Vad tror du kommer att hända?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Re: Vad tror du kommer att hända?

Inläggav Teslalink » 16 maj 2018 09:14

Verdi skrev:Nej det tror jag inte. Har de ens erkänt att de har svårt att få tag i batterier? Tanken bakom deras hybrid-satsning är väl mest för att få ner snittförbrukningen bland sina modeller och kunna erbjuda "miljöbilar" åt sina kunder. Hybrider kräver även inget laddnätverk och det kräver inte så mycket av ägaren. Man laddar när man vill och kan. Kan man inte ladda så är det ingen katastrof. Men om man vill och kan så kör man säkert 80% på el.

Om nu det råder svår och obotlig brist på batterier så är det ju nästan oetiskt att åka runt med 100 kWh-pack där 70-80% av cellerna bara används ibland. I en hybrid som laddas dagligen används i princip ALLA celler varje dag. Du får mer mil på el per batteri-cell helt enkelt och torde alltså vara bättre för miljön.


Nja, det finns en massa praktikaliteter som stör den fina bilden av hybrider du målar upp Verdi. När det är kallt ute så går motorn igång ändå, ett litet batteri som cyklas så hårt och frekvent håller inte så länge, du har två drivlinor att underhålla, hybrider har ju egentligen "samma" problem med laddinfrastruktur som BEV.
Du skriver att det är oetiskt att köra runt med ett 100kWh pack. Jämfört med? Jag läser aldrig från dig t.ex. liten vs stor bil, liten motor vs stor motor, köra bil vs alla alternativ som finns. Men om vi struntar i huruvida det är oetiskt så är det ju faktiskt en teknisk finness med ett stort batteri som gör att det håller länge.
Det krävs en massa energi att tillverka ett stort batteri vilket är ett problem om det tillverkas med kolkraftsel, men om det tillverkas med förnybar el med låg footprint? Då spelar det faktiskt inte så stor roll. Och det mesta av materialet är återvinningsbart
Model 3 beställd 31/3.
Teslalink
 
Inlägg: 170
Blev medlem: 28 jun 2015 21:27

Re: Vad tror du kommer att hända?

Inläggav Teslaägare Verdi » 16 maj 2018 09:24

Teslalink skrev:
Verdi skrev:Nej det tror jag inte. Har de ens erkänt att de har svårt att få tag i batterier? Tanken bakom deras hybrid-satsning är väl mest för att få ner snittförbrukningen bland sina modeller och kunna erbjuda "miljöbilar" åt sina kunder. Hybrider kräver även inget laddnätverk och det kräver inte så mycket av ägaren. Man laddar när man vill och kan. Kan man inte ladda så är det ingen katastrof. Men om man vill och kan så kör man säkert 80% på el.

Om nu det råder svår och obotlig brist på batterier så är det ju nästan oetiskt att åka runt med 100 kWh-pack där 70-80% av cellerna bara används ibland. I en hybrid som laddas dagligen används i princip ALLA celler varje dag. Du får mer mil på el per batteri-cell helt enkelt och torde alltså vara bättre för miljön.


Nja, det finns en massa praktikaliteter som stör den fina bilden av hybrider du målar upp Verdi. När det är kallt ute så går motorn igång ändå, ett litet batteri som cyklas så hårt och frekvent håller inte så länge, du har två drivlinor att underhålla, hybrider har ju egentligen "samma" problem med laddinfrastruktur som BEV.
Du skriver att det är oetiskt att köra runt med ett 100kWh pack. Jämfört med? Jag läser aldrig från dig t.ex. liten vs stor bil, liten motor vs stor motor, köra bil vs alla alternativ som finns. Men om vi struntar i huruvida det är oetiskt så är det ju faktiskt en teknisk finness med ett stort batteri som gör att det håller länge.
Det krävs en massa energi att tillverka ett stort batteri vilket är ett problem om det tillverkas med kolkraftsel, men om det tillverkas med förnybar el med låg footprint? Då spelar det faktiskt inte så stor roll. Och det mesta av materialet är återvinningsbart


Jag är inte så etisk av mig. Jag är ingen intellektuell självspäkare utan mer en pragmatisk bondläpp. ;)

Nu missade du att jag satte ett villkor för mitt resonemang. Villkoret var att det skulle råda SVÅR OCH OBOTLIG BRIST på batterier (ursäkta versalerna, betyder inte att jag är arg. :)). Utifrån detta villkor spånade jag lite kring hur bristvaran batterier då bäst skulle användas för att maximera miljönyttan.

Är dålig på batterihållbarhet. Får man ut mer än 10 ggr så många mil ur ett 100 kWh-batteri än ur ett 10 kWh-batteri? Dvs är antalet km i ett större batteri mer än summan av antalet km på el i de små?

Nej, du behöver i princip inga snabbladdare alls om du har hybrider. Då kör man på bensin på långkörning och el till vardags. Men visst, behovet av laddning vid bostaden blir ännu viktigare.

Jag är självklart medveten om hybridens nackdelar. Annars hade jag mycket väl kunnat ha en BMW 330e och en Passat GTE istället för mina två elbilar. För mig handlar det om prestanda, drivlina och känslan av enkelhet i en elbil. Att köra till jobbet på en 90 hästars hjälpmotor känns ovärdigt jämfört med vad jag kan få från en ren elbil.
Model S 90D Röd multi coat, Soltak, Köldpaket, Premiumpaket, Ultra HiFi, Luftfjädring, AP1, svarta Next Generation-stolar http://ts.la/mrten7828
Användarvisningsbild
Verdi
Teslaägare
 
Inlägg: 2904
Blev medlem: 06 dec 2016 16:30
Ort: Uppsala

Re: Vad tror du kommer att hända?

Inläggav Teslalink » 16 maj 2018 09:35

Verdi skrev:Är dålig på batterihållbarhet. Får man ut mer än 10 ggr så många mil ur ett 100 kWh-batteri än ur ett 10 kWh-batteri? Dvs är antalet km i ett större batteri mer än summan av antalet km på el i de små?

Ja, säg att en cell klarar 500 fulla cycler innan den blir för dålig. Med det lilla batteriet så gör du fler och större cykler än med det stora och du når 500 cykler snabbare. Ju närmare urladdat eller fulladdat batteriet är, destå mer skada tar det ju. Det är ju därför man sätter ner maxladdningen på sin Tesla. Om du däremot har ett stort batteri så kanske det går från 70% -> 55% normalt, därför kan du få kanske tiotusentals sådana små cykler innan degraderingen blir för hög. Det är därför siffrorna peka på att batteriet i Teslor ser ut att kunna leva längre än bilen.

Verdi skrev:Nej, du behöver i princip inga snabbladdare alls om du har hybrider. Då kör man på bensin på långkörning och el till vardags. Men visst, behovet av laddning vid bostaden blir ännu viktigare.

Vad tror du, vilket är viktigast för elbilsrevolutionen. Snabbladdning eller bostadsladdning? Jag vet inte, själv misstänker jag bostadsladdning
Model 3 beställd 31/3.
Teslalink
 
Inlägg: 170
Blev medlem: 28 jun 2015 21:27

Re: Vad tror du kommer att hända?

Inläggav Teslaägare Verdi » 16 maj 2018 09:40

Teslalink skrev:
Verdi skrev:Är dålig på batterihållbarhet. Får man ut mer än 10 ggr så många mil ur ett 100 kWh-batteri än ur ett 10 kWh-batteri? Dvs är antalet km i ett större batteri mer än summan av antalet km på el i de små?

Ja, säg att en cell klarar 500 fulla cycler innan den blir för dålig. Med det lilla batteriet så gör du fler och större cykler än med det stora och du når 500 cykler snabbare. Ju närmare urladdat eller fulladdat batteriet är, destå mer skada tar det ju. Det är ju därför man sätter ner maxladdningen på sin Tesla. Om du däremot har ett stort batteri så kanske det går från 70% -> 55% normalt, därför kan du få kanske tiotusentals sådana små cykler innan degraderingen blir för hög. Det är därför siffrorna peka på att batteriet i Teslor ser ut att kunna leva längre än bilen.

Verdi skrev:Nej, du behöver i princip inga snabbladdare alls om du har hybrider. Då kör man på bensin på långkörning och el till vardags. Men visst, behovet av laddning vid bostaden blir ännu viktigare.

Vad tror du, vilket är viktigast för elbilsrevolutionen. Snabbladdning eller bostadsladdning? Jag vet inte, själv misstänker jag bostadsladdning



Egentligen vill jag inte argumentera mot dig här eftersom jag då skulle argumentera mot mig själv till stora delar. :) Jag är inte ens säker på att det är batteribrist som hämmar utvecklingen mest.
Model S 90D Röd multi coat, Soltak, Köldpaket, Premiumpaket, Ultra HiFi, Luftfjädring, AP1, svarta Next Generation-stolar http://ts.la/mrten7828
Användarvisningsbild
Verdi
Teslaägare
 
Inlägg: 2904
Blev medlem: 06 dec 2016 16:30
Ort: Uppsala

Re: Vad tror du kommer att hända?

Inläggav Niklas Z » 16 maj 2018 09:46

Teslalink skrev:Vad tror du, vilket är viktigast för elbilsrevolutionen. Snabbladdning eller bostadsladdning? Jag vet inte, själv misstänker jag bostadsladdning

I Sverige tror jag ungefär halva befolkningen bor i enfamiljshus. Å ena sidan tror jag dessa vuxna människor i större utsträckning är bilägare, å andra sidan är kanske barn under 18 år vanligare i enfamiljshus. Exakt hur stor andel av alla bilar som ägs av personer som bor i villa, radhus o.d. går säkert att ta reda på, men gissningsvis är det minst hälften. Redan idag har alltså en väldigt stor del av bilägarna tillgång till bostadsladdning, åtminstone i form av Schukouttag och de ger ju lätt 10 mil under en natt.

EDIT: Här fanns lite statistik över boendeformer: https://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/ ... ndeformen/
Niklas Z
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 13 jan 2015 22:59

Re: Vad tror du kommer att hända?

Inläggav Teslaägare mati » 16 maj 2018 10:18

Niklas Z skrev:I Sverige tror jag ungefär halva befolkningen bor i enfamiljshus...

Och utan att veta så gissar jag att det är vanligare att folk som bor i villa äger en bil, jämfört med dem som bor i lägenhet. Kanske.
e-Golf 2018
Model S som andrabil
mati
Teslaägare
 
Inlägg: 7019
Blev medlem: 22 mar 2016 11:08
Ort: Götene

Re: Vad tror du kommer att hända?

Inläggav joel80 » 16 maj 2018 21:50

Alltså det verkar ju som att det är rätt stora problem med att få tag på batterier ändå... För det kan väl inte vara nått annat som håller tillbaka dem?

http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... ljas-igen/
joel80
 
Inlägg: 2097
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Vad tror du kommer att hända?

Inläggav Teslaägare Legato » 16 maj 2018 22:53

mati skrev:
Niklas Z skrev:I Sverige tror jag ungefär halva befolkningen bor i enfamiljshus...

Och utan att veta så gissar jag att det är vanligare att folk som bor i villa äger en bil, jämfört med dem som bor i lägenhet. Kanske.


Det stämmer att ganska exakt 50% bor i enfamiljshus, det finns statistik (orkar ej leta dock). Har ej sett statistik på boendeform för bilägare men det vore ju extremt konstigt om inte villaägare har fler bilar i genomsnitt.

Lägenheter ligger ju till största delen i stadskärnor och i stadskärnor är givetvis behovet av bil mycket mindre än på landsbygd eller i förorter.
No2Gas - Röd X75D (fd X60d) 2016
No2Oil - Svart (blacked out) S75D 2017
2 reservationer på Tesla Model 3
-------------------------------------------------------
Få obegränsad fri Supercharging! Använd min
referral: https://www.tesla.com/referral/bo2814
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
 
Inlägg: 2264
Blev medlem: 10 dec 2016 22:33

Re: Vad tror du kommer att hända?

Inläggav joel80 » 16 maj 2018 23:18

Även radhus tror jag räknas som enfamiljshus. Dom har ibland också lite svårt med trilskande samfällighetsföreningar. Men håller med om att många bilägare ändå borde bo i fristående villor.
joel80
 
Inlägg: 2097
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Vad tror du kommer att hända?

Inläggav Teslaägare mati » 17 maj 2018 07:01

Legato skrev:Lägenheter ligger ju till största delen i stadskärnor och i stadskärnor är givetvis behovet av bil mycket mindre än på landsbygd eller i förorter.

Ja, der var så jag resonerade. Sen kan det vara en ekonomisk fråga också. Har man eget hus är det sannolikt att man även har råd med en bil, men det gäller inte nödvändigtvis för lägenhetsbor.
e-Golf 2018
Model S som andrabil
mati
Teslaägare
 
Inlägg: 7019
Blev medlem: 22 mar 2016 11:08
Ort: Götene

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Alexa [Bot], danielalmestal och 6 gäster