer en bit av hemresan, snön och trafiken borta men felfritt.Remuz skrev:Efter service med byte av styrenhet funkar det nu att slå på min Ap2 och det blir varning när den hoppar ur. Funktionsmässigt är det svårt att bedöma pga snön
Jag testade idag samma vägförhållanden som i din video ovan, alltså snö. Men vägen var smalare och utan streck i mitten. Jag hade en bil framför mig och AP fungerade nästan felfritt. En gång svängde AP utan förvarning helt plötsligt till vänster och styrde mot diket. Men om man bortser från detta så klarade den sig bra. Tills bilen framför mig kände sig förföljd och släppte förbi mig. Då ballade AP ur. Det gick inte längre att använda den. Så den tar alltså hjälp av framförande bilar i kombination med linjerna. Försvinner linjerna helt så räcker det inte med en ledarbil som med AP1. Men om bilen framför försvinner och linjerna är dåliga så funkar inte det heller så bra.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: AP2 är nästan fulländad
Då får man börja bli en stalker dåmati skrev:Ja, sådana vägar funkar bra, såvida de inte blir för breda. Då funkar det inte eller så blir det extremt vingligt.Kulingen skrev:Här kommer en bit av hemresan, snön och trafiken borta men felfritt.Remuz skrev:Efter service med byte av styrenhet funkar det nu att slå på min Ap2 och det blir varning när den hoppar ur. Funktionsmässigt är det svårt att bedöma pga snön
Jag testade idag samma vägförhållanden som i din video ovan, alltså snö. Men vägen var smalare och utan streck i mitten. Jag hade en bil framför mig och AP fungerade nästan felfritt. En gång svängde AP utan förvarning helt plötsligt till vänster och styrde mot diket. Men om man bortser från detta så klarade den sig bra. Tills bilen framför mig kände sig förföljd och släppte förbi mig. Då ballade AP ur. Det gick inte längre att använda den. Så den tar alltså hjälp av framförande bilar i kombination med linjerna. Försvinner linjerna helt så räcker det inte med en ledarbil som med AP1. Men om bilen framför försvinner och linjerna är dåliga så funkar inte det heller så bra.
Re: AP2 är nästan fulländad
Haha, just det. Och jag får nog börja köra i lite mer trafikerade områden. Eller vid andra tider.Kulingen skrev:Då får man börja bli en stalker då
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: AP2 är nästan fulländad
Det är klart väntar du in samma bil varje dag och förföljer den så får du snart prova en vit tröja med långa armar med metallspännen längst ut på armarnamati skrev:Haha, just det. Och jag får nog börja köra i lite mer trafikerade områden. Eller vid andra tider.Kulingen skrev:Då får man börja bli en stalker då
Re: AP2 är nästan fulländad
Det är ju i så fall i vetenskapligt syfte.Kulingen skrev:Det är klart väntar du in samma bil varje dag och förföljer den så får du snart prova en vit tröja med långa armar med metallspännen längst ut på armarnamati skrev:Haha, just det. Och jag får nog börja köra i lite mer trafikerade områden. Eller vid andra tider.Kulingen skrev:Då får man börja bli en stalker då
Men det är faktiskt inte ovanligt att man möter samma bilar på exakt samma ställe varje morgon. Alla har ju sina rutiner. Och eftersom trafiken är gles tar det alltid exakt lika lång tid att ta sig till jobbet. Man kan alltså utan större ansträngning hamna bakom samma bil dag efter dag. Om man nu hittar en som ska åt samma håll förstås. Så sett är risken att bli omhändertagen av trevlig vårdpersonal inte så stor.
Åtminstone inte tidigt på morgonen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: AP2 är nästan fulländad
Men du vet inte om det händer.... som Triss säger. Plötsligt händer det.mati skrev:Det är ju i så fall i vetenskapligt syfte.Kulingen skrev:Det är klart väntar du in samma bil varje dag och förföljer den så får du snart prova en vit tröja med långa armar med metallspännen längst ut på armarnamati skrev:Haha, just det. Och jag får nog börja köra i lite mer trafikerade områden. Eller vid andra tider.Kulingen skrev:Då får man börja bli en stalker då
Men det är faktiskt inte ovanligt att man möter samma bilar på exakt samma ställe varje morgon. Alla har ju sina rutiner. Och eftersom trafiken är gles tar det alltid exakt lika lång tid att ta sig till jobbet. Man kan alltså utan större ansträngning hamna bakom samma bil dag efter dag. Om man nu hittar en som ska åt samma håll förstås. Så sett är risken att bli omhändertagen av trevlig vårdpersonal inte så stor.
Åtminstone inte tidigt på morgonen.
När det inte är halt kan jag filma hur den beter sig på den lilla vägen till jobbet.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19565
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: AP2 är nästan fulländad
Ibland tycker jag att det känns som man nästan känner varandra när man ofta kör "tillsammans" några mil
relativt regelbundet, som det blir i mitt fall då jag i princip bara väljer mellan två olika vägar varje dag och typ
samma tid
Nästan så jag vinkar ibland
relativt regelbundet, som det blir i mitt fall då jag i princip bara väljer mellan två olika vägar varje dag och typ
samma tid
Nästan så jag vinkar ibland
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: AP2 är nästan fulländad
Det kan också bli stalking eller till och med Meeto om du har oturBjelke skrev:Ibland tycker jag att det känns som man nästan känner varandra när man ofta kör "tillsammans" några mil
relativt regelbundet, som det blir i mitt fall då jag i princip bara väljer mellan två olika vägar varje dag och typ
samma tid
Nästan så jag vinkar ibland
Re: AP2 är nästan fulländad
Haha, trakasserad av vinkande Tesla-förare. Och diskriminerad såklart.Kulingen skrev:Det kan också bli stalking eller till och med Meeto om du har oturBjelke skrev:Ibland tycker jag att det känns som man nästan känner varandra när man ofta kör "tillsammans" några mil
relativt regelbundet, som det blir i mitt fall då jag i princip bara väljer mellan två olika vägar varje dag och typ
samma tid
Nästan så jag vinkar ibland
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19565
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: AP2 är nästan fulländad
han brukar köra värre än mig på småvägarna men i förrgår fick han se vad en P85D kan göra även på rejältmati skrev:Haha, trakasserad av vinkande Tesla-förare. Och diskriminerad såklart.Kulingen skrev:Det kan också bli stalking eller till och med Meeto om du har oturBjelke skrev:Ibland tycker jag att det känns som man nästan känner varandra när man ofta kör "tillsammans" några mil
relativt regelbundet, som det blir i mitt fall då jag i princip bara väljer mellan två olika vägar varje dag och typ
samma tid
Nästan så jag vinkar ibland
vinterväglag
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: AP2 är nästan fulländad
Vill man verkligen ha en auto pilot som är en killer machine?Kulingen skrev:Alla kanske inte har samma hård och mjukvara som min Tesla S75D (85Kw) som är tillverkad i maj i år men jag tycker på de 3 månader jag har ägt den har den gått från någorlunda bra till en killermachine till ryckig mm.
Sent from my SM-N950F using Tapatalk
Re: AP2 är nästan fulländad
Inte jag iaf hihi, men nu fungerar den exemplariskt hela tidenimprowise skrev:Vill man verkligen ha en auto pilot som är en killer machine?Kulingen skrev:Alla kanske inte har samma hård och mjukvara som min Tesla S75D (85Kw) som är tillverkad i maj i år men jag tycker på de 3 månader jag har ägt den har den gått från någorlunda bra till en killermachine till ryckig mm.
Sent from my SM-N950F using Tapatalk
Re: AP2 är nästan fulländad
Nja, längst ut på vänstra spaken finns en knapp. Trycker man en gång slår torkarna ett slag, håller man inne knappen får man spolning. Men sen måste man till skärmen för att få kontinuerlig/intervalldrift.mati skrev:Model 3 har ju inte heller fått någon regnsensor, den har inte ens fått fysiska kontroller för vindrutetorkarna.
Re: AP2 är nästan fulländad
Den knappen finns i alla Teslor. Den mest använda knappen såhär års. Men att behöva öppna nån meny för att starta vindrutetorkaren tycker jag är lite konstigt. Det är tillräckligt krångligt med vridreglaget som det är i Model S/X, eftersom man behöver ta handen ifrån ratten varje gång man sätter på torkaren.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: AP2 är nästan fulländad
Håller helt med dig. Men jag tror att planen är, att nån torsdag ska det bli regnsensor som är såpass bra att man nästan aldrig har behov av att sätta på torkarna manuellt, och därför är det slöseri med ett separat reglage för det.mati skrev:Den knappen finns i alla Teslor. Den mest använda knappen såhär års. Men att behöva öppna nån meny för att starta vindrutetorkaren tycker jag är lite konstigt. Det är tillräckligt krångligt med vridreglaget som det är i Model S/X, eftersom man behöver ta handen ifrån ratten varje gång man sätter på torkaren.
Jag tycker väl kanske att Teslas strävan efter en så minimalistisk design som möjligt i 3:an har gått lite väl långt.
Re: AP2 är nästan fulländad
Det bottnar nog i att de inte vill konkurrera med Model S i kombination med att deras tillverkningskostnader fortfarande är väldigt höga, alltför höga för att få lönsamhet på Model 3. Model 3 ger ju halva intäkten i bästa fall men produktionskostnaden är inte 50 % av gemonsnitts Model S.Jerker skrev:Håller helt med dig. Men jag tror att planen är, att nån torsdag ska det bli regnsensor som är såpass bra att man nästan aldrig har behov av att sätta på torkarna manuellt, och därför är det slöseri med ett separat reglage för det.mati skrev:Den knappen finns i alla Teslor. Den mest använda knappen såhär års. Men att behöva öppna nån meny för att starta vindrutetorkaren tycker jag är lite konstigt. Det är tillräckligt krångligt med vridreglaget som det är i Model S/X, eftersom man behöver ta handen ifrån ratten varje gång man sätter på torkaren.
Jag tycker väl kanske att Teslas strävan efter en så minimalistisk design som möjligt i 3:an har gått lite väl långt.
Man får hoppas att de lyckas få till en effektiv massproduktion snart.
Re: AP2 är nästan fulländad
Jag tycker väl kanske att Teslas strävan efter en så minimalistisk design som möjligt i 3:an har gått lite väl långt.[/
Möjligt men vad sjukt snyggt det är
Möjligt men vad sjukt snyggt det är
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: AP2 är nästan fulländad
Tycker den minimalistiska interiören växer för mig.
Automattorkaren tycker jag skall vara en inställning av/på som man kan få i menyn. men om man vill overrida den så använder man spaken för att antingen stänga av (ett klick) den eller ändra hastighet (två klick) eller spola framrutan (långt klick) utan att ta bort händerna från ratten. Sedan kommer taligenkänning sköta en del, som att ta emot samtal, navigera skicka medelanden et.c. men det behövs någon form av interface. en skärm är i minsta laget, och man kan gott ha ca 5-7 knappar dedikerad till viktiga uppgfiter (vad det är vet jag ej) men gör ett försök: 1. ratt 2.blinkers (med vindrutetorkare, och hel och halvljus) 3. autopilot 4. nödhjälp 5. knapp för taligenkänning (aktivera skärmen?) 6. knapp för värmare(sätes, även bak) (räknar inte med knapp för lås,elfönsterhissar) (idag har man de 5 första, men behövs det någon mer dedikerad knapp?)
Automattorkaren tycker jag skall vara en inställning av/på som man kan få i menyn. men om man vill overrida den så använder man spaken för att antingen stänga av (ett klick) den eller ändra hastighet (två klick) eller spola framrutan (långt klick) utan att ta bort händerna från ratten. Sedan kommer taligenkänning sköta en del, som att ta emot samtal, navigera skicka medelanden et.c. men det behövs någon form av interface. en skärm är i minsta laget, och man kan gott ha ca 5-7 knappar dedikerad till viktiga uppgfiter (vad det är vet jag ej) men gör ett försök: 1. ratt 2.blinkers (med vindrutetorkare, och hel och halvljus) 3. autopilot 4. nödhjälp 5. knapp för taligenkänning (aktivera skärmen?) 6. knapp för värmare(sätes, även bak) (räknar inte med knapp för lås,elfönsterhissar) (idag har man de 5 första, men behövs det någon mer dedikerad knapp?)