Fan vad less jag blir, fälgarna snodda :(

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Re: Fan vad less jag blir, fälgarna snodda :(

Inläggav Teslaägare HelectriC » 13 jun 2018 17:31

Legato skrev:
HelectriC skrev:
Mickep skrev:
en ide vore att om larmet går (och eftersom man får meddelande på telefon) borde en lågupplöst bild/video på 4-5 sek från samtliga kameror kunna skickas till mobilen.

det borde inte alls vara svårt att implementera. Bilen tar ju upp bilder på samma sätt vid en olycka, så systemet behöver bara triggas av alarmet i tillägg. Vem tipsar Elon ;)

Tekniskt lätt, men blir det inte lurigt legalt sett?

Jag vet inte, men som jag föstått det så har lagen enbart nåt emot konstant övervakning när det egentligen inte finns behov för det. Men när larmet går, så har ju de facto nånting hänt, så det kanske kan klassa annorlunda?
Model S P75D -17
Model S 85 -15
eGolf 190km -15
Köplats Model 3
Köplats VW I.D.
Köplats Byton
eGolf 300km (leverans aug. -18)
Jaguar I-Pace (leverans sept. -18)
Hyundai Kona EV (leverans dec. -18)
Skicka PM om du önskar använda min referallänk!
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inläggav Mickep » 13 jun 2018 18:50

Det beror lite var syftet är. Det är lite hårdare privacyregler nu med gdpr (och kommande h***vete regleringar). Min tanke var att man får en lågupplöst (så det inte går att identifiera personer) video så man ser vad som pågår (och varför larmet gått). Sedan om det skall sparas så krävs det nog en minneskort (som inte finns ännu) då jag inte det finns hur många gb att spara filerna på). tänkte ca 720p (hehe *lågupplöst*) från 5 kameror (fram, bak, 2 sidor och kupekameran) i ca 5 sekunder a 30 bild/sek blir 750 bilder (i svartvitt helst med ir). dvs larmet går (meddelande skickat till mobil) 5 sek spelas in( kanske från 1 sek innan larmet går) och skickas. Kan också var bra vid olyckor dock är jag tveksam om den skall spela in kontinuerligt som en dashcam. jag är inte helt bekväm med säkerhetskameror som installeras i hemmen. det är en avvägning mellan privatliv och att ta folk med fingrarna i syltbyrken (alla har något att dölja).
Mickep

Inläggav LarsL » 13 jun 2018 19:30

Kanske har Teslan redan sparat filmer från när larmet gick? Gissar att Teslan har större hårddisk än daschcamen.

Egentligen skulle det räcka med att polisen kan ta ut bilderna om de vill. Det blir ju annars lite knivigt med att ha fast kamera övervakning runt bilen, antar jag.
Nissan Leaf 30kWh Tekna
Bokat Model 3, med dragkrok!
Användarvisningsbild
LarsL

Inläggav Teslaägare Svenssons » 13 jun 2018 19:45

Mickep skrev:Det beror lite var syftet är. Det är lite hårdare privacyregler nu med gdpr (och kommande h***vete regleringar). Min tanke var att man får en lågupplöst (så det inte går att identifiera personer) video så man ser vad som pågår (och varför larmet gått). Sedan om det skall sparas så krävs det nog en minneskort (som inte finns ännu) då jag inte det finns hur många gb att spara filerna på). tänkte ca 720p (hehe *lågupplöst*) från 5 kameror (fram, bak, 2 sidor och kupekameran) i ca 5 sekunder a 30 bild/sek blir 750 bilder (i svartvitt helst med ir). dvs larmet går (meddelande skickat till mobil) 5 sek spelas in( kanske från 1 sek innan larmet går) och skickas. Kan också var bra vid olyckor dock är jag tveksam om den skall spela in kontinuerligt som en dashcam. jag är inte helt bekväm med säkerhetskameror som installeras i hemmen. det är en avvägning mellan privatliv och att ta folk med fingrarna i syltbyrken (alla har något att dölja).

GDPR gäller inte privatpersoner (visserligen ägs flertalet bilar av företag).

Teslan har hårddisk där filmerna redan idag sparas. det är egentligen bara se till att det går att ladda ner dem t.ex. genom USB-porten. Att filmerna finns sparade har det skrivits om tidigare.
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red med drag och kyla samt ljust koskinn och svart på övrig interiör och fälgar. Started to move away from ICE-age!
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inläggav bonath » 13 jun 2018 20:13

Då börjar väl tjuvarna med att tejpa kamerorna innan de lossar bultarna...
Bokat två Model 3, kör Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
bonath

Inläggav Teslaägare Legato » 13 jun 2018 21:53

Svenssons skrev:
Mickep skrev:Det beror lite var syftet är. Det är lite hårdare privacyregler nu med gdpr (och kommande h***vete regleringar). Min tanke var att man får en lågupplöst (så det inte går att identifiera personer) video så man ser vad som pågår (och varför larmet gått). Sedan om det skall sparas så krävs det nog en minneskort (som inte finns ännu) då jag inte det finns hur många gb att spara filerna på). tänkte ca 720p (hehe *lågupplöst*) från 5 kameror (fram, bak, 2 sidor och kupekameran) i ca 5 sekunder a 30 bild/sek blir 750 bilder (i svartvitt helst med ir). dvs larmet går (meddelande skickat till mobil) 5 sek spelas in( kanske från 1 sek innan larmet går) och skickas. Kan också var bra vid olyckor dock är jag tveksam om den skall spela in kontinuerligt som en dashcam. jag är inte helt bekväm med säkerhetskameror som installeras i hemmen. det är en avvägning mellan privatliv och att ta folk med fingrarna i syltbyrken (alla har något att dölja).

GDPR gäller inte privatpersoner (visserligen ägs flertalet bilar av företag).

Teslan har hårddisk där filmerna redan idag sparas. det är egentligen bara se till att det går att ladda ner dem t.ex. genom USB-porten. Att filmerna finns sparade har det skrivits om tidigare.

Det var mest detta jag såg som ett problem. Om appen automatiskt skickar ut bilder så blir väl Tesla som företag ansvarigt, inte bilens ägare?

Tror inte det faktum att larmet utlösts påverkar särskilt mycket legalt så länge det kan utlösas av tex insekter i kupén...
No2Gas - Röd X75D (fd X60d) 2016
No2Oil - Svart (blacked out) S75D 2017
2 reservationer på Tesla Model 3
-------------------------------------------------------
Få obegränsad fri Supercharging! Använd min
referral: https://www.tesla.com/referral/bo2814
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inläggav Teslaägare +46 » 13 jun 2018 22:48

F74799CE-8676-494F-9B1C-DA1A2F15715F.jpeg

Någon som köpt clampers? Bör ju göra det lite jobbigare för tjuven att stjäla bilen / alla hjul.
Nöjd ägare till en S85D. Inköpt ny och i trafik sedan juni 2015. Reserverat två stycken Model 3.
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Svenssons » 13 jun 2018 22:49

Legato skrev:Det var mest detta jag såg som ett problem. Om appen automatiskt skickar ut bilder så blir väl Tesla som företag ansvarigt, inte bilens ägare?

Tror inte det faktum att larmet utlösts påverkar särskilt mycket legalt så länge det kan utlösas av tex insekter i kupén...

Om man nu plockar ut filmerna genom att t.ex. sätta i ett USB-minne så är det ju inget som Tesla tar ansvar över. Faller inte alls under Teslas ansvar när det gäller GDPR. Om filmerna skickas till Teslas servrar och sedan skickas tillbaka är det en annan sak men varför skicka många GB fram och tillbaka samt lagra filmerna centralt när de finns lokalt i bilen?

Vad spelar det för roll vad som startar filmningen? Som sagt var så är det dock en hypotetsik fråga, filmerna är helt lagliga för bevisföring i Sverige oavsett.
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red med drag och kyla samt ljust koskinn och svart på övrig interiör och fälgar. Started to move away from ICE-age!
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Legato » 13 jun 2018 23:15

Svenssons skrev:
Legato skrev:Det var mest detta jag såg som ett problem. Om appen automatiskt skickar ut bilder så blir väl Tesla som företag ansvarigt, inte bilens ägare?

Om man nu plockar ut filmerna genom att t.ex. sätta i ett USB-minne så är det ju inget som Tesla tar ansvar över. Faller inte alls under Teslas ansvar när det gäller GDPR. Om filmerna skickas till Teslas servrar och sedan skickas tillbaka är det en annan sak men varför skicka många GB fram och tillbaka samt lagra filmerna centralt när de finns lokalt i bilen?

Vad spelar det för roll vad som startar filmningen? Som sagt var så är det dock en hypotetsik fråga, filmerna är helt lagliga för bevisföring i Sverige oavsett.

Att använda ett Usb-minne är ju en hårdvaru-lösning, det som skrevs om var en ren mjukvaru-lösning.

Om Tesla skapar en funktion som användaren inte kan styra över så verkar det rimligt att Tesla bär ansvaret, inte brukaren...

Jag är ingen jurist och vet absolut inte säkert (vilket ju inte ens jurister brukar göra), det förvånar mig därför när du uttalar dig som om ansvarsfrågan vore solklar.
No2Gas - Röd X75D (fd X60d) 2016
No2Oil - Svart (blacked out) S75D 2017
2 reservationer på Tesla Model 3
-------------------------------------------------------
Få obegränsad fri Supercharging! Använd min
referral: https://www.tesla.com/referral/bo2814
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Svenssons » 14 jun 2018 00:22

Legato skrev:
Svenssons skrev:

Att använda ett Usb-minne är ju en hårdvaru-lösning, det som skrevs om var en ren mjukvaru-lösning.

Om Tesla skapar en funktion som användaren inte kan styra över så verkar det rimligt att Tesla bär ansvaret, inte brukaren...

Jag är ingen jurist och vet absolut inte säkert (vilket ju inte ens jurister brukar göra), det förvånar mig därför när du uttalar dig som om ansvarsfrågan vore solklar.

Om bilen mailar ägaren så är inte heller Tesla ansvarig. Annars kommer Canon och andra multiprintertillverkare få problem när folk börjar scanna körkort m.m. på multiprintern...

Skulle USB-minne vara problem så skulle alla datortillverkare få problem eftersom de då skulle bli ansvariga ur GDPR-synpunkt när användarna använder dem.

Grunderna i GDPR är inte särskilt komplicerade. Skulle dock Tesla plocka hem filmerna och lagra dessa på sina servrar så kanske läget skulle bli annorlunda men det finns ju ingen nytta med det. Att användare inte kan styra över utvecklade funktioner är ju standard i proprietär kod. Man har lite inställningsfunktioner möjligvis men inte mer. Betyder inte att Microsoft, Apple eller Google är ansvariga för data som deras produkter skickar på användarens begäran.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt