Tesla Wall connector

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
frta02
Teslaägare
Inlägg: 71
Blev medlem: 14 sep 2017 08:18
Ort: Norrköping

Tesla Wall connector

Inlägg av frta02 »

Ringde till SC (både till Sthlm och Gbg) för att köpa mig en Wall connector till mitt nya garage som snart är färdigställt, det gick inte att köpa eftersom jag inte äger någon Tesla. Däremot äger jag två andra elbilar som jag tänkte ladda i Tesla laddaren. Det gick bra att återkomma när min reserverade M3 är på g :shock:

Hur får jag tag i en Wall connector på en gång? Vill passa på nu när jag har elektriker och snickare på plats.
- Model 3 LR AWD -21 (Midnight grey med dragkrok)
- Model 3 LR AWD -19 (Midnight grey med vit interiör samt EAP + FSD + 19")[/s]
- Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare
Inlägg: 1538
Blev medlem: 24 jan 2015 18:49

Re: Tesla Wall connector

Inlägg av Feddan »

Du frågar snällt här på forumet och ber någon att köpa ut en åt dig ;)
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
frta02
Teslaägare
Inlägg: 71
Blev medlem: 14 sep 2017 08:18
Ort: Norrköping

Re: Tesla Wall connector

Inlägg av frta02 »

Feddan skrev:
Du frågar snällt här på forumet och ber någon att köpa ut en åt dig ;)
I så fall önskar jag langning :)
PM:a vid intresse. Årgångsskumpa utlovas som belöning!
- Model 3 LR AWD -21 (Midnight grey med dragkrok)
- Model 3 LR AWD -19 (Midnight grey med vit interiör samt EAP + FSD + 19")[/s]
- Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Tesla Wall connector

Inlägg av Remuz »

Var bor du? Jag ska till SC Stockholm den 11e och kan köpa ut. Har köpt mina beg så jag borde ha två kvar i kvot :)
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Tesla Wall connector

Inlägg av bonath »

Remuz skrev:
Var bor du? Jag ska till SC Stockholm den 11e och kan köpa ut. Har köpt mina beg så jag borde ha två kvar i kvot :)
Jag jobbar i Stockholm och bor i Halmstad så kan langa om det behövs...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tesla Wall connector

Inlägg av Bjelke »

Om det inte är dödsbrottomt och lev.-tiden på dom från refferalprogrammet inte är allt för sega så har jag ev en
"över" när min kommer, men jag fick länken idag så jag har ingen aning om tiden där än... Nån som vet
hur det är med tider på dom?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
frta02
Teslaägare
Inlägg: 71
Blev medlem: 14 sep 2017 08:18
Ort: Norrköping

Re: Tesla Wall connector

Inlägg av frta02 »

Tack alla för hjälpen!
En Wall Connector är fixad tack vare detta forum, fantastiskt!
- Model 3 LR AWD -21 (Midnight grey med dragkrok)
- Model 3 LR AWD -19 (Midnight grey med vit interiör samt EAP + FSD + 19")[/s]
- Model Y LR AWD beställd
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4863
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Tesla Wall connector

Inlägg av chaffis75 »

Jag lånar denna tråden lite, hoppas de är ok...

Jag förstår att en wall connector kostar strax över 5000kr idag, är de rätt?
Men vad brukar installationen kosta? vad har ni betalat?
Jag förstår att detta såklart kan skilja väldigt mycket beroende på vad som måste göras men jag tänker mig en ganska enkel installation där man placerar den nära ett elskåp som har tillräckligt med el framme. 3 säkring lär behövas lite kabel och sedan såklart en behörig elektriker som utför detta.

Och nu tänkte jag hamna lite offtopic, tror inte denna tråden varit de än så de är väl på tiden. :D

Jag funderar på att installera denna laddlösning som eon erbjuder för 12000kr
https://www.eon.se/privat/for-bilen/koe ... ingar.html

Vad tror ni om den, är den prisvärd? Är de en bra laddpunkt?
Jag är inne på denna lösning då vi får en laddare som funkar med vår Leaf som vi har idag men kommer också fungera bra med vår kommande modell 3. Wall connector fungerar ju tyvärr inte med dagens Leaf.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Tesla Wall connector

Inlägg av Smutt »

WC har en knapp på handtaget som öppnar laddluckan eller släpper kontakten, det är den knappen som är grejen :D
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4863
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Tesla Wall connector

Inlägg av chaffis75 »

mm.. ok.. ja de där var en bra poäng... den tänkte jag inte på... Vår leaf är ju en mellan lösning, kanske lika bra att fortsätta på att ladda shuko och sedan skaffa en wall connector när jag får teslan istället... tack för tipset, de var en väldigt viktig poäng.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
p1457
elbilist
Inlägg: 297
Blev medlem: 29 nov 2017 00:51

Re: Tesla Wall connector

Inlägg av p1457 »

Hej.
Jag har pratat med Eon om det erbjudandet. Det var en väldigt lång lista på vad som inte ingår i installationen.
Nu lät inte han jag pratade med som någon elbilsexpert, men det lät som att inte ens kabeldragning och håltagning i vägg ingick.
Själva boxen har jag för mig var rätt "basic" också.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4863
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Tesla Wall connector

Inlägg av chaffis75 »

Jag hade tänkt jag skulle ringa eon om detta för som du säger de är ju väldigt otydligt vad som ingår med installation, är de att skruva fast den på väggen bara så är de ju ganska meningslöst...
Men som nämndes i tråden här tidigare så får man ju inte den där knappen för Tesla luckan och så länge jag har hopp om att köpa en Tesla så tror jag faktiskt detta blir en deal breaker för mig...
Väldigt synd man inte kan ladda leaf på denna (Tesla) laddaren eller att de finns någon billig standard adapter... jo jag känner till de finns någon skum adapter eller finns de en bra billig godkänd adapter för leaf -> wall connector?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: Tesla Wall connector

Inlägg av Johnalm »

Snor den här tråden till en annan ”fråga” kring WC. Min WC har funkat fint fram till för ca två veckor sedan. Då började den helt plötsligt strula, vilket visade sig vara kommunikationsfel mellan bil och laddare.
Tesla återkom snabbt och skickar upp en ny WC från Holland. Den gamla hämtas upp vid senare tillfälle enligt min ”vän” på Tesla.

So far so good.

Men vad händer med installationen av den nya? Är det något jag klarar av (och förväntas lösa) på egen hand? En installatör som Tesla rekommenderar installerade min gamla och jag skulle gärna få hjälp med ny installation ”free of charge”.

Jag har ju trots allt betalt för installation en gång tidigare och inte mitt fel att laddaren pajat... får se vad Tesla svarar. Återkommer!
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Tesla Wall connector

Inlägg av Smutt »

Johnalm skrev:
Snor den här tråden till en annan ”fråga” kring WC. Min WC har funkat fint fram till för ca två veckor sedan. Då började den helt plötsligt strula, vilket visade sig vara kommunikationsfel mellan bil och laddare.
Tesla återkom snabbt och skickar upp en ny WC från Holland. Den gamla hämtas upp vid senare tillfälle enligt min ”vän” på Tesla.

So far so good.

Men vad händer med installationen av den nya? Är det något jag klarar av (och förväntas lösa) på egen hand? En installatör som Tesla rekommenderar installerade min gamla och jag skulle gärna få hjälp med ny installation ”free of charge”.

Jag har ju trots allt betalt för installation en gång tidigare och inte mitt fel att laddaren pajat... får se vad Tesla svarar. Återkommer!
Dom bjuder på elektrikerns räkning sjukt seriöst företag
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Tesla Wall connector

Inlägg av Remuz »

Jag skruvade upp min själv. I övrigt samma scenario. Orka vänta på elektriker för att fästa 5 sladdar-
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
eric
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 01 jun 2015 09:24
Ort: Gråbo

Re: Tesla Wall connector

Inlägg av eric »

Samma här, fick också en ny på garanti och skruvade upp den själv. Enklare att göra det på en kvart själv istället för att passa in tider med en elektriker.

Men det är helt klart bra service att det erbjuds elektriker kostnadsfritt.
Röd Model S 60 75 facelift - 19" fälgar, AP2, soltak, skinnsäten och köldpaket.
Användarvisningsbild
hed
Teslaägare
Inlägg: 587
Blev medlem: 20 feb 2018 21:09
Ort: Sverige

Re: Tesla Wall connector

Inlägg av hed »

Jag beställde en ny Tesla Model S (min första Tesla) nu i veckan och ringde en elfirma i stockholm som är Tesla certifierade. De skulle ha runt 15.000 för att skruva upp och koppla in en Wall Connector. Tycker det låter dyrt för ett såpass litet jobb. Enda anledningen att jag inte gör det själv är för att jag vill ha papper på att det är utfört på korrekt sätt..
OUTAGAS: MS 100D levererad 2018-06-12, Pearl White, Premium pack, 21" twin turbine, cream interiör + kolfiber.
KRÄFTAN: Model 3 SR+ RWD, Red Multicoat, white interior, dragkrok. Levererad 2019-09-18.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Tesla Wall connector

Inlägg av e5m1r »

hed skrev:
Jag beställde en ny Tesla Model S (min första Tesla) nu i veckan och ringde en elfirma i stockholm som är Tesla certifierade. De skulle ha runt 15.000 för att skruva upp och koppla in en Wall Connector. Tycker det låter dyrt för ett såpass litet jobb. Enda anledningen att jag inte gör det själv är för att jag vill ha papper på att det är utfört på korrekt sätt..
Det är mycket som styr men har du redan el på plats och den ska kopplas in så är 15000 en 0 för mycket
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Machris
Teslaägare
Inlägg: 393
Blev medlem: 27 apr 2015 23:07
Ort: Kalmar

Re: Tesla Wall connector

Inlägg av Machris »

Låter som ockerpris! Betalade 3750 för att dra 3-fas från säkringsskåp i verkstad in i carport (8m), sen när jag bytte till WC kopplade jag in den själv med den färdigdragna kabeln, ett par timmars jobb för en ovan men borde ta max en timme för de som gjort det förut. 11000 för en timmes arbete kan väl bara förekomma i Stockholm ;)
Sjukt snygg röd S100D...
Sjukt snygg röd S85D...
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Tesla Wall connector

Inlägg av Remuz »

Jag betalade 3000kr för en dragning på 12m. Då ingick det att Snedborra genom en 40cm tjock betongplatta och sätta upp ett 3fasuttag med strömbrytare
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
hed
Teslaägare
Inlägg: 587
Blev medlem: 20 feb 2018 21:09
Ort: Sverige

Re: Tesla Wall connector

Inlägg av hed »

Tack för input. Ja 15.000 låter helt sjukt. Har en elcentral några meter från platsen där wall connectorn ska sättas upp. Får kolla upp lite mer seriösa elektriker. Någon som kan rekommendera någon runt uppsala/enköping med omnjed? :)
OUTAGAS: MS 100D levererad 2018-06-12, Pearl White, Premium pack, 21" twin turbine, cream interiör + kolfiber.
KRÄFTAN: Model 3 SR+ RWD, Red Multicoat, white interior, dragkrok. Levererad 2019-09-18.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Tesla Wall connector

Inlägg av Remuz »

Om du har så nära till centralen så skulle jag ha fixat det själv. Inomhus hela vägen också?
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
hed
Teslaägare
Inlägg: 587
Blev medlem: 20 feb 2018 21:09
Ort: Sverige

Re: Tesla Wall connector

Inlägg av hed »

Remuz skrev:
Om du har så nära till centralen så skulle jag ha fixat det själv. Inomhus hela vägen också?
Yes, allt är inomhus. Sen bara borra upp hål i garageväggen för wall connectorn. Den måste sitta utomhus då vi inte kommer ha plats för en bil i garaget.. Vi har liksom... allt annat där inne... =)
OUTAGAS: MS 100D levererad 2018-06-12, Pearl White, Premium pack, 21" twin turbine, cream interiör + kolfiber.
KRÄFTAN: Model 3 SR+ RWD, Red Multicoat, white interior, dragkrok. Levererad 2019-09-18.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Tesla Wall connector

Inlägg av Remuz »

Om du inte bor så långt från Stockholm kanske jag och sonen kan ta en tur och fixa det. Mem har du förmånsbil är ju elektriker avdragsgill så då är det knappt lönt
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
hed
Teslaägare
Inlägg: 587
Blev medlem: 20 feb 2018 21:09
Ort: Sverige

Re: Tesla Wall connector

Inlägg av hed »

Jag leasar bilen via mitt eget företag. Tack för erbjudandet :) Ingen ko på isen, bilen levereras i juli så jag ska nog kunna få tag på en elektriker i närheten tills dess.
OUTAGAS: MS 100D levererad 2018-06-12, Pearl White, Premium pack, 21" twin turbine, cream interiör + kolfiber.
KRÄFTAN: Model 3 SR+ RWD, Red Multicoat, white interior, dragkrok. Levererad 2019-09-18.
Skriv svar